Reklama

Nie chcemy abonamentu

Większość Polaków (62 proc.) uważa, że publiczne radio i telewizja powinny być finansowane z budżetu państwa; blisko jedna czwarta (23 proc.) opowiada się za finansowaniem ich z abonamentu - wynika z najnowszego badania CBOS.

Jak podało Centrum Badania Opinii Społecznej, wyrobionego zdania nie ma na ten temat 15 proc. badanych.

Przekonanie, że media publiczne powinny być finansowane z budżetu państwa przeważa we wszystkich wyodrębnionych grupach społecznych i demograficznych.

Wśród tych, którzy częściej niż inni wyrażają aprobatę dla finansowania telewizji z abonamentu radiowo-telewizyjnego, są najmłodsi badani (od 18. do 24. roku życia), uczniowie i studenci, mieszkańcy największych aglomeracji miejskich oraz osoby o najwyższym statusie materialnym.

Opinia, że media powinny być finansowane z budżetu jest relatywnie najbardziej rozpowszechniona wśród osób z wykształceniem zasadniczym zawodowym, robotników niewykwalifikowanych i wykwalifikowanych, bezrobotnych, biernych zawodowo gospodyń domowych, a także wśród respondentów o najniższych dochodach na osobę w gospodarstwie domowym.

Reklama

Z badań CBOS wynika, że respondenci deklarujący prawicowe poglądy polityczne częściej niż ci, którzy utożsamiają się z lewicą lub centrum, popierają finansowanie mediów publicznych z abonamentu.

Ponad połowa Polaków (55 proc.) aprobuje postulowane przez PO zniesienie abonamentu dla wszystkich posiadaczy odbiorników radiowych i telewizyjnych. Niemal jedna trzecia (30 proc.) akceptuje zniesienie abonamentu, ale tylko dla emerytów i rencistów. Co dziesiąty ankietowany (10 proc.) uważa, że abonament powinien zostać utrzymany dla wszystkich, którzy mają radia i telewizory.

Trzy czwarte Polaków (75 proc.) sądzi, że publiczne media, które są finansowane z publicznych pieniędzy, powinny mieć prawo pozyskiwania funduszy od reklamodawców. Przeciwnego zdania jest prawie jedna piąta (18 proc.) a 7 proc. badanych nie ma na ten temat zdania.

W kwestii prywatyzacji mediów publicznych Polacy są bardzo podzieleni. Największa grupa (43 proc.) uważa, że nie powinny zostać sprywatyzowane. 25 proc. opowiada się za ich częściową prywatyzacją. Za sprywatyzowaniem publicznego radia i telewizji w całości jest 12 proc. badanych. Aż 20 proc. ankietowanych nie ma na ten temat zdania.

Badanie CBOS przeprowadzono od 7 do 10 marca na próbie liczącej 1205 dorosłych mieszkańców Polski.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: CBOS
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy