Kolejną kolekcją z serii "Arcydzieła Polskiego Kina", którą Wydawnictwo Telewizji Kino Polska oddaje do rąk swoich widzów, jest box trzech filmów Filipa Bajona nakręconych na przestrzeni lat 1979-1981.
Autora "Arii dla atlety", "Wizji Lokalnej 1901" i "Limuzyny Daimler-Benz", wbrew podejmowanej przez niego tematyce, interesują nie tyle mechanizmy i dramaty historii, co wyjątkowe chwile przełamania, które on sam układa w osobliwe wizje końca świata. Niemal w każdym filmie Bajon wybiera jako preteksty do swoich fabuł momenty, kiedy "jedna epoka ustępuje drugiej", tworząc sytuację rozpadu, w której można dostrzec nastroje dekadencji. Koniec ustabilizowanego świata na swój sposób odmalowują wszystkie trzy prezentowane w kolekcji filmy.
Kino Bajona to przestrzeń wielkiej wyobraźni literackiej i nieprzeciętnej fantazji reżyserskiej, które w zderzeniu z przywoływanymi przez niego zdarzeniami, zwłaszcza tymi dotyczącymi historycznych faktów i biografii prawdziwych osób, tworzą rzetelne w swym kształcie artystycznym obrazy-panoramy "na moment przed kataklizmem dziejowym".
Pierwsze filmy Filipa Bajona, zebrane w kolekcji "Arcydzieła Polskiego Kina", ukazują reżysera o wielkiej filmowej wyobraźni i niezwykłym wyczuleniu na tematy narodowe. Co przeszkodziło Bajonowi zostać reżyserem pokroju Andrzeja Wajdy?
Czytaj więcej