Żaby wręczone! Triumf Bombaju
Główną nagrodę - Złotą Żabę jury 16. edycji festiwalu Plus Camerimage przyznało Anthony'emu Dod Mantle za zdjęcia do filmu "Slumdog Millionaire". W konkursie polskim zwyciężyło "Boisko bezdomnych" ze zdjęciami Jacka Petryckiego.
Zwyciężyli faworyci - tak chyba najłatwiej podsumować tegoroczny Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Plus Camerimage w Łodzi. "Slumdog Millionaire" w reżyserii Danny'ego Boyle'a ("Trainspotting", "28 dni później"), którego tym razem uwiodły indyjskie krajobrazy, to niezwykle optymistyczna historia biednego chłopca ze slumsów w Bombaju, który wbrew wszelkim przeciwnościom losu dostaje się do programu "Milionerzy", wygrywa główną nagrodę oraz zdobywa swoją ukochaną. Na festiwalu po projekcji film dostał gorące brawa od publiczności, która wypełniła po brzegi salę Teatru Wielkiego. Tłumy pojawiły się również na spotkaniu z Anthony Dod Mantle, operatorem, który odebrał dzisiaj w czasie ceremonii zamknięcia statuetkę Złotej Żaby. Mantle współpracował nie tylko z Boylem ("Milionerzy", "28 dni później"), ale także twórcami związanymi z Dogmą - Larsem von Trierem czy Sorenem Kragh-Jacobsenem. Warto dodać, że Mantle był już dwukrotnie nominowany do Złotej Żaby za filmy "Mifune" i "Festen". Jak widać, w jego przypadku reguła "do trzech razy sztuki" sprawdziła się doskonale.
Drugie miejsce zajął urugwajski operator Cesar Charlone. Był to jeden z największych faworytów tegorocznego konkursu głównego, w którym startowało 16 filmów. Statuetkę Srebrnej Żaby zdobył za film "Miasto ślepców" Fernando Meirellesa. Z reżyserem tym współpracował przy jego dwóch poprzednich filmach "Wierny ogrodnik" oraz "Miasto boga", za zdjęcia do którego dostał zresztą w 2002 roku główną nagrodę na festiwalu Camerimage. Klimat opowieści o mieście, w którym ludzie zaczynają zapadać na tajemniczą przypadłość i ślepnąć budowany jest przede wszystkim poprzez zdjęcia. Charlone operatorskie błędy, jak choćby prześwietlone klisze, wykorzystuje by zbudować atmosferę zagrożenia, pewnego rodzaju zawieszenia w historii, którą sami twórcy określają filmową przypowieścią.
Brązowa Żaba powędrowała w tym roku do Rainera Klausmanna ze Szwajcarii za "The Baader Meinhof Complex" w reżyserii Uli Edela, opowieści o przywódcach Frakcji Czerwonej Armii, skrajnie lewackiej organizacji RAF, która powstała w 1970 roku, uznającej przemoc za uprawniony instrument rewolucyjnego działania. W terrorystycznych zamachach przeprowadzonych przez tę organizację zginęły 34 osoby. Śmierć poniosło także 27 terrorystów. RAF rozwiązała się w 1998 roku. Klausmann jest również autorem zdjęć do takich filmów, jak "Eksperyment" czy "Głową w mur".
W konkursie polskim zwyciężyło "Boisko bezdomnych" Kasi Adamik ze zdjęciami Jacka Petryckiego.
W czasie festiwalu o Złotą Kijankę walczyły również etiudy studenckie. Triumfatorem 16. edycji został duet Anton Ifland-Stettner (reżyser) i Aurelian Pechmeja (operator) za zdjęcia do filmu "Dear Mom: To reach if I don't wake up". W tym roku w konkursie etiud studenckich, o nagrodę imienia zmarłego przed rokiem wybitnego operatora Laszlo Kovacsa - Złotą Kijankę - rywalizowało 31 filmów z 20 szkół filmowych z całego świata.
W trakcie gali kończącej imprezę wręczono brytyjskiemu reżyserowi i scenarzyście Alanowi Parkerowi nagrodę - za całokształt twórczości dla reżysera ze szczególną wrażliwością wizualną, który w środę spotkał się z widzami w czasie konferencji.
Nagrodę za całokształt twórczości otrzymał też operator Pierre Lhomme z Francji.
W tym roku po raz pierwszy przyznano nagrodę dla producenta filmów wybitnych pod względem wizualnym. Odebrał ją Anglik Jeremy Thomas. Specjalną nagrodę dla aktora odebrał w tym roku Viggo Mortensen, który okazał się największą gwiazdą Camerimage.
A oto lista pozostałych zwycięzców:
Konkurs filmów dokumentalnych: "Ex-voto for three souls".
Konkurs Filmów Studenckich:
Złota Kijanka - Anton Ifland-Stettner za "Dear mom: to read if I don't wake up"
Srebrna Kijanka - Bartek Cierlica za "The Gravediggers"
Brązowa Kijanka - Nadav Hekselmann za "Roads"
Nokia Mobile Movie Competition: Julius A.Onah z USA
Nagrody za wideoklipy:
Nagroda publiczności - Death Cab For Cutie, "I Will Possess Your Heart", zdjęcia Shawn Kim & Aaron Stewart-Ahn
Nagroda Jury - Dave Gahan, "Kingdom", zdjęcia Kasper Tuxen Anderson
Nagrody specjalne:
Nagroda dla Producenta Filmów Wybitnych Pod Względem Wizualnym - Jeremy Thomas
Specjalna Nagroda za Wybitne Osiągnięcia w Filmie Dokumentalnym - Kazimierz Karabasz
Nagroda za Całokształt Twórczości dla Polskiego Reżysera o Niezwykłej Wrażliwości Wizualnej - Andrzej Żuławski
Nagroda Za Wkład w Rozwój Sztuki Operatorskiej - Edward Kłosiński
Nagroda dla Aktora o Niezwykłej Wrażliwości Wizualnej - Viggo Mortensen
Nagroda za Całokształt Twórczości - Pierre Lhomme
Nagroda za Całokształt Twórczości dla Reżysera ze Szczególną Wrażliwością Wizualną - Alan Parker
Nagroda dla Scenografa ze Szczególną Wrażliwością Wizualną - Arthur Max
Nagroda Dla Montażysty Za Szczególną Wrażliwość Wizualną - Pietro Scalia