Niezwykli goście na Festiwalu Muzyki Filmowej
James Newton Howard - najbardziej rozchwytywany w Hollywood kompozytor, autor ponad 100 ścieżek dźwiękowych, ośmiokrotnie nominowany do Oscara m.in. za muzykę do filmów "Michael Clayton", "Osada", "Ścigany", czy "Książę przypływów" oraz Michał Lorenc - jeden z najwybitniejszych polskich współczesnych kompozytorów, twórca muzyki do takich filmowych przebojów, jak "Glina", "300 mil do nieba" czy "Bandyta", to kolejni potwierdzeni goście Wielkiej Gali Muzyki Filmowej "10 kompozytorów na 10-lecie RMF Classic".
Na gali usłyszymy m.in. suity z filmów "Szósty zmysł" i "Osada" oraz specjalnie zaaranżowaną na duży skład orkiestrowy "Kołysankę" z filmu "Psy".
Gala odbędzie się 28 września o godz. 20.00 w hali ocynowni ArcelorMittal Poland w Krakowie, w trzecim dniu tegorocznej edycji festiwalu. Udział w niej potwierdziły dotychczas takie gwiazdy światowego filmu, jak Alberto Iglesias, Don Davis, Trevor Morris, Gavin Greeneway, Abel Korzeniowski, Jan A.P. Kaczmarka i Diego Navarro.
James Newton Howard to jeden z najbardziej wszechstronnych i szanowanych kompozytorów pracujących obecnie w branży filmowej. Otrzymał dotychczas nominacji do Oscara, w tym sześć za najlepszą muzykę do filmów "Opór", "Michael Clayton", "Osada", "Ścigany", "Książę przypływów" oraz "Mój chłopak się żeni" i dwa za najlepszą oryginalną piosenkę filmową (filmy "Junior" oraz "Szczęśliwy dzień").
Wraz z Hansem Zimmerem został nagrodzony w 2009 roku nagrodą Grammy za muzykę do filmu "Mroczny Rycerz". Był także nominowany do tej prestiżowej nagrody za muzykę do filmów "Krwawy diament", "Dinozaur" i "Znaki" oraz za piosenkę do filmu "Szczęśliwy dzień". Oprócz tego zdobył nagrodę Emmy za motyw muzyczny do serialu "Gideon's Crossing" w reżyserii Andre Braughera oraz dwie nominacje do tej nagrody za motywy muzyczne do seriali "Ostry dyżur" (Warner Bros) oraz "Men" (Ving Rhames).
Był także czterokrotnie nominowany do Złotych Globów za muzykę orkiestrową do nowej wersji "King Konga" w reżyserii Petera Jacksona, piosenki do filmów "Junior", "Szczęśliwy dzień" oraz muzykę symfoniczną do filmu "Opór".
W 2008 r. został uhonorowany nagrodą World Soundtrack Award dla kompozytora roku za wkład w filmy "Wojna Charliego Winsona", "Michael Clayton" oraz "Jestem legendą". Otrzymał także nagrodę za najlepszą ścieżkę dźwiękową roku w ramach Classical BRIT Awards za filmy "Mroczny Rycerz" (2009) i "Krwawy diament" (2008).
Brał także udział w tworzeniu muzyki do takich filmów jak "Igrzyska śmierci", "Królewna Śnieżka i Łowca", "Dziedzictwo Bourne'a", "Salt", "Woda dla słoni", "Gnomeo i Julia", "Batman - Początek", "Zakładnik", "Cedry pod śniegiem", "Adwokat diabła" i "Dave".
Drugi z gości tegorocznego FMF - Michał Lorenc - to jeden z najwybitniejszych i zarazem najbardziej popularnych kompozytorów muzyki filmowej w Polsce, porównywany przez amerykański branżowy tygodnik "Variety" do wybitnego amerykańskiego kompozytora Aarona Coplanda.
Stworzył muzykę do ponad 175 filmów, seriali telewizyjnych, filmów dokumentalnych oraz spektakli teatralnych. Współpracował z najlepszymi reżyserami z Polski, Czech, Wielkiej Brytanii i USA. Nagrywał z najlepszymi polskimi orkiestrami: Sinfonią Varsovią, Orkiestrą Filharmonii Narodowej i Warszawską Operą Kameralną. Od lat często współpracuje z muzykami z zespołu DesOrient - polskimi specjalistami od muzyki etnicznej. Jest członkiem Europejskiej Akademii Filmowej, Czeskiej Akademii Filmowej oraz Polskiej Akademii Filmowej.
Pierwszym serialem telewizyjnym do jakiego skomponował muzykę byli "Przyjaciele" Andrzeja Kostenki (1979). Dziesięć lat później stworzył muzykę do filmu Macieja Dejczera "300 mil do nieba" i otrzymał za nią nominację do Felixa - Europejskiej Nagrody Filmowej oraz Nagrodę im. Stanisława Wyspiańskiego, przyznawaną przez Premiera RP.
Od tego momentu jego kariera nabrała tempa. W 1992 roku, jego muzykę do filmu "Psy" w reż. Władysława Pasikowskiego uznano za najlepszą podczas Festiwalu w Gdyni. Lata 1995 i 1997 przyniosły kolejne nagrody na gdyńskim festiwalu - tym razem za muzykę do "Prowokatora" Krzysztofa Langa oraz "Bandyty" Macieja Dejczera. Ta ostatnia stała się prawdziwym przebojem i przyniosła Lorencowi platynową płytę.
W 1996 roku spędził pół roku w Los Angeles współpracując ze znakomitym reżyserem Bobem Rafelsonem ("Pięć łatwych utworów", "Listonosz zawsze dzwoni dwa razy"). Współpraca zaowocowała muzyką stworzoną przez Lorenca do filmu Rafelsona "Krew i wino", zgłoszoną przez wytwórnię 20th Century Fox do Oscara.
W 1999 roku za muzykę do filmu "Nic" Doroty Kędzierzawskiej Michał Lorenc otrzymał nagrodę specjalną na festiwalu Camerimage w Łodzi oraz prestiżową główną nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Filmowej i Medialnej w Bonn, gdzie rywalizował z samym Hansem Zimmerem i jego muzyką do filmu "Cienka czerwona linia". W tym samym roku muzyka Lorenca skomponowana do czesko-polskiego filmu "Zabić Sekala" została uhonorowana Czeskim Lwem - najważniejszą nagrodą tamtejszej kinematografii przyznawaną przez Akademię Sztuki Filmowej i Telewizyjnej. Dwa lata później za muzykę do filmu "Daleko od okna" (2001) Jana Jakuba Kolskiego dostał Złotą Kaczkę - nagrodę czytelników miesięcznika Film, a w 2002 roku był ponownie nominowany do Czeskich Lwów, tym razem za muzykę do filmu "Babie lato".
Kolejne lata przyniosły kompozytorowi następne sukcesy i wyróżnienia. Lorenc otrzymał główne nagrody za najlepszą muzykę na Festiwalu w Gdyni za "Przedwiośnie" (2001) Filipa Bajona i "Wszystko będzie dobrze" (2007) Tomasza Wiszniewskiego.
Najważniejsze, jak mówi nagrody, bo przyznawane przez widzów, otrzymał trzy razy we Wrześni - na Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Filmowej Prowincjonalia - za filmy "Daleko od okna" (2001 Jana Jakuba Kolskiego, "Wino truskawkowe" (2007) Dariusza Jabłońskiego i "Cztery noce z Anną" (2008) Jerzego Skolimowskiego. Sukcesem okazały się także seriale, do których Lorenc stworzył muzykę - "Glina" (2004-2008), "Oficer" (2004) i "Ojciec Mateusz" (2008-2012).
Ostatnie duże projekty fabularne Michała Lorenca to film "Cztery noce z Anną" Jerzego Skolimowskiego (2008), czeski "O rodzicach i dzieciach" Vladimira Michalka (2008), "Mniejsze zło" Janusza Morgensterna (2009), słowacki "Pokój w duszy" (2009) oraz "Kołysanka" Juliusza Machulskiego (2010), "Różyczka" Jana Kidawy-Błońskiego (2010) i "Śluby panieńskie" Filipa Bajona (2010). Za muzykę do "Różyczki" Michał Lorenc otrzymał nominację do Fryderyków w kategorii Album roku - oryginalna ścieżka dźwiękowa.
Przypominamy, że tegoroczna edycja FMF-Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie rozpocznie się 26 września i potrwa cztery dni - do 29 września. Festiwal zainauguruje koncert muzyki Alberto Iglesiasa - laureata najważniejszych nagród filmowych, kompozytora współpracującego od 18 lat z Pedro Almodóvarem.
Ciekawi Cię, co w najbliższym czasie trafi na ekrany - zobacz nasze zapowiedzi kinowe!
Chcesz obejrzeć film? Nie możesz zdecydować, który wybrać? Pomożemy - poczytaj nasze recenzje!