Reklama

"Złap mnie, jeśli potrafisz": FILMOWCY

STEVEN SPIELBERG (reżyser/producent) wyreżyserował, wyprodukował lub pełnił funkcję producenta wykonawczego osiem z trzydziestu największych przebojów kasowych wszechczasów, m.in. “Jurassic Park” i “E.T. The Extra-Terrestrial.” Jest trzykrotnym zdobywcą nagrody Akademii® - dwa Oskary® otrzymał za “Listę Schindlera” (Schindler’s List), a trzeciego za “Szeregowca Ryana” (Saving Private Ryan). Otrzymał ponadto nominacje do Oskara dla Najlepszego Reżysera za “E.T. The Extra-Terrestrial,” “Poszukiwacze zaginionej arki” (Raiders of the Lost Ark) i “Bliskie spotkania trzeciego stopnia” (Close Encounters of the Third Kind).

Reklama

Dramat wojenny Spielberga “Szeregowiec Ryan” (Saving Private Ryan) z Tomem Hanksem, była największym przebojem kasowym roku 1998 w Stanach Zjednoczonych. Film został nagrodzony pięcioma Oskarami®, w tym dla Spielberga jako Najlepszego Reżysera. Otrzymał też dwa Złote Globy. Ponadto Spielberg został uhonorowany nagrodą Directors Guild of America (DGA), oraz nagrodą Producers Guild of America (PGA), którą dzielił z innymi producentami filmu.

“Szeregowiec Ryan” (Saving Private Ryan) otrzymał także nagrody od Związków Krytyków z Nowego Jorku, Los Angeles, Chicago, Toronto.

Na fali “Szeregowca Ryana” (Saving Private Ryan),” Spielberg i Hanks wyprodukowali mini-serię “Kompania braci” (Band of Brothers) dla HBO i DreamWorks Television. Seria ta została oparta na książce Stephena Ambrose i otrzymała nagrody Emmy i Złotego Globu dla Najlepszej Mini-serii.

W 1994, film Spielberga “Lista Schindlera” (Schindler’s List) był najbardziej uhonorowanym filmem roku. Otrzymał siedem Oskarów, łącznie z tymi dla Najlepszego Filmu i Najlepszego Reżysera. Został uhonorowany też siedmioma nagrodami BAFTA (dwie dla Spielberga), Złotym Globem i nagrodą DGA.

Swoją pierwszą nagrodę DGA, Spielberg otrzymał za “Kolor purpury” (The Color Purple), a następnie za “E.T. The Extra-Terrestrial,” “Poszukiwacze zaginionej arki” (Raiders of the Lost Ark), “Bliskie spotkania trzeciego stopnia” (Close Encounters of the Third Kind), “Imperium słońca” (Empire of the Sun), “Szczęki” (Jaws) i “Amistad”. Posiadając dziewięć nominacji do nagrody DGA, Spielberg jest jedynym reżyserem w historii, którego w taki sposób uhonorowano. W 2000 roku otrzymał dodatkowo nagrodę DGA za Całokształ Pracy.

Urodzony w Cincinnati, Ohio, Spielberg wychowywał się na przedmieściach Haddonfield, New Jersey oraz Scottsdale, Arizona. Już jako nastolatek zaczął robić amatorskie filmy. Studiował na wydziale filmu California State University, Long Beach. W 1969 roku jego 22-minutowy film “Amblin” został pokazany na Festiwalu Filmowym w Atlancie, co zaowocowało kontraktem z Universalem. Był najmłodszym aktorem, jaki podpisał długoterminowy kontrakt z hollywoodzkim studiem filmowym.

Cztery lata później wyreżyserował film telewizyjny „Pojedynek”/“Duel”/, który zwrócił na niego uwagę zarówno krytyków jak i publiczności. Pełnometrażowym filmem, którym zadebiutował był zrealizowany na podstawie jego scenariusza “The Sugarland Express”. Inne wczesne filmy w jego dorobku to “Always,” “Hook”, “Poszukiwacze zaginianej arki” (Raiders of the Lost Ark), “Indiana Jones i świątynia przeznaczenia” (Indiana Jones and the Temple of Doom) oraz “Indiana Jones i ostatnia krucjata” (Indiana Jones and the Last Crusade).

Ostatnie filmy Spielberga to futurystyczny thriller “Raport mniejszości” (Minority Report) z Tomem Cruise oraz “A.I. Sztuczna inteligencja” (A.I. Artificial Intelligence), zrealizowany na podstawie pomysłu Stanleya Kubricka. W 2000 roku, Spielberg otrzymał nagrodę imienia Stanleya Kubricka Brittania.

W 1984, Spielberg założył własną firmę produkcyjną, Amblin Entertainment. Pod jej szyldem pełnił funkcję producenta oraz producenta wykonawczego podczas realizacji takich filmów jak “Gremlins,” “The Goonies,” “Powrót do przyszłości I, II, III” (Back to the Future I, II, and III), “Kto wrobił królika Rogera” (Who Framed Roger Rabbit), “An American Tail,” “The Land Before Time,” “The Flintstones,” “Casper,” “Twister,” “Maska Zorro” (The Mask of Zorro), “Faceci w czerni” (Men in Black) i “Faceci w czerni II” (Men in Black II). Amblin Entertainment produkuje także wspólnie z Warner Bros. TV serial “Ostry dyżur” (ER).

W październiku 1994 roku, Spielberg wspólnie z Jeffreyem Katzenbergiem i Davidem Geffenem założyli nowe studio DreamWorks SKG. Olbrzymie sukcesy studia to trzy kolejno nagradzane Oskarami® filmy - “American Beauty,” “Gladiator” i “Piękny umysł” (A Beautiful Mind).

Spielberg poświęca swój czas i środki na wiele akcji charytatywnych. Doświadczenie związane z realizacją “Listy Schindlera” (Schindler’s List) spowodowało założenie przez reżysera Righteous Persons Foundation, na której konto wpłynęły wszystkie wpływy Spielberga z dystrybucji filmu. Założył także fundację Survivors of the Shoah Visual History, która zgromadziła ponad 50,000 świadectw ofiar Holocaustu. Spielberg wyprodukował także trzeci film dokumentalny fundacji “The Last Days”, który otrzymał Oskara® dla Najlepszego Filmu Dokumentalnego. Reżyser jest ponadto prezesem fundacji Starbright, zapewnia poważnie chorym dzieciom opiekę medyczną, sprzęt i rozrywkę.

WALTER F. PARKES (Producent), poza pełnieniem funkcji jednego z szefów DreamWorks Pictures, jest jednym z najaktywniejszych producentów w Hollywood. Filmy, które wyprodukował to między przebój kasowy „The Ring” z Naomi Watts, który zarobił już ponad 100 mln USD oraz „Raport mniejszości” (Minority Report) Stevena Spielberga z Tomem Cruise w roli głównej; „Faceci w czerni II” (Men in Black II) – wspólnie z partnerką i żoną Laurie MacDonald – z Tommy Lee Jonesem i Willem Smithem w reżyserii Barry’ego Sonnenfelda. Parkes i MacDonald wyprodukowali także wspólnie w 1997 roku przebój „Faceci w czerni”, za który zostali utytułowani Producentami Roku podczas ShoWest Convention.

Parkes jest producentem wykonawczym dramatu „Droga do zatracenia” (Road to Perdition) z Tomem Hanksem i Paulem Newmanem w reżyserii Sama Mendesa, “The Tuxedo” z Jackie Chanem.

W dorobku Parkesa znajdują się ponadto takie filmy jak “Gladiator” Ridleya Scotta – pięć nagród Akademii®, łącznie z tą dla Najlepszego Filmu, Złote Globy, nagrody BAFTA - “Wehikuł czasu” (The Time Machine), „Maska Zorro” (The Mask of Zorro), “Deep Impact,” “Amistad,” “The Peacemaker,” “Sneakers”, “Volunteers,” “Project X” i “True Believer.”

Trzykrotnie nominowany do Oskara®, Parkes zdobył pierwszą nominację jako reżyser/producent filmu dokumentalnego “California Reich” (1978), który opowiadał o działalności neonazistów w Kalifornii. Kolejną nominację otrzymał za napisanie (wspólnie z Lawrence Laskerem) oryginalnego scenariusza do filmu “WarGames”, a trzecią za produkcję nominowanego do Oskara® filmu “Awakenings.”

Jako jeden z szefów DreamWorks Pictures, wspólnie z Laurie MacDonald, Parkes nadzorował produkcję takich hitów jak nagrodzony Oskarem® i Złotym Globem “American Beauty” oraz “Szeregowiec Ryan” (Saving Private Ryan; Oskar® i Złoty Glob) – największy przebój kasowy 1998 roku.

JEFF NATHANSON (scenariusz) w ciągu ostatnich dziesięciu lat pracował nad licznymi projektami filmowymi i telewizyjnymi. Napisał scenariusz do przebojowej komedii “Godziny szczytu 2” (Rush Hour 2)” oraz wcześniej do “Godziny szczytu” (Rush Hour). Inne jego prace to “Speed 2: Cruise Control” oraz “Twister”. Ostatnio napisał też scenariusz do czarnej komedii “Providence”, którą także wyreżyseruje, a także ukończył poprawki do następnego projektu DreamWorks “Terminal” z Tomem Hanksem.

Nathanson ukończył University of California w Los Angeles, zanim rozpoczął studium scenopisarstwa w American Film Institute w 1989.

FRANK W. ABAGNALE (autor/konsultant) jest dzisiaj jednym z najbardziej szanowanych na świecie autorytetów w dziedzinie fałszerstw oraz zabezpieczania dokumentów. Jednakże, ponad 35 lat temu lepiej był znany jako poszukiwany na całym świecie przestępca. W wieku 16 – 21 lat z sukcesem udawał pilota, prawnika, profesora koledżu i pediatrę. W ciągu pięciu lat wydał $2.5 miliona, które zdobył fałszując czeki w Stanach Zjednoczonych oraz 26 innych krajach.

Aresztowany przez francuską policję w wieku 21 lat przebywał w więzieniach we Francji, Szwecji i Stanach Zjednoczonych. Po pięciu latach został zwolniony pod warunkiem, że wykorzysta swoją wiedzę pomagając służbom federalnym w szkoleniu agentów. Przez ostatnie 25 lat, Abagnale więcej niż solidnie wypełniał postawione mu warunki.

Wierząc w to, że kara za fałszerstwo oraz odzyskanie skradzionego majątku są bardzo rzadkie, Abagnale uczy zapobiegania, jako najbardziej skutecznego środka. Stworzył nowe procedury, podręczniki, a także programy edukacyjne, które są używane przez ponad 14,000 instytucji finansowych i korporacji. Wykłada na akademii FBI i prowadzi ponad 140 krajowych i międzynarodowych seminariów rocznie. Instruuje obecnych jak zminimalizować niebezpieczeństwo stania się ofiarą oszustwa czy fałszerstwa.

Jeśli chodzi o sektor prywatny, Abagnale zaprojektował oficjalne czeki IPS używane przez tysiące instytucji finansowych w miejsce czeków kasjerskich. Stworzył też programy SAFEChecks™ i Check Plus™ , które zapewniają małym i średnim firmom tanie zabezpieczenia czeków. Na jego ekspertyzie polegają trzy główne drukarnie papierów wartościowych oraz wytwórcy kart kredytowych. Dodatkowo Abagnale jest konsultantem w największej firmie konsultingowej w Stanach Zjednoczonych.

Frank Abagnale wydaje The Client Service Bulletin, dokument poświęcony wyłącznie edukacji i zapobieganiu fałszerstwom oraz The Abagnale Document Verification and Currency Transaction Manual, a także Abagnale Advisor Newsletter. W 1998 roku został mianowany przez CNN Financial News honorowym członkiem “Pinnacle 400” .

Od wydania w 1980 roku wspomnień Złap mnie, jeśli potrafisz, Abagnale napisał jeszcze The Art of the Steal. Jest to opowieść o tym, jak udało mu się dzięki wiedzy na temat fałszerstw rozwinąć karierę konsultanta uczącego jak zapobiegać oszustwom.

Barry Kemp (producent wykonawczy) wykupił opcję do książki Franka Abagnale Złap mnie, jeśli potrafisz od Michela Shane i Tony’ego Romano w 1997 roku i pierwszy rozpoczął prace nad scenariuszem wspólnie z Jeffem Nathansonem. Dobrze znany pisarz i producent, pełnił ostatnio funkcję producenta wykonawczego podczas realizacji komedii “Romy and Michele’s High School Reunion,” z Mirą Sorvino i Lisą Kudrow, a także wyprodukował przebój z Robinem Williamsem “Patch Adams.” Dla telewizji stworzył i/lub wyprodukował 12 serii telewizyjnych - “Newhart,” z Bobem Newhart (seria była nadawana przez CBS przez osiem lat), “Coach,” z Craigiem T. Nelsonem i Jerry’m Van Dyke (dziewięć lat na ABC).

Kemp rozpoczął karierę 25 lat temu jako scenarzysta serii “Taxi.” Podczas trzech sezonów pracy nad serialem napisał scenariusze do 14 odcinków, otrzymując nominację do Emmy oraz dwie nominacje do nagrody Writers Guild. W 1981 roku, Kemp został zatrudniony przez MTM do stworzenia nowej serii dla Boba Newharta – wynikiem tego był przebój CBS “Newhart.” Kemp był producentem wykonawczym serii przez pierwsze dwa sezony i otrzymał dwie następne nominacje do nagrody Emmy, do Złotego Globu oraz nagrody People’s Choice. W 1986 roku był współautorem pięcioodcinkowej serii komediowej CBS “Fresno,” z Carol Burnett, Charlesem Grodinem i Teri Garr.

W następnym roku, Kemp rozpoczął pracę dla Universal Television, gdzie stworzył serię “Coach”, która miała premierę na kanale ABC w 1989 roku i doczekała się 200 odcinków. Podczas dziesięciu lat jakie spędził w Universalu, Kemp stworzył - “Coming of Age,” “Princesses,” “Delta,” “Blue Skies” i “A Whole New Ballgame.”

Kemp prowadzi obecnie dwie odrębne firmy produkcyjne. Bungalow 78 Productions posiada umowę z Paramount Television na produkcję seriali – m.in. prequel “Romy and Michele’s High School Reunion”, który ma formę dwugodzinnego filmu TV (ABC). Druga firma The Kemp Company zajmuje się projektami filmowymi, m.in. “Without Warning,” – akcja rozgrywa się podczas powodzi jaka miała miejsce w 1997 roku w Grand Forks w Północnej Dakocie i “Seeing Red” – historia młodego amerykańskiego speca od marketingu, który za swój cel przyjmuje przekształcenie drużyny hokejowej Armii Czerwonej w kapitalistyczne przedsięwzięcie.

LAURIE MACDONALD (producent wykonawczy), pełniąca funkcję jednego z szefów DreamWorks Pictures, wyprodukowała imponującą liczbę odnoszących międzynarodowe sukcesy filmów. Wspólnie z mężem Walterem F. Parkesem zrealizowali ostatnio przebojowy thriller „The Ring” z Naomi Watts w roli głównej oraz film „Faceci w czerni II” (Men in Black II) z Willem Smithem i Tommy Lee Jonesem w reżyserii Barry’ego Sonnenfelda, jak i przebój z 1997 roku „Faceci w czerni” (Men in Black) – tytuł Producenta Roku przyznany przez ShoWest.

Dorobek MacDonald obejmuje także “The Tuxedo” z Jackie Chanem i Jennifer Love Hewitt, nagrodzonego Oskarem® “Gladiatora”, “Wehikuł czasu” (The Time Machine), “Maska Zorro” (The Mask of Zorro), “The Peacemaker,” “Amistad,” “Skrawki życia” (How to Make an American Quilt), “The Trigger Effect”, “Twister”, “American Beauty”, “Szeregowiec Ryan” (Saving Private Ryan) Stevena Spielberga.

MacDonald rozpoczynała karierę produkując filmy dokumentalne oraz wiadomości dla stacji KRON, oddziału NBC w San Francisco. Niedługo potem zaczęła pracę w Columbia Pictures, gdzie pełniła funkcję Vice Prezydenta ds. Produkcji. Po czterech latach założyła firmę produkcyjną Walter Parkes. Bezpośrednio przed dołączeniem do DreamWorks, MacDonald nadzorowała rozwój i produkcję w Amblin Entertainment.

Michel Shane i Tony Romano (producenci wykonawczy), założyciele firmy Romano Shane Productions, wyprodukowali ostatnio dramat “North Fork” w reżyserii Marka i Michaela Polish. Romano i Shane pracują obecnie nad produkcją komedii George’a Gallo “Friends Again.” Partnerzy wyprodukowali wcześniej “Rennie’s Landing,” ze Scottem Foley, Peterem Facinelli i Ethanem Embry dla Franchise Pictures. Posiadają także kilka nowych projektów na różnych etapach rozwoju, m.in. “The Outfit”, którego scenariusz został oparty na nominowanej do nagrody Pulitzera książce Gusa Russo; oraz “Dog Eat Dog,” – adaptacja powieści Edwarda Bunkera. Dodatkowo Shane i Romano podpisali umowę „first-look” ze Splendid Pictures, z którą to firmą produkują dwa filmy akcji “Starbright” i “Band On The Run.”

Absolwent Canada’s McGill University, Michel Shane uczęszczał przez dwa lata do szkoły prawniczej zanim zdecydował, że pragnie poświęcić swoje życie dla przemysłu rozrywkowego. We wczesnych latach 80-tych jego firma dystrybuująca kasety wideo, była pierwszą firmą, która umieściła na kasecie wideo reklamę. Shane zajmował się także dystrybucją dwóch niezmiernie popularnych show telewizyjnych. Wkrótce potem rozpoczął działalność w dziedzinie produkcji filmowej poprzez finansowanie filmów. Wykorzystywał w tym celu kanadyjskie ulgi podatkowe.

Tony Romano już jako bardzo młody człowiek rozpoczął pracę na Wall Street. Szybko stał się ekspertem pracując m.in. dla legendarnego pioniera CBS Williama Paleya oraz Jeffa i Alexa Paleya. Kilka lat później rodzina Paley wykupiła mu biuro na nowojorskiej giełdzie papierów wartościowych, które obecnie udostępnia swoim partnerom. Podczas czasów spędzonych w świecie finansów, Romano pomagał w przejęciu kilku firm – m.in. Fuji Photo i Superscope, oddziału Sony. Jakiś czas później Romano skierował uwagę na aktorstwo i pojawił się w kilku serialach i filmach telewizyjnych. Romano rozpoczął karierę producenta kupując prawa do kilku powieści o sporym potencjale.

Połączywszy doświadczenia z Wall Street oraz dystrybucji filmowej firma produkcyjna była w stanie wyprodukować i sprzedać kilka filmów, zdobyć środki na dokończenie projektów, a także udzielić konsultacji wielu firmom dotyczących sposobu wykorzystania funduszy na zrealizowanie swoich celów. Partnerzy kupili prawa do książki Franka W. Abagnale Złap mnie, jeśli potrafisz w 1990 roku.

DANIEL LUPI (koproducent wykonawczy) wyprodukował ostatnio romantyczną komedię Paula Thomasa Andersona “Punch-Drunk Love”. Była to już jego czwarta współpraca z reżyserem. Wcześniej wyprodukował takie filmy Anderson jak “Magnolia,” “Boogie Nights” i “Hard Eight.”

Lupi pełnił ponadto funkcję koproducenta podczas realizacji filmu Andrew Niccola “Simone,” z Alem Pacino, oraz wyprodukował thriller science-fiction “Imposter” z Gary’m Sinise w roli głównej. Inne filmy w jego dorobku to “Nightwatch” Ole Bornedala i “Krzyk 2” (Scream 2) Wesa Cravena.

Jeśli chodzi o telewizję, to Lupi pełnił funkcję kierownika produkcji podczas realizacji licznych przedsięwzięć American Playhouse. Pracował także intensywnie z twórcami reklam telewizyjnych oraz teledysków.

Devorah Moos-Hankin (koproducent) pełni obecnie funkcję szefa produkcji filmowej w firmie produkcyjnej Barry’ego Kempa. Moos-Hankin pod szyldem firmy Kempa wyprodukowała przebój “Patch Adams,” w reżyserii Toma Shadyaca z Robinem Williamsem w roli głównej. Pracowała także podczas realizacji filmu “Romy and Michele’s High School Reunion,” z Mirą Sorvino i Lisą Kudrow w rolach głównych.

Przed dołączeniem do firmy Kempa, Moos-Hankin była wiceprezydentem do spraw produkcji firmy Imagine Entertainment. Podczas pracy dla Imagine, pełniła funkcję producenta stowarzyszonego podczas realizacji filmów “Moja dziewczyna 2” (My Girl 2), “Gliniarz w przedszkolu” (Kindergarten Cop), “Za horyzontem” (Far And Away), “For Love Or Money” i “Opportunity Knocks.”

JANUSZ KAMINSKI (zdjęcia) jest dwukrotnym zdobywcą Oskara® . Pierwszą nagrodą Akademii® został uhonorowany za czarno-białe zdjęcia do filmu Stevena Spielberga “Lista Schindlera” (Schindler’s List). Za pracę nad tym filmem Kaminski został także uhonorowany nagrodą BAFTA oraz licznymi nagrodami krytyków, m.in. Los Angeles i New York Film Critics. Drugiego Oskara® otrzymał za zdjęcia do dramatu z czasów II wojny światowej w reżyserii Spielberga “Szeregowiec Ryan” (Saving Private Ryan). Dodatkowo, Kaminski otrzymał trzecią nominację do Oskara® za zdjęcia do filmu “Amistad” także wyreżyserowanym przez Spielberga.

Kaminski ostatnio realizował zdjęcia do futurystycznego thrillera Spielberga “Raport mniejszości” (Minority Report), a także współpracował z reżyserem podczas realizacji “A.I. Sztuczna inteligencja” (A.I. Artificial Intelligence)” i “Zaginiony świat” (The Lost World: Jurassic Park). Inne filmy w jego dorobku to przebój Camerona Crowe “Jerry Maguire,” “Skrawki życia” (How to Make an American Quilt),” “Trouble Bound,” “Tall Tale” i “The Adventures of Huckleberry Finn.”

Pochodzący z Polski, Kaminski przyjechał do Stanów Zjednoczonych w 1981 roku. Studiował na wydziale operatorskim Columbia College w Chicago, który ukończył w 1987 roku. Już jako absolwent przeniósł się do Los Angeles, gdzie rozpoczął naukę w prestiżowym American Film Institute i zadebiutował filmem “Fallen Angel.” Robił także zdjęcia do dwóch projektów telewizyjnych “Class of ’61” (produkcja Amblin) oraz świetnie przyjętego filmu “Wildflower” w reżyserii Diane Keaton..

W 2000 roku, Kaminski zadebiutował jako reżyser thrillerem “Stracone dusze” (Lost Souls) z Winoną Ryder, Benem Chaplinem i Johnem Hurtem w rolach głównych. Zrealizował także wiele reklam.

JEANNINE OPPEWALL (scenograf) była dwukrotnie nominowana do nagrody Akademii®. Ostatnio zyskała uznanie swoją pracą nad projektem scenografii do filmu “Miasteczko Pleasantville” (Pleasantville). Wykonany przez nią projekt zbyt idealnego świata został uhonorowany nagrodą Los Angeles Film Critics dla Najlepszej Scenografii. Swoją pierwszą nominację do Oskara® oraz nominację do nagrody BAFTA otrzymała za odtworzenie na ekranie Los Angeles z lat 50-tych w filmie Curtisa Hansona “Tajemnice Los Angeles” (L.A. Confidential).

Oppewall pracowała ostatnio jako scenograf podczas realizacji takich filmów jak “Suma wszystkich strachów” (The Sum of All Fears), “Cudowni chłopcy” (Wonder Boys) i “Snow Falling on Cedars.” Obecnie przygotowuje scenografię do filmu o legendarnym koniu wyścigowym “Seabiscuit.”

Absolwentka Bryn Mawr College, Oppewall rozpoczęła karierę pracując dla słynnego projektanta Charlesa Eamesa. Na początku swojej kariery w przemyśle filmowym pracowała ze scenografem Paulem Sylbertem podczas realizacji “Hardcore,” “Blow Out” i “Resurrection.” Jej pierwszy samodzielny film to “Tender Mercies” w reżyserii Bruce’a Beresforda.

Dorobek filmowy Oppewall obejmuje następujące tytuły “Kochankowie Marii” (Maria’s Lovers), “The Big Easy,” “Ironweed,” “Music Box,” “Biały pałac” (White Palace),” “Sibling Rivalry,” “School Ties,” “Zniknięcie” (The Vanishing), “Corrina, Corrina,” “Losing Isaiah,” “The Bridges of Madison County” i “Lęk pierwotny” (Primal Fear).

MICHAEL KAHN (montaż) otrzymał trzy nagrody Akademii® za swoją pracę nad filmami w reżyserii Stevena Spielberga. Ostatniego Oskara® otrzymał za dramat z czasów II wojny światowej „Szeregowiec Ryan” (Saving Private Ryan), a dwa wcześniejsze za “Poszukiwaczy zaginionej arki” (Raiders of the Lost Ark) i „Listę Schindlera” (Schindler’s List). Dodatkowo Kahn został uhonorowany nominacjami do Oskara® za „Imperium słońca” (Empire of the Sun) Spielberga, „Bliskie spotkania trzeciego stopnia” (Close Encounters of the Third Kind), a także film Adriana Lyne “Fatalne zauroczenie” (Fatal Attraction). Za „Listę Schindlera” (Schindler’s List) i “Fatalne zauroczenie” (Fatal Attraction) otrzymał także nagrody BAFTA.

Kahn zajmował się montażem prawie wszystkich filmów Stevena Spielberga – m.in. thriller “Raport mniejszości” (Minority Report), “A.I. Sztuczna Inteligencja” (A.I. Artificial Intelligence), “Amistad,” “Jurassic Park”, „Zaginiony świat” (The Lost World: Jurassic Park), “Hook,” “Always,” “Indiana Jones i ostatnia krucjata” (Indiana Jones and the Last Crusade), “Indiana Jones i świątynia przeznaczenia” (Indiana Jones and the Temple of Doom), “1941” i „Kolor purpury” (The Color Purple).

Pozostałe filmy w dorobku Kahna to m.in. “Reindeer Games,” “The Haunting,” “Twister,” “Casper,” “Alive – dramat w Andach” (Alive), “Arachnophobia,” “The Goonies,” “Duch” (Poltergeist) i “Eyes of Laura Mars.”

MARY ZOPHRES (kostiumy) zaprojektowała kostiumy do czterech filmów braci Coen - “Fargo”, “The Big Lebowski,” “Bracie, gdzie jesteś?” (O Brother, Where Art Thou?) oraz „Człowiek, którego nie było“ (The Man Who Wasn’t There). Ostatnio przygotowała też kostiumy do najnowszego filmu Coenów “Intolerable Cruelty,” z Georgem Clooneyem i Catherine Zeta-Jones.

W dorobku Zophres znajdują się także - “Moonlight Mile” z Dustinem Hoffmanem i Susan Sarandon, niezależny “Ghost World,” romantyczna komedia “A View From the Top,” z Gwyneth Paltrow, “Any Given Sunday,” “Paulie,” “Digging to China,” “Playing God” oraz trzy filmy braci Farrelly Brothers: “Sposób na blondynkę” (There’s Something About Mary), “Głupi i głupszy” (Dumb and Dumber) i „Kręglogłowi” (Kingpin).

JOHN WILLIAMS (kompozytor) jest jednym z najbardziej uznanych współczesnych kompozytorów oraz zdobywcą wielu nagród m.in. pięciu nagród Akademii®, trzech Złotych Globów, nagrody BAFTA, osiemnastu nagród Grammy. Williams otrzymał trzy ze swoich pięciu Oskarów za pracę nad muzyką do filmów Stevena Spielberga – „Szczęki” (Jaws), “E.T. The Extra-Terrestrial” oraz „Lista Schindlera” (Schindler’s List). Pozostałe Oskary otrzymał za niezapomnianą ścieżkę muzyczną do „Gwiezdnych wojen” (Star Wars) oraz filmową wersję „Skrzypka na dachu” (Fiddler on the Roof).

Williams został ponadto uhonorowany 36-oma nominacjami do Oskara, ostatnio w 2002 roku za muzykę do filmu Spielberga “A.I. Sztuczna Inteligencja” (A.I. Artificial Intelligence) oraz przeboju „Harry Potter i kamień filozoficzny” (“Harry Potter and the Sorcerer’s Stone). Mistrz każdego gatunku, stworzył wiele tematów muzycznych, które na trwałe zapisały się w historii kina. M.in. nominowane do Oskara kompozycje do „Bliskich spotkań trzeciego stopnia” (Close Encounters of the Third Kind), “Supermana,” filmów Stevena Spielberga “Poszukiwacze zaginionej arki” (Raiders of the Lost Ark), “Indiana Jones i świątynia przeznaczenia” (Indiana Jones and the Temple of Doom) i “Indiana Jones i ostatnia krucjata” (Indiana Jones and the Last Crusade). Inne nominacje oskarowe Williamsa to muzyka do „Patrioty” (The Patriot), “Szeregowca Ryana” (Saving Private Ryan), “Amistad,” “Nixon,” “Sabrina,” “JFK,” “Kevin sam w domu” (Home Alone), “Urodzony 4 lipca” (Born on the Fourth of July), “Imperium słońca” (Empire of the Sun), “Rzeka” (The River), “The Towering Inferno”, a także “The Poseidon Adventure”.

“Złap mnie, jeśli potrafisz” jest dwudziestym filmem Spielberga, do którego Williams skomponował muzykę. Pierwszym filmem był “The Sugarland Express”, a ostatnim futurystyczny thriller „Raport mniejszości” (Minority Report). Williams skomponował także “Celebration 2000,” utwór na orkiestrę, który został wykorzystane w filmie Spielberga zrealizowanym na cześć nowego tysiąclecia “The Unfinished Journey.”

Williams stworzył ponadto tematy muzyczne oraz fanfary do kilku Igrzysk Olimpijskich. Skomponował liczne koncerty, w tym dwie symfonie oraz koncerty na flet, skrzypce, klarnet czy trąbkę. Williams przez 13 sezonów był dyrektorem muzycznym Boston Pops Orchestra (1980 –1993). Ciągle posiada tytuł Honorowego Dyrygenta tej sławnej orkiestry. Gościnnie jako dyrygent występuje regularnie z najlepszymi orkiestrami symfonicznymi na świecie.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Złap mnie, jeśli potrafisz
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy