Reklama

"Ziemia żywych trupów": TWÓRCY FILMU

GEORGE A. ROMERO (Scenariusz/ Reżyseria)

Uważany jest za twórcę współczesnego horroru. Jego pierwszy film fabularny Noc Żywych Trupów (Night of the Living Dead) z roku 1968 w znacznym stopniu wpłynął na ukształtowanie się gatunku horroru, nie tylko dzięki epatowaniu przemocą, ale przede wszystkim dzięki satyrycznemu spojrzeniu na amerykańskie społeczeństwo, ogarnięte rewolucyjnym duchem tamtych czasów.

Pierwsze kroki za kamerą Romero stawiał jako reżyser filmów krótkometrażowych oraz reklam. Przełomem stał się dla niego film Noc Żywych Trupów (Night of the Living Dead), którego Romero był współscenarzystą, reżyserem oraz montażystą. Film, nakręcony za 114.000 dolarów, jest przypowieścią o amerykańskiej rodzinie, która dąży do samodestrukcji. Mimo upływu czasu Noc Żywych Trupów (Night of the Living Dead) wciąż przeraża i zaskakuje.

Reklama

Po przełomowej Nocy Żywych Trupów Romero nakręcił kilka niskobudżetowych filmów. Jego pozycję jako mistrza horroru umocniły obrazy: Martin z 1978 roku, wzruszająca i przerażająca opowieść o samotnym chłopcu przekonanym, że jest wampirem; oraz Świt Żywych Trupów (Dawn of the Dead) z 1979 roku. Akcja filmu rozgrywa się w centrum handlowym, gdzie grupkę walczących o przetrwanie osób nękają zombie i ich własne demony. Dzięki ukazaniu apokaliptycznej wizji ubarwionej typowym dla Romero czarnym jak smoła humorem, film stał się jedną z najbardziej kasowych niezależnych produkcji wszechczasów.

Lata 80. i 90. przyniosły kolejne ciekawe dokonania Romero. Z okresu tego pochodzą: Rycerze na Motorach (Knightriders) z roku 1981, oparty na legendach arturiańskich film, w którym Ed Harris gra przywódcę trupy rycerzy występujących na średniowiecznych jarmarkach na motocyklach zamiast na koniach; oparty na scenariuszu Stephena Kinga Creepshow (1982) oraz Dzień Żywych Trupów (Day of the Dead), progresywny, nasycony klaustrofobiczną atmosferą film z 1985 roku, który zamyka trylogię Romero.

W roku 1990 Romero wraz z włoskim mistrzem horroru Dario Argento nakręcił film Oczy Szatana (Two Evil Eyes), na który składają się dwa obrazki zainspirowane opowiadaniami Edgara Allana Poe. W roku 1993 Romero ponownie podjął współpracę ze Stephenem Kingiem, efektem której był film Mroczna Połowa (The Dark Half) z Timem Huttonem w znakomitej podwójnej roli.

Najnowszy obraz Romero, Ziemia Żywych Trupów (Land of the Dead) z Simonem Bakerem, Dennisem Hopperem, Asią Argento, Robertem Joy’em oraz Johnem Leguizamo to pierwsza część nowej serii zapierających dech w piersiach filmów o zombie, które z pewnością zrewolucjonizują stworzony przez Romero gatunek. Wyprodukowany przez Marka Cantona, Bernie Goldmanna i Petera Grunwalda oraz firmę Atmosphere Entertainment MM film trafi do kin latem bieżącego roku.

MARK CANTON (Producent)

Jest prezesem i dyrektorem generalnym firmy producenckiej Atmosphere Entertainment MM. Jego działalność w przemyśle filmowym trwa już od ponad 20 lat. Canton miał swój udział w produkcji ponad 300 filmów, wśród których znalazły się takie przeboje, jak: Batman, Śmiertelna Broń (Lethal Weapon), seria W Krzywym Zwierciadle: Wakacje (National Lampoon’s Vacation), Faceci w Czerni (Men in Black), Bad Boys, Jerry Maguire, Lepiej Być Nie Może (As Good As It Gets) i wiele innych.

Canton pełnił funkcję prezesa produkcji filmowej w Warner Bros. oraz w Columbia Tristar Motion Picture. Potem powrócił do Warner Bros., gdzie w roku 1997 stworzył swoją własną jednostkę producencką, The Canton Company. W grudniu 2003 wraz z Daedelus Media utworzył nową firmę producencką, Atmosphere Entertainment MM. Firma zajmuje się produkcją oraz finansowaniem filmów kinowych i telewizyjnych.

Ziemia Żywych Trupów (Land of the Dead) to pierwsze samodzielne przedsięwzięcie Atmosphere Entertainment MM. Pierwszym projektem studia zrealizowanym wspólnie z Warner Bros. był film Złodziej Życia (Taking Lives) z Angeliną Jolie, Ethanem Hawke, Kieferem Sutherlandem i Oliverem Martinezem. Właśnie zakończyła się produkcja najnowszego obrazu Atmosphere MM, Prawda i Tylko Prawda (Nothing But the Truth) dla New Line Cinema.

Pochodzący z Nowego Jorku Canton jest także wiceprzewodniczącym Amerykańskiego Instytutu Filmowego.

PETER GRUNWALD (Producent)

Rozpoczął karierę w wieku 15 lat jako asystent produkcji przy filmie Otto Premingera Such Good Friends. Dwa lata później, pracując z producentem Steve’m Tischem, Grunwald napisał scenariusz i wyreżyserował film krótkometrażowy The Vendor. Film ten umożliwił Grunwaldowi podjęcie współpracy z Robertem Evansem, ówczesnym wiceprezesem produkcji w Paramount Pictures. Następnie Grunwald i Evans wspólnie wyprodukowali filmy takie, jak: Chinatown, Maratończyk (Marathon Man) czy Czarna Niedziela (Black Sunday).

Grunwald pełnił funkcję wiceprezesa firmy Charles Evans Production, która wyprodukowała m. in. film Tootsie. Wówczas nawiązał współpracę z George’m A. Romero i był producentem wykonawczym filmu reżysera Małpia Intryga (Monkey Shines). Cztery lata później powstało Romero-Grunwald Productions. Pierwszym projektem firmy był niezależny obraz Maska Diabła (Bruiser), wyprodukowany dla Le Studio Canal+.

BERNIE GOLDMANN (Producent)

Przed Ziemią Żywych Trupów (Land of the Dead), wyprodukował obrazy Złodziej Życia (Taking Lives), Looney Tunes: Znowu w Akcji (Looney Tunes: Back in Action), Corrina Corrina, Zły Wpływ (Bad Influence), Związek Przeszczepionych Serc (Heart Condition), Rasowy Stypendysta (Soul Man) i Ofiara Miłości (Victim of Love).

Wcześniej Goldmann pełnił funkcję prezesa produkcji w Village Roadshow Pictures. W czasie jego trzyletniej kadencji firma współfinansowała i wyprodukowała filmy: Dzień Próby (Training Day), Ocean’s Eleven, Złoto Pustyni (Three Kicks), Matrix, Kosmiczni Kowboje (Space Cowboys), Totalna Magia (Practical Magic), Depresja Gangstera (Analyze This), Miss Agent (Miss Congeniality), Piekielna Głębia (Deep Blue Sea), Kod Dostępu (Swordfish), Troje do Tanga (Three to Tango), Plotka (Gossip), Czerwona Planeta (Red Planet), Valentine, Agencie Podaj Łapę (See Spot Run), Mroczna Dzielnica (Exit Wounds) oraz Królowa Potępionych (Queen of the Damned).

Jako wiceprezes produkcji w Walt Disney Pictures w latach 1993-1998, Goldmann nadzorował pracę przy takich projektach, jak: My Favourite Martian; Mystery, Alaska; Milioner w Spodenkach (Blank Check); Tom i Huck (Tom and Huck); Rakietą w Kosmos (Rocket Man); Przyjadę do Domu na Święta (I’ll Be Home for Christmas) i Człowiek Przyszłości (Bicentennial Man).

Karierę w przemyśle filmowym Goldmann rozpoczął jako asystent produkcji w Steve Tisch Company. Dziewięć lat później był już prezesem firmy.

STEVE BARNETT (Producent wykonawczy)

Rozpoczął współpracę z Atmosphere Entertainment MM w kwietniu 2004. Obecnie nadzoruje ponad 60 projektów, z których 20 realizowanych jest przez największe studia filmowe. W chwili obecnej Barnett i Canton zajmują się produkcją komedii Prawda i Tylko Prawda (Nothing But the Truth) dla New Line Cinema.

Na początku swojej kariery w przemyśle filmowym Barnett pracował w Horizon Pictures. W roku 1999 objął stanowisko wiceprezesa produkcji w Artists Production Griup. Przez kolejne cztery lata (współpracując z Markiem Cantonem, obecnie prezesem i dyrektorem generalnym Atmosphere MM), Barnett zajmował się produkcją ponad 40 filmów. Był także głównym producentem wykonawczym obrazów Red Rabbit Toma Clancy’ego i Rainbow Six Johna Clarka, które wyprodukował dla studia Paramount Pictures.

DENNIS E. JONES (Producent wykonawczy)

W ciągu ostatnich dwudziestu lat pełnił funkcje producenta, a także menedżera produkcji przy realizacji wielu niezależnych filmów. Ostatnio był producentem wykonawczym przeboju kasowego z roku 2004, Świt Żywych Trupów (Dawn of the Dead). Brał także udział w produkcji filmów: Bez Przedawnienia (High Crimes) w reżyserii Carla Franklina z Ashley Judd i Morganem Freemanem, oraz Flintstonowie: Niech Żyje Rock Vegas (The Flintstones in Viva Rock Vegas) Briana Levanta.

Jednym z pierwszych zajęć Jonesa w Los Angeles była funkcja drugiego reżysera filmu Rogera Cormana Wyścig Śmierci 2000 (Death Race 2000), w którym wystąpili David Carradine i Sylvester Stallone. Pierwszym studyjnym filmem fabularnym Jonesa był obraz Rich and Famous z Candice Bergen i Jacqueline Bisset. Pracował także przy realizacji filmów Poltergeist oraz Powrór do Przyszłości (Back to the Future) Roberta Zemeckisa. Ponadto był menedżerem produkcji Epidemii (Outbreak), gdzie wystąpili Dustin Hoffman i Kevin Spacey, oraz Egzekutora (Eraser) z Arnoldem Schwarzeneggerem. Jones jest również koproducentem obrazów: Wzgórza Pacyfiku (Pacific Heights) Johna Schlesingera z Michaelem Keatonem i Melanie Griffith, Kochanie, Zmniejszyłem Dzieciaki (Honey, I Blew Up The Kid) z Rickiem Moranisem oraz Wirus (Virus), w którym wystąpili Donald Sutherland i Jamie Lee Curtis. Wyprodukował także film telewizyjny Na Celowniku (Prime Target).

Jones jest absolwentem wydziału ekonomii na Uniwersytecie w Toronto.

RYAN KAVANAUGH (Producent wykonawczy)

Szefuje firmie Relativity Media LLC zajmującej się finansowaniem produkcji filmowej. Relativity Media LLC świadczy także usługi konsultingowe producentom i dystrybutorom filmowym, w tym firmie Atmosphere Entertainment MM. Ziemia Żywych Trupów (Land of the Dead) to jeden z pierwszych projektów filmowych Atmosphere MM, przy którym kwestiami bankowymi i finansowymi zajmuje się Relativity Media LLC.

MIROSŁAW BASZAK (Zdjęcia)

Doświadczenie w zawodzie operatora zdobywał przy realizacji wielu teledysków, filmów reklamowych, fabularnych i telewizyjnych.

W dorobku operatora znajdują się m. in. obrazy: Picture Claire (Niebezpieczne Miasto), Highway 61, Dance Me Outside, Roadkill Bruce’a McDonalda; Zero Patience Johna Greysona; Eclipse Jeremy’ego Podeswy oraz koprodukcja kanadyjsko-amerykańsko-hiszpańska, Opowieść o Zbawicielu (The Gospel of John) w reżyserii Philipa Saville, a także wiele filmów telewizyjnych.

Zdjęcia Baszaka były wielokrotnie nagradzane. Operator jest laureatem nagród Bessie Awards, Canadian Music Video Awards oraz nagrody przyznawanej przez Stowarzyszenie Kanadyjskich Autorów Zdjęć Filmowych.

ARV GREYWAL (Scenografia)

Ostatnio nadzorował artystyczną stronę komedii Adama Shankmana Pacyfikator (The Pacifier), gdzie w głównej roli wystąpił Vin Diesel. Sprawował także opiekę artystyczną nad filmami: Godsend, Świt Żywych Trupów (Dawn of the Dead), komedia Kuloodporny Mnich (Bulletproof Monk), thriller wojenny K-19: The Widowmaker oraz Mroczna Dzielnica (Exit Wounds). Za pracę przy obrazie Davida Cronenberga Pająk (Spider) Greywal otrzymał nominację do nagrody Genie, a także nagrodę Kanadyjskiego Związku Reżyserów.

Ziemia Żywych Trupów (Land of the Dead) to debiut Greywala jako scenografa filmu fabularnego. Następnym projektem, do którego scenografię przygotuje Greywal, będzie film Richarda Donnera 16 Blocks, gdzie występują Bruce Willis i Mos Def.

MICHAEL DOHERTY (Montaż)

Pracował już przy wielu projektach filmowych i telewizyjnych. Był montażystą serii filmów André van Heerdena: Tribulation, Judgment oraz Deceived (w którym wystąpił Judd Nelson). Ponadto Doherty pracował przy następujących obrazach: dokumencie Michaela Mabbotta The Life and Hard Times of Guy Terrifico, thrillerach Raspberry Heaven i Wrong Number, filmie kryminalnym Wybawca (The Spreading Ground) z Dennisem Hopperem. Dziełem Doherty’ego jest także montaż filmów: Młoda Krew (New Blood), Uwięziona (Captive), Motel, Zniesławiona Niewinność (Dead Innocent) oraz Obstruction of Justice.

Doherty jest również cenionym montażystą seriali telewizyjnych oraz programów edukacyjnych.

ALEX KAVANAGH (Kostiumy)

Ostatnio przygotowywała kostiumy do przeboju O Dwóch Takich, Co Poszli w Miasto (Harold and Kumar Go to White Castle). Jej dziełem są także stroje do filmów: Zdjęcia (Ginger Snaps: The Beginning), Zdjęcia: Ginger 2 (Ginger Snaps: Unleashed) oraz do komedii Vincenzo Natali Wielkie Nic (Nothing).

Kavanagh stworzyła kostiumy do filmów: Tajemnicze Morderstwa (Who Killed Atlanta’s Children?), Drzewo Życzeń (The Wishing Tree), Arytmetyka Diabła (The Devil’s Arithmetic), Uśmiech Mordercy (Happy Face Murders), Uwierz w Siebie (Red Sneakers) oraz do produkcji Disney Channel Love Rules czy Beware of Dog.

Kolejnym projektem Kavanagh będzie kontynuacja szokującego niezależnego przeboju Piła (Saw).

REINHOLD HEIL i JOHNNY KLIMEK (Muzyka)

Nadają muzyce filmowej zupełnie nowe brzmienie.

Reinhold Heil urodził się i wychował w zachodniej części Niemiec. W wieku lat 19 przeprowadził się do byłego Berlina Zachodniego, aby studiować na tamtejszej akademii produkcję muzyczną i uczyć się gry na pianinie. Ze swym pierwszym zespołem nagrał dwa jazzowe albumy, a w roku 1977 dołączył do zespołu Nina Hagen Band. Grupa odnosiła spore sukcesy, udało jej się m. in. zdobyć dwie złote i platynowe płyty. Dzięki temu Reinhold ukończył akademię już jako profesjonalny muzyk.

Po odejściu Niny Hagen z zespołu w roku 1979, pozostali członkowie utworzyli grupę Spliff oraz założyli w Berlinie studio nagrań i firmę producencką. W ciągu następnych pięciu lat wydane przez zespół płyty zdobywały status złotych i platynowych, podobnie jak ścieżki dźwiękowe do dwóch filmów.

Reinhold zaczął zajmować się także produkcją albumów innych artystów, np. Neny (autorki przeboju 99 Luftballoons / 99 Red Balloons). Ten właśnie album i singel pokryły się złotem i platyną na całym świecie, także w Stanach Zjednoczonych. Reinhold współpracował z wieloma artystami, takimi jak Kim Wilde czy Rainbirds. Był również kompozytorem barokowej i renesansowej muzyki do inscenizacji sztuki Szekspira w Schiller Theater w Berlinie. Zaczął także komponować muzykę filmową. Wówczas na horyzoncie pojawił się Johnny Klimek.

Pochodzący z Australii Klimek pierwsze doświadczenia muzyczne zdobywał w wieku lat 17 jako perkusista i basista amatorskiego zespołu grającego w pubach. W roku 1983 przeprowadził się do Berlina, gdzie wraz z rodzeństwem założył zespół The Other Ones. Grupa odniosła sukces na tamtejszych listach przebojów.

W 1987 roku Klimek stworzył w Berlinie własne studio i zajął się produkcją muzyki niezależnych artystów. W roku 1989 zainteresował się sceną elektroniczną i zaczął produkować i pisać utwory dla artystów sceny techno, takich jak: Blake Baxter, Paul van Dyk, Laurent Garnier czy Dr. Motte.

Wkrótce znudziła go scena techno. Klimek stwierdził, że czas na odmianę. Po spotkaniu z Reinholdem Heilem zdecydował się na podjęcie z nim współpracy. Jedno z pierwszych zamówień pochodziło od Toma Tykwera, który zwrócił się do Klimka z prośbą o skomponowanie muzyki do jego filmu Sen Zimowy (Winter Sleepers). Duet napisał ścieżkę dźwiękową do filmu latem 1996 roku i doszedł do wniosku, że udało im się stworzyć kawał dobrej muzyki. Panowie zgodzili się skomponować muzykę do następnych filmów Tykwera: Biegnij Lola Biegnij (Run Lola Run) oraz Księżniczka i Wojownik (The Princess and the Warrior).

Heil i Klimek przenieśli swe studio do z Berlina do Hollywood, gdzie szybko udało im się zdobyć renomę w amerykańskim środowisku filmowym. Są kompozytorami muzyki do filmów: Uwikłani (Tangled) z Rachael Leigh Cook i Jonathanem Rhysem-Meyersem, Pif-Paf! Jesteś Trup! (Bang! Bang! You’re Dead) w reżyserii Guy’a Ferlanda dla Showtime, Gruba Ryba – Bukmacher z Kampusu (Confessions of a Campus Bookie) Ernesta Dickersona, Zdjęcie w Godzinę (One Hour Photo) i do niezależnego obrazu Płynąc Pod Prąd (Swimming Upstream), gdzie wystąpił Geoffrey Rush. Ponadto napisali muzykę do serialu Jerry Bruckheimera Bez Śladu (Without a Trace) oraz filmu HBO Niezłomne (Iron Jawed Angels) z Hilary Swank i Anjelicą Huston. Ostatnio ich kompozycje można było usłyszeć w przeboju kasowym Matrix – Rewolucje (The Matrix Revolutions) i thrillerze The Cave.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Ziemia żywych trupów
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy