Reklama

Nerka w kontrowersyjnym show

Dzięki kontrowersyjnemu show w holenderskiej telewizji część widzów może dojść do przekonania, że pozyskiwanie narządów do przeszczepów to naprawdę bardzo ważna sprawa - uważa medioznawca, Maciej Mrozowski.

W wyemitowanym w piątek, 1 czerwca, w holenderskiej telewizji show śmiertelnie chora kobieta miała w nim zadecydować, której z pośród trzech chorych osób oddać swoją nerkę. Ostatecznie program okazał się mistyfikacją. Choć oczekujący na organy uczestnicy są rzeczywiście chorzy, wiedzieli, że dawczyni jest aktorką - poinformował prezenter programu podczas jego emisji w piątkowy wieczór.

Według Mrozowskiego, w programie tym osiągnięto dwa cele. Jeden to wielka dramaturgia, która przyciągnęła przed telewizory ogromną publiczność, druga - to "dosyć szlachetny cel społeczny".

Reklama

W opinii medioznawcy program był pod tym względami "bardzo udaną realizacją". Najpierw zbudowano atmosferę i wzbudzono w widzach uczucia przerażenia, odrazy i strachu.

"Kiedy napięcie sięgało zenitu, okazało się, że to wyreżyserowana fabuła. Emocje opadają i przekształcają się w akceptację dla idei - zgody na przeszczepy, na ewentualne wykorzystanie w przyszłości nawet siebie, jako dawcy organów" - tłumaczył.

"Wydaje mi się, iż dzięki programowi część widzów może dojść do przekonania, że pozyskiwanie narządów do przeszczepów to naprawdę bardzo ważna sprawa" - ocenił.

Jednocześnie Mrozowski uznał, że w mediach "można się posuwać do tych granic, które będą służyły osiągnięciu pozytywnego efektu". Jak dodał, "granice te nie są oczywiste i można je ropoznawać poprzez eksperymentowanie".

"Zawsze znajdą się eksperymentatorzy, w których przypadku uznamy, że je przekroczyli" - powiedział.

"Do ich wytyczania w świadomości społecznej będą służyły - oprócz dyskursów mędrców - także programy rozrywkowe. Telewizja i Internet są w dzisiejszym świecie forpocztą poszukiwania takich

granic" - dodał medioznawca.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: show
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy