Polskie plakaty filmowe w cenie
Prace czołowych przedstawicieli polskiej szkoły plakatu - Jana Lenicy, Waldemara Świerzego, Wiktora Górki i Franciszka Starowieyskiego - wystawił na sprzedaż czołowy brytyjski dom aukcyjny Christie's na najbliższej aukcji plakatu filmowego, zaplanowanej na 27 września.
Najwyżej - w przedziale 500-700 funtów - wyceniono plakat Górki z 1967 roku do filmowej wersji musicalu "Kabaret" z Lizą Minelli w roli głównej i plakat Lenicy do filmu Romana Polańskiego "Nóż w Wodzie" z 1962 roku (300-500 funtów).
Na sprzedaż wystawiono również plakaty do filmów "Kobieta jest Kobietą" (Franciszek Starowieyski, 1967 rok), "Noc po ciężkim dniu" (Waldemar Świerzy, 1964 rok), "Powiększenie" (Waldemar Świerzy, 1966) oraz prace anonimowych artystów - plakaty do filmów "The Boy Friend" (1971) i "Absolwent" (1967).
Wszystkie plakaty - łącznie ok. 700 - pochodzą z tzw. pierwszej serii, a więc odbijane były w małym nakładzie, często na próbę. Późniejsze reprodukcje mają o wiele niższą wartość.
Najwyżej w całej aukcji - w przedziale 0,8-1,2 tys. funtów (1,2-1,8 tys. euro) - wyceniono plakat francuskiego artysty i poety Jeana Cocteau z 1960 roku "Le testament d'Orphee", którego Cocteau był również reżyserem.
Polskie plakaty filmowe wśród kolekcjonerów mają duże wzięcie nie tylko z racji oryginalnego projektu graficznego, ale także dlatego, iż przynależą do gatunku określanego jako polska szkoła plakatu, która rozkwitła w czasach, w których komercyjna reklama była niedopuszczalna, a produkcja artystyczna cenzurowana. Jej największy rozkwit przypada na lata 60-te, a za jednego z jej największych luminarzy uważany jest profesor warszawskiej ASP Henryk Tomaszewski.
Najwyższą sumę za plakat polskiego grafika zapłacono jak dotąd za plakat Waldemara Świerzego do filmu "Nocny kowboj" z 1973 roku - 960 funtów (1.810 USD). Rekord został ustanowiony w 1996 roku.