„Sekret tańca tkwi w tym, iż jego istotą jest wszystko poza samym tańcem”
Martha Graham
„Billy Elliot” to wzruszająca, piękna historia chłopca, który odkrywając w sobie nieoczekiwanie pasję tańca rozpoczyna podróż w świat własnych marzeń i dążeń, poznając jednocześnie bardziej brutalną stronę życia - kulturowe stereotypy, kryzys ekonomiczny (strajki górnicze w Anglii ‘84) i rodzinne konflikty.
Kiedy jedenastoletni Billy (Jamie Bell) przypadkowo trafia na zajęcia lokalnego kółka baletowego, dzielącego salę z klubem bokserskim, jest coś w magicznym ruchu ciał, co przykuwa jego uwagę i rozbudza wyobraźnię. Chłopiec wkrótce zamienia swoje rękawice bokserskie na strój baletowy i zaczyna uczęszczać na lekcje Pani Wilkinson (Julie Walters). Wilkinson, ekscentryczna nauczycielka tańca swoim wyrobionym okiem znawczyni dostrzega natychmiast drzemiący w Billym potencjał i zapominając o pozostałych podopiecznych cały swój zapał i entuzjazm zaczyna wkładać w szkolenie nowego protegowanego.
W tym samym czasie, ojciec Billy’ego (Gary Lewis) i starszy brat Tony (Jamie Draven) - obaj górnicy biorący udział w strajku - z trudem wiążą koniec z końcem. Ich długo tłumione frustracje znajdują gwałtowne ujście, kiedy dowiadują się o tym, że Billy „trwoni” z trudem wysupłane na zajęcia bokserskie pieniądze na lekcje, które w żaden sposób nie pasują do wyobrażeń o tym, co przystoi robić mężczyźnie. Chłopiec nie jest w stanie przeciwstawić się woli rodziny, która nie pozwala mu kontynuować nauki tańca. Jego nastrój pogarsza dodatkowo niedołężność i dziwaczne zachowanie babci (Jean Heywood) oraz tęsknota za niedawno zmarłą matką. Jedynym pocieszeniem wydaje się być w tej sytuacji przyjaźń ze szkolnym kolegą Michaelem (Stuart Wells) oraz trudne do określenia dla samego chłopca uczucie do koleżanki Debbie, córki pani Wilkinson.
Pani Wilkinson wiedziona swoim artystycznym przeczuciem o nieprzeciętnych uzdolnieniach chłopca nie daje za wygraną - przekonuje Billy’ego, aby zgodził się na bezpłatne, prywatne lekcje. Chce również, aby chłopiec wziął udział w przesłuchaniach wstępnych do Szkoły Baletowej. Jednak ciąg nieszczęśliwych wypadków sprawia, że w dniu przesłuchania chłopiec nie może opuścić miasteczka, czego powodem jest starcie Tony’ego z policją. Biorąc sprawy w swoje ręce Wilkinson składa wizytę w domu Billy’ego, starając się uświadomić jego najbliższym jak wielką szansą jest dla chłopca balet. Niestety, wizyta o mały włos nie kończy się tragicznie, a Billy czuje się nieszczęśliwy i upokorzony.
Chcąc dać upust swym uczuciom, Billy zapamiętuje się w tańcu, dając popis, którego jedynym widzem jest przyjaciel Michael. Przez przypadek balet w jego wykonaniu obserwuje także ojciec, który nie może oderwać od syna wzroku, przykuty siłą jego ruchu i ekspresji. Widząc przed sobą tak wielki talent, ten prosty człowiek postanawia za wszelką cenę umożliwić synowi ponowne przystąpienie do przesłuchań kwalifikacyjnych w Londynie. Wspierany finansowo przez innych górników udaje się w końcu wraz z Billym na przesłuchania do prestiżowej Royal Ballet School. Po powrocie do domu cała rodzina z niepokojem oczekuje na wyniki komisji egzaminacyjnej...
Piętnaście lat później, ojciec, Tony i Michael siedzą na widowni czekając na podniesienie się kurtyny, za którą Billy przygotowuje się do swojego premierowego występu na scenie jednego z teatrów londyńskiego West Endu.
Greg Brenman (stojący na czele wydziału sztuki dramatycznej Tiger Aspect Production) od momentu przeczytania pierwszej strony scenariusza napisanego przez...
Chcąc nadać filmowi jeszcze więcej autentyzmu, projektant kostiumów Stewart Meachem równie uważnie przestudiował dokumentalne materiały filmowe i fotografie...