Węże 2021: "365 dni" najgorszym filmem roku
Popkulturowa Akademia Wszystkiego jubileuszowy dziesiąty raz przyznała Węże - nagrody dla najgorszych filmów roku. Trzy statuetki, w tym dla najgorszego filmu roku, przypadły erotycznej produkcji "365 dni".
"Polskie kino w roku 2020, który zapamiętamy na długo również z wielu przyczyn, dostarczyło nam wielu emocji. Dostarczyło nam też kilka filmów tak złych, że z całą pewnością przejdą do historii. Walka o Węże była bardzo wyrównana i jej wyniki dobrze odzwierciedlają ten fascynujący sezon" - napisali w oświadczeniu członkowie przyznającej Węże Popkulturowej Akademii Wszystkiego.
Tytuł najgorszego filmu roku otrzymał obraz "365 dni" w reżyserii Barbary Białowąs i Tomasz Mandesa. Film ten zdobył jeszcze dwa Węże za najgorszy scenariusz i ekranowy duet.
Również trzy Węże zdobyła "Pętla" Patryka Vegi (najgorszy reżyser, rola żeńska i efekt specjalnej troski). Dwie nagrody trafiły do "Swingersów" (najgorsza rola męska i najbardziej żenująca scena). Wśród wyróżnionych aktorów znaleźli się Katarzyna Warnke, Anna Maria Sieklucka, Michał Koterski, Michele Morrone i Maciej Stuhr.
Z powodów pandemicznych i w tym roku nie odbyła się uroczysta gala - werdykt przedstawiono w postaci skromnego okolicznościowego filmiku, w którym poszczególne kategorie ogłosił Rafał Rutkowski.
"Próbując nadążyć za zmianami w branży i w szeroko rozumianej cywilizacji XXI wieku od tej edycji dopuściliśmy do Węży twórców zagranicznych nie mieszkających w Polsce, którzy pracowali przy polskich produkcjach, oraz filmy pełnometrażowe, które nie miały swej premiery w kinach i od razu trafiły do streamingu. Widać to już wśród tegorocznych laureatów (kat. najgorszy duet na ekranie, najgorszy teledysk okołofilmowy, najgorszy przekład tytułu zagranicznego)" - zaznaczyli twórcy Węży.
I już teraz zaprosili widzów na festiwal online - Dekada Węży, który odbędzie się we wrześniu 2021. W ramach imprezy odbędą się prelekcje i panele na temat złego polskiego kina, spotkania z twórcami, wywiady online i wspólne oglądanie i komentowanie wszystkich dziesięciu laureatów Wielkiego Węża.
Popkulturowa Akademia Wszystkiego (PAW) liczy dziś blisko 200 osób, zajmujących się działalnością kulturalną w naszym kraju, dziennikarzy, twórców, animatorów kultury i in. Co roku przyznają oni Węże (nagrody dla najgorszych polskich filmów) oraz Misie (nagrody dla najlepszych dzieł polskiej kultury popularnej). Zgodnie z założeniami pomysłodawców, Węże w humorystyczny sposób mają zachęcać do dyskusji o jakości polskiego kina i zwrócić uwagę na niebezpieczne trendy, które nie służą rozwojowi i pomyślności polskiej kinematografii.
W dotychczasowej historii Nagród Węży nagrody dla najgorszych filmów roku zdobywały: "Wyjazd integracyjny" (2012), "Kac Wawa" (2013), "Ostra randka" (2014), "Obce ciało" (2015), "Ostatni klaps" (2016), "Smoleńsk" (2017), "Botoks" (2018), "Studniówk@" (2019) i "Futro z misia" (2020).
Laureaci Wężów 2011:
WIELKI WĄŻ - NAJGORSZY FILM ROKU
"365 dni" - reż. Barbara Białowąs i Tomasz Mandes; prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes, Maciej Kawulski ("za skok libido w dół, którego nie powstydził by się najlepszy spadochroniarz świata, Felix Baumgartner")
NAJGORSZA REŻYSERIA
Patryk Vega - "Pętla"
NAJGORSZY SCENARIUSZ
Tomasz Klimala - "365 dni"
NAJGORSZA ROLA MĘSKA
Michał Koterski - "Swingersi"
NAJGORSZA ROLA ŻEŃSKA
Katarzyna Warnke - "Pętla"
WYSTĘP PONIŻEJ TALENTU
Maciej Stuhr - "Bad Boy"
NAJGORSZY DUET NA EKRANIE
Anna Maria Sieklucka i Michele Morrone - "365 dni"
NAJBARDZIEJ ŻENUJĄCA SCENA
"Wygrzmocę was wszystkich" (Michał Koterski) - "Swingersi"
NAJGORSZY TELEDYSK OKOŁOFILMOWY
Książę Kapota x Avi - "LeLeLe" z filmu "Asymetria" (Marathon Films / Dark Records)
NAJGORSZY PLAKAT
"Zenek" (producenci :Krystyna Świeca, Magdalena Nowacka, Piotr Galon; dystrybucja TVP Dystrybucja kinowa)
NAJGORSZY PRZEKŁAD TYTUŁU ZAGRANICZNEGO
"Tyler Rake: Ocalenie" - "Extraction" (Netflix)