Polki miłośniczkami seriali
Polki są prawdziwymi miłośniczkami seriali - wynika z ogólnoeuropejskiego badania preferencji widzów UPC 2006.
Aż dla 39% z nich to ulubiony gatunek telewizyjny.
Jednak Polacy najbardziej sobie cenią w telewizji wiadomości i aktualności (44%). Odbiegamy pod tym względem od większości widzów w Europie, którzy najchętniej oglądają filmy (52%).
Pięć najbardziej popularnych wśród Polaków gatunków telewizyjnych to kolejno:
wiadomości i aktualności (44%), filmy (36%), seriale (25%), komedie (21%) i programy przyrodnicze (19%).
Mężczyźni tradycyjnie pozostali wierni programom o tematyce sportowej. Dla 12% z nich to najważniejszy telewizyjny gatunek, podczas gdy wśród pań wskaźnik ten wskazuje ledwie 1%.
Polaryzacja między kobiecą a męska widownią nie jest jednak najważniejszą wyłaniającą się różnicą w sposobach oglądania telewizji. Medioznawca prof. Wiesław Godzic, analizując wyniki badań, wskazuje nie na różnice płciowe, a pokoleniowe.
"Polscy widzowie do 30. roku życia prawie nie odbiegają swoim zachowaniem odbiorczym od średniej europejskiej. Mamy jednakże całkiem pokaźną i szybko rosnącą grupę telewidzów coraz starszych: niechętnych zaglądaniu do internetu, nielubiących interaktywnych SMS-owych kontaktów z ekranem, bardzo rzadko nagrywających ulubione programy (może nawet nie mają tych ulubionych?)" - twierdzi prof. Godzic.
Jeśli zaś chodzi o porównanie wyników z Polski i z innych krajów, to znajdujemy się w europejskiej czołówce tzw. zapperów. Aż 56 % Polaków siada przez telewizorem i skacze pilotem po programach, zatrzymując się na programach, które akurat ich zainteresują. Przed nami są tylko Słowenia (63%) i Rumunia (62%). Wśród młodych polskich telewidzów (do 30.) ta tendencja jest jeszcze bardziej widoczna - aż 66% uprawia "zapping" w porównaniu do średniej europejskiej w tej grupie 50%.
"Te badania mówią o odstawaniu polskiego modelu TV i jej odbioru od wzorców europejskich. Nie znaczy to, że musimy natychmiast dostroić się do tego - w miarę jednolitego - głosu. Na pewno jednak oznacza to, że musimy bardzo poważnie pomówić o modelu telewizji publicznej jutra, o uczeniu dobrych nawyków w szkołach, o uspokojeniu wyścigów stacji publicznych z komercyjnymi. Tymczasem słyszymy wyłącznie o planowanych restrykcjach, zakazach i innych paternalistycznych pomysłach władzy. Sorry, nie tędy droga - i Europa dobrze o tym wie" - konkluduje Wiesław Godzic.
Ogólnoeuropejskie badanie telewizyjne UPC 2006 przeprowadzono w okresie od października do grudnia 2006 roku na próbie 6 tys. respondentów z 13 krajów europejskich: Holandii, Irlandii, Niemiec, Francji, Austrii, Szwajcarii, Belgii (Europa Zachodnia), Polski, Węgier, Czech, Słowacji, Rumunii i Słowenii (Europa Wschodnia). Badanie przeprowadzono we współpracy z Research International, znaną, międzynarodową firmą badawczą. Jest to już trzecie paneuropejskie badanie preferencji widzów przeprowadzone na zlecenie UPC.