Reklama

"8 i 1/2 kobiety": SYLWETKA REŻYSERA

PETER GREENAWAY

Ur. 5 kwietnia 1942 r., Newport, hrabstwo Gwent, w Walii, Wielka Brytania. Reżyser, scenarzysta, malarz, autor instalacji, kurator wystaw tematycznych oraz artystycznych wydarzeń przestrzennych w stylu "światło i dźwięk", montażysta, pisarz i krytyk. W pierwszej połowie lat 60. studiował malarstwo w Walthamstow School of Art. Pierwsza wystawa jego malarstwa miała miejsce, jak podają niektóre źródła, w Lord's Gallery w 1964 r., jednak w innych opracowaniach początki jego kariery malarskiej wiąże się z wystawą w Broad Street Gallery w Canterbury w r. 1988. W latach 1965-76 Greenaway pracował jako montażysta w Central Office of Information. W tym i późniejszym okresie realizował filmy krótko- i średniometrażowe, które przyniosły mu duże uznanie na międzynarodowych festiwalach. Za film A Walk Through H (1978) otrzymał Chicago Hugo Award 1978, w 1981 r. znów Chicago Hugo Award za Zandra Zhodes (1979), za film The Falls (1980) dwie nagrody: BFI (British Film Institute) Award oraz L'Age d'Or Brussels, zaś za Act of God (1981) dwie nagrody australijskie: na Melbourne Short Film i Sydney Short Film. W 1982 r. zadebiutował pełnometrażowym Kontraktem rysownika (The Draughtsman's Contract), który spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem krytyków oraz widzów i uczynił go sławnym. Trzykrotnie jego filmy były kandydatami do Złotej Palmy - Grand Prix MFF w Cannes: po raz pierwszy w 1987 r. (Brzuch architekta - The Belly of an Architect, 1987), po raz wtóry w 1988 r. (Wyliczanka - Drowning by Numbers, 1988) i po raz trzeci w 1999 r. (8 1 kobiety - 8 1 Women, 1999). Dwukrotnie, jak dotąd, canneńskie jury zdecydowało się na przyznanie mu nagrody - w 1988 r. otrzymał nagrodę za Wyliczankę (Best Artistic Contribution), a w 1995 r. za The Pillow Book - La Distincion Glace Gervais. Dwa inne festiwale filmowe, może nie należące do czołówki najważniejszych konkursów na świecie, dwukrotnie nagrodziły dzieła Petera Greenawaya: jury Catalonian Intenational Film Festival w Sitges (Hiszpania) przyznało mu w 1989 r. nagrodę za reżyserię filmu Kucharz, złodziej, jego żona i jej kochanek (The Cook, the Thief, his Wife and Her Lover, 1989), a w r. 1996 nagrodę za najlepszy film i najlepsze zdjęcia za The Pillow Book (1996); natomiast jurorzy Seattle International Film Festival uhonorowali Greenawaya za reżyserię, Wyliczanki i The Pillow Book (Golden Space Needle Award 1991 i 1997). W 1992 r. wyróżniono jego 15-minutowy film oparty na motywach opery pt. Rosa nagrodą Dance Screen 1992, zaś od 1994 r. Peter Greenaway pracuje również jako reżyser spektakli operowych i teatralno-baletowych.

Reklama


FILMOGRAFIA - wybór

„Death of a Composer” (1999)

„8 1 kobiety” („8 1 Women”) (1999)

„The Pillow Book” (1996)

„Dzieciątko z Macon” („The Baby of Macon”) (1993)

„Darwin” (1993) (TV)

„Księgi Prospera” („Prospero's Books”) (1991)

„Kucharz, złodziej, jego żona i jej kochanek” („The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover”) (1989)

„Dante” („A TV Dante: The Inferno Cantos I-VIII”), (1989) (TVP)

„Wyliczanka” („Drowning by Numbers”) (1988)

„Brzuch architekta” („The Belly of an Architect”) (1987)

„Zet i dwa zera” („A Zed & Two Noughts”) (1985)

„Kontrakt rysownika” („The Draughtsman's Contract”) (1982)


WYSTAWY-INSTALACJE

Flying Over Water, Miro Foundation, Barcelona, marzec-maj 1997,

Cosmology at the Piazza del Popolo, historia Piazza del Popolo od Nerona do Felliniego, spektakl światła i dźwieku, Rzym, 23-30 czerwca 1996,

In the Dark na wystawie Spellbound: Art. & Film, Hayward Gallery, Londyn, luty 1996 (inni uczestnicy wystawy: Damian Hirst, Ridley Scott, Paula rego, Terry Gilliam, Eduardo Paolozzi, Fiona Banner, Douglas Gordon, Boyd Webb i Steve McQueen),

The Stairs, Munich, Projection, Monachium, październik 1995,

The Stairs, Geneva, The Location, Genewa, kwiecień 1994,

The Audience of Macon, Ffoto Gallery, Cardiff, Wielka Brytania, październik 1993,

Some Organising Principles, Glynn Vivian Art Gallery, Swansea, Wielka Brytania, październik 1993,

Watching Water, Palazzo Fortuny, Wenecja, czerwiec-wrzesień 1993,

Les Bruits des Nuages (Flying Out of this World), Luwr, Paryż, listopad 1992,

100 Objects to Represent the World, Academy of Fine Arts, Hofburg Palace & Semper Depot, Wiedeń, październik 1992,

The Physical Self, Museum Boymans - van Beuningen, Rotterdam, 17.10.1991 - 12. 01. 1992,


WYSTAWY INDYWIDUALNE

1999 Artworks 63-98, Talbot Rice Gallery, Edynburg,

1998 If Only Film Could Do The Same, Macedonian Museum of Contemporary Art., Saloniki, Artworks 63-98, Cornerhouse, Manchester, Sesc vila mariana, Sao Paulo, Centro Cultural Banco do Brasil, Rio de Janeiro,

1997 Museo Rufino Tamayo Contemporaneo Internacional, Mexico City,

Doon Soong Art. Centre, Seul,

Peter Greenaway, Istanbul Film Festival, Istanbuł,

1996 Seeds & Ashes, Mylos Art. Gallery, Saloniki,

The Tyranny of the Frame, Galerie Fortlaan, Gandawa,

The World of Peter Greenaway, Le Case d'Arte, Mediolan,

1995 Dany Keller Galerie, Monachium,

The World of Peter Greenaway, Nicole Klagsbrun Gallery, Nowy Jork,

1994 If Only Film Could Do The Same, Arizona State University Art. Museum, Tempe, Arizona,

1992 Nicole Klagsbrun Gallery, Nowy Jork,

Gesellschaft fur aktuelle Kunst, Brema,

1991 City Art Centre, Dublin,

If Only Film Could Do The Same, Watermans Gallery, Brentford, Wielka Brytania,

1990 Galerie Xavier Hufkens, Bruksela,

Kunsthallen Brandts Klaedefabrick, Odense, dania,

Video Galleriet, Monachium,

Dany Keller Galerie, Monachium,

Altium Fukoa, Japonia,

Shingawa Space T33, Tokio,

Cirque Divers, Liege, Belgia,

The University of New South Wales, Paddington, Australia,

Ivan Dougherty Gallery, College of Fine Arts, Australia,

Australia Center for Contemporary Art., Melbourne,

Nicole Klagsburn Gallery, Nowy Jork,

1989 Palais de Tokyo, Paryż,

Arcade, Carcassonne, Francja,

1988 Broad Street Gallery, Canterbury, Wielka Brytania.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: 8 i 1/2 kobiety
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy