Reklama

Zbigniew Preisner: Kompozytor filmowców

Zbigniew Antoni Preisner, kompozytor muzyki filmowej do ponad 80 filmów i wielu spektakli teatralnych, znany m.in. ze współpracy z Krzysztofem Kieślowskim, Agnieszką Holland, Louisem Mallem, członek Francuskiej Akademii Sztuki i Techniki Filmowej, 20 maja kończy 65 lat.

Zbigniew Antoni Preisner, kompozytor muzyki filmowej do ponad 80 filmów i wielu spektakli teatralnych, znany m.in. ze współpracy z Krzysztofem Kieślowskim, Agnieszką Holland, Louisem Mallem, członek Francuskiej Akademii Sztuki i Techniki Filmowej, 20 maja kończy 65 lat.
Muzyka jest jedyną metafizyką w filmie - przekonuje Zbigniew Preisner /Leszek Kotarba /East News

Zbigniew Preisner urodził się 20 maja 1955 r. w Bielsku-Białej. Studiował historię i filozofię na Uniwersytecie Jagiellońskim.

W 1978 r. związał się z krakowską Piwnicą pod Baranami, współpracował Teatrem Starym. Jako kompozytor filmowy zadebiutował w 1981 r. muzyką do filmu "Prognoza pogody" w reż. Antoniego Krauzego zrealizowanego na podstawie opowiadania Marka Nowakowskiego pt. "Zdarzenie w miasteczku".  Trzy lata później rozpoczął stałą współpracę z Krzysztofem Kieślowskim, która trwała do śmierci reżysera w 1996 r.

Reklama

Sukcesy filmów Kieślowskiego stały się początkiem kariery Preisnera, zarówno w Europie jak i Stanach Zjednoczonych - stał się "kompozytorem filmowców"; pisał muzykę do filmów, m.in. Louise'a Malle, Thomasa Vinterberga, Fernando Trueby, Luisa Mandokiego, Léa Poola, Hansa Pettera Molanda, Agnieszki Holland i Waldemara Krzystka.

"Muzyka jest jedyną metafizyką w filmie. Taką bezpośrednią, której nie widzimy, tylko czujemy" - powiedział w jednym z wywiadów. "Dzisiaj reżyserzy podkładają tymczasową ścieżkę dźwiękową i mówią: 'No to jakoś tak, w tych miejscach'. Albo kupują muzykę, która już istnieje. W ostatnim filmie Terrence'a Malicka 'Song to Song' pojawia się moja muzyka, tak samo było z 'Drzewem życia'. Chociaż akurat Malick wykorzystuję tę muzykę w sposób przemyślany. Ale w większości współczesnych filmów muzyka gra, bo gra - nic więcej. Generalnie mówiąc, moim zdaniem zawód kompozytora muzyki filmowej zmierza ku końcowi" - ocenił.

W 1998 r. Preisner skomponował "Requiem dla mojego przyjaciela" poświęcone pamięci Krzysztofa Kieślowskiego. Był to jego pierwszy utwór na duży skład, pisany z myślą o nagraniach i publicznych wykonaniach. Wkrótce potem ukazał się album z tym nagraniem; pierwsza nie filmowa płyta Preisnera. W 1999 r. Preisner napisał "10 łatwych utworów na fortepian", które następnie ukazały się na płycie w wykonaniu Leszka Możdżera. W tym samym roku powstał album "Moje kolędy na koniec wieku", na którym znalazła się między innymi znana "Kolęda dla nieobecnych" z tekstem Szymona Muchy.

W 2005 r. został wybrany przez Davida Gilmoura z Pink Floyd do nowych aranżacji jego dziewięciu piosenek na 40-osobową orkiestrę smyczkową. Płyta Gilmoura "On an Island" z aranżacjami polskiego kompozytora ukazała się w 2006 roku; trasa muzyka Pink Floyd skończyła się koncertem w Stoczni Gdańskiej, Preisner dyrygował wtedy sekcją smyczkową Orkiestry Polskiej Filharmonii Bałtyckiej.

Kolejny duży utwór Preisnera to oparty na biblijnej księdze Hioba "Silence, Night and Dreams" na chór, orkiestrę i solistów z 2007 roku; w nagraniu utworu dla wytwórni EMI Classics udział wzięła Teresa Salgueiro, znana z zespołu Madredeus.

W 2013 r. po wizycie w Muzeum Holokaustu w Jerozolimie zrealizował przedsięwzięcie "Diaries of Hope".  "Wtedy po raz pierwszy zobaczyłem ekspozycję dziecięcą, poświęconą pomordowanym dzieciom Holokaustu. Idąc ciemną salą, w której z dala migotały tysiące świec, słuchając nazwisk pomordowanych dzieci i miejsc ich kaźni, przeplatanych co pewien czas śpiewem kantora, byłem zdruzgotany. Czułem dziwny strach. Było to wstrząsające przeżycie" - wspominał kompozytor w wywiadzie przytoczonym przez portal culture.pl.

Zbigniew Preisner jest też producentem muzycznym; ma własne studio nagrań w Niepołomicach. Do jego dzieł jako producenta można zaliczyć m.in. dwie płyty Leszka Możdżera - "Time" oraz "Between Us and the Light".

Napisał muzykę do ponad 80 filmów fabularnych, dokumentalnych i krótkometrażowych. Za twórczość został uhonorowany wieloma prestiżowymi nagrodami, m.in. otrzymał Los Angeles Critics' Award - tytuł kompozytora roku 1991, 1992 i 1993, Złotą płytę w Paryżu za nagranie muzyki do filmu "Podwójne życie Weroniki" w reż. Krzysztofa Kieślowskiego, dwukrotnie Cezara Francuskiej Akademii Filmowej - w 1995 r. za "Trzy kolory: Czerwony" w reż. Krzysztofa Kieślowskiego i w 1996 r. za "Elisę" w reż. Jeana Beckera, a także Srebrnego Niedźwiedzia za "Wyspę przy ulicy Ptasiej" w reż. Sorena Kragh-Jacobsena na Berlińskim Festiwalu Filmowym.

W 2008 r. roku został uhonorowany nagrodą Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Eurazja. W 2016 r. jego muzyka do filmu "The History of Eternity" została nagrodzona Grand Prix Brazylijskiej Akademii Filmowej, zaś w lutym 2017 r. otrzymał Nagrodę Specjalną Polskiego Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych. We wrześniu 2018 r. podczas 34. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Hajfie został uhonorowany nagrodą za całokształt osiągnięć twórczych w dziedzinie muzyki filmowej.

Artysta otrzymał Nagrodę Ministra Spraw Zagranicznych za promowanie polskiej kultury, Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski oraz Złoty Medal Gloria Artis.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy