Reklama

"Złota": TWÓRCY

JAMES IVORY - Reżyser

James Ivory urodziię w Berkeley, w Kalifornii, wykształcenie zdobył na University of Oregon, gdzie ukończył wydział architektury i sztuki użytkowej. Pierwszym jego filmem, do którego jednocześnie napisał scenariusz, robił zdjęcia i był producentem, był "Venice: Theme and Variations", pół godzinny dokument, zrobiony jako praca dyplomowa z filmu na University of Southern California. Ukazanie przez Ivory’ego miasta w tym filmie zostało nazwane przez New York Time w 1957 roku jednym z najlepszych filmów dokumentalnych roku.

Reklama

W swoim drugim filmie "The Sword and the Flute", opartym całkowicie na indyjskich miniaturach z amerykańskich kolekcji, Ivory ukazał zrozumiały obraz Indii. Sukces tego filmu doprowadził do sfinansowania przez azjatycką społeczność Nowego Jorku filmu "The Delhi Way", opowiadającego o tym indyjskim mieście. W 1961 roku Ivory wraz z Ismailem Merchant utworzył Merchant Ivory Productions. Ich pierwszym dziełem teatralnym był "The Householder", oparty na wczesnej powieści Ruth Prawer Jhabvala, która także napisała scenariusz.

Siedemnaście filmów, które James Ivory wyreżyserował dla Merchant Ivory Productions to takie klasyki jak: "Shakespeare Wallah", adaptacje dwóch powieści Henry Jamesa: "The Europeans" i "The Bostonians", "Heat and Dust" , na podstawie powieści Ruth Prawer Jhabvala, oraz "Pokój z widokiem" i "Maurice" – adaptacje powieści E.M. Forstera. "Pokój z widokiem" był nominowany do nagrody Akademii w ośmiu kategoriach, w tym za najlepsze zdjęcia, i dla najlepszego reżysera, a zdobył trzy: za najlepszą adaptację powieści Forstera dla Jhabvala, za najlepsze kostiumy i najlepszą scenografię. "Pokój z widokiem" był także uznany za najlepszy film roku 1986 przez Sekcję Filmową Koła Krytyków w Wielkiej Brytanii, również przez Brytyjską Akademię Filmową i Sztuki Telewizyjnej oraz przez National Board of Review w Stanach Zjednoczonych. We Włoszech film zdobył nagrodę Donatello jako najlepszy film obcojęzyczny i dla najlepszego reżysera. W 1987 roku film "Maurice" otrzymał nagrodę Srebrnego Lwa dla najlepszego reżysera na festiwalu w Wenecji oraz nagrodę za najlepszą muzykę dla Richarda Robbinsa i nagrodę dla najlepszego aktora, którą dzielili James Wilby i Hugh Grant. Po ukończeniu "Maurice", James Ivory powrócił do Stanów Zjednoczonych, by zrobić dwa amerykańskie filmy. Pierwszy to "Slaves of New York", oparty na opowiadaniach Tama Janowitz (1989). Następnie zrobił "Mr. and Mrs Bridge", który był napisaną przez Ruth Jhabvala adaptacją powieści Evana S.Connell’a. Film ten otrzymał nominacji Oskara dla najlepszej aktorki (Joanne Woodward) oraz dla najlepszej aktorki I najlepszego scenariusza od nowojorskiego Koła Krytyków Filmowych.

Następnym filmem Ivory’ego był "Powrót do Howards End" z 1992 roku, oparty na powieści E.M. Forstera. "Powrót do Howards End" był nominowany do Nagrody Akademii w dziewięciu kategoriach, w tym dla najlepszego filmu i najlepszego reżysera, a zdobył trzy nagrody: dla najlepszej aktorki (Emma Thompson), za najlepszy scenariusz – adaptację (Ruth Prawer Jhabvala) oraz dla najlepszego kierownika artystycznego/scenografa (Lucia Arrighi/Ian Whittaker). Film ten zdobył również nagrodę dla najlepszego filmu Brytyjskiej Akademii Filmowej i Sztuki Telewizyjnej (BAFTA). Spośród nagród D.W.Griffith przyznawanych przez National Board of Review, "Powrót do Howards End" zdobył nagrodę dla najlepszego filmu, najlepszej aktorki (Emma Thompson), i najlepszego reżysera. Następnym filmem był "Okruchy dnia", filmowany w Anglii, jesienią 1992 roku i mający premierę w 1993. W filmie tym ponownie wystąpili Anthony Hopkins i Emma Thompson w gwiazdorskich rolach Stevensa i Miss Kenton. "Jefferson w Paryżu" był następnym filmem Ivory z 1995 roku, w którym wystąpili Nick Nolte, Greta Scacchi i Simon Callow. Następnym był "Picasso – twórca i niszczyciel" z Anthonym Hopkinsem, Natascha McElhone, Joss Ackland i Juliane Moore. Film "Soldier’s Daughter Never Cries" z 1998 roku, z udziałem Krissa Kristoffersona, Luisy Colnan, Barbary Hershey oraz Jane Birkin. W uznaniu za wkład jaki wniósł do światowego kina James Ivory został wyróżniony Honorowym Doktoratem w dziedzinie sztuki przez Bard’s College w Nowym Jorku, oraz w 1995 roku dostał od Gildii Reżyserskiej Ameryki nagrodę D.W.Griffith za swoją dotychczasową pracę.

ISMAIL MERCHANT – Producent

Chociaż Ismail Merchant urodził się w Bombaju, większość swojego życia mieszkał i pracował na zachodzie, gdzie zdobył wykształcenie na New York University na wydziale Administracji i Zarządzania.

Pierwszym filmem Merchanta był teatralny film krótkometrażowy "The Creation of Woman", który w 1961 roku został nominowany do nagrody Akademii i reprezentował USA na festiwalu filmowym w Cannes. Po drodze na festiwal Merchant spotkał Jamesa Ivory, który zgodził się stworzyć formę partnerstwa, Merchant Ivory Productiona, aby zrobić w Indii angielskojęzyczny obraz przeznaczony na międzynarodowy rynek.

Dla Merchanta była to nie tylko okazja do pokazania piękna i uroku Indii którym uległ, ale również możliwość finansowania filmów z rupii zamrożonych na kontach największych amerykańskich dystrybutorów filmów. Na tych kontach znajdowały się wpływy z dystrybucji filmów w Indii, a Indyjski rząd nie chciał się zgodzić na przesłanie ich do Stanów, jednak zgodził na ich wykorzystanie pod warunkiem zrobienia filmu w Indii. Tak więc, "The Householder" był pierwszym pełnometrażowym filmem Merchanta i pierwszym filmem zrobionym w Indii, przeznaczonym do dystrybucji na całym świecie przez główną z amerykańskich wytwórni, Columbia Pictures. Potem nastąpiły inne indyjskie filmy, wszystkie w jakiś sposób finansowane częściowo lub całkowicie przez amerykańskie studio: "Shakespeare Wallah" (1965), "The Guru" (1969) oraz "Bokbay Talkie" (1970).

Przez następne trzydzieści lat Merchant Ivory Productions przetrwało jako jedna z najbardziej produktywnych spółek filmowych, stwarzając takie filmy jak "The Europeans", "Quartet", "Heat and Dust", "Pokój z widokiem", "Mr. And Mrs. Bridge", "Powrót do Howards End", "Okruchy dnia", "Jefferson w Paryżu" oraz "Picasso – twórca i niszczyciel".

Oprócz produkcji Merchant wyreżyserował również dwie produkcje telewizyjne: krótkie filmy zatytułowane "Manhattan oraz Mad Boy", ponadto pełnometrażowy film telewizyjny "The Courtesans of Bombay", zrobiony dla brytyjskiego Channel Four. Pierwszy film kinowy, który reżyserował, "In Custody", oparty był na powieści Anity Desai, z udziałem Shashi Kapoor, filmowany był w Bhopal, w Indiach i zdobył cztery nagrody narodowe od rządu Indii, za najlepszy obraz, dla najlepszego aktora, najlepsze kostiumy oraz najlepszą scenografię. Akcja jego drugiego filmu fabularnego, "The Proprietor", w którym grała Jeanne Moreau, Jean-Pierre Aumond oraz Christopher Cazenove, rozgrywała się w Paryżu.

Najnowsze filmy Merchanta jako reżysera/producenta, to "Cotton Mary", filmowany w Kerali z udziałem Madhur Jaffrey, Grety Scacchi oraz Jamesa Wilby. Film opowiada historię anglo-hinduskiej pielęgniarki, która poszukuje swojej tożsamości w pokolonialnej Indii i został opisany jako dobry przykład zdolności Merchanta do łączenia najlepszych elementów Wschodu i Zachodu we współczesnym kinie.

Merchant jest także znanym kucharzem i autorem wielu książek kucharskich. Te książki to: "Kuchnia Indyjska" Ismaila Merchanta, "Florencja" Ismaila Merchanta, "Ulubione dania" Ismaila Merchanta, oraz "Paryż" Ismaila Merchanta – "Filmowanie i Biesiadowanie we Francji". Oprócz tego w 1988 wydał książek o robieniu filmu "The Deceivers" pod tytułem "Hullabaloo In Old Jeypur", oraz inną o robieniu filmu "The Proprietor" pod tytułem "Upon A Time… The Proprietor".

"Złota" w której gra Nick Nolte, Uma Thurman i Anjelica Huston, wynacza czterdziestą rocznicę kariery Merchanta jako producenta filmowego, kariery, która już teraz zdobyła ekipie Merchanta miejsce w "Księdze Rekordów" Guinessa za najdłuższą współpracę w kinie niezależnym. Oprócz wielu nominacji jakie Merchant zdobył jest także Honorowym Doktorem Sztuki w Bard’s College w nowym Jorku, został uhonorowany przez burmistrza Nowego Jorku oraz otrzymał Marie des Paris za swój wyjątkowy wkład w sztukę filmową we Francji.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Złota
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy