Na marginesie filmu Wajdy
W ramach kampanii społecznej "Pamiętam. Katyń 1940", organizowanej przez Narodowe Centrum Kultury, w głównych miastach Polski trwa akcja bilbordowa; w kilkunastu rozgłośniach emitowane są spoty radiowe nawiązujące do zbrodni katyńskiej.
Artystycznym dopełnieniem kampanii będzie nowy film Andrzeja Wajdy "Katyń", którego premiera zaplanowana jest na 17 września.
Na plakatach i w spotach cytowane są fragmenty listów, pisanych przez rodziny do oficerów więzionych przez Sowietów po 1939 roku w Kozielsku, Starobielsku i Ostaszkowie.
Bilbordy można zobaczyć m.in. na ulicach aglomeracji katowickiej, Warszawy, Łodzi, Trójmiasta, Krakowa, Wrocławia, Poznania, Szczecina, Bydgoszczy, Lublina, Białegostoku, Częstochowy,
Radomia, Kielc, Torunia, Bielsko-Białej, Olsztyna, Rzeszowa, Wałbrzycha, Opola, Płocka, Elbląga. Spoty emitowane są na antenie Programu 3 Polskiego Radia oraz w licznych rozgłośniach lokalnych.
Akcja "Pamiętam. Katyń 1940" trwa od wiosny 2007 r. i obejmuje szeroki zakres projektów. W jej ramach zorganizowano m.in. I Polsko-Rosyjski Marsz w Katyniu, w którym wzięła udział 150-osobowa grupa polskich uczniów wraz z nauczycielami oraz ok. 150-osobowa grupa rosyjskiej młodzieży.
Innym projektem jest program "Retrospekcje katyńskie". Jest to cykl spotkań, wystaw, projekcji filmowych dotyczących zbrodni katyńskiej. Są one organizowane w cerkwi w Starym Dzikowie(podkarpackie), gdzie Andrzej Wajda kręcił zdjęcia do filmu "Katyń". Spotkania odbywają się w zachowanych dekoracjach filmowych. Wnętrza przybliżają słuchaczom prelekcji warunki pobytu polskich oficerów w sowieckich obozach jenieckich na przełomie 1939 i 1940 roku, tuż przed skazaniem ich na śmierć.
Symbolem kampanii "Pamiętam. Katyń 1940" jest replika guzika z polskiego munduru oficerskiego, odnalezionego w lesie katyńskim. Pomysł na taki właśnie znak upamiętnienia ofiar Katynia był zainspirowany wierszem Zbigniewa Herberta "Guziki", w którym poeta nawiązał do zbrodni katyńskiej.