Camerimage 2013: Powalczą o Złotą Żabę
"Gorejący krzew" Agnieszki Holland", "Inside Llewyn Davis" braci Coen i "Wyścig" Rona Howarda to tylko niektóre z filmów zakwalifikowanych do Konkursu Głównego Camerimage 2013.
Konkurs Główny o nagrodę Złotej Żaby to najważniejszy punkt festiwalu. Istnieje od pierwszej edycji Camerimage, czyli od 1993 roku, a jego ideą jest prezentacja filmów fabularnych, w których obraz spełnia szczególną rolę w opowiadaniu historii. Wizualna wartość tych filmów wynika z kreatywnej współpracy reżysera i autora zdjęć oraz niezwykłej wrażliwości twórcy obrazu. Konkurs Główny zwraca uwagę na ogromny wkład operatora w dzieło filmowe.
Oto czternaście filmów zakwalifikowanych do Konkursu Głównego Camerimage 2013:
"Gorejący krzew", zdj. Martin Strba, reż. Agnieszka Holland - pierwszy film fabularny o Janie Palachu. W styczniu 1969 roku ten wówczas dwudziestoletni student z Pragi czeskiej dokonał samospalenia w proteście przeciwko bierności społeczeństwa swego kraju wobec interwencji wojsk Układu Warszawskiego, która położyła kres Praskiej Wiośnie, a tym samym nadziejom Czechów i Słowaków na socjalizm z ludzką twarzą. Śmierć Jana Palacha wstrząsnęła światem, stając się jednocześnie katalizatorem zmian w społeczeństwie czechosłowackim. Film koncentruje się na procesie, jaki rodzina Jana Palacha wytoczyła działaczowi Komunistycznej Partii Czechosłowacji, Vilemowi Novemu, znieważającemu pamięć chłopaka. Dobrego imienia bohaterskiego studenta broniła prawniczka Dagmar Buresova.
Heli, zdj. Lorenzo Hagerman, reż. Amat Escalante - Estela to dwunastoletnia dziewczynka, która zakochuje się do szaleństwa w młodym kadecie szkoły policyjnej. Oboje mają do czynienia z narkotykami, tyle że każde z nich w inny sposób. Na tym tle powstaje konflikt, który miłość próbuje okiełznać. Policjant chce uciec z Estelą i wziąć z nią ślub. Podczas gdy para głównych bohaterów dąży do spełnienia swoich marzeń, rodzina Esteli musi stawić czoła fali przemocy przetaczającej się przez ich region.
"Home from Home - Chronicle of a Vision", zdj. Gernot Roll, reż. Edgar Reitz - w połowie XIX wieku setki tysięcy Europejczyków wyemigrowały do odległej Ameryki Południowej. Była to desperacka decyzja, podyktowana chęcią ucieczki przed głodem, biedą i despotycznymi rządami. Emigranci kierowali się mottem: "Każdy los jest lepszy od śmierci". Nowy film Edgara Reitza to dramat obyczajowy i historia miłosna z ową zapomnianą tragedią w tle. Fabuła koncentruje się wokół dwóch braci, którzy dochodzą do wniosku, że tylko marzenia mogą ich ocalić.
"Inside Llewyn Davis", zdj. Bruno Delbonnel , reż. Joel Coen, Ethan Coen - nowy film braci Coen ukazuje tydzień z życia młodego piosenkarza folkowego, który w 1961 roku próbuje podbić scenę muzyki folkowej w Greenwich Village. Llewyn Davis znajduje się na rozstaju dróg. Podczas srogiej nowojorskiej zimy skulony z zimna taszczy ze sobą gitarę, usiłując odnieść sukces jako muzyk, mimo przeszkód zdawałoby się nie do pokonania, z tym że niektóre z nich tworzy on sam. Żyjąc na łasce zarówno przyjaciół, jak i nieznajomych, podejmując się każdej pracy, Llewyn wędruje od lokali Greenwich Village do opuszczonego klubu w Chicago. A wszystko to jest częścią odysei, która wiedzie go na przesłuchanie muzycznych geniuszy - i z powrotem.
"Mary Queen of Scots", zdj. Rainer Klausmann, reż. Thomas Imbach - Maria, królowa Szkotów, spędza dzieciństwo we Francji. W przyszłości ma zostać królową tego kraju. Jednakże jej chorujący mąż umiera, a młoda wdowa powraca samotnie do wyniszczonej wojną Szkocji. Królową Anglii została właśnie Elżbieta, która dla Marii jest niczym siostra bliźniaczka; Maria może otworzyć przed nią swoje serce. Po pewnym czasie ponownie wychodzi za mąż i wydaje na świat następcę tronu. Jej drugi mąż, lord Darnley, okazuje się słabeuszem. Kiedy Maria spotka miłość swego życia, hrabiego Bothwella, rozpocznie się seria dramatycznych zdarzeń, która będzie mieć finał na szafocie.
"Paradise for the Damned", zdj. Sol Lopatin, reż. Alejandro Montiel - Buenos Aires. Marcial zaczyna pracować jako nocny stróż w przyfabrycznym magazynie. Co noc robi obchód swojego rewiru, a jego jedyną rozrywką jest obserwowanie okolicy i sąsiadów. Sprawia wrażenie spokojnego i małomównego. Wszystko wydaje się normalne, monotonne i nudne, aż do wigilii Bożego Narodzenia, kiedy Marcial bierze pistolet i włamuje się do pobliskiego domu, żeby kogoś zabić...
"Wyścig", zdj. Anthony Dod Mantle, reż. Ron Howard - film, którego akcja rozgrywa się w pociągającym i olśniewającym świecie złotej ery wyścigów samochodowych, opowiada prawdziwą historię charyzmatycznego Jamesa Hunta i znakomitego technicznie Nickiego Laudy - dwóch największych rywali, jakich znało środowisko sportowe. Kamera, śledząc wydarzenia z życia osobistego kierowców oraz ich starcia na torze wyścigowym Grand Prix i poza nim, pokazuje jak sportowcy doprowadzają się na skraj wytrzymałości fizycznej i psychicznej. Do zwycięstwa nie prowadzi droga na skróty i nie ma tu miejsca na błędy.
"Betonowa noc", zdj. Peter Flinckenberg, reż. Pirjo Honkasalo - fantastyczna nocna podróż przez piękne Helsinki. Bohaterem filmu jest czternastoletni Simo, który wciąż próbuje poznać samego siebie i uchronić się przed otoczeniem. Chłopiec zatraca poczucie własnej tożsamości. Matka Simo i jego starszego brata, Ilkki, jest samotna, bezradna i nieprzewidywalna. Ich pełen chaosu dom znajduje się w samym sercu betonowej dżungli w Helsinkach. Ilkka ma pójść do więzienia. Matce udaje się przekonać Simo, by spędził z bratem jego ostatnią noc na wolności.
"Ida", zdj. Łukasz Żal, Ryszard Lenczewski, reż. Paweł Pawlikowski - akcja filmu dzieje się w Polsce w roku 1962. Anna jest nowicjuszką, sierotą wychowywaną w zakonie. Przed złożeniem ślubów musi poznać Wandę, swoją jedyną żyjącą krewną. Wanda mówi dziewczynie, że jest Żydówką. Obie wyruszają w podróż, która ma im pomóc nie tylko w poznaniu tragicznej historii ich rodziny, ale i prawdy o własnej tożsamosci. Będą musiały zmierzyć się z tym, w co do tej pory wierzyły. Tylko jedna z nich będze w stanie się z tym uporać.
"Kamerdyner", zdj. Andrew Dunn, reż. Lee Daniels - opowieść o kamerdynerze z Białego Domu, Cecilu Gainesie, który ponad trzy dekady, począwszy od lat 50. XX w., służył kolejno siedmiu prezydentom Stanów Zjednoczonych. Film ukazuje dramatyczne przemiany, którym podlegało amerykańskie społeczeństwo, od ruchu na rzecz praw obywatelskich po wojnę w Wietnamie, a także wpływ tych przemian na życie bohatera i jego rodziny.
"Chce się żyć", zdj. Paweł Dyllus, reż. Maciej Pieprzyca - Mateusz rodzi się z głębokim porażeniem mózgowym. Nie mówi, a częściowy paraliż poważnie ogranicza jego zdolność poruszania się. Lekarze orzekają, że jest rośliną. Rodzice Mateusza nie godzą się z tym wyrokiem i otaczają syna miłością, która wzbudza zazdrość jego siostry. Monolog wewnętrzny chłopca dowodzi, że jest on umysłowo najzupełniej normalnym człowiekiem, a od świata ludzi zdrowych odgradza go jedynie bariera komunikacyjna. Na swej drodze spotka osoby pomocne w pokonywaniu tego progu, wśród nich nauczycielkę języka Blissa, w którym mowę zastępują symbole graficzne.
"Nebraska", zdj. Phedon Papamichael, reż. Alexander Payne - Ubogi starzec z Montany, Woody Grant, co jakiś czas ucieka z domu i jedzie do Nebraski, aby odebrać nagrody z totalizatora, które rzekomo wygrał. Jego rodzina, martwiąc się postępującą demencją, rozważa umieszczenie go w domu opieki. W końcu jednak jeden z dwóch synów Woody'ego postanawia zawieźć ojca do Nebraski samochodem. Po drodze Woody ulega wypadkowi. Mężczyźni są zmuszeni zrobić sobie kilkudniową przerwę w podróży. Zatrzymują się w rodzinnym miasteczku ojca, gdzie starzec, pod czujnym okiem syna, na nowo przeżywa swoją młodość.
"Shirley - wizje rzeczywistości", zdj. Jerzy Palacz, reż. Gustav Deutsch - w filmie ożywa kilkanaście obrazów znanego amerykańskiego malarza hiperrealisty, Edwarda Hoppera. Tak rodzi się swoisty dialog między sztukami plastycznymi a kinem, zaś tytułowa, fikcyjna bohaterka staje się przewodnikiem widza po dziejach Stanów Zjednoczonych w XX stuleciu, od Wielkiego Kryzysu z lat międzywojennych, poprzez epokę makkartyzmu i rasizmu, po czasy kontestacji z lat 60. Shirley jest efektowną, wyemancypowaną aktorką. Wykonując swój zawód poznała mechanizmy odtwarzania rzeczywistości, ale też nauczyła się ją kwestionować i zapewniać sobie wpływ na bieg zdarzeń historycznych.
"Zniewolony", zdj. Sean Bobbitt, reż. Steve McQueen - film oparty na niezwykłej, prawdziwej historii mężczyzny walczącego o przetrwanie i wolność. Przed wybuchem wojny secesyjnej Solomon Northup, wolny czarny człowiek z prowincji Nowego Jorku, zostaje porwany i sprzedany w niewolę. Bohater, stawiając czoła okrucieństwu (które uosabia bezlitosny właściciel niewolników grany przez Michaela Fassbendera) i spotykając się z nieoczekiwaną życzliwością, usiłuje nie tylko za wszelką cenę pozostać przy życiu, lecz również zachować godność. W dwunastym roku tej niezapomnianej odysei przypadkowe spotkanie z kanadyjskim abolicjonistą na zawsze odmieni życie Solomona.
21. festiwal Camerimage odbędzie się w Bydgoszczy w dniach od 16 do 23 listopada.
Ciekawi Cię, co w najbliższym czasie trafi na ekrany - zobacz nasze zapowiedzi kinowe!
Chcesz obejrzeć film? Nie możesz zdecydować, który wybrać? Pomożemy - poczytaj nasze recenzje!