Reklama

Tilda Swinton stworzyła performance z kostiumami z filmów Pasoliniego

Podczas trwającego w Paryżu festiwalu sztuki Festival d’Automne można oglądać Tildę Swinton w stworzonym we współpracy z historykiem mody Olivierem Saillardem projekcie “Embodying Pasolini" ("Ucieleśnienie Pasoliniego"). Podczas performatywnych pokazów aktorka prezentuje widzom kostiumy z filmów Piera Paolo Pasoliniego.

Podczas trwającego w Paryżu festiwalu sztuki Festival d’Automne można oglądać Tildę Swinton w stworzonym we współpracy z historykiem mody Olivierem Saillardem projekcie “Embodying Pasolini" ("Ucieleśnienie Pasoliniego"). Podczas performatywnych pokazów aktorka prezentuje widzom kostiumy z filmów Piera Paolo Pasoliniego.
Tilda Swinton w projekcie "Embodying Pasolini" /Marilla Sicilia/Archivio Marilla Sicilia/Mondadori Portfolio /Getty Images

“Embodying Pasolini" (Ucieleśnienie Pasoliniego) to wspólny projekt Tildy Swinton i historyka mody Oliviera Saillarda. Z okazji przypadającej w tym roku setnej rocznicy urodzin tego słynnego reżysera postanowili oni ożywić kultowe kostiumy, które do jego filmów zaprojektował Danilo Donati. Performance można obejrzeć w paryskiej galerii Fundacji Sozzani w ramach Festival d'Automne.

Tilda Swinton rozpoczęła współpracę z Olivierem Saillardem w 2012 roku, kiedy był on dyrektorem Muzeum Mody w Palais Galliera. Ich pierwszy projekt nosił tytuł “The Impossible Wardrobe" (Szafa Niemożliwa) i był to performance, podczas którego brytyjska aktorka zakładała na siebie ubrania ze zbiorów muzeum. W tamtym roku Swinton i Saillard po raz pierwszy zajęli się nie modą, lecz kostiumem - w rzymskim Mattatoio zaprezentowali stroje z archiwum największego włoskiego studia filmowego Cinecitta.

Reklama

Tilda Swinton składa hołd Pasoliniemu

“Embodying Pasolini" to już czwarty projekt tego duetu. Tym razem też sięgnęli po kostiumy. Są to oryginalne dzieła znakomitego włoskiego kostiumografa i scenografa Danilo Donatiego, który znany był ze współpracy z Federikiem Fellinim i Pierem Paolem Pasolinim. Dla tego drugiego reżysera stworzył kostiumy do “Ewangelii według św. Mateusza" (1964), “Króla Edypa" (1967), “Medei" (1969), “Kwiatu tysiąca i jednej nocy" (1974) oraz “Salo, czyli 120 dni Sodomy" (1975).

Jak czytamy w opisie projektu na stronie Festival d’Automne, przymierzając kostiumy na oczach publiczności Tilda Swinton nie wciela się w role, dla których zostały stworzone. Staje się cichym manekinem, oddając głos kreacjom Donatiego. Dzięki temu widzowie mają możliwość raz jeszcze docenić bogactwo dzieł Pasoliniego. Twórcy projektu “Embodying Pasolini" zamierzają wydać też album fotograficzny.

Performance Tildy Swinton i Oliviera Saillarda to niejedyne upamiętnienie Piera Paola Pasoliniego z okazji jego setnych urodzin. W tym roku ukazało się też nowe, rozszerzone wydanie jego biografii autorstwa René de Ceccatty’ego, a także liczne retrospektywy jego filmów i wznowienia twórczości literackiej.

PAP life
Dowiedz się więcej na temat: Tilda Swinton | Pier Paolo Pasolini
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy