„Dziennik Bridget Jones” po raz pierwszy ukazał się w 1995 roku jako historia w odcinkach, publikowana na łamach brytyjskiej gazety „The Independent”. Autorką tej cieszącej się niezwykłą popularnością cotygodniowej rubryki była dziennikarka Helen Fielding, w przekomiczny sposób opisująca perypetie niezamężnej trzydziestoparolatki, poszukującej miłości w zwariowanej i pełnej uczuciowych zawirowań post-feministycznej rzeczywistości lat dziewięćdziesiątych.
Kiedy w 1996 roku Helen Fielding opublikowała zapiski Bridget w formie książki, stała się ona natychmiast fenomenem na skalę światową: „Dziennik Bridget Jones” przetłumaczony na wiele języków rozszedł się w ponad 4 milionach egzemplarzy i zdobył sobie status niekwestionowanego bestselleru. Sama zaś Bridget Jones awansowała do roli współczesnego symbolu aspiracji i problemów młodych kobiet, zmagających się z codzienną rzeczywistością pod każdą niemal szerokością geograficzną.
„Dziennik Bridget Jones” trafia teraz na ekrany kin. W filmowej wersji w roli Bridget zobaczymy Renee Zellweger („Siostra Betty”, „Jerry Maguire). Na ekranie partnerują jej Hugh Grant („Notting Hill”, „Cztery wesela i pogrzeb”) i Colin Firth („Zakochany Szekspir”, „Angielski pacjent”). Film, na podstawie scenariusza Helen Fielding, Andrew Daviesa i Richarda Curtisa, wyreżyserowany został przez Sharon Maguire.
Punktem ogniskowym filmu jest Bridget, niezamężna trzydziestoparolatka, przekonana, że wszystkim oprócz niej samej jakoś się w życiu wiedzie. Jej ambicje nie sięgają daleko - stracić parę kilo wagi i znaleźć prawdziwą, szczerą miłość - stosunkowo niewiele, a jednak wydaje się nieosiągalne. Romantyczna egzystencja Bridget znajduje się w stanie permanentnego kryzysu. Na początku nowego roku Bridget postanawia wziąć sprawy w swoje ręce, dając wyraz swoim przemyśleniom i nastrojom na kartkach prowadzonego dziennika.
„Postanowiłam wziąć sprawy życiowe w swoje ręce i zacząć pisanie pamiętnika. Będę w nim notować wszystkie istotne rzeczy i wydarzenia. Oprócz tego na dobry początek postanawiam: Nr 1: jak zwykle - zrzucić parę kilogramów. Nr 2: równie istotne, znaleźć sobie miłego, rozsądnego faceta i nie angażować się w związki z facetami typu alkoholik, pracoholik, egocentryczny związkofob, megaloman, emocjonalny popapraniec lub zboczeniec.”
Podczas gdy przyjaciele Bridget - Jude, Sharon i Tom, niestrudzenie zarzucają ją swoimi zupełnie nieprzydatnymi radami, ona sama pozostaje beznadziejnie rozdarta wewnętrznie, nie mogąc dokonać wyboru pomiędzy dwoma mężczyznami swojego życia - czarującym, seksownym, aczkolwiek niebezpiecznie uwodzicielskim szefem Danielem Cleaverem i Markiem Darcym, starym przyjacielem rodziny, sprawiającym wrażenie nieprzystępnego nudziarza, odkrywającego jednak z czasem swoją prawdziwą, bardziej atrakcyjną stronę. Podejmowane przez Bridget nieudane próby okiełznania życiowego chaosu i wykształcenia w sobie wewnętrznej równowagi znajdują odzwierciedlenie w szczegółowych zapiskach z pamiętnika. W miarę jak codzienność stawia przed Bridget kolejne przezabawne dylematy, dzięki ‘wewnętrznej równowadze’ odkrywa ona w sobie siłę stawiania dzielnie czoła wszelkim przeciwnościom losu i swojemu zwariowanemu życiu.