Weekend w kinie: Wczoraj, dziś, jutro
Aż dziesięć filmów wchodzi na ekrany polskich kin w pierwszy piątek kwietnia. Wśród premierowych tytułów znajdują się: "Shazam!" - komediowa ekranizacja komiksu, nominowany do Oscara dokument "Jutro albo pojutrze" oraz rodzimy dramat "Powrót".
"Shazam!" to kolejna po m.in. "Aquamanie" ekranizacja komiksu DC. Każdy ma w sobie superbohatera. Potrzeba jedynie odrobinę magii, aby go wydobyć. W przypadku Billy’ego Batsona (Asher Angel) wystarczy wypowiedzieć jedno słowo - Shazam. Wówczas cwany nastolatek zmienia się w dorosłego superbohatera Shazama (Zachary Levi), a wszystko za sprawą starożytnego czarodzieja. Shazam, który w głębi duszy nadal jest dzieckiem - choć zamkniętym w umięśnionym ciele herosa - wykorzystuje swoją dorosłą powłokę tak, jak zrobiłby to każdy nastolatek z supermocami - do zabawy! Czy umie latać? Czy może prześwietlać wzrokiem? Czy potrafi ciskać piorunami? Czy może się nie pojawić na sprawdzianie z WOS-u? Shazam poznaje swoje możliwości i ograniczenia z radosnym nieskrępowaniem dziecka. Jednak będzie zmuszony szybko okiełznać supermoce, aby stawić czoła zabójczym siłom zła kontrolowanym przez dr Thaddeusa Sivanę (Mark Strong).
Wyreżyserowany przez Magdalenę Łazarkiewicz "Powrót" to inspirowana prawdziwymi wydarzeniami, historia 19-letniej Uli, dziewczyny z małej miejscowości, która została porwana i zmuszona do prostytucji w Niemczech. Po dwóch latach udaje jej się uciec i wrócić do rodzinnego miasteczka, gdzie spotyka się ze społecznym odrzuceniem. Nie uzyskuje wsparcia nawet wśród najbliższej rodziny. Ula, mimo iż została skrzywdzona psychicznie i seksualnie, nie zamierza odgrywać roli ofiary. Buntuje się przeciwko wszechobecnej hipokryzji społeczności. W jej otoczeniu głosi się chrześcijańskie zasady miłości bliźniego, ale w codziennym życiu nikt tych zasad nie stosuje. Co więcej, chrześcijańskie miłosierdzie rozumiane jest opacznie i fałszywie, bo pozwala pod sztandarem wiary boleśnie krzywdzić. Nawet najbliższych.
Nominowany w tym roku do Oscara dokument "Jutro albo pojutrze" jest intymnym i szczerym spojrzeniem młodego mężczyzny na proces dorastania i radzenia sobie z nieokiełznaną młodością. Film powstawał spontanicznie jako czysta rejestracja codzienności zaprzyjaźnionych ze sobą deskorolkarzy, ale efektem jest poruszający zapis procesu ich dorastania. Bohaterami produkcji są trzej przyjaciele: Zack, Keire i Bing, którzy w Rockford, w stanie Illinois, spędzają wolny czas na jeżdżeniu na deskorolce po mieście i imprezowaniu. Zack zostaje nieoczekiwanie ojcem, a Keire dostaje pierwszą pracę oraz zmaga się z problemem rasowej tożsamości i śmiercią ojca. Bing prowadzi długie rozmowy z matką, która jako chińska emigrantka po traumatycznym małżeństwie nie może się odnaleźć w amerykańskim społeczeństwie.
Węgierski "Schyłek dnia" to nagrodzone na festiwalu w Wenecji najnowsze dzieło László Nemesa, zdobywcy Oscara za "Syna Szawła". Skonstruowany na podobieństwo tajemniczego labiryntu film prowadzi nas przez Budapeszt u progu XX wieku, wtedy wciąż jedną z najważniejszych metropolii Europy - perłę austro-węgierskiego imperium. Przewodniczką po przekwitającym niepostrzeżenie mieście jest młodziutka Irisz, córka właścicieli sklepu z kapeluszami, którzy przed laty zginęli w pożarze. Dziewczyna szuka zaginionego brata, ale też odpowiedzi na pytania o własną tożsamość. Błądzi, zapuszcza się w zaułki i ślepe uliczki, odkrywa wnętrza eleganckich sklepów, pałaców, ale też kryjówki anarchistów i nędzne robotnicze klitki.
Nagrodzony Złotą Biznagą na festiwalu w Maladze "Berlin, Barcelona" to nowy film jednej z najciekawszych hiszpańskich reżyserek młodego pokolenia, Eleny Trapé. Dramat obyczajowy koncentruje się wokół paczki bliskich przyjaciół. Comas, Olivia, Eloy oraz Guille znają się od liceum, zawsze trzymali się razem. Jednak kiedy jedno z nich przeprowadza się z Barcelony do Berlina, nie mają już okazji do tak częstych spotkań. Z okazji 35. urodzin Comasa, przyjaciele udają się do Berlina, aby złożyć mu niespodziewaną wizytę. Powitanie ze strony dawno niewidzianego przyjaciela nie jest jednak takie, jakiego się wszyscy spodziewali. W trakcie weekendu, nierozerwalna zdawałoby się więź łącząca przyjaciół, zostaje wystawiona na ciężką próbę. A oni odkrywają, że czas i odległość mogą wszystko zmienić...
Głównymi bohaterami thrillera "Wilcze echa" jest załoga Tytana - supernowoczesnej łodzi podwodnej z napędem atomowym, która wykonuje misję wojskową u wybrzeży Syrii. W pewnym momencie doskonale wyszkolony specjalista obsługi sonaru melduje niezidentyfikowany dźwięk dobiegający z morskich głębin. Chwilę później okręt zostaje zaatakowany, a dowódcom z trudem udaje się uratować załogę od pewnej śmierci. Gdy wszyscy bezpiecznie docierają do portu, okazuje się, że świat znalazł się na krawędzi wojny nuklearnej. Dowództwo otrzymuje wiadomość, że w stronę Francji zmierza pocisk z głowicą atomową. Załoga okrętu otrzymuje rozkaz kontrataku, po czym niezwłocznie wyrusza na misję, która może doprowadzić do globalnego konfliktu na niewyobrażalną skalę. Coś jednak nie daje spokoju specjaliście od analizy podwodnych dźwięków. Jeżeli jego podejrzenia są słuszne, to może się okazać, że najnowocześniejsza technologia przegra walkę z genialnie zaplanowanym podstępem.
"Impostor" to jeden z najstraszniejszych filmów tego roku. Pełna grozy opowieść na miarę kultowego "Omenu". Sarah, chcąc uciec przed przeszłością, przeprowadza się ze swoim synkiem Chrisem do domu na wsi i ma nadzieję, że tu uda im się rozpocząć nowe życie. Pewnej nocy Chris znika w lesie, a gdy się odnajduje, nie jest do końca sobą. Z dnia na dzień jego zachowanie staje się coraz bardziej dziwne, a Sarah zaczyna podejrzewać, że chłopiec, który wrócił do domu, może wcale nie być jej synem...
Egipski dramat "Yomeddine. Podróż życia", wyróżniony na festiwalu w Cannes Nagrodą Specjalną za wartości humanistyczne, to niezwykła opowieść o przyjaźni, wykluczeniu i człowieczeństwie. 40-letni Beshay od dzieciństwa mieszka w kolonii dla trędowatych na egipskiej pustyni. Choć dawno już zwalczył chorobę, nigdy nie opuścił zamkniętej społeczności, w której przyszło mu żyć. Nagła śmierć żony wyzwala w nim potrzebę odnalezienia swoich korzeni. W towarzystwie nubijskiego sieroty Obamy i swojego ukochanego osła wyrusza w podróż do oddalonego o setki kilometrów rodzinnego miasta, by dowiedzieć się, dlaczego przed laty ojciec porzucił go na pastwę losu.
Tytułowy bohater animacji "Manu. Bądź sobą!" (mówiący w polskiej wersji językowej głosem Adama Zdrójkowskiego) dorasta w kochającej rodzinie, wierząc, że jest mewą. Jednak w trakcie pierwszej lekcji latania okazuje się, że należy do zupełnie innego gatunku skrzydlatych. Odrzucony przez swoje dotychczasowe stado, opuszcza rodzinne gniazdo w poszukiwaniu prawdziwej tożsamości. Na swojej drodze spotyka ptasie rodzeństwo jerzyków, które szybko przyjmuje go do swojej paczki. Przyjaciołom towarzyszy pewien przerośnięty, niepotrafiący latać, ale za to bardzo sympatyczny indyk Percival (głos Czesława Mozila). Wkrótce wraz z mewami, wszystkie gatunki będą musiały połączyć siły, aby stawić czoła gangowi gryzoni, który specjalizuje się w podkradaniu ptasich jaj. Za rogiem czai się jednak kolejne niebezpieczeństwo, które pokaże, że w byciu sobą jest moc a różnienie się od innych bywa bardziej przydatne niż wszystkim się może wydawać
W animacji "Basia 2" powraca tytułowa przyjaciółka każdego przedszkolaka, znana z kart książek Zofii Staneckiej i Marianny Oklejak. Basia to pięcioletnia bohaterka każdego przedszkolaka. Ma charakterek, pluszowego przyjaciela Miśka Zdziśka, uwielbia żelki i ubrania w paski. Codziennie wymyśla coś nowego - dziś chce zostać baletnicą, a jutro treserką dzikich zwierząt. W świecie Basi wszystko jest przygodą - nauka piruetów, wspólne gotowanie czy zakupy w supermarkecie. Z Basią nie można się nudzić! Basia jako bohaterka dla najmłodszych widzów uczy jak z codzienności zrobić wielką przygodę. Ponadto wyrasta na bardzo współczesną bohaterkę. W nowej odsłonie serialowych przygód Basia uczy się tańca - zapoznaje się z dyscypliną i aktywnością fizyczną; w gotowaniu szuka nie tylko smaku, ale uczy się współpracy i pracy w zespole; podczas zakupów poznaje wartość pieniądza i mierzy się z trudną sztuką oporu przed reklamą, a w epizodzie o telewizorze - że istnieje świat ekranu, który może zastąpić wyobraźnię.