Reklama

Inauguracja festiwalu "Symfonia grozy"

W środę, 12 grudnia, w Krakowie rozpoczyna się VI Festiwal Filmu Niemego. Tegoroczna edycja imprezy w całości poświęcona jest filmom grozy i nosi nazwę "Symfonia grozy". Ideą festiwalu jest prezentowanie arcydzieł kina niemego we współczesnej aranżacji muzycznej. W czasie festiwalu przewidzianych jest siedem koncertów towarzyszących projekcjom. Wystąpią m.in. VooVoo, Fisz, Kaliber 44, Ścianka.

Festiwal zainauguruje w krakowskim kinie Wanda pokaz przedwojennych polskich filmów, odnalezionych przez Jerzego Maśnickiego i Kamila Stepana, filmoznawców, którzy penetrują europejskie archiwa filmowe w poszukiwaniu zaginionych lub nieznanych polskich przedwojennych produkcji.

Reklama

Program festiwalu:

12 grudnia (środa)

18.00 - INAUGURACJA, wręczenie Złotych Kłódek, pokaz najstarszych filmów polskich ("Tajemnica pokoju nr 100", "Szpieg", "Jego ostatni czyn") - muzyka: Orkiestra Symfoniczna X-Musique

20.00 - Jean Epstein, "Zagłada domu Usher" - muzyka: Marek Chołoniewski, Włodzimierz Kiniorski, Tomasz Stańko

13 grudnia (czwartek)

16.00 - Znaleziska, prezentacja filmów kolekcjonerów - muzyka: płyty ze starego gramofonu

17.30 - Artur Robinson, "Cienie" - muzyka: DJ-ej

20.00 - Alfred Hitchcock, "Lokator" - muzyka: Fisz i DJ M.A.D

14 grudnia (piątek)

14.00 - John Robertson, "Dr Jekyll i Mr Hyde" - muzyka: płyty ze starego gramofonu

16.00 - C.T. Dreyer, "Wampir" (kino Wanda) - muzyka: taper

17.30 - C.T. Dreyer, "Wampir" (Klub Filmowy) - muzyka: DJ-ej

20.00 - Paul Leni, "Kot i kanarek" - muzyka: VooVoo

22.00 - Paul Leni, "Ostrzegam", muzyka: Inside Drumming

15 grudnia (sobota)

14.00 - Artur Robinson, "Cienie" - muzyka: płyty ze starego gramofonu

16.00 - Paul Leni, "Gabinet figur woskowych" - muzyka: taper

17.30 - D.W. Griffith, "Zemsta sumienia" - muzyka: DJ-ej

20.00 - Beniamin Christensen, "Czarownice" - muzyka: Ścianka

22.00 - Robert Wiene, "Ręce Orlaka" - muzyka: Cracow Klezmer Band

16 grudnia (niedziela)

14.00 - Paul Leni, "Gabinet figur woskowych" - muzyka: płyty ze starego gramofonu

16.00 - John Robertson, "Dr Jekyll i Mr Hyde" (kino Wanda) - muzyka: taper

17.30 - John Robertson, "Dr Jekyll i Mr Hyde"(Klub Filmowy) - muzyka: DJ-ej

20.00 - Friedrich Wilhelm Murnau, "Nosferatu-Symfonia grozy" - muzyka: Leszek Możdżer

Filmy, które będzie można zobaczyć podczas festiwalu:

Tajemnica pokoju nr 100 (Polska, 1913 rok)

Erotyczna farsa składająca się z trzech części: Flirt, Na maskaradzie i W hotelu.

Szpieg (Polska, 1914 rok)

Akcja toczy się w 1914 w Łodzi pod panowaniem Niemców. Łódź od grudnia 1914 okupowana była przez armię niemiecką. Ambicją twórców filmu było ukazanie szeregu autentycznych, wojennych wydarzeń w tym mieście.

Jego ostatni czyn (Polska, 1917 rok)

Sensacyjna opowieść z życia przestępców. Film obfituje w drastyczne lecz malownicze sceny, w rodzaju policyjnej obławy na groźnego bandytę, czy bójki w podejrzanej knajpie. Ulubieni przez kinową publiczność artyści w rolach groźnych apaszów mrożących krew w żyłach.

Gabinet figur woskowych (Niemcy, 1924 rok)

Film składa się z trzech części. Właściciel gabinetu figur woskowych zatrudnia młodego poetę, aby napisał kilka historyjek o sławnych tyranach uwiecznionych w wosku. Na ekranie oglądamy te właśnie historie. Ze stosunkowo niewinną opowieścią o Harun ar Raszidzie sąsiaduje ponura wizja morderstw i sadystycznych praktyk cara Iwana Groźnego. W ostatniej części głównym bohaterem jest sam poeta, który śni dziwny i deliryczny sen, w którym ucieka przed Kubą Rozpruwaczem oraz woskowymi figurami.

Dr Jekyll i Mr Hyde (USA, 1920 rok)

XIX wiek w Londynie. Doktor Jekyll jest człowiekiem podziwianym za dobroczynność i dokonania naukowe w dziedzinie medycyny. Nic dziwnego więc, że urodziwa i bogata Millicent Carewe darzy uczuciem utalentowanego lekarza. Jej ojciec sir Carewe próbuje przekonać Jekylla o potrzebie "męskich" rozrywek. Wodzony na pokuszenie Jekyll dochodzi do wniosku, że rozwiązanie problemów moralnych polega na tym, aby w ludzkiej naturze rozdzielić dobro i zło. Wytwarza tajemniczy specyfik, po którego zażyciu przemienia się w potwora posiadającego wyłącznie złe skłonności i jako kompletnie zły pan Hyde poznaje świat przestępczy Londynu. Zdobywa względy pięknej tancerki Giny i zabiera jej stary włoski pierścień ze ukrytą w skrytce trucizną. Jako doktor Jekyll spisuje testament na rzecz Hyde'a i idealnie kocha Millicent. Jako Hyde doprowadza Ginę do upadku moralnego. Coraz częściej odczuwa narkotyczną wręcz potrzebę przeistaczania się w Hyde'a. W końcu przestaje panować nad swoim rozdwojeniem i w czasie odwiedzin ojca ukochanej wbrew własnej woli zamienia się w potwora. Zabija sir Carewe, a później Jekyll z przerażeniem obserwuje rozpacz Millicent. Jest już przez prawie cały czas Hyde'm i to go przeraża. Wreszcie w rozpaczy połyka ukrytą w pierścieniu truciznę.

Wampir (Niemcy-Francja, 1932 rok)

W podróżnym zajeździe David Gray poznaje właściciela zamku. Starszy pan prowadzi go w ruiny gdzie obaj spotykają tajemniczą starą kobietę - domniemaną wampirzycę i jej równie niepokojącego pomocnika. Niespodziewanie właściciel zamku zostaje zamordowany. W uprzednio otrzymanej od niego paczce David znajduje książkę o wampiryzmie, która wzbudza w nim ogromny niepokój. Tymczasem Leone, córka zmarłego czuje się coraz słabsza. David podejrzewa, że jest wykorzystywana przez wampira i oddaje jej swą krew. Ku swemu przerażeniu w lekarzu odwiedzającym Leone rozpoznaje pomocnika wampirzycy. Przeżywa załamanie nerwowe. Wreszcie w grobowcu zamczyska odnajduje trumnę ze złożonym w niej złowieszczym wampirem. Wraz ze starym sługą zabijają potwora. Po śmierci potwora Leone odzyskuje zdrowie.

Czarownice ( Szwecja, 1921 rok)

Ekranowy traktat o genezie czarnoksięstwa. Niezwykła wizja ukazująca czarnoksięskie praktyki średniowiecza i słynne polowania na czarownice. W części współczesnej próby racjonalnego wyjaśnienia stanów histerii u kobiet i ich wiary w magię z punktu widzenia współczesnej medycyny. W filmie liczne odniesienia do przejmującego malarstwa Boscha,

Ręce Orlaka (Austria-Niemcy, 1924 rok)

Orlac, wybitny pianista traci ręce w ciężkim wypadku. Wtedy lekarze decydują się na ryzykowną operację. Przeszczepiają Orlacowi ręce mordercy-dusiciela, na którym wykonano wyrok śmierci. Operacja kończy się pełnym sukcesem. Jednakże już niebawem sensację budzi seria morderstw popełnionych przez tajemniczego dusiciela. Policja zaczyna podejrzewać Orlaca. Przeszczepione ręce mordercy mogły , zdaniem niektórych, mieć decydujący wpływ na psychikę artysty. Jednakże to nie Orlac jest mordercą.

Kot i kanarek (USA, 1927 rok)

W ponurym zamczysku krewni zmarłego milionera Cyrusa Westa oczekują na otwarcie testamentu. Spadkobierczynią fortuny okazuje się piękna Annabelle West, jednakże w przypadku stwierdzenia u niej choroby psychicznej cały majątek ma odziedziczyć nieznany spadkobierca, którego nazwisko notariusz Crosby ma odczytać o wyznaczonej godzinie. Niestety notariusz bez śladu znika na chwile przed ogłoszeniem tego tajemniczego nazwiska. Przerażona rodzina udaje się na spoczynek. Nocą atmosfera grozy narasta. Telefon nie działa, zepsuty zegar nagle zaczyna bić , a Annabelle ku swemu przerażeniu nagle widzi zwłoki notariusza, jednak rodzina nie wierzy jej. Lekarz, który przybył aby zbadać Annabelle dochodzi do wniosku, że nie jest ona normalna, a wiec nie może dziedziczyć. Tymczasem w zamku pojawia się tajemnicza zjawa i atakuje kilka osób. Po zdarciu maski domniemany upiór okazuje się być Charlesem Wilderem, następnym kandydatem do majątku wyznaczonym przez Cyrusa Westa. To właśnie on dokonał zbrodni na notariuszu Crosbym i ukrył jego ciało.

Lokator (Anglia, 1926 rok)

Akcja filmu rozgrywa się w latach dwudziestych. Właścicielka pensjonatu jest zaniepokojona swym nowym lokatorem. W mieście grasuje tajemniczy morderca kobiet zwany Mścicielem. Nowy lokator odpowiada rysopisowi zbrodniarza. Podejrzenia gospodyni zaczyna podzielać coraz więcej osób. W finale filmu tłum jest gotów zlinczować nieszczęsnego lokatora. Jednakże seryjny zabójca okazuje się kimś zupełnie innym.

Nosferatu - symfonia grozy (Niemcy, 1922 rok)

Początek XIX wieku. Hrabia Orlok znany jako Nosferatu jest wampirem, który dla utrzymania życia musi odżywiać się ludzką krwią. Do jego zamku w Karpatach przybywa młody handlowiec. Nosferatu widzi miniaturkę pięknej Ellen, żony swego gościa. Urzeczony jej wizerunkiem opuszcza zamek i przypływa do miasta gdzie żyje ta młoda piękność . Wraz z jego przybyciem w mieście wybucha epidemia dżumy. Ellen postanawia wybawić miasto od zarazy. Zwabia wampira i postanawia przetrzymać go do poranku. Świt zastaje Nosferatu sączącego krew swej ofiary, ale światło poranka pozbawia go życia. Okrutny wampir rozpływa się w powietrzu, a w tym samym momencie ustaje dżuma.

Upadek domu Usher (Francja, 1928 rok)

Roderick, potomek hrabiowskiej rodziny Usherów odznacza się niezwykłą wrażliwością i nerwowością. Po ślubie z urodziwą Madeleine ukrywa żonę przed oczami znajomych i z maniakalną pasją portretuje ją. Piękna kobieta wygląda na obrazie jak żywa. Im lepiej prezentuje się namalowana Madeleine, tym gorzej czuje się modelka. Proces malowania powoli pozbawia ją życia. Gdy obraz jest gotowy kobieta umiera. Roderick jest zdania, że malowana postać wchłonęła jej duszę. Bohater każe pochować ciało żony w rodzinnym grobowcu, ale nie pozwala zabijać trumny. Odtąd żyje sam w starym zamczysku i w stanie nieustającego napięcia. Pewnego wieczoru zrywa się straszliwa burza. Trumna spada z katafalku i widać jak Madeleine kroczy w stronę zamku, wchodzi do komnaty Rodericka i wtedy dom zaczyna płonąć. Domownikom udaje się uciec i z dziedzińca obserwują powolne rozpadanie się zamczyska.

Cienie (Niemcy, 1923 rok)

Akcja filmu toczy się w początkach XIX wieku. W wiejskim pałacyku właściciel podejmuje czterech mężczyzn pozostających pod urokiem młodej pani domu. W czasie kolacji mąż staje się coraz bardziej zazdrosny, a jednego z przyjaciół wręcz podejrzewa o romans ze swoją piękną małżonką. Nagle pojawia się tajemniczy iluzjonista, który pragnie zaprezentować zgromadzonym swój "teatr cieni". Dziwny gość wprowadza wszystkich w hipnotyczny trans, w którym urojenia stają się rzeczywistością. Iluzoryczne cienie odgrywają spektakl o niewierności. Rozwścieczony mąż w stanie hipnozy nakazuje służbie związać swoją żonę, a gościom zakłuć ją szablami. Na szczęście spektakl teatru cieni dobiega końca i wszystko wraca do normy. Mąż i żona padają sobie w objęcia. Tajemniczy iluzjonista opuszcza dom, jadąc na świni, a służba żegna go znakiem krzyża.

Festiwal zakończy się 16 grudnia.

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje