"Złoty kompas": DAJMONY I PYŁ
Język Złotego Kompasu
Aletheiometr
Urządzenie mówiące prawdę i przepowiadające przyszłość, odpowiadające na pytania, które użytkownik formułuje w myślach.
Bolvangar
Stacja Doświadczalna na Północy, gdzie Grobale ukryli porwane przez siebie dzieci.
Cyganie
Koczownicza grupa żeglarzy podobnych do Cyganów z naszego świata, żyjących na barkach.
Czarownice
Kobiety podróżujące w przestworzach i żyjące setki lat dłużej niż ludzie.
Dajmon (rodz. żeński - dajmona)
Dusza każdej istoty ludzkiej, przyjmująca postać zwierzęcia. W dzieciństwie dajmon przybiera różne formy, co idzie w parze ze zmienną naturą dzieci. Gdy dziecko dorasta, jego dajmon przyjmuje stałą formę, która najlepiej odzwierciedla jego osobowość.
Fotogram
Rodzaj fotografii, slajd.
Grobale
Służący na usługach Generalnej Rady Oblacyjnej, odpowiedzialni za porwania dzieci w całym kraju.
Kolegium Jordana
Zamożne kolegium w Oksfordzie w świecie Lyry, centrum teologii eksperymentalnej.
Magistratura
Rady tworzące główną część rządu w świecie Lyry. Magistratura, zacieśniająca obecnie swoją kontrolę nad obywatelami, pragnie zlikwidować wolną wolę i uznaje badania Lorda Asriela nad Pyłem za herezję.
Muchy-szpiedzy
Małe mechaniczne insekty, które, jak wieść niesie, są nie tylko maszynami. W ich wnętrzu znajduje się uwięziona dusza.
Panserbjorne (pancerne niedźwiedzie)
Uzbrojone niedźwiedzie żyjące w północnej krainie zwanej Svalbardem. Chociaż nie posiadają dajmonów, wytwarzają specjalny rodzaj zbroi, którą przyrównują do swojej duszy.
Północ
Miejsce bardzo piękne, zróżnicowane i niebezpieczne. Jest ojczyzną pancernych niedźwiedzi, Tatarów, czarownic i niezliczonych stworzeń. Lord Asriel sfotografował Pył i pewien rodzaj innego świata ukrytego za Zorzą z placówki badawczej na Północy.
Prąd anbaryczny
Rodzaj prądu elektrycznego używany w świecie Lyry.
Pył
Tajemnicze cząstki, których największe nagromadzenie znajduje się na kole podbiegunowym.
Rozdzielanie
Proces odłączania człowieka od jego dajmona.
Samojedzi
Łowcy z Północy, którzy porywają Lyrę i zabierają ją do Bolvangaru.
Svalbard
Zimna, skalista kraina na Północy zamieszkana przez pancerne niedźwiedzie.
Tatarzy
Wojownicze plemię żyjące na ziemiach północnych.
Zorza północna (aurora borealis)
Burze naładowanych cząstek oraz intensywne promienie słoneczne wywołujące świetliste promieniowanie w okolicach koła podbiegunowego. Lord Asriel uważa, że w Zorzy kryje się wspaniałe miasto.