"Zapłata": TWÓRCY
JOHN WOO (reżyser/producent)
John Woo rozpoczynał swoją błyskotliwą karierę w przemyśle filmowym w Hongkongu. Tam spędził ponad dwadzieścia pierwszych lat swojej twórczości, obcując z doskonale prosperującą kinematografią i kręcąc prawie trzydzieści filmów fabularnych. Początkowo znany był głównie jako specjalista komediowy, jednak w połowie lat 80. zmienił nieco swój profil kręcąc serię ‘romantycznych’ filmów gangsterskich, które przyniosły mu nie tylko sławę, ale i spore zyski.
Urodzony w Guangzhou, w Chinach w 1946 roku, Woo przeniósł się wraz z rodziną do Hong Kongu kiedy miał cztery lata. Wykształcenie zdobył w szkole Matteo Ricci College i już w wieku 19 lat realizował amatorskie, eksperymentalne produkcje filmowe. Nie zdecydował się na podjęcie studiów filmowych, zamiast tego starał się znaleźć zatrudnienie w jakieś wytworni filmowej, co też wkrótce mu się udało - kinematografia Hong Kongu kwitła wtedy i potrzebowała nowych rąk do pracy.
W 1971 roku trafił w końcu do najstarszej wytworni filmowej w Chinach - Shaw Brothers Studios, gdzie pracował jako asystent reżysera. Już dwa lata później zadebiutował jako reżyser, kręcąc film "The Young Dragons". Film ten zwrócił na niego uwagę producentów z wytwórni Golden Harvest, którzy zaproponowali reżyserowi kontrakt. Woo wyreżyserował kolejne cieszące się ogromnym powodzeniem filmy wschodnich sztuk walki "Poskromić smoka" /The Dragon Tamers/ oraz "Ręka śmierci" /The Hand of Death/, w którym zagrał gwiazdor kina akcji Jackie Chan, po raz pierwszy w dużej roli ekranowej.
Równie spektakularny sukces przyniosła Woo kantońska opera filmowa - "Princess Chang Ping", co przypieczętowało tylko znaczne już sukcesy tego twórcy w branży azjatyckiego przemysłu filmowego i ośiem wcześniejszych wielkich przebojów komediowych, w tym "Money Crazy" i "From Riches to Rags".
Woo opuścił Golden Harvest w 1983 roku i związał się z nową firmą - Cinema City, gdzie wyreżyserował film z gatunku gangsterskiego z elementami romantycznymi - "Lepsze jutro" /A Better Tomorrow/ z udziałem Chow Yun-Fata i Leslie Cheunga. Thrillery kryminalne firmowane nazwiskiem Woo z udziałem Chow - w tym również znakomicie opracowany choreograficznie i naładowany akcją film "Zabójca" /The Killer/ oraz ostatnia nakręcona w Hong Kongu produkcja "Dzieci Triady" /Hard Boiled/ - zapewniły ich twórcy rzesze fanów, jak również przyniosły mu uznanie w całym świecie filmowym. Woo wyreżyserował również obrazy "Kula w łeb" /Bullet in the Head/, osadzony w Wietnamie czasów wojny, komedię akcji "Był sobie złodziej" /Once a Thief/ oraz “Lepsze jutro 2" /A Better Tomorrow II/.
Reżyser zadebiutował na rynku amerykańskim fabularnym obrazem "Nieuchwytny cel" /Hard Target/ z udziałem Jean-Claude’a Van Damme’a. W 1994 roku wraz ze swoim partnerem biznesowym, producentem Terencem Changiem, Woo założył firmę producencką WCG Entertainment. Pod jej szyldem powstały już takie produkcje Woo jak "Tajna broń" /Broken Arrow/ z udziałem Johna Travolty i Christiana Slatera oraz "Bez twarzy" /Face/Off/ z Johnem Travoltą i Nicolasem Cagem. Drugi z wymienionych obrazów okazał się absolutnym hitem dla reżysera z Hong Kongu, który zyskał sobie również uznanie krytyków na całym świecie. Kolejnym projektem filmowym Woo był sequel: "Mission: Impossible 2" z udziałem Toma Cruise’a. Film odniósł fenomenalny sukces, zarówno w kraju, jak i na całym świecie, ustanawiając swoisty rekord w historii wytwórni Paramount Pictures - najwyższe otwarcie weekendowe.
W przerwach między kolejnymi produkcjami fabularnymi Woo prowadził również współpracę na małym ekranie - reżyserując odcinki pilotowe serialu "Był sobie złodziej" /Once a Thief/ telewizyjnej adaptacji jego własnego filmu fabularnego oraz "Ochroniarz" /Blackjack/. W 1998 roku, Woo wyreżyserował swój pierwszy film reklamowy - spot Nike’a z udziałem siedmiu gwiazd brazylijskiego futbolu.
W roku 2000 Woo wraz z producentem Terencem Changiem założył drugą firmę produkcyjną - Lion Rock Productions. Przy jej udziale wyreżyserował i był producentem epickiego dramatu z czasów II Wojny Światowej "Szyfry wojny" /Windtalkers/, a także został producentem filmu "Bulletproof Monk". Od tego czasu Woo nakręcił również krótki film "The Hire: Hostage" z udziałem Clive’a Owena.
DEAN GEORGARIS (scenariusz)
Dean Georgaris jest autorem wstępnego scenariusza do wchodzącego niedługo na ekrany kin filmu "The Manchurian Candidate" z udziałem Denzela Washingtona, Meryl Streep i Lieva Schreibera, w reżyserii Jonathana Demme. Ostatnio zakończył również prace nad "Tristanem i Izoldą", filmem, którego reżyserii podjął się Kevin Reynolds, najnowszej produkcji Ridley’a Scotta z udziałem Jamesa Franco. Georgaris zajmuje się także adaptacją na potrzeby dużego ekranu bestsellerowej powieści Life of Pi autorstwa Yann Martel, nagrodzonej Booker Prize.
Georgaris wychowywał się w Nowym Jorku, gdzie z wyróżnieniem ukończył Swarthmore College, na wydziale nauk politycznych. Po spędzeniu sześciu miesięcy we Florencji zdecydował się jednak skoncentrować swoją uwagę na sztuce, zapisał się wtedy również na reżyserski program prowadzony przez USC Film School. Zrezygnował z niego, aby ostatecznie zająć się pisarstwem.
JOHN DAVIS (producent)
Prezes Davis Entertainment, John Davis jest obecnie jednym z najbardziej płodnych producentów Hollywood w branży dużych produkcji ekranowych i filmów telewizyjnych. Ma na swoim koncie ponad 60 filmów i programów dużego i małego ekranu, które w sumie zarobiły na całym świecie około 2 miliardów dolarów.
Trzy główne obszary zainteresowania Davisa to: film fabularny, niezależne produkcje filmowe oraz produkcje telewizyjne. Współpracuje on w tym zakresie z największymi wytwórniami filmowymi, niezależnymi dystrybutorami, stacjami telewizyjnymi i lokalnymi telewizjami kablowymi. Założona przez niego w 1985 roku firma zawarła niedawno stały kontrakt produkcyjny z wytwórnią 20th Century Fox i realizuje obecnie lub jest w trakcie opracowywania ponad 30 projektów filmowych.
Davis Entertainment wypuściło ostatnio komedię Eddiego Murphy’ego "Małolaty u taty" /Daddy Day Care/ z udziałem Steve’a Zahna, Jeffa Garlina i Anjeliki Huston. Kolejne projekty, które mają wkrótce trafić na ekrany to klasyczna kreskówka "Garfield" przedstawiona tym razem w fabularyzowanej wersji, przy udziale technik komputerowych. Firma zajmuje się obecnie produkcją thrillera science fiction w reżyserii Alexa Proyasa "I, Robot" z udziałem Willa Smitha oraz filmu "First Daughter" z Katie Holmes. Davis Entertainment pracuje także nad swoimi najnowszymi projektami: "Alien Vs. Predator", thrillerem akcji łączącym dwie klasyczne postaci ekranowe oraz "The Flight of the Phoenix", remake klasycznego obrazu w reżyserii Roberta Aldricha, z udziałem Jamesa Stewarta.
Wśród niedawnych realizacji producenta znajdują się wspólny projekt Fox/Davis "Life or Something Like It" z udziałem Angeliny Jolie oraz przebojowy film akcji "Behind Enemy Lines" z Owenem Wilsonem i Genem Hackmanem. Firmowany nazwiskiem Davisa film fabularny "Dr. Doolittle 2", w którym zagrał Eddie Murphy, przyniósł w samych Stanach Zjednoczonych wpływy w wysokości $113 milionów, równie dochodowy okazał się "Heartbreakers" z udziałem Sigourney Weaver, Gene Hackmana i Jennifer Love Hewitt.
Davis Entertainment Television wyprodukowało ostatnio między innymi takie filmy małego ekranu jak: "The Jesse Ventura Story", "Little Richard" oraz "Miracle at Midnight" z udziałem Sama Waterstona. Dział telewizyjny firmy Davisa ma podpisane umowy na realizację seriali i filmów telewizyjnych ze wszystkimi większymi stacjami i nadawcami telewizji kablowej.
Davis jest producentem lub współproducentem imponującej liczby filmów, które weszły na ekrany kin w latach 1990-tych. Wśród tytułów firmowanych jego nazwiskiem są między innymi: "Dr. Doolittle" z Eddiem Murphym, "Out to Sea", w którym zagrała słynna para komików Walter Matthau i Jack Lemmon, przebój kinowy "Firma" /The Firm/ z udziałem Toma Cruise’a, film nagrodzony People’s Choice Award jako Najlepszy Obraz Dramatyczny, "Grumpy Old Men" laureat nagrody People’s Choice Award jako Najlepszy Obraz Komediowy, "Grumpier Old Men", w którym po raz kolejny zagrali razem Matthau i Lemmon, "Szalona odwaga" /Courage Under Fire/ z Denzelem Washingtonem i Meg Ryan, "The Chamber" na podstawie bestsellerowej powieści Johna Grishama, z Genem Hackmanem i Chrisem O’Donnellem, "Daylight" z udziałem Sylvestra Stallone, "Wodny świat" /Waterworld/ z Kevinem Costnerem oraz "Richie Rich" z Macaulay’em Culkinem.
Davis ma na swoim koncie również takie tytuły fabularne jak: "Predator", "Predator 2", "The Thing Called Love", "Fortress", "Gunmen", "Storyville", "Shattered", "Little Monsters", "The Last of the Finest", "License to Drive", "Three O’Clock High" oraz "The Hunted".
Na małym ekranie wyświetlane były takie produkcje Davisa jak "Asteroid", miniserial, który miał najwyższe notowania wśród miniseriali, filmów telewizyjnych i fabularnych prezentowanych w sezonie 1996-1997. Davis Entertainment wyprodukował także filmy "Volcano: Fire on the Mountain", wysoko oceniany obraz Trumana Capote’a "One Christmas" z udziałem Katharine Hepburn oraz popularny film telewizyjnej stacji CBS "This Can’t Be Love", w który zagrali Katharine Hepburn i Anthony Quinn.
Telewizyjna filmografia Davisa to także takie tytuły jak: "Tears and Laughter", "The Last Outlaw", "Silhouette", "Voyage", "Irresistible Force", "Wild Card", "Dangerous Passion", "Curiosity Kills" oraz "Caught in the Act". Davis Entertainment Television opracowuje obecnie kilka seriali i programów telewizyjnych dla sieci telewizji lokalnej i kablowej.
Davis urodził się i wychowywał w pobliżu Denver, w stanie Kolorado. Jego obsesja na punkcie filmu rozpoczęła się dość wcześnie, kiedy to jego ojciec zakupił w pobliżu miejsca zamieszkania rodziny kino, w którym wyświetlano aż do 300 filmów rocznie. Davis ukończył naukę w Bowdoin College, uczęszczał na Amherst College, posiada również tytuł M.B.A. przyznany przez Harvard Business School.
MICHAEL HACKETT (producent)
Film "Zapłata" jest debiutem Michaela Hacketta w roli producenta. Wcześniej jako jeden z dyrektorów firmy C-2 Pictures, nadzorował prace nad opracowaniem i produkcją filmu "Terminator 3: Bunt maszyn" /Terminator 3: Rise of the Machines/. Obecnie zajmuje się produkcją filmu "Wonder Twin Powers: Activate" oraz kolejnej adaptacji ekranowej prozy Philipa K. Dicka - "Adjustment Team", która ostatecznie wyświetlana będzie pod tytułem "Oceans Twelve" (Hackett współtworzył także scenariusz tego filmu).
Wcześniej jako producent w Davis Entertainment pracował przy filmach "Eclipse", "Edward 39" oraz "Munchies".
Hackett rozpoczynał swoją karierę jako kierownik produkcji w wytwórni Paramount Pictures, gdzie nadzorował prace nad takimi filmami jak: "Bez twarzy" /Face/Off/, "Patriot Games", "Clear and Present Danger", "Star Trek 7", "Star Trek 8", "Mission: Impossible", "Truman Show", "Event Horizon", "Hard Rain" oraz "Braveheart: Waleczne serce" /Braveheart/, jak również nad około 90 innymi projektami.
Hackett mieszka obecnie w Los Angeles wraz ze swoją żoną Rebeccą.
TERENCE CHANG (producent)
Terence Chang studiował architekturę na Uniwersytecie Stanu Oregon, zanim nie zainteresował się na dobre filmem i nie podjął w tym kierunku nauki na Uniwersytecie Nowojorskim. W 1979 roku powrócił do rodzinnego Hong Kongu, dołączył do zespołu Rediffusion Television (RTV) jako pracownik administracji w dziale produkcji. Przez dwa lata nadzorował prace operacyjne wszystkich produkcji telewizyjnych. W 1981 roku dołączył do zespołu Johnny Mak Productions i został producentem filmów "Lonely 15", "Dragon Force" i "Everlasting Love". Ostatni z tych filmów został wybrany do jednego z prestiżowych pokazów na Festiwalu Filmowym w Cannes.
Od 1986 do 1988 roku zajmował się dystrybucją filmów wytwórni D&B Films, przy czym udało mu się w tym czasie z powodzeniem wylansować wschodzące gwiazdy - Brandona Lee i Michelle Yeoh. W 1988 rozpoczął pracę w Film Workshop jako general manager, gdzie zajmował kierownicze stanowisko przy produkcji takich obrazów jak: "Zabójca" /The Killer/, "Swordsman", "Spy Games", "Love and Death in Saigon", "A Chinese Ghost Story II" oraz "Gunmen".
W maju 1990 roku Chang wraz z Johnem Woo założyli firmę producencką Milestone Pictures, która wypuściła filmy "Był sobie złodziej" i "Dzieci Triady" /Hard Boiled/. W tym samym czasie Chang został menedżerem azjatyckiej supergwiazdy Chow Yun-Fat oraz światowej klasy pisarki Lilian Lee, której książki "Farewell My Concubine" oraz "The Last Princess of Manchuria" zostały opublikowane w Anglii wydawnictwo William Morrow.
W 1993 roku, Chang został współproducentem amerykańskiego debiutu filmowego Johna Woo "Nieuchwytny cel" /Hard Target/. W 1994 roku wraz z Woo i Christopherem Godsickiem założył firmę WCG Entertainment. W tym czasie powstały filmy "Tajna broń" /Broken Arrow/, "Bez twarzy" /Face/Off/, "The Replacement Killers", "The Big Hit" oraz dramat akcji "The Corruptor". Chang występował także w charakterze producenta wykonawczego przeboju filmowego "Mission: Impossible 2".
W 2000 roku, Chang i John Woo założyli swoją drugą firmę producencką - Lion Rock Productions, pod szyldem której powstał obraz wojenny "Szyfry wojny" /Windtalkers/ oraz film "Bulletproof Monk".
STRATTON LEOPOLD (producent wykonawczy)
Prezentowany obecnie film "Zapłata" jest czwartym z kolei filmem realizowanym przez Leopolda dla wytwórni Paramount. Wcześniej współpracował z producentem Macem Neufeldem w charakterze producenta wykonawczego filmu "Suma wszystkich strachów" /The Sum of All Fears/ w reżyserii Phila Aldena Robinsona, z udziałem Bena Afflecka i Morgana Freemana. Był współproducentem obrazu "Bless the Child" w reżyserii Chucka Russella z Kim Basinger oraz "Córki Generała" /The General’s Daughter/ w reżyserii Simona Westa, w którym wystąpili John Travolta i Madeleine Stowe.
Leopold współpracował z wieloma reżyserami, w tym: Taylorem Hackfordem ("Bound by Honor"), Andriejem Konczałowskim ("Tango and Cash"), Peterem Weirem ("The Mosquito Coast"), Terrym Gilliamem ("Przygody Barona Munchausena") i Johnem Carpenterem ("Prince of Darkness" i "They Live"). Ważnym punktem w jego karierze była współpraca z legendarnym Johnem Hustonem przy znakomitym obrazie reżysera "Wise Blood".
Urodzony w Savannah, w stanie Georgia, Leopold rozpoczynał swoją karierę filmową w Atlancie, gdzie zanim nie trafił na dobre do produkcji pracował między innymi jako kierownik castingu i kierownik ds. lokalizacji. Przychodziło mu prowadzić prace w wielu miejscach na świecie - Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Anglii, Włoszech, Hiszpanii, Ameryce środkowej, Azjii i na Filipinach. Jego pełna filmografia obejmuje ponad 60 różnych filmów.
DAVID SOLOMON (producent wykonawczy)
Solomon rozpoczynał karierę filmową pracując jako koordynator produkcji przy kilku niskobudżetowych projektach realizowanych w Nowym Jorku. Następnie przez rok pracował z reżyserem Jonathanem Demmem w jego nowojorskim biurze produkcyjnym, gdzie pomagał przy produkcji kilku wideoklipów muzycznych i filmów dokumentalnych w reżyserii Demme’a. Po ukończeniu szkoły prawniczej Yale Law School w 1992 roku Solomon przez trzy lata pracował w kancelarii zajmującej się prawnymi sprawami branży rozrywkowej: Paul, Weiss, Rifkind, Wharton & Garrison. W 1995 roku przeniósł się do Los Angeles, aby podjąć pracę w charakterze Dyrektora ds. Kreacji w wytwórni Paramount Pictures, gdzie nadzorował opracowywanie i produkcję filmów fabularnych studio. Opuścił Paramount w 1997 roku, aby podjąć pracę w charakterze niezależnego producenta w Davis Entertainment, mającej swoją siedzibę w 20th Century Fox.
W zeszłym roku Solomon wrócił do Nowego Jorku, podejmując pracę w grupie opracowywania nowych przedsięwzięć biznesowych przy Forest Laboratories. Nadal jednak aranżuje i realizuje projekty filmowe dla różnych studio w Los Angeles. Obecnie zajmuje się produkcją filmu "Project Rebirth", długoterminowego, niedochodowego przedsięwzięcia filmowego przedstawiającego rekonstrukcję miejsca po World Trade Center. Zasiada w Zarządzie Lincoln Center Theater.
JEFFREY L. KIMBALL, ASC (zdjęcia)
Jeffrey L. Kimball już po raz kolejny spotyka się na planie filmowym z reżyserem Johnem Woo. Wcześniej jako autor zdjęć pracował przy "Szyfrach wojny" /Windtalkers/, absolutnym przeboju kasowym "Mission: Impossible 2" oraz krótkometrażowym filmie "The Hire: Hostage" z udziałem Clive’a Owena.
Filmografia Kimballa w charakterze operatora zdjęć to również: wchodząca niedługo na ekrany komedia "The Big Bounce", "Star Trek: Nemesis", "Stygmaty", "Wild Things", "The Specialist", "Curly Sue", "Jacob’s Ladder" oraz "The Legend of Billie Jean". Współpracował z reżyserem Tonym Scottem przy filmach "Prawdziwy romans" /True Romance/, "Revenge", "Gliniarz z Beverly Hills 2" /Beverly Hills Cop II/ oraz "Top Gun".
Kimball po raz pierwszy zainteresował się światem filmu, kiedy to w latach 1950-tych zakupił ośmiomilimetrową kamerę. Po ukończeniu North Texas State University, Kimball porzucił marzenia o zostaniu profesjonalnym basistą i rozpoczął pracę w filmie, początkowo jako stażysta u operatora Billa Langley’a.
Kimball mieszka obecnie w Mandalay Bay w stanie Kalifornia.
WILLIAM SANDELL (scenografia)
William Sandell pracował ostatnio przy epickim filmie Petera Weira "Pan i władca: Na krańcu świata" /Master and Commander: The Far Side of the World/ z udziałem Russella Crowe’a. Wcześniej zaprojektował scenografię do przebojowego filmu Eddiego Murphy "Dr. Doolittle 2", pracował z reżyserem Wolfgangiem Petersenem przy "Gniewie Oceanu" /The Perfect Storm/, "Air Force One" i "Epidemii" /Outbreak/. Jako scenograf zatrudniony był także przy filmach "Deep Blue Sea", "Small Soldiers", "The Flintstones", "Pamięć absolutna" /Total Recall/, "RoboCop" i "The Glimmer Man".
Artysta, który stworzył rzeźby kinetyczne - Sandell rozpoczynał swoją karierę w przemyśle filmowym jako asystent art directora przy filmie Martin Scorsese "Ulice zbrodni" /Mean Streets/. Sam zajął już stanowisko art directora przy produkcji Jonathana Demme’a "Fighting Mad", który wszedł na ekrany w 1975 roku. We wczesnej filmografii scenografa są między innymi takie tytuły jak: "The Promise", "Serial", "Spokojnie, to tylko awaria" /Airplane II: The Sequel/ oraz "St. Elmo’s Fire". Później zaprojektował także scenografię do "Big Business", "Nothing But Trouble", "Newsies" i "Hocus Pocus".
KEVIN STITT, A.C.E. (montaż)
Stitt zakończył ostatnio współpracę z reżyserem Brianem Helgelandem przy filmie "The Sin Eater" (znanym także pod tytułem "The Order"), wcześniej robiąc dla niego "Payback" i "A Knight’s Tale". Jako montażysta miał swój udział przy kręceniu filmów "Robinson Crusoe" oraz jako współmontażysta - "Another Stakeout", "Drop Zone", "Nick of Time", "Executive Decision", "Breakdown", "Teoria spisku" /Conspiracy Theory/, "Zabójcza broń 4" /Lethal Weapon 4/, "Deep Blue Sea" oraz “X-Men". Jego ostatni projekt filmowy to film "The Last Castle".
CHRISTOPHER ROUSE (montaż)
Christopher Rouse był ostatnio współmontażystą filmu "Włoska robota" /The Italian Job/, a także pełnił rolę dodatkowego montażysty przy filmie "Tożsamość Bourne’a" /The Bourne Identity/. Jego umiejętność prowadzenia zmiennego rytmu montażu, jak również komponowania scen o szybkich zwrotach akcji, w połączeniu ze zmysłem właściwego przedstawienia opowiadanej historii filmowej sprawiły, że dzisiaj Rouse należy do grona najbardziej wziętych specjalistów swojej branży.
Pracował wcześniej przy miniserialu "Anne Frank" z udziałem Bena Kingsley’a, za który nominowany był do nagrody Emmy. Zajmował się montażem wielokrotnie nagradzanego miniserialu "From the Earth to the Moon" wyprodukowanego przez Toma Hanksa i Rona Howarda. Rouse wykorzystał także swój talent jako dodatkowy montażysta filmu "Manito", wyróżnionego specjalną Nagrodą Jury w 2002 roku na Festiwalu Filmowym w Sundance, jak również przy filmie w systemie IMAX - "Olympic Glory".
GREGORY L. McMURRY (nadzór nad efektami wizualnymi)
Gregory L. McMurry związany jest z branżą efektów wizualnych od 1979 roku. Pracował między innymi przy takich sztandarowych produkcjach z udziałem specjalnych efektów wizualnych jak: "Star Trek: The Motion Picture", "Łowca androidów" /Blade Runner/, "Bliskie spotkania trzeciego stopnia" /Close Encounters of the Third Kind/, "Brainstorm", a także "2010: The Year We Make Contact". McMurry od lat prowadzi intensywne prace, które mają na celu konceptualizację efektów wizualnych, integrację cyfrowych, trójwymiarowych i fizycznych efektów, jak również projektowanie skomplikowanego sprzętu cyfrowego i mechanicznego pomocnego przy pracy z efektami wizualnymi. Jest pionierem w wykorzystaniu efektów cyfrowych, specjalizuje się w projektach, które wymagają szerokiej gamy technik. Jego filmografia to między innymi takie tytuły jak: "Queen of the Damned", "Jingle All the Way", "Sudden Death", "Timecop", "Out to Sea", "Waiting to Exhale", "Miracle on 34th Street" oraz "Bill & Ted’s Bogus Journey".
ERICA EDELL PHILLIPS (kostiumy)
Erica Edel Phillips ma sporo doświadczenia jeśli chodzi o projektowanie kostiumów do filmów futurystycznych. Została uhonorowana nagrodą Saturn Award za Najlepsze Kostiumy, przyznawaną przez Academy of Science Fiction and Fantasy za swoje prace do filmu Paula Verhoevena "Pamięć absolutna" /Total Recall/. Do tej zaszczytnej nagrody branżowej nominowana była także za wcześniejszy film tegoż reżysera "RoboCop". Kostiumy zaprojektowane przez Phillips do filmu "Soldier" zostały wybrane na ekspozycję podczas prestiżowego pokazu ‘mody’ filmowej - "Moda de Cinema at the Biennale Della Moda di Firenze: Cine Moda".
Phillips oraz scenograf William Sandell prowadzą ze sobą bliską współpracę od paru lat - wspólnie tworzyli wizerunek filmów Wolfganga Petersena "Epidemia" /Outbreak/ i "Air Force One". Z kolei współpraca z reżyserem Petersenem zaowocowała projektami do obrazów "Gniew oceanu" /The Perfect Storm/, "Na linii ognia" /In the Line of Fire/ oraz "Shattered".
Filmografia Phillips to także takie tytuły jak: "Córka generała" /The General’s Daughter/, "The Cable Guy", "Uwolnić orkę 2" /Free Willy 2: The Adventure Home/, "A Perfect World", "Major League", "Alien Nation" oraz "Smoking" /The Tuxedo/.
CAROLINE MACAULAY (współproducent)
Prezentowany obecnie film "Zapłata" jest drugim z kolei wspólnym projektem reżysera Johna Woo i występującej w charakterze współproducentki Caroline Macaulay. Pierwszym były "Szyfry wojny" /Windtalkers/, dramat z czasów II Wojny Światowej z udziałem Nicolasa Cage’a. Była także producentem wykonawczym filmu "Bulletproof Monk", z gatunku fantasy z udziałem Chow Yun-Fat. Przez ostatnie dziewięć lat Macaulay prowadzi współpracę z Johnem Woo i Terencem Changiem, zajmując różne kierownicze stanowiska w prowadzonej przez nich firmie producenckiej Lion Rock Productions. W tym czasie firma znacznie rozrosła się i umocniła swoją pozycję, zdobywając ostatnio kontakt produkcyjny z wytwórnią Paramount Pictures.
Jako Wiceprezes do spraw Wykonawczych w Lion Rock Productions, w tym charakterze od wiosny 2003 roku, Macaulay pracuje obecnie nad kilkunastoma projektami filmowymi, znajdującymi się na równych etapach realizacji. Jest wśród nich także transkontynentalna opowieść epicka "The Divide" oraz remake filmu Jeana-Pierre’a Melville’a "The Red Circle".
Macaulay rozpoczynała swoją karierę w 1993 roku, pracując w dziale literackim filmowej Agencji William Morris w Los Angeles. Jest absolwentką Tufts University (1992), gdzie była redaktor naczelną studenckiego tygodnika "The Observer", a także junior reporterką współpracującą z gazetą "The New York Times".
Obecnie mieszka w Los Angeles z mężem Sean Macaulay, krytykiem filmowym piszącym do "The London Times" oraz scenarzystą.
ARTHUR ANDERSON (współproducent)
Uczęszczając jeszcze na University of South Carolina Anderson otworzył firmę zajmującą się produkcją filmów reklamowych, gdzie pełnił rolę Producenta/Scenarzysty/Reżysera. Po ukończeniu nauki w 1977 roku rozpoczął pracę przy filmach fabularnych, dzieląc swój czas między Nowy Jork i Los Angeles. W 1980 roku został członkiem Gildii Amerykańskich Reżyserów Filmowych, przeniósł się do Los Angeles i pracował w charakterze asystenta reżysera przy licznych programach telewizyjnych i produkcjach fabularnych. Serial telewizyjny "The New Lassie" był pierwszym projektem, przy którym pracował jako scenarzysta i reżyser. W 1996 roku dołączył do zespołu współpracowników Johna Woo, aby w charakterze pierwszego asystenta reżysera pracować przy filmie "Bez twarzy" /Face/Off/, a następnie "Mission: Impossible 2". Od 2000 roku Arthur oprócz obowiązków pierwszego asystenta podjął się również zadania współprodukcji filmów Woo "Szyfry wojny" /Windtalkers/ oraz "The Hire: Hostage".
JOHN POWELL (muzyka)
Od czasu swojego przybycia do Stanów Zjednoczonych siedem lat temu John Powell skomponował liczne, cieszące się dużym uznaniem soundtracki filmowe. Jest on między innymi autorem muzyki do filmu Johna Woo "Bez twarzy" /Face/Off/, a także współautorem tematów muzycznych do filmów "Mrówka Z" /AntZ/ "Uciekające kurczaki" /Chicken Run/ i "Shrek". Miał swój udział także przy tworzeniu kompozycji do filmów "Podróż przedślubna" /Forces of Nature/ i "Endurance", a także obrazu "I Am Sam", za który nominowany był do nagrody Grammy. Skomponowana przez Powella muzyka do filmu "Tożsamość Bourne’a" /The Bourne Identity/ z udziałem Matta Damona, zdobyła sobie szerokie uznanie w branży.
Powell do wieku lat 13 był miłośnikiem i znawcą muzyki klasycznej. Wtedy jednak jego zainteresowania muzyczne nieco zmieniły się idąc bardziej w stronę rock ’n’ rolla i jazzu. W 1986 roku zamienił skrzypce na altówkę, co umożliwiło mu podjęcia nauki w London’s Trinity College of Music, gdzie studiował kompozycję, zdobywając wiele szkolnych nagród, w tym im. Johna Halforda oraz Boosey and Hawkes Bursary Music College Prizes. W 1988 roku Powell otrzymał zlecenie na skomponowanie muzyki do filmów reklamowych i telewizyjnych w wytwórni London’s Air-Edel Music. To właśnie tam Powell miał okazję współpracować z kompozytorami Hansem Zimmerem i Patrickiem Doylem, dzięki czemu wkrótce brał udział w tworzeniu kompozycji do filmów fabularnych. Początkowo asystował Doyle’owi w komponowaniu soundtracku do filmu "Into the West", a także pisząc motywy przewodnie i pracując jako programator muzyki elektronicznej dla Zimmera przy "Białym kle" /White Fang/.
Powell opuścił wytwórnię Air-Edel w 1995 roku, stając się jednocześnie współzałożycielem wraz z Garvinem Greenaway’em londyńskiego komercyjnego domu muzycznego - Independently Thinking Music (ITM). Razem skomponowali muzykę do 100 kampanii reklamowych, między innymi dla takich klientów jak Coca-Cola, BMW i Sega. ITM prowadziło również współpracę z paryskim domem muzycznym Vol de Nuit, komponując wspólnie podkłady do francuskich reklamówek i niezależnych produkcji filmowych.
Po przybyciu do Stanów w 1997 roku, Powell skomponował kilka tematów muzycznych dla Hansa Zimmera do filmu "Cienka czerwona linia" /The Thin Red Line/, aranżował też utwory skomponowane przez Stephena Schwartza do "Księcia Egiptu" /The Prince of Egypt/. Swoją wszechstronność muzyczną zademonstrował komponując tematy do filmów komediowych "Evolution" i "Rat Race", a także obrazów "Drumline", "Dwa tygodnie na miłość" /Two Weeks Notice/, "Agent Cody Banks" oraz "Włoska robota" /The Italian Job/.