Dystrybutorzy DVD wprowadzają nas w błąd?
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowanie przeciwko spółkom Vision Film i Warner Bros. Urząd podejrzewa, że dystrybutorzy filmów mogą wprowadzać swoich klientów w błąd informacjami na płytach DVD - poinformowała rzeczniczka prasowa UOKiK, Elżbieta Anders.
"Spółki Vision Film Distribution i Warner Bros Poland zajmują się m.in. dystrybucją filmów na płytach DVD. Na okładce każdego z takich nośników zamieszczone są informacje o zasadach użytkowania, w tym o bezwzględnym zakazie pożyczania oraz kopiowania utworu bez zgody właściciela praw autorskich, a także grożących za to karach pozbawienia wolności. Postępowania wszczęte przez prezesa UOKiK mają wyjaśnić, czy te sformułowania nie wprowadzają konsumentów w błąd" - napisała Anders w specjalnym komunikacie.
Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych, konsumenci mogą bez zezwolenia twórcy, dystrybutora lub producenta filmu nieodpłatnie korzystać z już rozpowszechnionych utworów na własny użytek. Jak wyjaśniła rzeczniczka, możliwe jest zatem skopiowanie płyty dla dzieci, które korzystają z odtwarzacza DVD we własnym pokoju, pożyczenie filmu znajomemu, który chce go obejrzeć w domu, czy po prostu zrobienie zapasowej kopii do domowego archiwum.
Inna forma korzystania z utworu wymaga zgody właściciela praw autorskich. "Informacja umieszczona na okładce płyt Vision Film i Warner Bros może sugerować konsumentom, że uzyskanie zgody konieczne jest w każdym przypadku" - podkreśliła Anders.
Jak powiedziała PAP PR manager z Warner Bros Poland Aneta Dymarska, sprawę podejrzeń UOKiK bada kancelaria prawna obsługująca firmę.
"Po dokładniejszym zbadaniu sprawy, Warner Bros Poland ustosunkuje się do podejrzeń UOKiK" - powiedziała.
Jak poinformował PAP dyrektor generalny Vision Film Distribution Krzysztof Walendzik, firma ta podjęła podobne kroki.
"Sprawę przekazaliśmy naszej kancelarii adwokackiej, która przygotowuje oficjalne stanowisko Vision w tej sprawie. Sądzę, że w niedługim czasie będziemy mogli to stanowisko przedstawić" - powiedział Walendzik.
Jeżeli po przeprowadzeniu postępowania urząd stwierdzi, że informacja na opakowaniach płyt wprowadza klientów w błąd, prezes UOKiK może nakazać jej zmianę.
"Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów nie przewiduje w takich wypadkach sankcji finansowych. Jest to możliwe jedynie w sytuacji, gdy przedsiębiorca nie zastosuje się do prawomocnej decyzji administracyjnej. Wówczas za każdy dzień zwłoki grozi mu do 10 tys. euro kary" - dodała rzeczniczka UOKiK.