"Amores Perros": TWÓRCY
Alejandro González Inarritu - reżyser
Urodzony w Mexico City w roku 1963, bardzo wcześnie zdobył popularność jako DJ. W wieku 23 lat stworzył najpopularniejszą muzyczną stację radiową w kraju. W latach 1988-1990 wyprodukował w Meksyku sześć filmów długometrażowych. Następnie studiował reżyserię w USA. W roku1995 wyreżyserował dla telewizji film średniomertażowy Detrás del dinero. Jest też twórcą wielu nagrodzonych na światowych festiwalach reklam. Amores perros to jego pełnometrażowy debiut.
"Mexico City jest eksperymentem antropologicznym, którego jestem częścią. Nigdy jeszcze człowiek nie żył (a raczej próbował przetrwać) w mieście tak wielkim, zatrutym, brutalnym i skorumpowanym. Paradoksalnie, jest to także piękne i fascynujące miasto. Amores perros jest dla mnie produktem tej sprzeczności, odbiciem barokowej i złożonej mozaiki jaką jest Mexico City.
- Bohaterowie Amores perros zapominają o swojej boskości i zanurzają się głęboko w swojej zwierzęcej naturze, aby odkupić siebie samych, swoje decyzje i ich konsekwencje poprzez ból, tym niemniej pięknie i odważnie, z godnością i nadzieją. Dlatego dają się lubić: bywają niewierni, ale nigdy nielojalni. - Kino tak naprawdę jest zbiorową terapią, gdzie wielu ludzi się spotyka, jedni płaczą, inni się śmieją, jeszcze inni zamykają się w sobie, złoszczą się. Uwielbiam wzbudzać i wyzwalać emocje. Życie ludzkie to długi łańcuch strat. Tracimy dzieciństwo, niewinność, rodziców, włosy, a w końcu samo życie. W moim filmie Octavio traci psa, przyjaciela i brata, modelka traci nogę, trzeci z bohaterów traci rodzinę".
Guillermo Arriaga Jordan - scenarzysta
Arriaga jest profesorem literatury na Universidad Iberoamericana oraz autorem poczytnych powieści, z których Un dulce olor a muerte (Słodki zapach śmierci) został przeniesiony na ekran w roku 1998 przez Gabriela Retesa (film był pokazywany w Warszawie podczas 2. Festiwalu Filmów Latynoamerykańskich, w czerwcu 2001). Obecnie Arriaga pracuje z hiszpańskim reżyserem Rafaelem Azconą nad ekranizacją swojej powieści Escuadrón Guillotina.
"W 'Amores perros' chciałem zawrzeć opowieść, która nie trywializowałaby przemocy i śmierci. Opowieść, która zmusiłaby widza do odczucia tragedii morderstwa, okrutnych konsekwencji wypadku samochodowego, przyczyn zdrady, destrukcyjnej siły zakazanej miłości. Opowieść zdolną przekazać ból, zagubienie, smutek, radość, nicość i nadzieję, które niesie ze sobą życie. Opowieść ludzką do granic bólu, wolną od obrzydliwej tyranii politycznej poprawności, która haniebnie okalecza istotę człowieczeństwa. Opowieść, której bohaterowie musieliby przejść przez piekło i miotając się pomiędzy dobrem i złem szukać zgody z własną naturą. Chciałem, aby bohaterowie byli pełni sprzeczności i paradoksów, zdolni do życia intensywnie i przygotowani, aby za to płacić: śmiercią, okaleczeniem, zniewoleniem, zobojętnieniem".
Rodrigo Prieto - autor zdjęć
Rodrigo jest żywą legendą meksykańskiej kinematografii. Zdobywał nagrody za najlepsze zdjęcia na festiwalach w San Sebastián (Un embrujo (Klątwa) w reżyserii Carlosa Carrery), w Nowym Jorku (Fibra óptica w reżyserii Oscara Athie) oraz w Kartagenie (Edipo alcalde (Burmistrz Edyp) w reżyserii Jorge Alí Triany). Wszystkie te filmy były prezentowane w Warszawie w ramach Festiwalu Filmów Latynoamerykańskich. Był dwukrotnie nagradzany przez Meksykańską Akademię Filmową, a jego zdjęcia do Amores perros zostały wyróżnione Złotą Żabą na ostatnim festiwalu Camerimage.
"W 'Amores perros' nie szukaliśmy pięknych obrazów ilustrujących opowieść. Chcieliśmy realistycznie pokazać zarówno powierzchowność, jak i psychikę bohaterów. Kamera podąża za bohaterami i reaguje razem z nimi. Chcieliśmy zaangażować widza w opowieść jak najmocniej, umieszczając go jak najbliżej miejsca akcji, w samym jej centrum".
Brigitte Broch - scenograf
Brigitte jest autorką scenografii do wielu filmów meksykańskich, m.in. do kasowego przeboju wszechczasów w Meksyku Sexo, pudor y lágrimas ( Seks, wstyd i łzy) w reżyserii Antonio Serrano, który polscy widzowie mogli oglądać podczas tegorocznego Festiwalu w Sanoku. Współpracowała z Bazem Luhrmannem przy Mouline Rouge oraz Romeo i Julii, za który była nominowana do Oscara ® .