Reklama

Chajzer wprowadza w błąd

Reklama z udziałem Zygmunta Chajzera, który namawia do wysłania "pustego" SMS-a wprowadza konsumentów w błąd - uznała Komisja Etyki Reklamy. Komisja apeluje do organizatorów konkursów o niewykorzystywanie zaufania konsumentów.

Do Komisji Etyki Reklamy trafiła skarga na reklamę Zygmuntem Chajzerem, który zachęca do wysłania darmowego "Pustego SMS-a".

Skarżący zwraca uwagę, że reklama wprowadza w błąd bo nie informuje widza o realnych kosztach - nie wspomina o tym, że jest to łańcuszek, który wymaga wysyłania SMS-ów, w cenie każdy ponad 4 zł.

"Pierwsza z wiadomości nie powoduje absolutnie nic, tzn. nie bierzemy udziału w żadnym losowaniu, a na antenie jesteśmy informowani, że wystarczy jeden SMS" - czytamy w skardze.

Podczas rozpatrywania skargi zwrócono uwagę, że reklama nie może nadużywać zaufania odbiorcy, ani też wykorzystywać jego braku doświadczenia lub wiedzy oraz nie może wprowadzać w błąd jej odbiorców, w szczególności co do istotnych cech reklamowanego produktu.

Reklama

Firma organizująca loterię nie zgadza się z zarzutami i twierdzi, że reklamy zawierają podstawowe informacje na temat Loterii, w tym określenie podmiotu organizującego Loterię, numeru, na który należy kierować wiadomości SMS, miejsce publikacji regulaminu i koszt przesłania wiadomości SMS na odpłatny numer Premium SMS. Przyznaje także, że przesłanie nieodpłatnej wiadomości SMS nie uprawnia do udziału w losowaniu nagród, powoduje jedynie rejestrację danej osoby w loterii.

Co na to Komisja Etyki Reklamy? Zespół Orzekający stwierdził, że przedmiotowa reklama wprowadza konsumentów w błąd, gdyż zawiera informację, że "wysłany SMS jest jednorazowym zgłoszeniem udziału w loterii". Uznano także, że reklama nadużywa zaufania odbiorców i wykorzystuje ich brak doświadczenia lub wiedzy. Zdaniem Zespołu Orzekającego przeciętny konsument ma prawo uważać, że tym pierwszym wysłanym SMS-em został włączony do udziału w loterii i bierze udział w losowaniu nagród.

W opinii Zespołu Orzekającego przekaz reklamowy jest sprzeczny z dobrymi obyczajami i nie był prowadzony w poczuciu odpowiedzialności społecznej przez co narusza Kodeks Etyki Reklamy.

Jednocześnie Zespół Orzekający zaapelował do wszystkich organizatorów loterii i konkursów o zwrócenie szczególnej uwagi na działanie, które nawet nieświadomie może wprowadzać odbiorców w błąd lub powodować nieprawidłowe odczytanie intencji lub reguł konkursów. Szczególnie ważne jest jasne przedstawianie reguł loterii i konkursów w taki sposób, aby nie stwarzać wrażenia możliwości wygrania nagrody poprzez przesyłanie wiadomości tekstowych, które faktycznie nie uprawniają do udziału w losowaniu nagród.

Media2.pl
Dowiedz się więcej na temat: Komisja Etyki Poselskiej | reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy