„Sekret tańca tkwi w tym, iż jego istotą jest wszystko poza samym tańcem”
Martha Graham
„Billy Elliot” to wzruszająca, piękna historia chłopca, który odkrywając w sobie nieoczekiwanie pasję tańca rozpoczyna podróż w świat własnych marzeń i dążeń, poznając jednocześnie bardziej brutalną stronę życia - kulturowe stereotypy, kryzys ekonomiczny (strajki górnicze w Anglii ‘84) i rodzinne konflikty.
Kiedy jedenastoletni Billy (Jamie Bell) przypadkowo trafia na zajęcia lokalnego kółka baletowego, dzielącego salę z klubem bokserskim, jest coś w magicznym ruchu ciał, co przykuwa jego uwagę i rozbudza wyobraźnię. Chłopiec wkrótce zamienia swoje rękawice bokserskie na strój baletowy i zaczyna uczęszczać na lekcje Pani Wilkinson (Julie Walters). Wilkinson, ekscentryczna nauczycielka tańca swoim wyrobionym okiem znawczyni dostrzega natychmiast drzemiący w Billym potencjał i zapominając o pozostałych podopiecznych cały swój zapał i entuzjazm zaczyna wkładać w szkolenie nowego protegowanego.
W tym samym czasie, ojciec Billy’ego (Gary Lewis) i starszy brat Tony (Jamie Draven) - obaj górnicy biorący udział w strajku - z trudem wiążą koniec z końcem. Ich długo tłumione frustracje znajdują gwałtowne ujście, kiedy dowiadują się o tym, że Billy „trwoni” z trudem wysupłane na zajęcia bokserskie pieniądze na lekcje, które w żaden sposób nie pasują do wyobrażeń o tym, co przystoi robić mężczyźnie. Chłopiec nie jest w stanie przeciwstawić się woli rodziny, która nie pozwala mu kontynuować nauki tańca. Jego nastrój pogarsza dodatkowo niedołężność i dziwaczne zachowanie babci (Jean Heywood) oraz tęsknota za niedawno zmarłą matką. Jedynym pocieszeniem wydaje się być w tej sytuacji przyjaźń ze szkolnym kolegą Michaelem (Stuart Wells) oraz trudne do określenia dla samego chłopca uczucie do koleżanki Debbie, córki pani Wilkinson.
Pani Wilkinson wiedziona swoim artystycznym przeczuciem o nieprzeciętnych uzdolnieniach chłopca nie daje za wygraną - przekonuje Billy’ego, aby zgodził się na bezpłatne, prywatne lekcje. Chce również, aby chłopiec wziął udział w przesłuchaniach wstępnych do Szkoły Baletowej. Jednak ciąg nieszczęśliwych wypadków sprawia, że w dniu przesłuchania chłopiec nie może opuścić miasteczka, czego powodem jest starcie Tony’ego z policją. Biorąc sprawy w swoje ręce Wilkinson składa wizytę w domu Billy’ego, starając się uświadomić jego najbliższym jak wielką szansą jest dla chłopca balet. Niestety, wizyta o mały włos nie kończy się tragicznie, a Billy czuje się nieszczęśliwy i upokorzony.
Chcąc dać upust swym uczuciom, Billy zapamiętuje się w tańcu, dając popis, którego jedynym widzem jest przyjaciel Michael. Przez przypadek balet w jego wykonaniu obserwuje także ojciec, który nie może oderwać od syna wzroku, przykuty siłą jego ruchu i ekspresji. Widząc przed sobą tak wielki talent, ten prosty człowiek postanawia za wszelką cenę umożliwić synowi ponowne przystąpienie do przesłuchań kwalifikacyjnych w Londynie. Wspierany finansowo przez innych górników udaje się w końcu wraz z Billym na przesłuchania do prestiżowej Royal Ballet School. Po powrocie do domu cała rodzina z niepokojem oczekuje na wyniki komisji egzaminacyjnej...
Piętnaście lat później, ojciec, Tony i Michael siedzą na widowni czekając na podniesienie się kurtyny, za którą Billy przygotowuje się do swojego premierowego występu na scenie jednego z teatrów londyńskiego West Endu.
Greg Brenman (stojący na czele wydziału sztuki dramatycznej Tiger Aspect Production) od momentu przeczytania pierwszej strony scenariusza napisanego przez...