Nowe kino Indii na Off Plus Camera
Jedną z kluczowych sekcji tegorocznej edycji festiwalu Off Plus Camera (16 - 25 kwietnia) będzie "Nowe kino Indii".
Kinematografia indyjska kojarzy się przede wszystkim z superprodukcjami rodem z Bollywood. Festiwal w Krakowie przełamie ten stereotyp, przedstawiając tamtejszą kinematografię w bogatszej odsłonie, pokazując, że kino indyjskie to jednak nie tylko Bollywood - informuje biuro prasowe imprezy
Autorką selekcji filmów jest, pochodząca z Kanady, Hannah Fisher, jedna z najlepszych ekspertek kina indyjskiego na świecie. W ramach sekcji pokazanych zostanie dziewięć tytułów reprezentujących skrajnie różne gatunki, najlepsze filmy mainstreamowe, jak również kino społeczne, zaangażowane, wyrastające z twórczości Satyajita Raya, Miry Nair czy Deepy Mehty, najbardziej uznanych współczesnych reżyserów, wywodzących się z różnych rejonów Indii (Bengal, Kerala). To pozwoli pokazać różnorodność i szeroki wachlarz kinematografii indyjskiej.
Wszystkie filmy sekcji "Nowe kino Indii" to najnowsze produkcje, zrealizowane w ciągu ostatnich dwóch lat. Dwa z nich podczas festiwalu Off Plus Camera będą miały swoje oficjalne europejskie premiery - "The Japanese Wife" oraz "PAA".
Autorką "The Japanese Wife" jest Aparna Sen, kobieta-instytucja hinduskiej kinematografii, aktorka (grająca u tak wybitnych indyjskich twórców, jak Satyajit Ray czy Mirnal Sen) i reżyserka ("36 Chowringhee Lane", "Sati","15 Park Avenue"), wielokrotna laureatka prestiżowych nagród, w tym najwyższego wyróżnienia przyznawanego przez rząd Indii. Jej nowy film to nietypowe love story, którego bohaterami jest trójka nieśmiałych i samotnych ludzi. Ta przejmująca historia opowiada o trudnym związku i niezwykłej więzi, jaka łączy dwoje ludzi w ekstremalnej sytuacji.
"PAA" to drugi film R. Balakrishnana ("Cheeni kum"/"Less suggar"), wcześniej pracującego jako dyrektor kreatywny Ad Agency Lowe w Bombaju. To obraz wyjątkowy, wychodzący poza tradycyjny schemat i konserwatywne podejście do instytucji rodziny w Indiach. Głównym bohaterem filmu jest 13-letni chłopiec cierpiący na niezwykle rzadką genetyczną przypadłość - progerię (osoba chora wygląda na znacznie starszą, niż jest w rzeczywistości). W jego rolę wcielił się 65-letni Amitabh Bachchan - znakomity aktor, legenda Bollywoodu, znany m.in. z roli ojca tyrana w filmie "Czasem słońce czasem deszcz".
W cyklu "Nowe kino Indii" nie zabrakło również tegorocznego indyjskiego kandydata do Oscara - debiutu Paresha Mokasha "Harishchandrahi Factory". Film opowiada o kręceniu pierwszego filmu fabularnego w Indiach i narodzinach tamtejszej kinematografii.
Pozostałe filmy tej sekcji to m.in. debiut Amita Rai "Road to Sangam", w którym autor podejmując problem równości i patriotyzmu, snuje refleksję nad spuścizną, jaka została po Mahatmie Gandhim, "New York" Kabira Khana - mówiący o reperkusjach i wzroście uprzedzeń w stosunku do mniejszości hinduskiej w Stanach Zjednoczonych po zamachu 11 września, "Well done Abba" - Shyama Benegala polityczna satyra o korupcji w rządzie, która odniosła ogromny sukces frekwencyjny w Indiach, oraz niezwykle ciekawa, mozaikowa produkcja "Kerala Café" - składająca się z dziesięciu nowel zrealizowanych przez różnych reżyserów, opowiadająca o podróży, której każdy z bohaterów trafia do tytułowej "Kerala Café", uroczej dworcowej kafejki.