"Akira Kurosawa: Ekskluzywny Pakiet 12 filmów DVD": DODES’KA-DEN
Akira Kurosawa jako najbardziej znany reżyser Japonii, wywarł wielki wpływ na całe pokolenie twórców filmowych na całym świecie. Uchodzi za autora wyrafinowanych filmowych adaptacji Szekspira, chociaż żadne z jego dzieł nie nosi tytułu sztuki angielskiego dramaturga. Wyreżyserował również filmowe adaptacje kilku rosyjskich powieści.
Film "Dodes’ka-den", który powstał 1970 roku ma zupełnie inny styl niż wcześniejsze dzieła mistrza. Jego akcja rozgrywa się głównie na miejskim śmietnisku, zamieszkałym przez ludzi wyrzuconych poza nawias społeczeństwa. Będąc więźniami systemu, który skazał ich na egzystencję w takim a nie innym miejscu, nie potrafią wyciągać wniosków z własnego życia i wciąż popełniają te same błędy.
Symbolem tej dziwnej społeczności jest upośledzony młody człowiek, zafascynowany otaczającą go rzeczywistością. Szczególnie intrygują go tramwaje, do tego stopnia, że sam zaczyna się uważać za pojazd. Każdego dnia wyjeżdża na wyimaginowaną trasę i zatrzymuje się na nieistniejących przystankach. Wędrując niczym mechaniczna lalka, powtarza bezsensowne słowa dodes’ka-den, naśladując dźwięk wydawany przez tramwaj. Pozostali mieszkańcy tolerują go, nawet oczekują jego pojawienia się, lecz tak naprawdę zajęci są własnymi sprawami. Opowiadając o nich, Kurosawa po raz kolejny pokazuje swój talent do snucia kilku historii jednocześnie.
Poszczególne wątki splatają się ze sobą, dopełniają i wzajemnie komentują, nie wywołując u widza uczucia zagubienia. Reżyser przedstawia kolejnych mieszkańców wysypiska – ojca i syna mieszkających w samochodzie, starego i biednego, ale szczęśliwego artystę, kłócące się małżeństwa, nieszczęśliwe dzieci.
Wszystkie wydarzenia komentowane są przez zbierające się przy ujęciu wody kobiety – na poły harpie, na poły śpiewaczki greckiego chóru.
Film został nakręcony w kolorze, aby – według słów samego Kurosawy – życie mieszkańców nie wyglądało zbyt ponuro.
"Dodes’ka-den" zadziwia swoim stylistycznym manieryzmem, którego nikt nie oczekiwał po twórcy tak naturalistycznych obrazów jak "Piętno śmierci".
Pod tą powierzchniową warstwą kryją się jednak charakterystyczne dla Kurosawy, miłość i szacunek wobec bohaterów filmu. Film ten, jest jednak dziełem tragicznym, naznaczonym pesymizmem.
OBSADA
Yoshitaka Zushi jako Rokkuchan
Kin Sugai jako Okuni, matka Rokkuchana
Toshiyuki Tonomura jako Taro Sawagami
Shinsuke Minami jako Ryotaro Sawagami
Yuko Kusonoki jako Misao Sawagmi
Junzaburo Ban jako Yukichi Shima