Boska Komedia 2021: Oto laureaci. Wśród nich Danuta Stenka
Zakończyła się 14. edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia. Nagrodę Główną otrzymał spektakl "Wujaszek Wania" w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej z Teatru Ludowego w Krakowie. Najlepszą aktorką festiwalu została Danuta Stenka. Doceniono jej rolę w spektaklu "Sonata Jesienna" z Teatru Narodowego w Warszawie. Widzowie mogli na teatralnych deskach obejrzeć takie aktorskie gwiazdy, jak Magdalena Cielecka, Jan Peszek, Dorota Segda, Magdalena Popławska, Krzysztof Globisz czy Jan Englert.
W sekcji Inferno (konkurs spektakli polskich wyprodukowanych w sezonie 2020/21), ocenianej przez międzynarodowe jury w składzie: Oana Cristea Grigorescu, Haris Paśović, Katerina Evangelatos, Marina Davidowa, Rolf C.Hemke, przyznano Grand Prix oraz 8 nagród indywidualnych.
Nagrodę Główną XIV Festiwalu Boska Komedia otrzymał spektakl "Wujaszek Wania" w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej z Teatru Ludowego w Krakowie.
Jak uzasadniło Jury: "Biorąc pod uwagę propozycje konkursowe oraz czasy triumfu teatru post-dramatycznego, chcemy wręczyć Grand Prix spektaklowi cichemu, pozostającemu nieco na uboczu trendów panujących obecnie w teatrze, który jednak został zagrany z wielką szczerością. To "Wujaszek Wania" w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej, stworzony przez Teatr Ludowy w Krakowie. Taką decyzją o nagrodzie chcemy podkreślić, że sztuka dramatyczna nie opiera się na trendach, lecz na wnikliwości i szczegółach, a także, że nowe tematy i nowe podejścia do teatru nie równoważą braku dobrej gry aktorskiej oraz zdolności ograniczania własnych koncepcji, jakkolwiek odważne by one były".
Wyróżnienie specjalne otrzymała Jadwiga Lesiak za rolę starej niani Mariny w "Wujaszku Wani" wyprodukowanym przez Teatr Ludowy. Uzasadnienie: "Jadwiga Lesiak znakomicie odegrała starszą kobietę w stanie klinicznej depresji, dobitnie wyrażając ciemną stronę ludzkiego istnienia skazanego na kruchość i nietrwałość".
Nagrodę aktorską otrzymał Łukasz Schmidt za rolę Ojca Flote w spektaklu "Czerwone nosy" Teatru Nowego w Poznaniu, w reżyserii Jana Klaty. Uzasadnienie: "Nagrodzony aktor wykorzystał w tym przedstawieniu wszystkie swoje wielkie talenty oraz całą wiedzę i energię. Nie wydaje się, by cokolwiek mogło stanąć na drodze jego inspirującego aktorstwa - grać nie przestanie nawet po nadejściu apokalipsy. A na pewno nie podczas czegoś takiego jak trzęsienie ziemi, powodzie, pożary czy pandemie - bo taką właśnie siłą jest obdarzone jego aktorstwo".
"Za pełną wrażliwości interpretację zmagania się z chorobą nowotworową. Artysta sceniczny porusza się między dramatyzmem i absurdem, nie tracąc niczego z głębokiego zrozumienia kobiecej psyche" - nagrodę aktorską dla najlepszego performera tekstu post-dramatycznego otrzymał Sebastian Pawlak za rolę w "Onko", produkcji TR Warszawa w reżyserii Weroniki Szczawińskiej.
"Za umiejętność bycia na scenie jednocześnie - silną i słabą, brzydką i piękną, wrażliwą i opresyjną oraz za wirtuozerię muzyczną, ale bez grania muzyki, jedynie opowiedzianą twarzą" - Nagrodę aktorską otrzymała Danuta Stenka za rolę Charlotty w "Sonata jesienna" z Teatru Narodowego w Warszawie.
Nagrodę aktorską otrzymał Piotr Franasowicz za rolę Michaiła Astrowa w "Wujaszku Wani" wyprodukowanym przez Teatr Ludowy: "Obdarzając swojego bohatera urokiem, kruchością i niepokojem, Piotr Franasowicz stworzył nowe spojrzenie na klasycznego bohatera".
Nagrodę aktorską otrzymała Maja Pankiewicz za sposób, w jaki przedstawiła Sonię w "Wujaszku Wani" wyprodukowanym przez Teatr Ludowy: "Aktorka stworzyła pełną kreację młodej bohaterki próbującej zapanować nad własnymi aspiracjami i złudzeniami. Sposób, w jaki podeszła do swojego zadania i wygłosiła zamykający monolog, to żywy dowód na opowiedzenie się po stronie Miłości i Życia".
Nagrodę aktorską otrzymał Piotr Pilitowski za sposób, w jaki przedstawił Wujaszka Wanię (Iwana Wojnickiego) w "Wujaszku Wani" wyprodukowanym przez Teatr Ludowy: "W swoim wysoce osobistym podejściu do tej klasycznej roli Piotr Pilitowski stworzył głęboką i przejmującą interpretację człowieka w kryzysie wieku średniego".
"Jury doceniło analizę kobiecej tożsamości w społeczeństwie o tradycyjnych strukturach patriarchalnych. Nagrodzone dzieło oferuje dogłębne i panoramiczne spojrzenie na warunki życia będące udziałem wielu polskich kobiet" - Nagrodę za autorstwo tekstu otrzymały Małgorzata Wdowik i Weronika Murek za "Wstyd" wyprodukowany przez Nowy Teatr w Warszawie.
Nagrodę za plastyczną wizję przedstawienia otrzymują scenograf Bartolomäus M. Kleppek, reżyser światła Wolfgang Macher oraz autorka kostiumów Karolina Mazur w spektaklu "Tiki i inne zabawy" w reż. Dominiki Knapik z Wrocławskiego Teatru Pantomimy: "Scenograf i reżyser świateł osiągnęli przy użyciu ograniczonej liczby elementów, zaskakującą różnorodność miejsca, gdzie dzieje się polifoniczno-psychoterapeutyczna satyra Czechowa. Z kolei makijaż i fryzury nadały szczególny i niezapomniany komizm decydujący o tożsamości bohaterów".
W sekcji Paradiso (młode reżyserki i reżyserzy oraz studentki i studenci wydziałów aktorskich szkół teatralnych) ocenianej przez międzynarodowe jury w składzie Geoliane Arab, Kristina Savickiene, Peter Carp, Carlos Aladro - przyznanych zostało 8 wyróżnień indywidualnych.
Dwie nagrody przyznane zostały dla zespołu aktorskiego spektaklu "Klub" w reżyserii Weroniki Szczawińskiej, z Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie i TR Warszawa. Uzasadnienie: "Pierwszą z nagród przyznajemy w uznaniu podjętego przez zespół trudnego wyzwania, jakim jest przedstawienie sytuacji kobiet we współczesnym świecie artystycznym. Drugą z nagród przyznajemy za przekazanie ważnego artystyczno-politycznego manifestu, doskonałego tak pod względem formy, jak i treści. Przedstawienie kładzie nacisk na siłę zespołu przy jednoczesnym zachowaniu indywidualności każdej z aktorek".
Nagroda dla całego zespołu realizacyjnego otrzymali Tomasz Fryzeł, Piotr Froń, Kinga Bobkowska, Adam Borysowicz za "Bezpieczne miejsce" z Teatru Łaźnia Nowa. Uzasadnienie:" Twórcy przyglądają się niepewnej przyszłości młodych w czasie pandemii. Aktorka, aktor, autor tekstu i reżyser zaproponowali wspólnie inne doświadczenie teatralne: introspekcyjne i kontemplacyjne, delikatne, choć ściśle związane z ważnymi tematami bieżącymi - władzy, opieki, bezpieczeństwa i zagrożenia".
Jury przyznało również nagrodę dla zespołu aktorskiego spektaklu "Hey U" w reżyserii Agnieszki Glińskiej z Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Uzasadnienie: "Przedstawienie, które pokazuje siłę pracy kolektywnej, a przede wszystkim umiejętność zachowania silnych indywidualnych osobowości w zderzeniu z dynamiką grupy. Spektakl pozwolił stworzyć portret pełnego obaw pokolenia, do którego należą sami aktorzy".
"Za reżyserską umiejętność podejścia do spraw trudnych w sposób delikatny i żywy, a także za umiejętność uwolnienia pełnej siły przekazu aktorów" - Nagrodę dla reżysera otrzymał Wiktor Bagiński za "Serce" z TR Warszawa.
Nagroda dla zespołu aktorskiego spektaklu trafiła w ręce twórców spektaklu "Darwin albo dzieci ewolucji" w reżyserii Magdy Miklasz, z Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza Filia w Białymstoku: "Za zaangażowanie w ambitne przedsięwzięcie, wymagające różnorakich talentów i wykorzystujące zachwycające aktorstwo i umiejętności lalkarskie".
"Za bezkompromisowy wybór artystyczny reżyserki, umiejętność dekonstrukcji kodów teatralnych oraz podważenie stereotypów zarówno społecznych, jak i artystycznych. Za odważną i dojrzałą koncepcję, precyzyjną estetykę i stworzenie własnego teatralnego świata" - Nagrodę otrzymała reżyserka Ramona Nagabczyńska, za "Silenzio!" z Nowy Teatr i Art Stations Foundation.
14. edycja Międzynarodowego Festiwalu Boska Komedia odbyła się w dniach 3-12 grudnia 2021.
Wszelkie informacje dostępne są na oficjalnej stronie festiwalu Boska Komedia.