Wenecja 2022: "All the Beauty and the Bloodshed", czyli epicki dokument o Nan Goldin
Nan Goldin zaryzykowała utratę pozycji w świecie sztuki, by obnażyć mechanizm toksycznej filantropii. Jej życie zasługuje na epicki film - mówiła Laura Poitras. Jej dokument "All the Beauty and the Bloodshed" o działalności amerykańskiej fotografki walczy o Złotego Lwa na 79. festiwalu w Wenecji.
W ostatnich latach kwestię plagi uzależnień od opioidów w Stanach Zjednoczonych, wywołanej m.in. przez działania koncernów farmaceutycznych, poruszono w dokumencie "Zbrodnia stulecia" Alexa Gibneya i serialu "Dopesick" Danny'ego Stronga. Teraz pojawia się dokument "All the Beauty and the Bloodshed" Laury Poitras.
Reżyserka podejmuje ten temat z perspektywy fotografki Nan Goldin, która wypowiedziała wojnę przedsiębiorstwu Purdue Pharma, należącemu do rodziny Sacklerów. Właściciele koncernu, który według szacunkowych danych zarobił na sprzedaży leku opioidowego 31 miliardów dolarów, od lat wspierali finansowo najważniejsze instytucje kultury na świecie, w tym Metropolitan Museum of Art, Tate Museum, Luwr i nowojorskie Muzeum Guggenheima. Właśnie w takiej roli zapisali się w pamięci nastoletniej Nan.