Reklama

"Życie za życie": REALIZATORZY

ALAN PARKER (reżyseria, produkcja)

Jako reżyser i scenarzysta debiutował w 1975 roku filmem “Bugsy Malone”, muzycznym pastiszem kina gangsterskiego, w którym zagrali tylko dziecięcy aktorzy. Za film ten otrzymał nagrodę Brytyjskiej Akademii Filmowej oraz nominację do Złotej Palmy. Kolejnym sukcesem był “Midnight Express” (1978), autentyczna historia Amerykanina odbywającego w Turcji wyrok za przemyt narkotyków. Film został nagrodzony dwoma Oscarami, sześcioma Złotymi Globami i czterema nagrodami Brytyjskiej Akademii Filmowej.

Reklama

W roku 1979 Parker wyreżyserował “Sławę”, obraz o życiu młodzieży i sztuce, ilustrowany fantastyczną muzyką. Zdobył on dwa Oscary oraz 4 nominacje do Złotych Globów.

W 1981 roku Parker zrealizował film fabularny “The Wall” będący adaptacją genialnego albumu rockowego zespołu Pink Floyd, w którym umiejętnie połączył muzykę z symbolicznymi obrazami i animacją.

Jednym z najbardziej znanych i cenionych dzieł Parkera jest “Ptasiek” (1984) według powieści Williama Whartona, z Nicolasem Cagem i Matthew Modinem w rolach głównych. Zdobył on Nagrodę Główną Jury Festiwalu w Cannes.

W 1986 r. powstał “Harry Angel”, obraz łączący elementy thrillera i kryminału, z Mickey’em Rourke, Robertem DeNiro i Lisą Bonet. Dwa lata później Parker wyreżyserował wstrząsający dramat dotykający problemów rasizmu “Mississipi w ogniu”, ze znakomitymi kreacjami Gene’a Hackmana, Willema Dafoe i Frances McDormand, który został nagrodzony Srebrnym Niedźwiedziem w Berlinie, Oscarem za zdjęcia i 3 nagrodami Brytyjskiej Akademii Filmowej.

W 1989 r. Parker napisał i wyreżyserował “Przyjdź zobaczyć raj”, opowiadający historię amerykańskich Japończyków internowanych w czasie II wojny światowej. Największym sukcesem komercyjnym Parkera w latch 90. była “Evita” (1996) według musicalu Andrew Lloyda Webbera, z udziałem Madonny, Antonio Banderasa i Jonathana Pryce’a. Film otrzymał 3 Złote Globy. W ciepło przyjętym filmie “Prochy Angeli” (1999) reżyser opisał życie w Irlandii.

Reżyser jest jednym z założycieli Związku Reżyserów Wielkiej Brytanii. Często daje wykłady w szkołach filmowych na całym świecie. W 1985 r. uhonorowany został przez Brytyjską Akademię Filmową nagrodą za wybitny wkład w brytyjską kinematografię, w 1995 otrzymał nagrodę z rąk królowej Elżbiety, a w 1999 Związek Reżyserów Wielkiej Brytanii nagrodził Parkera za całokształt osiągnięć.

NICOLAS CAGE (produkcja)

Jako producent zadebiutował w 2000 r. filmem “Cień wampira”, z Johnem Malkovichem i Willemem Dafoe, który otrzymał 2 nominacje do Oscara.

Cage jest jednym z najbardziej wszechstronnych aktorów Hollywood, który udowodnił swoje możliwości w każdym gatunku filmowym: od filmów akcji, przez thrillery i dramaty, do komedii romantycznych.

Rozpoczynał karierę rolami w takich filmach, jak: “Cotton Club” (1984), “Ptasiek” (1984), “Peggy Sue wyszła za mąż” (1986), “Raising Arizona” (1987). Ogromną popularność i uznanie krytyki przyniosła mu kultowa rola Sailora w “Dzikości serca” Davida Lyncha (1990).

Za rolę u Mike’a Figgisa w “Zostawić Las Vegas” otrzymał Oscara, Złoty Glob, nagrodę Krytyków z Nowego Jorku, Chicago i Los Angeles.

Obecnie można go podziwiać w “Adaptacji”. Ostatnio występował w filmach “The Family Man” (2000), “60 sekund” (2000), “Ciemna strona miasta” (1999), “Szyfry wojny” (2001), “Kapitan Corelli” (2001). U boku Meg Ryan zagrał w wielkim romantycznym hicie “Miasto aniołów” (1998), a wcześniej z Johnem Travoltą w thrillerze “Bez twarzy” (1997) Johna Woo. Ta ostatnia rola przyniosła mu nominacje do wielu nagród, m.in. MTV Movie Award i BlockBuster Entertainment Award.

Z Johnem Malkovichem i Johnem Cusackiem zagrał w “Locie skazańców” (1997), a z Seanem Connerym i Edem Harrisem w hicie “Twierdza” (1996).

Cage ma na swoim koncie także komedie romantyczne, takie jak: “Wpływ księżyca” (1987) i “Miesiąc miodowy w Las Vegas” (1992).

CHARLES RANDOLPH (scenariusz)

Wieloletni profesor filozofii na Uniwersytecie w Wiedniu. Przyjechał z USA do Europy z misjonarzami Kościoła Chrystusa, których zadaniem był przemyt biblii do Europy Wschodniej. Po powrocie do Los Angeles zajął się pisaniem scenariuszy dla telewizji i filmu.

“Życie za życie” jest jego pierwszym scenariuszem do filmu fabularnego.

MICHAEL SERESIN (zdjęcia)

Jest “nadwornym” operatorem Alana Parkera, autorem zdjęć do takich obrazów, jak: “Prochy Angeli”, za który otrzymał nominację do nagrody BAFTA, “Przyjdź zobaczyć raj”, “Harry Angel”, “Ptasiek”, “Sława”, “Midnight Express”, “Bugsy Malone”.

Poza tym filmował m. in.: “Kod Merkury”, “City Hall – ludzie miasta”, “Sleeping Dogs”, “The Ragman’s Daughter”, “Teren prywatny”.

Seresin wyreżyserował też własny film “Homeboy”, w którym wystąpił Mickey Rourke.

ALEX PARKER i JAKE PARKER (muzyka)

Mówi Alan Parker:

Od lat pracowałem z moim synami nad muzyką do wielu moich filmów.

Wielokrotnie pomagali mi, choć nie znalazło to odzwierciedlenia w napisach końcowych.

Reprezentują oni dwa różne światy muzyczne. Jake ma klasyczne muzyczne wykształcenie, które zdobył w New England Conservatory of Music w Bostonie. Alex, który jest inżynierem dźwięku, gra na wielu instrumentach, ale interesuje go muzyka współczesna.

Od “Przyjdź zobaczyć raj” nie mieliśmy okazji do wspólnej pracy, co odbiliśmy sobie z nawiązką przy “Davidzie Gale’u”. Alex pracował nad rytmicznymi “thrillerowymi” scenami, a Jake nad pozostałymi, wymagającymi bardziej tradycyjnej, orkiestrowej ilustracji muzycznej. Muzyka skomponowana do filmu musiała zyskać aprobatę studia Universal, a kiedy tak się stało przystąpiliśmy do nagrań: Jake rozpisał swoje kompozycje na 70-osobową orkiestrę, a Alex pracował w studiu nakładając na siebie kolejne ścieżki swoich “nowoczesnych” kompozycji. Efekt końcowy oceńcie sami. Ja jestem z niego bardzo dumny.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Życie za życie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy