Reklama

"Zakładnik": TWÓRCY FILMU

MICHAEL MANN (Reżyseria/Producent)

Ma w swoim dorobku wiele prestiżowych nagród i wyróżnień, które zdobył jako reżyser, scenarzysta i producent filmowy. Nominowany był do Nagrody Akademii® w trzech kategoriach – najlepszy reżyser, film i scenariusz adaptowany, a wszystko to za sprawą obrazu “Informator” /The Insider/, nakręconego w oparciu o artykuł Marie Brenner z Vanity Fair: “The Man Who Knew Too Much”. W filmie zagrał Russell Crowe, który za swoją rolę Jeffrey’a Wiganda również otrzymał nominację do Oscara®. Dodatkowo “Informator” nominowany był do nagrody Złotego Globu, a także został doceniony przez takie opiniotwórcze gremia jak: Gildia Amerykańskich Reżyserów Filmowych, Gildia Amerykańskich Scenarzystów i Producentów. Reżyser otrzymał także prestiżową nagrodę im. Paula Selvina.

Reklama

Kolejnym projektem Manna, występującego tym razem w charakterze reżysera, producenta i współautora scenariusza, był film „Ali”, biograficzna opowieść o legendzie boksu Muhammadzie Alim. Za tytułową kreację Alego aktor Will Smith nominowany był do Nagrody Akademii®, a także uhonorowany został nagrodą Image. Urodzony w Chicago, Mann jest absolwentem Uniwersytetu Stanu Wisconsin oraz London Film School. Po ukończeniu nauki pozostał przez jakiś czas w Europie, gdzie prowadził niewielką firmę producencką i kręcił jednocześnie filmy dokumentalne, krótkometrażowe i reklamowe. W 1970 roku jego krótkometrażowy obraz „Jaunpuri” zdobył nagrody na festiwalach filmowych w Cannes, Melbourne i Sydney. W kolejnym roku Mann wrócił do Stanów, żeby nakręcić kolejny film dokumentalny „17 Days Down the Line.”

Wczesne lata 1970’ wiążą się z aktywną współpracą Manna z telewizją – w tym czasie zaczął pisać scenariusz do serialu „Starsky i Hutch”, a następnie odcinki serialu „Police Story” i “Vega$.” W 1979 roku został współscenarzystą i reżyserem telewizyjnego obrazu „The Jericho Mile”, z udziałem Petera Straussa, który przyniósł mu nagrody Emmy za Najlepszy Scenariusz oraz DGA dla Najlepszego Reżysera.

W kolejnym roku Mann nakręcił swój pierwszy film fabularny – “Złodzieja” /Thief/, z udziałem Jamesa Caana, Tuesday Weld, Willie Nelsona i Jima Belushi. Był także autorem scenariusza oraz producentem wykonawczym filmu. Kolejnym projektem był gotycki horror „Twierdza” /The Keep/, w którym zagrali Gabriel Byrne, Scott Glenn i Ian McKellen.

W 1986 roku Mann przeniósł na ekran stworzoną przez Thomasa Harrisa postać seryjnego zabójcy Dr Hannibala Lectera, który pojawił się w filmie pt. „Czerwony smok” /Manhunter/. Rok 1991 rozpoczął serię dużych produkcji reżyserskich Manna. Pierwszą z nich był “Ostatni Mohikanin” /The Last of the Mohicans/, z udziałem Daniela Day-Lewisa i Madeleine Stowe; kolejnymi crime story „Gorączka” /Heat/ (1995), z Alem Pacino, Robertem De Niro, Valem Kilmerem, Jonem Voightem i Ashley Judd; wspomniany już „Informator” /The Insider/ z Russellem Crowem i Alem Pacino, a następnie „Ali”, z Willem Smithem w roli tytułowej.

W całej swojej karierze Mann utrzymywał bliski kontakt z telewizją – wprowadził na ekran i był producentem wykonawczym serialu „Miami Vice” Tony’ego Yerkovicha, a następnie cieszącego się ogromną popularnością „Crime Story.”

Mann jest laureatem nagrody Emmy za wyjątkowy serial (1990) „Drug Wars: The Camarena Story”, którego był producentem, w kolejnym roku nominowany był do tej nagrody za kontynuację “Drug Wars” – „Drug Wars: The Cocaine Cartel”. W 2002 roku został producentem wykonawczym filmu “Robbery Homicide Division” stacji CBS, z udziałem Toma Sizemore’a.

Prowadzący aktywną działalność producencką Mann zaangażował się ostatnio w biograficzny film Howarda Hughesa „The Aviator”, z Leonardo DiCaprio, w reżyserii Martina Scorsese. W opracowaniu jest najnowszy projekt – dramat z czasów II Wojny Światowej „The Few”, przedstawiający wydarzenia z czasów Bitwy o Anglię. Zagra w nim Tom Cruise.

STUART BEATTIE (Scenariusz)

Jest współautorem scenariusza niedawnego przeboju kinowego “Piraci Karaibów: Klątwa czarnej perły” /Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl/. Napisał także scenariusze, na podstawie których nakręcono ostatnio horror “30 Days of Night”, w reżyserii Sama Raimi oraz film „Derailed”.

Beattie urodził się i wychowywał w Australii. Z czasem przeniósł się do Stanów, żeby tutaj kontynuować swoją karierę scenarzysty. W 1994 roku został laureatem nagrody im. Diane Thomas, przyznawanej w ramach prowadzonego na uczelni UCLA programu dla młodych pisarzy. Trzy lata później Beattie mógł już oglądać swój fabularny debiut – nakręcony na podstawie jego scenariusza film „Joey”, opowiadający o przyjaźni chłopca i małego kangura. Film cieszył się ogromną popularnością, nagrodzony został m.in. wyróżnieniem Australia’s People’s Choice Award jako Faworyt Publiczności. Beattie jest autorem scenariusza niezależnej produkcji „Kick”, z udziałem Paula Mercurio, Radha Mitchella i Martina Hendersona.

JULIE RICHARDSON (Producentka)

Prezentowany obecnie film “Zakładnik” /Collateral/ jest producenckim debiutem fabularnym Richardson.

Richardson jest absolwentką Mercer University w Atlancie. Po ukończeniu nauki przez pewien czas zajmowała się opracowywaniem i przygotowaniem programów edukacyjnych dla dzieci i młodzieży. Z czasem jej zainteresowania poszły bardziej w stronę przemysłu rozrywkowego. Występowała przed kamerą w wielu filmach reklamowych, a następnie pełniła rolę rzecznika prasowego m.in. takich firm jak Sharp Electronics, Ford, Pepsi, Coca-Cola i Chevrolet, żeby wymienić tylko część z nich. Następny krok prowadził już bezpośrednio do pracy producentki filmów reklamowych, a także scenarzystki i producentki filmów krótkometrażowych.

Chcąc poszerzyć swoje wykształcenie zawodowe Richardson rozpoczęła studia w American Film Institute oraz uczęszczała na program szkoleniowy UCLA Extension. To właśnie tam miała okazję poznać scenarzystę Stuarta Beattie i po raz pierwszy usłyszała o projekcie filmowym „Zakładnik”. Postanowiła zająć się nim na poważnie, w związku z czym zainteresowała nim firmę producencką Edge City, prowadzoną przez Franka Darabonta, Roba Frieda i Chucka Russella.

Richardson wraz z Nathanem Holtzem założyła ostatnio własną firmę producencką Imaginarium Entertainment Group. Obecnie ma ona w opracowaniu kilka ciekawych projektów małego i dużego ekranu, w tym m.in.: komedię „A Rhinestone Alibi”, parabiograficzny film „Rose and the Americans” opowiadający o życiu słynnej wokalistki brytyjskiej Miriam Makeby, komedię “To Beat Hell” oraz “Mean Cuisine”.

Dodatkowo, Imaginarium opracowuje obecnie serial komediowy “The Station”.

DION BEEBE (Zdjęcia)

Nominowany był do Nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej® oraz BAFTA za zdjęcia do nagrodzonego Oscarem® filmu Roba Marshalla „Chicago”. Ostatnio pracował także przy biograficznym filmie Gillian Armstrong „Charlotte Gray”, z udziałem Cate Blanchett oraz kontrowersyjnym thrillerze Jane Campion „Tatuaż” /In the Cut/, z Meg Ryan i Markiem Ruffalo. Za pracę przy tym ostatnim obrazie Beebe uhonorowany został nagrodą Australian Cinematographers Society’s Golden Tripod.

Beebe już wcześniej doceniony został za swój filmowy wkład przez Stowarzyszenie Australijskich Operatorów Filmowych za zdjęcia do obrazu Johna Currana „Praise”, a także krótkometrażowe filmy „Down Rusty Down” i “Black Sorrow.” Jest laureatem nagrody Australijskich Krytyków Filmowych za film Johna Hughesa “What I Have Written”, nominowany był do tej nagrody także za obraz Clary Law „Bogini roku 1967” /The Goddess of 1967/. Dwie nagrody Australijskiego Instytutu Filmowego przypadły mu w udziale za pracę przy “Eternity” i “The Space Between the Door and the Floor”. W 2003 roku Australijski Instytut Filmowy przyznał mu prestiżową nagrodę im. Byrona Kennedy’ego, po raz pierwszy w historii wręczoną operatorowi filmowemu.

Filmografia Beebe to również takie tytuły jak: thriller science fiction Kurta Wimmera „Equilibrium”, „Święty dym” /Holy Smoke/ Jane Campion, „My Own Country”, „Memory & Desire”, „Z nurtem życia” /Floating Life/ oraz „Crush”.

PAUL CAMERON (Zdjęcia)

Ostatnio stanął za kamerą pracując przy filmie Tony’ego Scotta „Człowiek w ogniu” /Man on Fire/ z Denzelem Washingtonem i Dakotą Fanning. Wcześniej współpracował z reżyserem Scottem przy filmie krótkometrażowym „The Hire: Beat the Devil”, z Garym Oldmanem, Clivem Owenem i legendarnym Jamesem Brownem. Obraz ten przyniósł Cameronowi w 2003 roku Złotą Nagrodę Clio za najlepsze zdjęcia.

Jego filmografia to także: „Kod dostępu” /Swordfish/ z Johnem Travoltą, Halle Berry i Hugh Jackman oraz „60 sekund” /Gone in Sixty Seconds/, z udziałem Nicolasa Cage’a i Angeliny Jolie. Debiutem fabularnym Camerona była czarna komedia Stacy’ego Title’a „Kolacja z arszenikiem” /The Last Supper/ z Cameron Diaz i Ronem Eldardem.

Cameron ma na swoim koncie również wiele filmów reklamowych i wideoklipów. Pracował między innymi z takimi artystami jak: Marc Anthony, Janet Jackson i Prince oraz reżyserami Antoine Fuquą, Simonem Westem i Paulem Hunterem.

DAVID WASCO (Scenografia)

Jest autorem scenografii do prawie wszystkich filmów Quentina Tarantino, w tym ostatnich produkcji reżysera „Kill Bill: Vol. 1”, za którą nominowany był do nagrody Excellence oraz tegorocznego przeboju „Kill Bill: Vol. 2.” Pracował także przy „Jackie Brown”, „Pulp Fiction” i „Wściekłych psach” /Reservoir Dogs/.

W jego dorobku są również produkcje: „Genialny klan” /The Royal Tenenbaums/ Wesa Andersoan, „Rushmore”, „Trzech facetów z Teksasu” /Bottle Rocket/, „Skok” /Heist/ Davida Mameta, „Oleanna,” „Gra o miłość” /Bounce/ Dona Roosa”, „Jak jej nie kochać” /She’s So Lovely/ Nicka Cassavetesa, „Dotyk” /Touch/ Paula Schradera oraz wiele niezależnych produkcji.

JEFFREY KURLAND (Kostiumy)

Projektował stroje do produkcji kostiumowej „Hidalgo”, a także thrillera „Criminal”, najnowszej produkcji Stevena Soderbergha. Z Soderberghiem miał okazję współpracować przy filmach „Ryzykowna gra” /“Ocean’s Eleven/ oraz „Erin Brockovich,” który przyniósł mu nagrodę Gildii Amerykańskich Projektantów Kostiumów.

Kurland przez wiele lat współpracował z Woody Allenem, projektując kostiumy między innymi do filmów: „Strzały na Broadway’u” /Bullets Over Broadway/ (nominowany był za ten film do Oscara®), „Złote czasy radia” /Radio Days/ (nominacja do BAFTY), „Wszyscy mówią kocham cię” /Everyone Says I Love You/, „Jej wysokość Afrodyta” /Mighty Aphrodite/, „Tajemnica morderstwa na Manhattanie” /Manhattan Murder Mystery/, „Mężowie i żony” /Husbands and Wives/, „Alice,” „Zbrodnie i wykroczenia” /Crimes and Misdemeanors/, „New York Stories,” „September,” „Hannah i jej siostry” /Hannah and Her Sisters/, „Purpurowa róża z Kairu” /The Purple Rose of Cairo/ i „Danny Rose z Broadway’u” /Broadway Danny Rose/.

Filmografia Kurlanda to również: „Człowiek z księżyca” /Man on the Moon/ Milosa Formana, „Pełnia życia” /Living Out Loud/ Richarda LaGravanese’a, „W moich snach” /In Dreams/ Neila Jordana, komedia P.J. Hogana „Mój chłopak się żeni” /My Best Friend’s Wedding/ oraz dwie produkcje Nory Ephron „This Is My Life” i „Wariackie święta” /Mixed Nuts/.

JAMES NEWTON HOWARD (Muzyka)

Pięciokrotnie nominowany był do Nagrody Akademii®, a ma w swoim dorobku ponad 100 dużych produkcji filmowych. Nominowany był do Oscara® za kompozycje do filmów: „Mój chłopak się żeni” /My Best Friend’s Wedding/, „Ścigany” /The Fugitive/ oraz „Książę przypływów” /The Prince of Tides/, a także utwory “Look What Love Has Done” z filmu “Junior” i “For the First Time” w „Szczęśliwym dniu” /One Fine Day/. Za oba te utwory Howard nominowany był także do nagrody Złotego Globu.

Obecnie artysta pracuje nad ścieżką dźwiękową do filmu “The Interpreter,” z udziałem Nicole Kidman i Seana Penna, w reżyserii Sydney’a Pollacka. Jest autorem muzyki do wszystkich dotychczasowych filmów M. Nighta Shyamalana, począwszy od jego debiutu fabularnego „Szósty zmysł” /The Sixth Sense/, do „Niezniszczalnego” /Unbreakable/, „Znaków” /Signs/ i „Osady” / The Village/.

Długa lista osiągnięć filmowych kompozytora obejmuje także: cztery komedie z udziałem Julii Roberts – „Pretty Woman”, „Uciekająca panna młoda” /Runaway Bride/, „Mój chłopak się żeni” /My Best Friend’s Wedding/ oraz „Ulubieńcy Ameryki” /America’s Sweethearts/, trzy filmy reżysera Lawrence’a Kasdana: „Grand Canyon,” „Wyatt Earp” i „Łowca snów” /Dreamcatcher/; „Epidemia” /Outbreak/, „Upadek” /Falling Down/, „Lęk pierwotny” /Primal Fear/, „Morderstwo doskonałe” /A Perfect Murder/, „Adwokat diabła” /The Devil’s Advocate/, „Kosmiczny mecz” /Space Jam/, „Dave” oraz „Moja dziewczyna” /My Girl/, żeby wymienić zaledwie część z nich.

Jeśli chodzi o współpracę z małym ekranem to Newton Howard otrzymał nagrodę Emmy za najlepszy temat przewodni serialu „Gideon’s Crossing”; nominowany był także w tej samej kategorii za kompozycję do „Ostrego dyżuru” /E.R/.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Zakładnik
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy