"Wehikuł czasu": TWÓRCY

SIMON WELLS (reżyser) ma doświadczenie zdobyte na planach zarówno filmów animowanych, jak i fabularnych, choć Wehikuł czasu to pierwszy film z udziałem aktorów, jaki reżyseruje. Ostatnio był współreżyserem Księcia Egiptu, wielokrotnie nagradzanego filmu animowanego. Wcześniej reżyserował animowany film Balto, był także współreżyserem An American Tail II: Fievel Goes West i We're Back: A Dinosaur's Story. Wells pochodzi z Anglii, jego kariera zawodowa rozpoczęła się od współpracy z cenionym animatorem Richardem Williamsem, reżyserował wtedy reklamówki. Później pracował jako kierownik zespołu animacyjnego na planie komedii Kto wrobił królika Rogera, w której mieszały się postacie z kreskówek i prawdziwi aktorzy.

Reklama

Wells był autorem storyboardów i projektów do filmów Powrót do przyszłości II i Powrót do przyszłości III.

JOHN LOGAN (scenariusz/współproducent) jest współautorem scenariusza do oskarowego Gladiatora, za który otrzymał nominację do nagrody Akademii i BAFTA. Logan posiada także nagrodę Gildii Scenarzystów Amerykańskich za scenariusz do telewizyjnego filmu RKO 281. Za ten sam film otrzymał nominację do nagrody Gemmy, nagrodę Złotego Globu w kategorii najlepszego filmu lub miniserialu telewizyjnego. Logan ostatnio napisał scenariusz do najnowszej części sagi okrętu Enterprise, Star Trek: Nemesis. Jego dziełem jest także scenariusz do dramatu Olivera Stone'a Męska gra, w którym wystąpili Al Pacino i Cameron Diaz. Obecnie pracuje nad scenariuszem do powstającego animowanego filmu wytwórni DreamWorks Sinbad. Pisze także scenariusz filmu The Last Samurai, który wyreżyseruje Ed Zwick, jak również zajmuje się biografią Abrahama Lincolna, którą zrealizuje Steven Spielberg.

Logan jest także cenionym autorem sztuk teatralnych. Napisał, miedzy innymi, Never the Sinner, której premiera odbyła się w 1985 w Chicago, a pięć lat później wystawiono ją na londyńskim West Endzie. Sztuka ta zdobyła później nagrodę Nowojorskiego Koła Krytyków Teatralnych. Wystawiano ją także w Australii i Republice Afryki Południowej. Logan jest również autorem sztuk Hauptmann, Riverview, The View From Golgotha i Speaking in Tongues.

DONALD M. McALPINE (zdjęcia) nakręcił ostatnio zdjęcia do niesamowitego wizualnie musicalu Moulin Rouge, w którym wystąpiła Nicole Kidman. Film wyreżyserował Australijczyk Baz Luhrmann. McAlpine pracował wcześniej z tym reżyserem przy okazji realizacji współczesnej wersji Romeo + Juliet, w której zagrali Leonardo Di Caprio i Claire Danes. McAlpine często pracuje z reżyserami po kilka razy, czego przykładem może być Chris Columbus. Operator kręcił jego filmy Mamuśka¸ Dziewięć miesięcy, i Mrs. Doubtfire. Inni reżyserzy, z którymi kilkakrotnie współpracował, to Philip Noyce i Stan zagrożenia, Czas patriotów; Alan J. Pakula i See You in the Morning i Orphans; John McTiernan i filmy Medicine Man i Predator; oraz Paul Mazursky i Moon Over Parador, Down and Out in Beverly Hills, Moskwa nad rzeką Hudson i Burza. McAlpine jest autorem zdjęć do dziesięciu filmów Bruce'a Beresforda, w tym także do The Adventures of Barry McKenzie, będącego debiutem filmowym dla obu panów. McAlpine zdobył nagrodę Australijskiego Instytutu Filmowego za najlepsze zdjęcia do filmu Breaker Morant Beresforda.

McAlpine pracował także przy filmach The Edge Lee Tamahori'ego, The Man Without a Face Mela Gibsona, The Hard Way Johna Badhama, Stanley & Iris Martina Ritta, Parenthood Rona Howarda, Harry and Son Paula Newmana, i My Brilliant Career Gillian Armstrong, za który otrzymał kolejną nagrodę za najlepszy film Australijskiego Instytutu Filmowego.

KLAUS BADELT (muzyka) napisał muzykę do wielu filmów, głównie w ojczystych Niemczech. Wehikuł czasu jest jednym z jego pierwszych filmów amerykańskich, do których samodzielnie napisał ścieżkę dźwiękową. Poprzednio pracował nad filmem Seana Penna Obietnica, nad Niezwyciężonym Wernera Herzoga, Equilibrium, Teknolust i Extreme Days. Obecnie zajmuje się pracą przy udźwiękowieniu filmu K-19: The Widowmaker, w którym wystąpią Harrison Ford i Liam Neeson, film ukaże się na ekranach kin jeszcze w tym roku. Badelt był także współproducentem i twórcą muzyki dodatkowej do Gladiatora, który zdobył nagrodę Złotego Globu za muzykę, a także nominacje do Oskara i nagrody Grammy. Skomponował także dodatkową muzykę do tytułów: Pearl Harbor, Hannibal, Mission: Impossible II, Cienka czerwona linia, Droga do El Dorado, Tygrys i przyjaciele i Stopień ryzyka.

WAYNE WAHRMAN (montaż) pracował ostatnio nad dwoma bardzo różnymi filmami - pierwszym był przebojowy film akcji Aniołki Charliego, drugim wojenny dramat U-571. Zajmował się także montażem dwóch filmów reżysera Stevena Zailliana - A Civil Action i Szachowe dzieciństwo. Wahrman montował także The Education of Little Tree, 2 Days in the Valley, Ostatni Mohikanin, Mighty Morphin Power Rangers: The Movie i Kickboxer.

Wahrman dorastał w Richmond, w Wirginii, posiada tytuł magistra produkcji filmowej, uzyskany na UCLA. Jeden z jego studenckich filmów otrzymał nagrodę imienia Jima Morrisona za najlepszy film.

DEENA APPEL (kostiumy) jest autorką kostiumów do dwóch filmów o Austinie Powersie, Austin Powers: agent specjalnej troski i Austin Powers 2: szpieg, który nie umiera nigdy. Pracowała także nad filmami Zakręcony, Mystery Alaska, Now and Then, 8 Seconds, Holy Matrimony i He Said, She Said. Appel od dawna zajmuje się także pracą na rzecz telewizji, jej dziełem jest część kostiumów do Weapons of Mass Distraction, Full Body Massage, A Mother's Instinct, A Kiss to Die For, Indecency i Wildflower.

BOB RINGWOOD (kostiumy) jest autorem kostiumów do jednego z najciekawszych filmów ostatnich lat, A.I. - Sztuczna inteligencja Stevena Spielberga Pierwszym filmem tego reżysera, nad którym pracował Ringwood, było Imperium Słońca. Film ten był nominowany za kostiumy do Oskara i nagrody BAFTA. Nominację do BAFTA otrzymał także za prace nad Batmanem Tima Burtona i Excaliburem Johna Boormana, który był pierwszym filmem fabularnym w karierze Ringwooda.

Ringwood pracował także przy realizacji filmów, takich jak: Supernova, Obcy: przebudzenie, Batman Forever, The Shadow, Człowiek-demolka, Batman Returns, American Friends, Obcy 3, Chicago Joe and the Showgirl, Prick Up Your Ears, Santa Claus: The Movie i Diuna. Jest także autorem czterech kostiumów do filmu X-Men, jak również kostiumu obcego z filmu My Favorite Martian.

JAMES E. PRICE (efekty wizualne) pracował w tej roli przy realizacji filmów, takich jak: The Kid, Bicentennial Man, Wróg publiczny i Air Force One. Wcześniej pracował nad efektami cyfrowymi przy filmach Down Periscope, Wodny świat i Hook.

MATT SWEENEY (efekty specjalne) otrzymał nominacje do Oskara(r) i nagrodę BAFTA za pracę nad filmem Rona Howarda Apollo 13. Uhonorowano go także trzema Technical Achievement Academy Awards(r): pierwszą (wspólnie z Lucindą Strub) w roku 1987 za pistolet Sweeney'a; drugą (wspólnie z Bobem Stokerem, Jimem Foley'em, Edem Gardnerem i Charlesem Conversem) w roku 1998, za stworzenie ciekłego, syntetycznego powietrza. W tym roku Sweeney otrzymał swą trzecią nagrodę tego typu (wraz z Micem Rodgersem) za pomysł, projekt i realizacje "Mic Rig."

Matt Sweeney zajmował się ostatnio nadzorem nad ekipą odpowiedzialną za efekty specjalne na planie The Fast and The Furious. Pracował także nad filmami Galaxy Quest, Naga broń 2, 3 i 4, Batman i Robin, Telemaniak, Maverick, Urodzeni mordercy, Upadek, Arachnophobia, The Lost Boys, Kolor purpury, On Golden Pond i Nine to Five.

STAN WINSTON STUDIO (wygląd Morloków), kierowane jest przez wielokrotnego zdobywcę nagrody Akademii (r) Stana Winstona. Stworzyło ono efekty animatroniczne, mechaniczne i makijażowe, widziane w A.I-Sztuczna inteligencja Stevena Spielberga. Winston pracował także nad filmami Park jurajski III i Pearl Harbor. Winston jest jednym z najbardziej znanych twórców zajmujących się projektowaniem wyglądu postaci dla potrzeb filmu. Zdobywca czterech Oskarów, z których jeden otrzymał za "ożywienie" gigantycznych dinozaurów w hitowym filmie Stevena Spielberga Park jurajski. Zdobył także dwie nagrody Akademii za makijaże i efekty specjalne w filmie Terminator 2: Dzień sądu. Czwartego Oskara(r) zdobył za pracę nad filmem Obcy. Winston był także nominowany do tej nagrody za pracę przy filmie Stevena Spielberga Park jurajski: Zaginiony świat, a także za filmy Batman Returns, Heartbeeps, Predator i Edward Nożycoręki, dla których zaprojektował postacie bohaterów.

Winston rozpoczął karierę jako specjalista od makijażu, bardzo szybko zdobył nagrodę Emmy za telewizyjny film Gargoyles. W następnym roku zdobył tę nagrodę po raz drugi, tym razem za The Autobiography of Miss Jane Pittman, w którym postarzył Cicely Tyson. Młoda dziewczyna zamieniła się w staruszkę mającą 110 lat. Pomiędzy latami 1973 i 1979 nominowano go do sześciu kolejnych nagród Emmy. Zajmował się w tym czasie także filmami fabularnymi, pracował nad specjalnymi makijażami przy filmie The Wiz.

Winston i wielu artystów z jego studia pracowali także nad wieloma innymi filmami, wśród których znajdują się tytuły, takie jak: What Lies Beneath, Galaxy Quest, I stanie się koniec, Inspektor Gadżet, Instynkt, Paulie, Small Soldiers, The Ghost and the Darkness, Congo, Wyspa doktora Moreau, Relikt, Wywiad z wampirem, Starman i Elektroniczny morderca.

OLIVER SCHOLL (kierownik produkcji) współpracował z Rolandem Emmerichem przy kilku filmach tego reżysera. Scholl był kierownikiem produkcji przy filmie Dzień niepodległości, a także przy realizacji Godzlili i Moon 44. Opracował także wstępne projekty do Gwiezdnych wrót i Uniwersalnego żołnierza.

Scholl był niedawno ilustratorem przy realizacji filmu A.I. - sztuczna inteligencja Stevena Spielberga, pracował też przy Azylu David Finchera. Pracował także jako projektant i ilustrator przy produkcji Titan A.E., Misja na Marsa, Nawiedzony dom, Bicentennial Man, Batman Forever, Virtuosity i Ghost In The Machine. Był także kierownikiem produkcji internetowego filmu krótkometrażowego The Quantum Project.

Scholl urodził się w Niemczech, studiował projektowanie przemysłowe w Pforzheim, przed przeprowadzką do Stanów Zjednoczonych pracował jako ilustrator w reklamie i wydawnictwach prasowych.

WALTER F. PARKES (producent) był producentem wykonawczym filmu Gladiator, w reżyserii Ridley'a Scotta, w którym rolę główną zagrał Russel Crowe. Obraz ten zdobył pięć nagród Akademii, w tym za najlepszy film. Gladiator otrzymał też w tej kategorii nagrodę Złotego Globu, BAFTA i nagrodę Broadcast Film Critics. Parkes wyprodukował ostatnio drugą część Facetów w czerni, w której na ekranach ponownie pojawią się Tommy Lee Jones i Will Smith. Reżyserem sequelu popularnej komedii scence fiction jest Barry Sonnenfeld. Parkes był także współproducentem pierwszej części tego filmu, za który otrzymał tytuł Producenta Roku.

Ostatnim dziełem Parkesa jest Minority Report, wyreżyserowany przez Stevena Spielberga, z udziałem Toma Cruise'a. Obecnie zajmuje się produkcja Catch Me If You Can, reżyserowanego przez Spielberga, w którym udział biorą Leonardo DiCaprio i Tom Hanks. Pracuje także nad produkcja filmu Ring, w reżyserii Gore'a Verbinski'ego, z udziałem Naomi Watts. Parkes, wraz z Laurie MacDonald, jest prezesem firmy DreamWorks Pictures, oddziału filmowego firmy DreamWorks SKG. Firma ta wyprodukowała, między innymi, American Beauty, który zdobył pięć Oskarów i trzy Złote Globy (w tym dwie nagrody dla najlepszego filmu) i Szeregowca Ryana, wspólną produkcję z Paramountem, który był najbardziej zyskownym filmem 1998 roku.

Parkes był trzykrotnie nominowany do nagrody Akademii (, po raz pierwszy jako producent/reżyser za film dokumentalny California Reich z 1978 roku, w którym pokazał działalność neonazistów w Kalifornii. Drugą nominację do Oskara otrzymał za napisanie (wraz z Lawrencem Laskerem) oryginalnego scenariusza do Gier wojennych, trzeci raz zaszczyt ten przypadł mu w udziale za wyprodukowanie filmu Przebudzenia, nominowanego do Oskara w kategorii najlepszego filmu.

Był także producentem lub współproducentem Maski Zorro, Dnia zagłady, Amistad Stevena Spielberga, Small Soldiers, The Peacemaker, How to Make An American Quilt, The Trigger Effect, Sneakers (był też współautorem scenariusza tego filmu), Volunteers, Project X i True Believer.

DAVID VALDES (producent) otrzymał nominację do nagrody Akademii za pracę w charakterze producenta przy filmie Zielona mila Franka Darabonta, nominowanym łącznie w czterech kategoriach. Valdes był wcześniej producentem wykonawczym wspaniałego antywesternu Clinta Eastwooda Bez przebaczenia, który zdobył cztery Oskary, w tym ten dla najlepszego filmu.

Valdes od dawna współpracuje z Clintem Eastwoodem, ich współpraca rozpoczęła się przy filmie Any Which Way You Can, przy realizacji którego zajmował stanowisko asystenta reżysera. Produkował następnie wyreżyserowany przez Eastwooda film Bird, z udziałem Foresta Whitakera, jak również Biały myśliwy, czarne serce, w reżyserii i z udziałem Eastwooda; był także producentem filmu Eastwooda Doskonały świat, w którym ten ostatni zagrał wraz z Kevinem Costnerem. Valdes wyprodukował także The Dead Pool, ostatni z filmów opowiadających o Brudnym Harrym; Różowego Cadillaca i Żółtodzioba, z udziałem Eastwooda i Charliego Sheena. Jednym z ostatnich filmów z udziałem Clinta Eastwóoda był Na linii ognia,wyreżyserowany przez Wolfganga Petersena, w którym wystąpiła także Rene Russo. Ogólnie współpraca Eastwooda i Valdesa obejmuje 17 filmów fabularnych.

Valdes produkował także Turbulencję z udziałem Ray'a Liotta i Lauren Holly; The Stars Fell on Henrietta, z udziałem Roberta Duvalla i Aidan Quinn; Like Father, Like Son, w którym wystąpili Dudley Moore i Kirk Cameron; a także dramat wojenny Francisa Forda Coppoli Gardens of Stone. Dla potrzeb telewizji Valdes wyprodukował, między innymi, pilota serialu telewizyjnego Moonlighting, w którym oglądaliśmy Cybill Shepherd i Bruce'a Willisa.

Valdes urodził się u wychował w Południowej Kalifornii. Posiada tytuł licencjata wydziału teatralnego UCLA. Karierę w przemyśle filmowym rozpoczął od stanowiska asystenta reżysera, pracował z tak znanymi filmowcami, jak Martin Scorsese, Wim Wenders, Eastwood i Coppola, producentem został przy okazji realizacji Jeźdźca znikąd.

LAURIE MacDONALD (producentka wykonawcza) była producentką wykonawczą oskarowego Gladiatora. Ostatnio zajmowała to samo stanowisko przy realizacji filmu Faceci w czerni 2, w reżyserii Barry'ego Sonnenfelda, z udziałem Tommy'ego Lee Jonesa i Williego Smitha. MacDonald i Walter Parkes wyprodukowali wcześniej pierwszy film z tego cyklu. MacDonald zajmuje się teraz produkcją realizowanego właśnie filmu Catch Me If You Can, z udziałem Leonarda Di Caprio i Toma Hanksa, którego reżyserem jest Steven Spielberg. Tę samą funkcję zajmuje w filmie Ring, thrillerze reżyserowanym przez Gore'a Verbinski'ego. Wcześniej była producentem wykonawczym filmów Maska Zorro, The Peacemaker, Amistad, How to Make an American Quilt, The Trigger Effect i Twister.

Wraz z Walterem Parkesem, MacDonald kieruje DreamWorks Pictures. Piastując to stanowisko nadzorowała produkcję filmów, takich jak American Beauty, Szeregowiec Ryan, Dzień zagłady. MacDonald rozpoczęła swą karierę pracując jako producent wiadomości w stacji KRON w San Francisco, należącej do sieci NBC. Później pracowała dla Columbia Pictures, gdzie zajmowała stanowisko wiceprezesa do spraw produkcji. Po czterech latach, wraz z mężem, Walterem Parkesem, założyła własną firmę produkcyjną. Przed rozpoczęciem pracy na rzecz DreamWorks, MacDonald nadzorowała produkcję w firmie Amblin Entertainment.

ARNOLD LEIBOVIT (producent wykonawczy) to wielokrotnie nagradzany pisarz, reżyser i producent. Napisał, wyreżyserował i wyprodukował wysoko ceniony film dokumentalny The Fantasy Film Worlds of George Pal, w którym oddał hołd pionierowi kina science fiction, reżyserowi pierwszej wersję filmu Wehikuł czasu. Po nakręceniu dokumentu Leibovit zdobył prawa do książki i filmu. Od połowy lat osiemdziesiątych starał się powtórnie przenieść na ekran dzieło Wellsa. Obecnie pracuje nad kolejnym remakiem filmu Pala, The Seven Faces of Dr. Lao, jak również opracowuje romantyczną komedię science fiction, którą zamierza wyreżyserować.

Leibovit był także producentem i reżyserem The Puppetoon Movie, w którym wystąpiły klasyczne postacie z kreskówek, Gumby, Pokey i Tubby the Tuba. Film miał premierę podczas American Film Institute Film Festival, od tamtej pory pokazywano go na festiwalach filmowych w Londynie, w Annecy, w Sitges, w Tokio i w Melbourne. Pokazała go także telewizja Showtime.

Leibovit był także asystentem reżysera i montażystą filmu Rascal Dazzle. Leibovit wyprodukował CD na którym zamieszczono powtórnie nagraną ścieżkę dźwiękową z filmu Wehikuł czasu z 1960 roku. Współpracował przy tym z oryginalnym kompozytorem, Russellem Garcią.

JORGE SARALEGUI (producent wykonawczy) pracował poprzednio w tej samej roli przy realizacji thrillera science-fiction Czerwona planeta, w którym wystąpili Val Kilmer, Carrie-Anne Moss i Benjamin Bratt. Jednym z jego ostatnich filmów był Showtime, z udziałem Robera De Niro, Eddiego Murphy'ego i Rene Russo. Przy realizacji tego tytułu był producentem, wymyślił też cześć fabuły. Był także producentem Queen of the Damned, horroru, w którym wystąpiła piosenkarka Aaliyah. Film wszedł niedawno na ekrany amerykańskich kin.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Wehikuł czasu

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje