Reklama

Kryzys w kinie. "Nadchodzi bieda"

Prawie 200 przerwanych produkcji filmowych i pracownicy kin bez środków do życia. Jak oceniają główni rozgrywający branży, powrót do normalności może nam zająć nawet dwa lata - podkreśla środowa "Gazeta Wyborcza".

Powołując się na dane z 22 marca, "Gazeta Wyborcza" podaje, że od początku epidemii koronawirusa w Polsce przerwano łącznie 182 produkcje filmowe. Informacje te - jak wyjaśnia - przesyłają producenci na uruchomiony przez Polski Instytut Sztuki Filmowej adres przerwanezdjecia@pisf.pl.

Reklama

"Będziemy sukcesywnie odświeżać te dane" - obiecuje cytowany w artykule dyrektor PISF Radosław Śmigulski.

Jego zdaniem "sumy opisującej poziom strat, jakie ponosi właśnie polskie kino nie sposób jeszcze przedstawić, tym bardziej, że sytuacja jest dynamiczna".

Dziennik przypomina, że w PISF powołano 16-osobowy zespół ds. kryzysu w kinematografii, w którym zasiadają twórcy, producenci, dystrybutorzy i kiniarze.

"Problemy dzielą się na dwie grupy. Jak pomóc tu i teraz oraz jak przygotować rynek na moment, gdy epidemia się skończy. Będziemy wtedy mieli do czynienia z nawarstwieniem zamrożonych premier" - mówi Śmigulski.

Gazeta pisze także o sytuacji kiniarzy, którzy nie mogą zarabiać na wyświetlaniu filmów już powstałych.

"Prowadzę duży biznes, aktualnie z przychodami zero. Mamy problem nie tylko z przerwanymi produkcjami, są też kina w budowie i sale w remontach. Wszystko stanęło" - mówi Tomasz Jagiełło, dyrektor generalny sieci kin Helios i członek zespołu ds. kryzysu w kinematografii.

Jego zdaniem w Polsce po epidemii "najszybciej skrzykną się prywatne produkcje komercyjne, które robią filmy mierzące w dwa miliony widzów i które najlepiej płacą".

"Kino wróci, ale będzie biednie. Na stabilny system produkujący 50 filmów rocznie przyjdzie nam poczekać dwa lata" - przewiduje Jagiełło. 



Czytaj więcej na https://RMF24.pl/kultura/news-kryzys-w-kinie-nadchodzi-bieda,nId,4401732#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=chrome

PAP

Reklama

Dowiedz się więcej na temat: kino

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje