"Zakochany bez pamięci": DLACZEGO NOWY JORK
O umiejscowieniu akcji filmu w Nowym Jorku zadecydowano stosunkowo wcześnie.
Chcieliśmy, by film był tak realistyczny i szorstki jak to tylko możliwe – wspomina Kaufman.
Nie osiągnęlibyśmy tego efektu, gdybyśmy zdecydowali się kręcić gdzie indziej. W Nowym Yorku panuje nastrój, którego nie ma w L.A. ani żadne inne miasto. Nowy York to miasto z klimatem jedynym w swoim rodzaju. Dlatego staraliśmy się zatrudniać wyłącznie ludzi mieszkających w Nowym Jorku, tych, którzy oddychają na co dzień tutejszym powietrzem, znają każdy krawężnik, kupują hot-dogi zawsze w tej samej budce.
Była wśród nich jedna z najbardziej uznanych autorek zdjęć niezależnego kina w USA - Ellen Kuras.
Energia i nastrój NYC zostały uchwycone głównie poza centrum. Kluczowe sceny filmowano na Grand Street i Lower East Side na Manhattanie (tam znajdowało się biuro Lacuna Inc.), w Yonkers (mieszkanie Joela), w Williamsburg (mieszkanie Clementine) i na Grand Central Station. Obsada i ekipa filmowa spędzili też tydzień w Montauk na Long Island, by nakręcić sceny plażowe. Zdjęcia rozpoczęto 13 stycznia 2003, a zakończono 3 kwietnia. Producent Steve Golin wspomina:
To było ogromne wyzwanie, często byliśmy na dworze w środku nocy, w czasie srogiej zimy, w najwspanialszym mieście na Ziemi.
W Nowym Yorku sprzyjały nam nawet najtrudniejsze warunki pogodowe. Scenariusz aż prosił się o masy śniegu. Gdy przyszło do kręcenia w plenerze, zdaliśmy sobie sprawę, że sztuczny śnieg był zbyt drogi. Dlatego Charlie Kaufman usunął śnieg ze scenariusza. Jednak gdy rozpoczęliśmy zdjęcia, jak na zawołanie spadły całe tony śniegu. Nikt się nie zmartwił. Wykorzystaliśmy je w sekwencjach realizowanych na zamarzniętym jeziorze na Charles River.
To nie film narzucał charakter wizualny otoczeniu, lecz plenery dyktowały ostateczny charakter zdjęć. Podczas wstępnej fazy produkcji Michel Gondry i scenograf Dan Leigh zwiedzili okolicę w poszukiwaniu odpowiednich miejsc. Plaża w Montauk, posiadłość w Wainscott, bar na Brooklynie, Madison Square Park, stacja metra na 125th Street – wszystkie te charakterystycznie nowojorskie plenery znalazły się w filmie. Ich charakter określił ostatecznie to, jak kręcone będą kolejne sceny, jak wyglądać będą statyści i w jakie kostiumy przebierze ich projektantka Melissa Toth.