"Życie Oceanów 3D": O TWÓRCACH FILMU
HOWARD HALL (Reżyser/ Operator Zdjęć) i MICHELLE HALL (Producentka Howard Hall Productions) najbardziej słyną z podwodnych filmów IMAX. W 1994 r. Howard wyreżyserował film Podwodny Las 3D dla IMAX 3D, Michelle była kierownikiem planu. W 1998 r, Michelle wyprodukowała, a Howard wyreżyserował film IMAX Wyspę Rekinów, która była przedsięwzięciem Howard Hall Productions. Howard reżyserował również podwodny film dla Primesco Productions Lost Worlds film dla MacGillivray Freeman The Living Sea i pracował przy zdjęciach do Wyprawy do Niezwykłych Jaskiń dla MacGillivray Freeman. W 2002 r. Howard pracował pod wodą jako operator zdjęć, a Michelle jako kierownik produkcji dla wielkoformatowego filmu dla MacGillivray Freeman Coral Reef Adventure, w którym zarówno on jak i Michelle stanęli przed kamerami.
Kariera Howarda jako producenta podwodnych dokumentalnych filmów przyrodniczych, twórcy filmowego, fotografa przyrody i pisarza rozpoczęła się we wczesnych latach 70-tych. Był redaktorem International Wildlife Magazine, starszym redaktorem nadzorującym Ocean Realm Magazine a obecnie jest również członkiem zespołu ekspertów Fathoms Magazine. Jego zdjęcia były publikowane w kilkuset książkach i czasopismach, m.in. Life ,Natural History Magazine, National Geographic, GEO, Terre Sauvage, London Illustrated News i BBC Wildlife. Jest również autorem kilku książek, m.in. Sharks, Dolphins, The Kelp Forest, Successful Underwater Photography i Secrets of the Ocean Realm.
Michelle porzuciła 19-letnią pracę pielęgniarki aby dołączyć do rodzinnego interesu w 1991 r. Jest znakomitym fotografem przyrody, a jej zdjęcia były publikowane w National Geographic, Fathoms, National Wildlife, Ocean Realm i wielu innych czasopismach i książkach. Michelle pracowała również w charakterze fotografa kontraktowego dla National Geographic.
Łącznie, Howard i Michelle zdobyli siedem nagród Emmy. Howard pracował przy ponad stu filmach kręconych pod wodą. Produkował i/lub wyreżyserował wiele nagrodzonych telewizyjnych filmów przyrodniczych, m.in. National Geographic Special (współprodukowany z Michelle) oraz trzy odcinki serialu PBS, Nature. Był także reżyserem, a Michelle producentką nagrodzonego pięciogodzinnego serialu PBS, Secrets of the Ocean Realm.
Howard ukończył Uniwersytet San Diego ze stopniem licencjata z zoologii. Jest członkiem Stowarzyszenia Reżyserów Amerykańskich (The Directors Guild of America) i the Academy of Motion Picture Arts and Sciences. Michelle jest dyplomowaną pielęgniarką ze stopniem licencjata nauk medycznych oraz członkinią the Television Academy of Arts and Sciences i the Women Divers Hall of Fame. Obydwoje są członkami zarządu Ocean.com.
Producentka, reżyserka i autorka scenariusza do niedawno nagrodzonego filmu IMAX 3D Space Station, TONI MYERS (producentka) rozpoczęła swoją karierę od pierwszych sukcesów w Kanadzie, gdzie pracowała przy serialach telewizyjnych This Hour Has Seven Days, Forest Rangers i Seaway oraz filmie the National Film Board Nobody Waved Goodbye. Po przeprowadzce do Anglii, przez sześć lat pracowała nad różnymi filmami dla BBC, a także projektami muzycznymi dla wytwórni Beatlesów, Apple. Następnie wróciła do Kanady i pracowała przy montażu telewizyjnego serialu obyczajowego CBC, For the Record, razem z takimi reżyserami jak Gilles Carle, Francis Mankiewicz i Claude Jutra.
Jej związki z filmami wielkoformatowymi rozpoczęły się wraz z pracą w charakterze drugiego montażysty przy znakomitym filmie dokumentalnym Graeme Ferguson’a w technologii multi-screen dla EXPO’67, Polar Life. Następnie była montażystką w drugim filmie z zastosowaniem technologii IMAX, przełomowym obrazie wielkoformatowym Ferguson’a North of Superior. Później nadal zajmowała się montażem innych filmów IMAX, m.in. Ocean, Snow Job, Nomads of the Deep, Hail Columbia! i Heart Land, a także była producentką nadzorującą Rolling Stones at the Max. Jako kluczowa członkini „kosmicznego team’u” („space team”) IMAX, Myers była również montażystką i autorką scenariuszów do filmów o kosmosie Kosmos-Spełnione marzenie, Tajemnice Kosmosu i Błękitna Planeta (gdzie była również narratorką), była także współproducentką oraz autorką scenariusza i montażystką L5: First City in Space and Mission To MIR.
Współtwórca i były prezes zarządu IMAX Corporation, GRAEME FERGUSON (Producent Wykonawczy) czynnie zajmuje się filmem od wczesnych lat 50-tych. W 1967 r. jego pionierski film dokumentalny w technologii multi-screen Polar Life
był hitem na EXPO’67 w Montrealu. Zachęceni tym sukcesem, Ferguson i jego partnerzy stworzyli wielkoekranowy system IMAX, który jest obecnie stosowany w 261 kinach IMAX działających w ponad 38 krajach (według stanu na dzień 30 Września 2005 r.).
Ferguson brał udział we wszystkich etapach rozwoju formatu IMAX 15/70 oraz jest jednym z najważniejszych twórców korporacji. Był producentem (lub współproducentem) takich tytułów jak North of Superior, Man Belongs to the Earth, Snow Job, Ocean, Hail Columbia!, Kosmos-Spełnione marzenie, Tajemnice Kosmosu i Błękitna Planeta, L5: First City in Space, Mission to Mir, a także był konsultantem d/s produkcji Stacji Kosmicznej 3D.
Wyprodukował również Podwodny Las 3D, pierwszy podwodny film wielkoformatowy w 3D, który obejrzało ponad 13 milionów widzów IMAX. Popularność wyreżyserowanego przez Howard’a Hall’a Podwodny Las 3D, skłoniła niezwykłą grupę twórców do wyprodukowania Życia Oceanów 3D.
Ferguson został odznaczony Orderem Kanadyjskim (the Order of Canada) i otrzymał doktorat honoris causa Uniwersytetu Bradford, a także Doctorate of Sacred Letters Uniwersytetu Wiktorii w Toronto. Otrzymał też takie nagrody jak: The Royal Canadian Academy of Arts Medal, wyróżnienie od rządu kanadyjskiego The Canadian Government Environmental Achievement Award (za Błękitną Planetę) oraz Specjalną Nagrodę za Całokształt Twórczości (Special Achievement Award) od Kanadyjskiej Akademii Filmu i Telewizji (the Academy of Canadian Cinema and Television). Został również nagrodzony przez twórców IMAX i mianowany dożywotnim członkiem honorowym Kanadyjskiego Stowarzyszenia Filmowego (the Canadian Society of Cinematographers).
BRAD BALL (Producent Wykonawczy) to człowiek z nazwiskiem rozpoznawalnym w międzynarodowym świecie reklamy, marketingu i rozrywki. Po ukończeniu telekomunikacji na Uniwersytecie Południowej Karoliny, Ball rozpoczął pracę sortując korespondencję w firmie reklamowej, aby wkrótce stać się jej wspólnikiem i prezesem; lista jego klientów obejmowała takich światowych gigantów jak McDonald’s, ABC, Sanwa Bank, Toyota i Getty Oil. Następnie objął stanowisko Starszego Wiceprezesa McDonald’s, gdzie był odpowiedzialny za olbrzymi plan marketingowy ds. żywienia w USA (który polegał m.in. na wprowadzaniu na rynek nowych produktów, ogólnokrajowych kampaniach promocyjnych i współpracy marketingowej).
W 1998 r, Ball został prezesem amerykańskiego oddziału Theatrical Marketing Warner Bros. Entertainment. Nadzorował wszelkie działania marketingowe wokół rodzimych produkcji w liczbie ponad 25 rocznie, m.in. „Masz Wiadomość” (You’ve Got Mail), „Gniew Oceanu” (The Perfect Storm ), „Matrix” (The Matrix ) i „Harry Potter i Kamień Filozoficzny” (Harry Potter and the Sorcerer’s Stone ). W listopadzie 2001 r. objął stanowisko Wiceprezesa Wykonawczego w dziale marketingu krajowego Domestic Corporate Marketing, Warner Bros. Entertainment. Do jego obowiązków należała koordynacja działań marketingowych na licznych obszarach, takich jak: film, telewizja, filmy video, animacja, produkty konsumpcyjne, a także rozwijanie działań promocyjnych skierowanych do partnerów spoza korporacji oraz czynności franszyzowych. W tym czasie połączył także wysiłki Warner Bros, IMAX i NASCAR aby wyprodukować pierwszy film pod szyldem IMAX, NASCAR 3D: The Imax Experience, który był drugim w kolejności filmem dokumentalnym o największym dochodzie brutto w 2004 r. Obecnie Ball jest założycielem i szefem Ball Entertainment Group, współpracując z wieloma klientami głównie z branży rozrywkowej, m.in. IMAX, TIME Magazine, NASCAR, Disney i Warner Bros.
JUDY CARROLL (producent towarzyszący) pracowała jako producent towarzyszący i kierownik produkcji przy kilku wielkoformatowych filmach 2D i 3D. Ostatnio była producentem towarzyszącym nagrodzonego filmu Stacja Kosmiczna IMAX 3D, którego narratorem był Tom Cruise. Pracowała jako producent towarzyszący z producentem Graeme Ferguson’em i reżyserem Howard’em Hall’em przy pierwszym podwodnym filmie IMAX 3D Podwodny Las oraz z Graeme Ferguson’em i Toni Myers przy L5: First City in Space (3D), Mission To Mir, Tajemnice Kosmosu i Błękitna Planeta.
DANNY ELFMAN (kompozytor) urodził się w 1953 r. w Los Angeles, w Kalifornii, gdzie obecnie mieszka. Na przestrzeni ostatnich 20 lat zapewnił sobie miejsce w czołówce kompozytorów Hollywood. Jest autorem muzyki do blisko 50 filmów, m.in. Batman, Spider-man,” Faceci w Czerni” (Men in Black ), „Sok z Żuka” (Beetlejuice), „Edward Nożycoręki” (Edward Scissorhands), „Miasteczko Halloween” (The Nightmare Before Christmas ) i „Wielka Przygoda Pee Wee” (Pee Wee’s Big Adventure ). Ponadto skomponował muzykę do tak różnorodnych filmów jak, „Duża Ryba” (Big Fish), „Buntownik z Wyboru” (Good Will Hunting), „Dolores Claiborne”, „Zdążyć przed Północą” (Midnight Run), „Za Wszelką Cenę” (To Die For), „Martwi Prezydenci” (Dead Presidents), „Sommersby” i „Chicago”. Wśród filmów telewizyjnych, do których skomponował muzykę można wyróżnić „Simpsonów” (The Simpsons) i „Gotowe na Wszystko” (Desperate Housewives). Otrzymał trzy nominacje do Oscara® oraz nagrodę Grammy.
Pierwsze doświadczenia związane z komponowaniem muzyki Elfman zdobył w wieku 18 lat, pracując z francuską trupą teatralną “Le Grand Magic Circus”. W kolejnym roku, razem z bratem Richardem, założył teatr muzyczny wystawiający przedstawienia na ulicach Kalifornii. Następnie związał się na 6 lat z „surrealistycznym kabaretem muzycznym”, co pozwoliło mu zgłębić różnorakie gatunki muzyczne. Przez 17 lat był kompozytorem i muzykiem zespołu rockowego Oingo Boingo, dla którego wyprodukował takie hity jak “Weird Science” i “Dead Man’s Party.”
W 2005 r. Elfman pracował ze swym długoletnim współpracownikiem Tim’em Burton’em nad filmem „Charlie i Fabryka Czekolady” (Charlie and the Chocolate Factory) oraz animowanym musicalem „Gnijąca Panna Młoda” (Corpse Bride). Najnowsze przedsięwzięcia Elfman’a to generowany komputerowo film animowany dla studia Disney’a „A Day in the Life of Wilbur Robinson” oraz adaptacja „Pajęczyny Charlotty” (Charlotte’s Web) dla wytwórni Paramount.