Off Plus Camera: Kobiety kręcą filmy
Women Make Movies to nowa sekcja festiwalu Off Plus Camera, na którą złożą się filmy, które w bardzo wyrazisty sposób ukazują pasję, talent i zaangażowanie kobiet zarówno w eksplorację nowych form wyrazu sztuki filmowej, jak i ulepszanie rzeczywistości.
Sekcja przygotowana została w 40. rocznicę powstania organizacji Women Make Movies, której głównym celem jest popularyzowanie portretów silnych kobiet oraz piętnowanie ich fałszywych obrazów, jakie funkcjonują w mediach.
Festiwal Off Plus Camera zaprezentuje specjalną selekcję 10 odważnych, bezkompromisowych produkcji Women Make Movies. Wśród nich znalazły się zarówno dokumenty, fabuły, jak i filmy krótkometrażowe. W każdym z nich kobiety-reżyserki pochylają się nad ludzkimi radościami i słabościami, często wykorzystując osobiste doświadczenia do zrozumienia otaczającego świata, odwołując się i do przeszłości, jak i współczesności, penetrując tematy, które szczególnie dotyczą kobiet.
W "The Price of Sex" Mimi Chakarova przeprowadza przejmujące dochodzenie w sprawie handlu kobietami zmuszanymi do prostytuowania się daleko od rodzinnych domów. Reżyserka podróżuje przez tereny Europy Wschodniej, najbardziej dotknięte tym "zjawiskiem", docierając aż do Grecji, Turcji i Dubaju. W "Atomic Mom" M.T. Silvia opowiada o swojej matce, niegdyś tajnej pracownicy rządowej, która obecnie - już jako pokojowa aktywistka - próbuje zmienić postrzeganie atomowego dziedzictwa Ameryki.
Zupełnie inny rodzaj filmowych doznań proponuje Julie Dash w krótkometrażowym fabularnym "Illusions", który poprzez osadzenie akcji w 1942 roku w fikcyjnym hollywoodzkim studiu filmowym snuje refleksję nad rolą i funkcją Fabryki Snów w czasie wojny. "All Water Has a Perfect Memory" Natalii Almady to krótkometrażowy dokument zainspirowany esejem Toni Morrison, który pokazuje refleksje nad kulturowymi i genderowymi różnicami pomiędzy Ameryką a Meksykiem. W "Orchids: My Intersex Adventure" Phoebe Hart zwraca kamerę na siebie, próbując odkryć własną interseksualną tożsamość. Syndrom, z którym się urodziła, zwany wcześniej "hermafrodytyzmem", jest bardzo wstydliwy, reżyserka próbuje więc zrozumieć także historie innych osób nim dotkniętych.
"Buoyant" Julie Wyman, kolejny krótkometrażowy eksperymentalny dokument, opowiada o grupie otyłych pływaczek synchronicznych, promując jednocześnie akceptację własnego ciała oraz przełamywanie kulturowych stereotypów. Walkę z ograniczającym kultem piękna podejmuje również Margitte Kristjansson w krótkometrażowym "The Fat Body In(Visible)", którego dwie bohaterki wykorzystują portale społecznościowe, by udowodnić, że dyskryminacja pod względem ciała jest wielkim złem.
Problematykę wpojonych kulturowo wyobrażeń o ciele podejmuje także Ngozi Onwurah w "The Body Beautiful" - to odważna, nieszablonowa historia białej matki, która przechodzi mastektomię i jej czarnej córki, rozpoczynającej karierę modelki.
"Night Cries. A Rural Tragedy" to krótkometrażowa opowieść o Aborygence opiekującej się białą matką. Poprzez przykład tych dwóch kobiet Tracey Moffatt podejmuje bolesną problematykę australijskiej polityki asymilacyjnej. Z kolei osadzona na tym samym kontynencie "Scarlet Road" w reżyserii Catherine Scott ukazuje Rachel Wotton, pracownicę społeczną, która głosi, że dotyk i seksualna intymność mogą mieć wysoce terapeutyczne oddziaływanie na ludzką egzystencję, ale nie może przebić się przez mur ludzkich obaw.
5. edycja Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego Off Plus Camera odbędzie się w dniach 13-22 kwietnia w Krakowie. Podczas 10 festiwalowych dni zaprezentowanych zostanie blisko 100 filmów z całego świata.