Reklama

"Złoty kompas": INFORMACJE O EKIPIE FILMOWEJ

CHRIS WEITZ, scenarzysta i reżyser, wyprodukował niedawno, we współpracy ze swoim bratem, Paulem Weitzem, życzliwie przyjęty przez krytykę film W doborowym towarzystwie. Wcześniej wraz z bratem wyreżyserował obsypany nagrodami obraz Był sobie chłopiec, na podstawie scenariusza będącego adaptacją powieści Nicka Hornby'ego. Scenariusz do tego filmu został wyróżniony nominacją do nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej w kategorii "Najlepszy scenariusz - adaptacja", jak również nominacjami do nagród BAFTA, Writer's Guild, Chicago Film Critics oraz Humanitas w tej samej kategorii. Z kolei sam film został jednym z "filmów roku" w rankingu Amerykańskiego Instytutu Filmowego oraz otrzymał nominację do Złotego Globu? w kategorii "Najlepsza komedia". Został również uhonorowany nagrodą dla najlepszej komedii na amerykańskim festiwalu Comedy Arts Festival.

Reklama

W 1999 r. Weitz założył wraz z bratem firmę producencką Depth of Field, z siedzibą w Los Angeles. Wśród różnorodnych projektów tej firmy znajdują się między innymi: Skradzione życie, remake klasycznego filmu z Bette Davis, który wyreżyseruje Miguel Arteta (Życiowe rozterki), adaptacja epickiej powieści fantasy autorstwa Michaela Moorcocka Saga o Elryku, komedie Army Geek i The Last Bachelor Party oraz dramat o I wojnie światowej Silent Night.

Jako reżyser Chris Weitz po raz pierwszy współpracował ze swoim bratem Paulem przy filmie American Pie, czyli sprawa dowcipna, niesamowicie popularnej pierwszej części serii, po których przyszła pora na American Pie 2 oraz ostatnią część, American Pie: Wesele, nad którymi pracował również jako producent wykonawczy.

Przed stworzeniem scenariusza do obrazu Był sobie chłopiec bracia Weitz napisali wspólnie kilka innych scenariuszy, m.in. do filmów Mrówka Z oraz Madeline (adaptując popularne książki dla dzieci). Weitz zanotował również swój aktorski debiut w hicie Festiwalu Sundance, filmie Chuck i Buck.

PHILIP PULLMAN (pisarz) urodził się w 1946 r. Jest absolwentem Exeter College w Oksfordzie, gdzie studiował literaturę angielską. Pracował jako nauczyciel w różnych szkołach średnich w Okfordzie, a w 1986 r. przeniósł się do Westminster College, gdzie wykładał przez 8 lat.

W 1982 r. napisał swoją pierwszą książkę dla dzieci, "Książę Karlstein". W 1986 r. powstała powieść "The Ruby in the Smoke", pierwsza z czterech części książek o podróżniczce z epoki wiktoriańskiej, Sally Lockhart. Telewizyjna adaptacja tej książki, z Billiem Piperem i Julie Walters w rolach głównych, została wyświetlona w Boże Narodzenie 2006 r. i okazała się dużym sukcesem.

W 1995 r. ukazała się pierwsza część sławnej trylogii Pullmana "Mroczne materie", pod tytułem "The Golden Compass" ("Northern Lights" w Wielkiej Brytanii, w Polsce znana pod tytułem "Zorza północna" - przyp. tłum.). W dwa lata później pojawiła się kolejna część, "Zaczarowany nóż", a w 2000 r. do księgarni trafiła część ostatnia, "Bursztynowa luneta". Książki te otrzymały wiele wyróżnień - w tym nagrodę Whitbread Book of the Year za "Bursztynową lunetę" (był to pierwszy przypadek w historii, kiedy tą nagrodą uhonorowano książkę dla dzieci). Dotychczas na całym świecie sprzedano 14 milionów egzemplarzy trylogii.

Pullman pracuje obecnie nad kontunuacją "Mrocznych materii", książką pod tytułem "Księga Pyłu".

DEBORAH A. FORTE (producentka) jest prezesem Scholastic Entertainment, wiceprezesem wykonawczym Scholastic Inc., nagradzaną producentką mediów dla dzieci - w tym filmów, programów telewizyjnych, płyt CD-ROM oraz serwisów internetowych - oraz czołową dystrybutorką dziecięcych marek. Ponadto nadzoruje media interaktywne, takie jak oprogramowanie, kluby oprogramowania oraz Weston Woods Studios. Odpowiada za działania firmy Scholastic w zakresie dostępu szerokopasmowego, a także przewodniczy inicjatywom korporacji dotyczącym kreowania marek. Kieruje również firmą Scholastic Entertainment, gdzie pełni funkcję głównego dyrektora ds. kreatywności i biznesu.

Forte założyła Scholastic Entertainment w 1997 r., tworząc tym samym jedyny świadczący pełny zakres usług dział w ramach przemysłu wydawniczego dla dzieci, zajmujący się produkcją, kreowaniem marek i sprzedażą, który z powodzeniem tworzy, produkuje i wprowadza do obrotu dziecięce marki dla globalnego rynku medialnego. Była producentką wykonawczą ponad 300 produkcji telewizyjnych, a jej dorobek producencki uzupełniają filmy fabularne Wielka przygoda Clifforda dla wytwórni Warner Bros. Pictures, Koleżanki, The Mighty oraz Źródło młodości.

Forte pracowała ponadto jako producentka wykonawcza przy wysoko ocenianym filmie Clifford The Big Red DogTM oraz jego bardzo popularnej kontynuacji, serialu Clifford's Puppy DaysTM dla telewizji PBS KIDS, przy serii Dear America, uhonorowanym nagrodą Emmy? filmie Ja, szpieg dla kanału HBO Family, jak również przy wyprodukowanym przez firmę Scholastic, wyróżnionym nagrodą Emmy? serialem Magiczny autobus, wyświetlanym na kanale Learning Channel oraz przy Animorphs i Gęsiej skórce dla telewizji Discovery Kids. Niedawno Forte zajmowała się produkcją wykonawczą serialu animowanego Maya & MiguelTM, który miał swoją premierę w październiku 2004 r. na kanale PBS KIDS GO! i zebrał znakomite recenzje. Oparty na autorskim pomyśle Forte serial Maya & MiguelTM znajduje się w centrum multimedialnej inicjatywy mającej na celu zapewnienie wszystkim dzieciom rozrywki połączonej z promowaniem różnorodności kulturowej i zachętą do nauki języka angielskiego, ze szczególnym naciskiem na dzieci wywodzące się z populacji latynoskiej.

Produkcje Forte zdobyły ponad 100 nagród, a będące obecnie pod jej nadzorem płyty CD-ROM oraz serwisy internetowe zostały uhonorowane dziesiątkami wyróżnień, w tym nagrodą Parent's Choice oraz nagrodą Webby dla najlepszego serwisu dla dzieci.

BILL CARRARO (producent), jako producent filmu Złoty kompas poświęcił większą część minionych trzech lat swojego życia pracy dla wytwórni New Line Cinema, z jej zespołem artystów i scenarzystą/reżyserem Chrisem Weitzem. Z determinacją dążył do wprowadzenia tej produkcji na ekrany kin.

Carraro, producent niezależny, nowojorczyk z pochodzenia, urodził się w Brooklynie i ukończył Ithaca College na kierunku Film i fotografia. Stawiał swoje pierwsze kroki w komercyjnym przemyśle filmowym, pracując nad dziesiątkami reklam, a następnie przerzucił się na produkcję filmową.

Carraro pracował jako producent lub producent wykonawczy nad następującymi filmami: Strażnik, z Michaelem Douglasem, Kieferem Sutherlandem, Evą Longorią i Kim Basinger w rolach głównych, Moja super eksdziewczyna, z Umą Thurman i Luke'iem Wilsonem, Zostań, z Ewanem McGregorem, Naomi Watts i Ryanem Goslingiem, Drużba, z Tayem Diggsem, Nią Long i Morrisem Chestnutem w rolach głównych, Częstotliwość, z Dennisem Quaidem i Jim Caviezelem; Tajniak, z Eddie'em Griffinem, Chrisem Kattanem oraz Denise Richards, Więzień nienawiści, w którym sugestywną, nagrodzoną nominacją do Oscara? rolę zagrał Edward Norton, występujący w towarzystwie Edwarda Furlonga.

Zanim podjął współpracę z reżyserem filmu Złoty kompas, Chrisem Weitzem, Carraro pracował nad filmami takich reżyserów, jak: Ivan Reitman, Woody Allen, Brian DePalma, Malcolm Lee, Gregory Hoblit, Joan Micklin Silver, Marc Forster oraz James Foley.

Carraro godził obowiązki producenta z funkcją prezesa ds. produkcji w firmie Aaron Russo Films, gdzie nadzorował i współfinansował różne projekty, wśród których znalazła się umowa pierwokupu z wytwórnią Orion Pictures.

Carraro wyprodukował wyróżniony nagrodą Emmy? i Złotym Globem? film telewizji HBO pod tytułem Czarna eskadra, oparty na prawdziwej historii pierwszych afroamerykańskich pilotów myśliwców, w którym główne role zagrali Laurence Fishburne i Cuba Gooding, Jr. Ten cieszący się wielkim uznaniem projekt przyniósł Carraro nagrodę DGA za nadzwyczajne osiągnięcie. Carraro otrzymał również nagrodę Image Award organizacji NAACP za produkcję filmu Drużba, a ponadto został uhonorowany nagrodą Saturn za Częstotliwość.

Carraro jest członkiem Amerykańskiego Zrzeszenia Producentów oraz Amerykańskiego Zrzeszenia Reżyserów i ma za sobą lata pracy w charakterze reżysera pomocniczego.

Po siedmiu latach spędzonych w Los Angeles Carraro wraz z rodziną przeniósł się do Nowego Jorku, gdzie mieszka obecnie.

BOB SHAYE (producent wykonawczy) czuwał nad rozwojem wytwórni New Line Cinema od momentu jej założenia w 1967 r., kiedy była prywatną firmą dystrybutorską rozpowszechniającą filmy artystyczne, aż do dzisiaj, gdy funkcjonuje już jako niezależne studio filmowe o czołowej pozycji w branży rozrywkowej i rzeczywistym wpływie na wyniki kasowe filmów.

Niedawno Shaye powrócił do źródeł swojej przygody z filmem, reżyserując dla New Line przygodowy film science-fiction Ostatnia Mimzy. Jest to opowieść o dwójce małych dzieci, które odnajdują pudełko z bardzo skomplikowanymi zabawkami, dzięki którym zdobywają szereg niezwykłych umiejętności. Wcześniej Shaye wyreżyserował również komedię romantyczną z 1990 r., pod tytułem Księga miłości.

Po rozpoczęciu kariery filmowej w wieku 15 lat filmem instruktażowym dla pracowników supermarketu należącego do jego ojca Shaye szybko osiągnął sukces jako młody filmowiec. Zdobył pierwszą nagrodę w prestiżowym konkursie Rosenthal Competition, organizowanym przez Society of Cinematologists, w którym podzielił się z Martinem Scorsese wyróżnieniem w kategorii "Najlepszy film amerykańskiego reżysera w wieku poniżej 25 lat".

Pracując w Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Shaye zaczął poznawać tajniki świata dystrybucji filmowej i założył firmę New Line Cinema, w swoim mieszkaniu w Greenwich Village. Budując swoją pozycję na ponownych realizacjach kultowych filmów, takich jak Narkotykowe szaleństwo, oraz rozpowszechnianiu w pierwszym obiegu filmów zagranicznych na rynku krajowym, New Line wybiła się dzięki wprowadzeniu na ekrany kin takich popularnych serii, jak: Street Fighters, Wojownicze żółwie ninja oraz Koszmar z ulicy Wiązów. Te popularne serie przygotowały grunt dla późniejszych hitów studia New Line, takich jak: Godziny szczytu, Austin Powers, Głupi i głupszy, Od wesela do wesela, Siedem, Boogie Nights, Maska oraz Blade.

Z Shayem na stanowisku współprzewodniczącego zarządu studio New Line zyskało reputację cudotwórcy na rynkach niszowych i zaczęło wytyczać szlaki w przemyśle filmowym dzięki swoim innowacyjnym strategiom biznesowym, spośród których wiele do tej pory stało się standardem w tej gałęzi przemysłu.

Niemożliwy do podrobienia styl New Line nigdy nie ujawnił się w bardziej wyrazisty sposób niż w roku 1998, kiedy scenarzysta i reżyser Peter Jackson przyniósł do siedziby studia swoją 25-minutową taśmę z materiałem na kinową wersję klasycznego eposu J.R.R. Tolkiena Władca Pierścieni, z nadzieją, że uda mu się zmieścić trzy części powieści w dwóch filmach. Shaye zasugerował Jacksonowi, aby nakręcił trzy filmy i dał zielone światło późniejszej bezprecedensowej jednoczesnej produkcji wszystkich trzech części.

Podjęte ryzyko przyniosło oszałamiające rezultaty. Film Władca Pierścieni został w sumie nominowany do 30 Oscarów? , a zdobył 17, lekką ręką zgarniając 11 statuetek za Powrót Króla, w tym dla najlepszego reżysera, najlepszego filmu i najlepszego scenariusza - adaptacji. Jeśli chodzi o wyniki kasowe, wszystkie części trylogii zarobiły łącznie na całym świecie prawie 3 miliardy dolarów.

W ten sposób studio New Line stało się firmą producencką o największych sukcesach wśród firm niezależnych w historii. Jednak ostatnie sukcesy studia New Line nie ograniczają się do fenomenu Władcy Pierścieni. Inne przełomowe filmy to między innymi: przebój kasowy wśród komedii z 2005 r. Polowanie na druhny, a także takie hity, jak: Sposób na teściową, Pamiętnik, Elf, Freddy kontra Jason, Teksańska masakra piłą mechaniczną oraz nominowany do Oscara? obraz Historia przemocy.

Studio New Line, świętujące w tym roku 40-lecie swojego istnienia, ma w planach wiele interesujących premierowych filmów, wśród których znalazły się między innymi takie tytuły, jak: Złoty kompas, nakręcony w oparciu o bestsellerową trylogię Philipa Pullmana "Mroczne materie", Godziny szczytu 3 oraz kinowa adaptacja wyróżnionego nagrodą Tony musicalu Lakier do włosów, z Johnem Travoltą i Queen Latifah w rolach głównych.

Shaye, absolwent Uniwersytetu Michigan z dyplomem z zakresu zarządzania biznesem oraz tytułem magistra prawa zdobytym w Szkole Prawa Uniwersytetu Columbia, jest również stypendystą Fulbrighta, członkiem nowojorskiej adwokatury stanowej, a także pełni funkcję członka zarządu organizacji Motion Pictures Pioneers oraz Amerykańskiego Instytutu Filmowego.

MICHAEL LYNNE (producent wykonawczy) jest współprzewodniczącym zarządu i jednym z dyrektorów wykonawczych New Line Cinema Corporation. Związany z firmą od ponad 20 lat, był od zawsze jej motorem napędowym. Dzięki niemu New Line zmieniła się w jedną z najlepszych, w pełni zintegrowanych niezależnych firm producenckich na świecie, w której skład wchodzą działy zajmujące się produkcją, marketingiem i dystrybucją filmów kinowych, jak również rozrywką domową, telewizją, muzyką, teatrem, licencjonowaniem i sprzedażą.

Michael Lynne pełnił także funkcję producenta wykonawczego wyprodukowanej przez New Line trylogii Władca Pierścieni, której ostatnia część, Powrót Króla, zdobyła w 2003 r. Złoty Glob? dla najlepszego filmu oraz nagrodę Amerykańskiej Akademii Filmowej w tej samej kategorii. New Line jest pionierem seryjnej produkcji filmowej, a trylogia Władca Pierścieni to ciesząca się największym powodzeniem seria filmowa wszech czasów - Powrót Króla stał się zaledwie drugim filmem w historii, który osiągnął światowy zysk kasowy przekraczający kwotę 1 miliarda dolarów.

Wraz z współprzewodniczącym zarządu i kolejnym z dyrektorów wykonawczych, Bobem Shayem, Lynne przyczynił się do nadania nowego kierunku całemu przemysłowi filmowemu, opracowując nowe, niekonwencjonalne strategie produkcyjne, marketingowe i dystrybucyjne, takie jak m.in.: przedsprzedaż międzynarodowych praw na dystrybucję, tworzenie i eksploatacja "niszowych" serii filmowych, wykorzystanie okresów poza szczytową oglądalnością czy też bezprecedensowa jednoczesna produkcja trzech części trylogii Władca Pierścieni.

Podczas urzędowania Lynne'a w New Line studio wyprodukowało i rozpowszechniło oprócz Władcy Pierścieni różnorodne, tak dochodowe, jak i chwalone za swoją kreatywność filmy, wśród których znalazły się następujące tytuły: Elf, Schmidt, Sam, trylogia Austin Powers, Blade, Godziny szczytu, Magnolia, Blask, Siedem, Głupi i głupszy, Maska, Wojownicze żółwie ninja, Lakier do włosów (studio było następnie współproducentem broadwayowskiej wersji filmu, wyróżnionego nagrodą Tony dla najlepszego musicalu) oraz Koszmar z Ulicy Wiązów.

Przez lata Lynne pomagał nadzorować i ukierunkować pomyślny rozwój New Line od zarządzanej przez kilka osób małej firmy po przedsiębiorstwo notowane na amerykańskiej giełdzie papierów wartościowych (1986), poprzez utworzenie spółki zależnej, Fine Line Features (1990), jej zakup przez Turner Broadcasting System, należący do Teda Turnera (1993), zakup firmy Turnera przez Time Warner (1996) aż po fuzję Time Warner z firmą AOL (2001).

Zanim w 2001 r. został mianowany współprzewodniczącym zarządu i jednym z dyrektorów wykonawczych, Lynne pełnił funkcję prezesa studia New Line Cinema od 1990 r., a wcześniej przez 10 lat piastował stanowisko głównego doradcy prawnego spółki. Był członkiem zarządu (obecnie komitetu wykonawczego) od 1983 r. Jego współpraca ze wspólnikiem Bobem Shayem sięga 1961 r., kiedy obaj panowie studiowali w Columbia Law School.

Przed objęciem swojego stanowiska w New Line Lynne przez 20 lat był partnerem w firmie Blumenthal & Lynne, specjalizującej się w prawie rozrywkowym. Pracował również dla Barovick & Konecky, firmy prawniczej zajmującej się przemysłem rozrywkowym, oraz jako doradca prawny dla Embassy Pictures.

Michael Lynne jest członkiem zarządów Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Citymeals-on-Wheels, American Museum of the Moving Image, Drawing Center oraz przewodniczy komitetowi muzealnemu Guild Hall z East Hampton. Jest również członkiem Rady Doradców w Columbia Law School oraz Kolegium Dziekańskiego Szkoły Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Columbia. Należy także do nowojorskiej adwokatury. Swój dyplom magistra prawa zdobył w Columbia Law School w 1964 r. W 1961 r. ukończył Brooklyn College, gdzie studiował literaturę angielską.

Mieszka w Nowym Jorku wraz ze swoją rodziną - żoną Ninah i dwójką dzieci.

TOBY EMMERICH (producent wykonawczy) jest prezesem ds. produkcji w New Line Cinema. Odkąd został mianowany na to stanowisko, czyli od stycznia 2001 r., Emmerich nadzorował produkcję w okresie najbardziej obfitującym w sukcesy w historii firmy.

Od momentu, w którym Emmerich przejął stery produkcji filmowej, studio New Line wprowadziło na ekrany kin takie hity, jak: nagrodzony Oscarami? przebój kasowy Władca Pierścieni: Powrót króla, najbardziej dochodowa komedia 2005 r. Polowanie na druhny, Sposób na teściową, Teksańska masakra piłą mechaniczną, Elf, Pamiętnik oraz Schmidt, w którym w roli tytułowej wystąpił Jack Nicholson, nagrodzony za swoją kreację Złotym Globem? .

Emmerich związany jest ze studiem New Line od wielu lat. Wcześniej pełnił funkcję prezesa New Line Music, będąc jednocześnie uznanym scenarzystą i producentem, który napisał scenariusz i odpowiadał za produkcję nieoczekiwanego sukcesu studia New Line, filmu Częstotliwość, z Dennisem Quaidem i Jimem Cavezielem w rolach głównych.

Emmerich zaczął pracę dla spółki w roku 1992, obejmując podwójne stanowisko dyrektora ds. rozwoju i muzyki. Jako prezes ds. muzyki nadzorował proces powstawania platynowych i złotych albumów z muzyką do takich filmów, jak: Teksańska masakra piłą mechaniczną, Elf, Freddy kontra Jason, Austin Powers: Szpieg, który nie umiera nigdy, Kolejny piątek, Austin Powers: Agent specjalnej troski, Miłość od trzeciego spojrzenia, Kim jest ten facet?, Zagrożenie dla społeczeństwa, Nad obręczą, Maska, Don Juan DeMarco, Moja rodzinka, Piątek, Głupi i głupszy, Koniec niewinności, Mortal Kombat oraz Siedem.

Zanim objął swoje stanowiska w New Line Emmerich pracował jako łowca talentów w wytwórni Atlantic Records w latach 1987-1992. Emmerich studiował w Calhoun School oraz na uniwersytecie Wesleyan Univeristy, który ukończył, jako członek stowarzyszenia studenckiego Phi Beta Kappa, w 1985 r., z dyplomem magistra filologii angielskiej, specjalizacja klasyka i film.

Emmerich mieszka w Los Angeles ze swoją żoną Julie i córką.

MARK ORDESKY (producent wykonawczy), zagorzały miłośnik powieści J.R.R. Tolkiena, od początku wspierał realizację nagrodzonej Oscarami? trylogii Władca Pierścieni w studiu New Line Cinema oraz, jako producent wykonawczy wszystkich trzech części, odegrał kluczową rolę w ich produkcji.

Oprócz Złotego kompasu Ordesky jednocześnie nadzoruje produkcję filmu Atramentowe serce, na podstawie bestsellerowej powieści Cornelii Funke. Reżyserem tego filmu jest Iain Softley (Miłość i śmierć w Wenecji), a w rolach głównych wystąpią: Brendan Fraser, Paul Bettany, Helen Mirren, Jim Broadbent, Andy Serkis oraz debiutantka Eliza Bennett.

W 1997 r., po zakupieniu praw do nagrodzonego Oscarem? filmu Blask, Ordesky zaczął swój pięcioletni okres pracy na stanowisku szefa Fine Line Features, gdzie dzięki niemu rozkwitła wyjątkowa kultura filmowa, z takimi gwiazdami jak Bernardo Bertolucci, Lars Von Trier oraz David Mamet. Ordesky wziął również pod swoje skrzydła młode talenty, w tym laureatów festiwalu Sundance Gavina O'Connora (Niesione wiatrem) oraz Boba Pulciniego i Shariego Springera Bermana (American Splendor). Ordesky nabył też prawa do tak sławnych filmów, jak: zwycięzca festiwalu w Cannes Tańcząc w ciemnościach, Joint Venture, nominowany do Oscara? obraz Zanim zapadnie noc, Niesione wiatrem, Słodkie jutro oraz American Splendor.

Ordesky rozpoczął swoją karierę w New Line Cinema 18 lat temu, kiedy to wyrabiał sobie swój gust filmowy, pracując na stanowisku recenzenta scenariuszy. Wspinając się po kolejnych szczeblach kariery w firmie, Ordesky zajmował się wszystkim od nadzorowania relacji spółki z Johnem Watersem po udaną prezentację Jackiego Chana amerykańskiej publiczności przełomowym hitem kinowym Draka w Bronksie.

ILEEN MAISEL (producentka wykonawcza) w trakcie swojej długiej kariery była odpowiedzialna za różnorodne filmy, od Dirty Dancing aż po Niebezpieczne związki. Wyprodukowała chwalony przez krytyków obraz Patricii Highsmith Gra Ripleya, z Johnem Malkovichem w roli głównej, oraz pełniła funkcję producentki wykonawczej podczas realizacji filmu Jonathana Glazera Narodziny, z udziałem Nicole Kidman.

Podczas 10-letniego okresu pracy na stanowisku pierwszej wiceprezes w studiu New Line Maisel była odpowiedzialna za intensywny program produkcji europejskich. Nadzorowała realizację dwóch najbardziej oczekiwanych filmów 2007 r. - Złotego kompasu oraz adaptacji bestsellerowej powieści dla dzieci autorstwa Cornelii Funke, pod tytułem Atramentowe serce, w której główne role zagrali Brendan Fraser, uhonorowana tytułem szlacheckim Helen Mirren oraz Paul Bettany. Maisel w swojej pracy łączy wyjątkowe doświadczenie i zrozumienie wewnętrznych mechanizmów Hollywoodu z silnym i niezawodnym wyczuciem europejskich talentów.

ANDREW MIANO (producent wykonawczy) ostatnio pełnił funkcję producenta wykonawczego podczas realizacji docenionego przez krytyków filmu Paula Weitza W doborowym towarzystwie. Rozpoczął współpracę z Paulem i Chrisem Weitz w 1999 r., nadzorując wszystkie fazy produkcji w należącej do nich firmie producenckiej Depth of Field, z siedzibą w Los Angeles. Wśród różnorodnych premierowych projektów tej firmy znalazły się m.in.: filmowa adaptacja epickiej powieści fantasy autorstwa Michaela Moorcocka Saga o Elryku dla wytwórni Universal Studios oraz komedie Army Geek i The Last Bachelor Party. Kolejnymi filmami w trakcie realizacji są: Nick & Norah's Infinite Playlist dla Focus Features oraz The Game, którego producentem będzie Miano, nakręcony na podstawie powieści autora bestsellerów, pisarza Neila Straussa.

Miano wyprodukował też serial telewizji WB Luz we dwóch, a obecnie nadzoruje realizację niedawno sfinalizowanego kontraktu pomiędzy Depth of Field a NBC Universal Television.

Zanim dołączył do braci Weitz, Miano pracował przez 3 lata dla William Morris Agency, gdzie trafił z organizowanego przez tę agencję programu szkoleniowego dla agentów. Miano ukończył Uniwersytet Stanu Nowy Jork w Oswego z dyplomem licencjata w zakresie sztuk pięknych, specjalność teatr i pisanie kreatywne.

PAUL WEITZ (producent wykonawczy) ostatnio napisał scenariusz oraz zajął się reżyserią, a także produkcją, wraz ze swoim bratem i częstym współpracownikiem, Chrisem Weitzem, życzliwie przyjętego przez krytykę filmu W doborowym towarzystwie. Wcześniej wspólnie z bratem wyreżyserował obsypany nagrodami obraz Był sobie chłopiec, na podstawie scenariusza będącego adaptacją powieści Nicka Hornby'ego. Scenariusz do tego filmu został wyróżniony nominacją do nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej? w kategorii "Najlepszy scenariusz - adaptacja", jak również nominacjami do nagród BAFTA, Writers Guild, Chicago Film Critics oraz Humanitas w tej samej kategorii. Obraz zdobył tytuł jednego z "filmów roku" w rankingu Amerykańskiego Instytutu Filmowego oraz otrzymał nominację do Złotego Globu? w kategorii "Najlepsza komedia". Został również uhonorowany nagrodą dla najlepszej komedii na amerykańskim festiwalu Comedy Arts Festival.

W 1999 r. Weitz założył wraz z bratem firmę producencką Depth of Field, z siedzibą w Los Angeles. Wśród różnorodnych premierowych projektów tej firmy znajdują się między innymi: Skradzione życie, remake klasycznego filmu z Bette Davis, który wyreżyseruje Miguel Arteta (Życiowe rozterki), adaptacja epickiej powieści fantasy autorstwa Michaela Moorcocka Saga o Elryku, komedie Army Geek i The Last Bachelor Party oraz dramat o I wojnie światowej Silent Night.

Weitz zadebiutował jako reżyser wspólnie z bratem Paulem filmem American Pie, czyli sprawa dowcipna, niesamowicie popularną pierwszą częścią serii. Przed stworzeniem scenariusza do obrazu Był sobie chłopiec bracia Weitz napisali wspólnie kilka innych scenariuszy, m.in. do filmów Mrówka Z. Weitz zanotował również swój aktorski debiut w hicie Festiwalu Sundance, filmie Chuck i Buck.

Weitz urodził się w Nowym Jorku i jest wnuczkiem legendarnego agenta Paula Kohnera (który reprezentował interesy takich filmowców jak John Huston, Billy Wilder czy Ingmar Bergman). Jego rodzicami są projektant mody i pisarz John Weitz oraz nominowana do Oscara? aktorka Susan Kohner. Weitz ukończył studia na uniwersytecie Wesleyan University, na kierunku film. Jego sztuka pod tytułem "Mango Tea", którą napisał na ostatnim roku studiów, doczekała się off-broadwayowskiej produkcji w wykonaniu nowojorskiego teatru Ensemble Studio Theatre (EST), w której zagrali Marisa Tomei i Rob Morrow. Teatr EST zrealizował również kolejne sztuki Weitza, "Captive" oraz "All for One", a ostatnio także komedię "Roulette", z udziałem Larry'ego Bryggmana, Anny Paquin, Any Gasteyer oraz Shawna Hatosy'ego, którą The New York Times określił mianem "prawdziwego klejnotu". Second Stage Theatre niedawno wystawił sztukę Weitza pod tytułem "Privilege".

HENRY BRAHAM (reżyser obrazu) niedawno po raz drugi nawiązał współpracę z reżyserem Kirkiem Jonesem - po Martwym farciarzu przyszła pora na komedię familijną Niania.

Wśród innych filmów w dorobku Braham znalazły się m.in. następujące tytuły: Flyboys - Bohaterska eskadra Tony'ego Billa, Bright Young Things, w reżyserii Stephena Frya, Shackleton Charlesa Sturridge'a, za który Braham został wyróżniony nagrodą Emmy? za najlepsze zdjęcia oraz otrzymał nominację do nagrody BAFTA w tej samej kategorii, Crush Johna McKaya, film Adama Brooka The Invisible Circus, Dziewczyny z farmy Davida Lelanda, Polowanie na grube ryby Stefana Schwartza, Grób Roseanny, w reżyserii Paula Weilanda, Pasjans dla dwojga Gary'ego Sinyora oraz kolejny film tego reżysera, Soft Top Hard Shoulder.

Wśród efektów jego pracy na potrzeby telewizji należy wyróżnić film Petera Richardsona Four Men and a Car oraz obraz Paula Weilanda Oliver II - Let's Twist Again.

Braham kręcił reklamy dla takich klientów, jak: Coca Cola, Mcdonald's, Playstation 2, Ford, British Airways, Polaroid, Walkers Crisps oraz Budweiser.

DENNIS GASSNER (scenograf) otrzymał nagrodę Amerykańskiej Akademii Filmowej za swoją pracę nad filmem Barry'ego Levinsona Bugsy, w którym wystąpili Warren Beatty oraz Annette Bening. Był także nominowany do Oscara? w tym samym roku za scenografię do filmu braci Coen Barton Fink. Gassner niedawno otrzymał nominację do nagrody BAFTA za film Tima Burtona Duża ryba. Jest także laureatem dwóch nagród BAFTA za Truman Show Petera Weira oraz Drogę do zatracenia Sama Mendesa. Praca nad filmem braci Coen Bracie, gdzie jesteś? przyniosła mu kolejną nominację do tej nagrody.

Gassner ma takżę na swoim koncie następujące tytuły: Wodny świat, Przypadkowy bohater, Naciągacze, Pole marzeń, Ziemskie dziewczyny są łatwe, Jaki ojciec, taki syn, Wisdom oraz Autostopowicz. Ponadto niedawno opracował scenografię do filmów Ladykillers, czyli zabójczy kwintet oraz Pytając o miłość.

RUTH MYERS (projektantka kostiumów), nominowana do Oscara? za filmy Emma i Rodzina Addamsów, włożyła swój stylistyczny wkład w tak różnorodne filmy, jak: Wielkie życie, Connie i Carla, Tajemnice Los Angeles (za który otrzymała nominację do nagrody BAFTA), The Cradle Will Rock, Światła sceny, Dowód życia, Cena honoru, Iris, Nicholas Nickleby oraz baśniowa opowieść Ella zaklęta i Malowany welon.

Myers urodziła się i wychowała w Manchesterze. Ukończyła St. Martin's College of Art w Londynie, a następnie jako stypendystka szlifowała swoje umiejętności z grupą teatralną English Stage Company w teatrze Royal Court Theatre. Po zakończeniu stypendium pozostała członkiem tej grupy, na początku jako asystentka, a potem projektantka. W późniejszym czasie zaprojektowała kostiumy do wielu londyńskich spektakli teatralnych.

Następnie Myers przerzuciła się na film, począwszy od The Loves of Isadora, poprzez projekty kostiumów na potrzeby takich filmów, jak: Miłość w godzinach nadliczbowych, Wyższe sfery, The Twelve Chairs oraz Smashing Time, a następnie, przekonana przez Gene'a Wildera, przeniosła się do Stanów Zjednoczonych. Współpracowała z Wilderem przy filmach Największy kochanek świata, Kobieta w czerwieni oraz Miłość wilkołaka.

Myers stworzyła projekty kostiumów dla filmu Sydneya Pollacka Firma, dwóch filmów Kena Schepisiego, Obfitość oraz Wydział Rosja, ?I sprawiedliwość dla wszystkich Normana Jewisona, Odmienne stany świadomości Kena Russella, Coś paskudnego tu nadchodzi Jacka Claytona, Elektryczne sny Steve'a Barrona oraz Nauczyciele Arthura Hillera.

W swoim dorobku ma ponadto następujące tytuły: Tysiąc akrów, Skrawki życia, Boguś, mój przyjaciel na niby, Narzeczona dla geniusza, Komik na sobotę, Zawód pan młody, Przypadkowy turysta oraz Wielkie starcie.

Ostatnio Myers zaprojektowała kostiumy do filmów Bez skrupułów, Straszny dom oraz Półmrok. Za pracę nad pilotem serialu telewizji HBO Carnivale otrzymała nagrodę Emmy? oraz nagrodę Costume Designers Guild Award.

MICHAEL FINK (kierownik ds. efektów wizualnych) jako mały chłopiec stworzył swoją miniaturową fotografię - fotos rakiety lecącej na księżyc - w holu swojego rodzinnego domu. Kontynuował swoje eksperymenty z fotografią i efektami do momentu, kiedy wybuchowa moc jego mikstur prześcignęła jego umiejętności - co widząc, Fink rozsądnie pozostawił innym dalsze badania.

Po ukończeniu studiów biznesowych na California State University Fink został powołany do wojska. Później pracował jako kierownik ds. portfela inwestycyjnego w San Francisco, a następnie wziął urlop, aby rozpocząć studia w Art. Institute w San Francisco, by potem uzyskać dyplom California Institute of the Arts w Los Angeles.

Fink poznawał tajniki swojego fachu, pracując jako praktykant nad realizacją filmów Chiński syndrom z 1977 r., Star Trek oraz Łowca androidów i zadebiutował w roli kierownika ds. efektów wizualnych w filmie Gry wojenne.

Fink, nominowany do Oscara? za film Powrót Batmana z 1992 r., przyczynił się do założenia Warner Digital Studios, zatrudniających 150 osób i mających na swoim koncie wspaniałe osiągnięcia, widoczne w takich filmach jak Egzekutor, Marsjanie atakują!, Kontakt oraz Batman i Robin.

Najświeższe filmy w dorobku Finka to m.in.: X-Men, Vanilla Sky, Przepowiednia, Droga do zatracenia, X-Men 2 oraz Constantine.

ALEXANDR

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Złoty kompas
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy