Reklama

"Za szybcy, za wściekli": FILMOWCY

Producent, reżyser i scenarzysta JOHN SINGLETON (Reżyser) rozpoczął swoją międzynarodową karierę w 1991 roku, kiedy jego pierwszy film, Boyz N the Hood - inteligentne spojrzenie na grupę przyjaciół żyjących w rządzonym przez gangi Południowo-Centralnym Los Angeles - zdobył nominacje do nagrody Akademii® za Najlepszy Scenariusz Oryginalny oraz Najlepszą Reżyserię. Singleton był pierwszym afro-amerykańskim reżyserem (i najmłodszym filmowcem), który zdobył dwie nominacje właśnie w tych kategoriach. Reżyser został uhonorowany innymi licznymi nagrodami za swój debiut - LAFCA New Generation Award, MTV Movie Award dla Najlepszego Debiutanta (1992), New York Film Critics Circle Award dla Najlepszego Debiutującego Reżysera (1991), ShoWest Award dla Scenarzysty Roku oraz specjalna nagroda za Debiut Reżyserski Roku (1992).

Reklama

Kolejnym filmem, który Singleton wyreżyserował (był także autorem scenariusza i producentem) był Poetic Justice z Janet Jackson w roli głównej. Film opowiadał historię młodej poetki, a wystąpili w nim także Tupac Shakur i Regina King. Dramat z akcją rozgrywającą się w środowisku uniwersyteckim Higher Learning (Singleton ponownie pełnił trzy funkcje - producenta/reżysera/scenarzysty) powstał przy udziale takich osobistości ekranu jak Omar Epps, Laurence Fishburne, Ice Cube, Jennifer Connelly, Michael Rappaport, Cole Hauser i Kristy Swanson, między innymi.

W 1997 roku, Singleton wyreżyserował dramat historyczny Rosewood - którego scenariusz podejmował temat zniszczenia, w 1923 roku, miasta Rosewood na Florydzie zamieszkanego głównie przez czarnych mieszkańców. Tragedia była następstwem nienawiści rasowej oraz kłamstw. W filmie, do którego scenariusz napisał Gregory Poirier, występują Ving Rhames, Jon Voight, Don Cheadle oraz Esther Rolle. W 2000 roku, Singleton przywrócił do łask klasycznego bohatera kultowej serii TV Shafta. W filmie zatytułowanym właśnie Shaft wystąpił Samuel L. Jackson, a obok niego Vanessa Williams, Busta Rhymes, Christian Bale i Richard Roundtree. Obraz wyprodukowali Scott Rudin i Mark Roybal na podstawie scenariusza Richarda Price, Shane Salerno i samego Singletona.

Dziesięć lat po tym, jak zajął się pokazaniem na ekranie Południowo-Centralnego Los Angeles, Singleton jeszcze raz podjął podobny temat w filmie Baby Boy, którego był także producentem, pisarzem i reżyserem. W skład obsady aktorskiej weszli - piosenkarz R&B i aktor Tyrese, Ving Rhames, Snoop Dogg i debiutująca Taraji P. Henson. Film otrzymał cztery nominacje do nagrody NAACP.

Kariera reżysera rozpoczęła się już w okresie, kiedy brał udział w Programie Scenariuszowym na University of Southern California. Otrzymał wtedy trzy nagrody za swoje próby scenariuszowe - nagroda Jacka Nicholsona w 1989 i 1990 roku oraz nagroda Roberta Riskina w 1989 roku. Dzięki tym nagrodom jeszcze na studiach podpisał umowę z Creative Artists Agency, co pomogło mu sprzedać scenariusz filmu Boyz N the Hood.

Singleton zajmuje się także reżyserią reklam telewizyjnych (Coca-Cola, AT&T i Burger King) oraz muzycznych teledysków (Michael Jackson).

MICHAEL BRANDT & DEREK HAAS (Scenarzyści) rozpoczęli wspólne pisanie scenariuszy po ukończeniu Baylor University, gdzie Michael studiował film a Derek, angielską literaturę.

Na początku ich współpracy, Michael pracował jako montażysta podczas realizacji filmów Roberta Rodrigueza i Quentina Tarantinoa W tym samym czasie Derek pracował dla olbrzymiej agencji reklamowej w Atlancie, gdzie produkował reklamy o budżetach przewyższających często budżety wielu niezależnych filmów fabularnych. Pierwszy wspólny sukces nastąpił wraz z filmem The Courier w reżyserii Jana De Bonta.

Poza scenariuszem do filmu Za szybcy i za wściekli, para pisze obecnie dla Lion’s Gate, Sony, Universal, MGM i Fox 2000 - tego lata wejdzie na ekrany napisany przez nich film Mission Without Permision w reżyserii Barta Freundlicha. Scenarzyści współpracują regularnie z takimi producentami jak Jay Stern, Brett Ratner, Chuck Roven, Maureen Peyrot, Barry Josephson i Laura Ziskin. Brandt & Haas obecnie zajęci są pracą nad scenariuszem dla Universal Pictures zatytułowanym Spy-Hunter oraz filmem akcji dla dzieci Battle World dla Fox 2000.

NEAL H. MORITZ (Producent) jest właścicielem firmy Original zajmującej się produkcją filmów, programów telewizyjnych, reklam, teledysków, a także reprezentowaniem artystów. Neal ukończył UCLA na Wydziale Ekonomii oraz Program Produkcji Filmowej Petera Starka na University of Southern California.

W zeszłym roku Neal wyprodukował przebój Sweet Home Alabama, romantyczną komedię z Reese Witherspoon w roli głównej oraz XXX, współczesną wersję Jamesa Bonda z Vinem Dieselem i Samuelem L. Jacksonem. Podczas realizacji XXX producent już po raz czwarty współpracował z reżyserem Robem Cohenem. Razem zrealizowali przebój 2001 roku Szybcy i wściekli - film zarobił ponad 145 mln dolarów przez pierwsze dni wyświetlania - z Vinem Dieselem, Paulem Walkerem, Michelle Rodriguez i Jordaną Brewster w rolach głównych oraz The Skulls (z Paulem Walkerem i Joshem Jacksonem) i film HBO The Rat Pack (z Rayem Liotta i Donem Cheadle - 11 nominacji do nagrody Emmy).

Wcześniejsze filmy, które powstały z udziałem Moritza pozwoliły mu na osiągnięcie pozycji jednego z najbardziej rentownych producentów Hollywood. Pierwszym filmem był Juice, a po nim nastąpił przebój I Know What You Did Last Summer z przełomowymi rolami Jennifer Love Hewitt, Sary Michelle Gellar, Ryana Phillipe i Freddie'go Prinze, Jr. W sequelu pt. I Still Know What You Did Last Summer, wystąpiła sensacja muzyki pop Brandy. Kolejnymi filmami Neala były Urban Legend oraz Urban Legends: Final Cut. Pierwszym filmem w całości finansowanym przez firmę Original Film był film Cruel Intentionsy z Sarą Michelle Gellar, Ryanem Phillipe oraz Reese Witherspoon.

Ostatnio Neal wyprodukował Not Another Teen Movie, komedię Slackers z Jasonem Schwartzman i Devon Sawa oraz Volcano; Blue Streak z Martinem Lawrence; Saving Silverman z Jackiem Black, Steve Zahnem i Jasonem Biggsem, a także The Glass House z Leelee Sobieski.

Produkcje filmowe Neala zaplanowane na 2003 rok to thriller z Denzelem Washingtonem Out of Time w reżyserii Carla Franklina; Torque - film akcji w reżyserii Josepha Kahna (znany autor muzycznych teledysków) oraz dwa przeboje tego lata S.W.A.T. (scenariusz na podstawie programu telewizyjnego z lat 70-tych) z Colinem Farrellem, Samuelem L. Jacksonem i Michelle Rodriguez w rolach głównych i Za szybcy i za wściekli.

W 2002 roku firma Original stworzyła dział reprezentowania artystów kierowany przez Marty Adelstein - założyciela i byłego partnera w agencji Endeavor. Klienci firmy to między innymi - Dwayne “The Rock” Johnson, Ryan Reynolds, Timothy Olyphant, James Van Der Beek, Lucy Lawless, Jeri Ryan, Gary Dourdan, Ashley Scott oraz scenarzyści David E. Kelley, Bonnie Turner, Glen Morgan & James Wong, Brad Hall, Jack Handey, a także reżyser Rob Cohen.

LEE R. MAYES (Producent Wykonawczy) pełnił funkcję producenta wykonawczego podczas realizacji tak różnorodnych projektów jak Duets (z Gwyneth Paltrow) w reżyserii Bruce'a Paltrow, komedia Mężowie i żona (Multiplicity) z Michaelem Keatonem i Andie MacDowell, A Low Down Dirty Shame (z Keenen Ivory Wayans i Jadą Pinkett Smith), Straszny film 2 (Scary Movie 2), F/X2, Rudy, Out Cold oraz przebój Straszny film (Scary Movie) - ostatnie dwa filmy wyprodukował. Zanim został producentem, Mayes pracował jako kierownik produkcji na planie Domu gry (House of Games) Davida Mameta, No Mercy i Desert Bloom oraz jako kierownik d/s lokalizacji - Miejsca w sercu (Places in the Heart), Silkwood i Ragtime.

Mayes ukończył Wydział Literatury Angielskiej w Austin College, jest także absolwentem Wydziału Filmu Columbia University. Służył w Marynarce w stopniu oficera.

W dorobku MICHAELA FOTTRELLA (Producent Wykonawczy) znajdują się takie filmy jak Sweet Home Alabama z Reese Witherspoon, Sorority Boys, The New Guy, Rock Star z Markiem Wahlbergiem i Jennifer Aniston, przebojowa komedia Blue Streak, Cruel Intentions oraz A Very Brady Sequel. Fottrell pełnił także funkcję kierownika produkcji podczas realizacji Mighty Joe Young (z Charlize Theron), Wulkanu (Volcano) z Tommy Lee Jonesem i Anne Heche, Karmazynowego przypływu (Crimson Tide), Gross Anatomy, Warlock i Shy People, między innymi.

Fottrell przez wiele lat był także producentem wykonawczym w wytwórniach Walt Disney i Touchstone Pictures. Nadzorował produkcję takich tytułów jak Ojciec panny młodej (Father of the Bride), Kiedy mężczyzna kocha kobietę (When a Man Loves a Woman), Pretty Woman, Zakonnica w przebraniu (Sister Act) i What About Bob?, między innymi.

Absolwent Szkoły Filmowej USC, Fottrell uznaje George'a Lucasa za osobę, dzięki ispiracji której rozpoczął pracę w przemyśle filmowym.

MATTHEW F. LEONETTI, A.S.C. (Zdjęcia) ukończył ostatnio pracę nad dramatem science-fiction The Butterfly Effect, z Ashton Kutcher w roli głównej. Jego dorobek obejmuje ponadto - Godziny szczytu 2 (Rush Hour 2) z Jackie Chanem i Chrisem Tuckerem, thriller Along Came A Spider (z Morganem Freemanem), Star Trek: Insurrection, Gatunek II (Species II), Mortal Combat 2: Annihilation, Dziwne dni (Strange Days), Star Trek: Generations, Dead Again, Dragnet, Commando, Weird Science, Jagged Edge, Fast Times at Ridgemont High, Poltergeist i Breaking Away, między innymi. Ogólnie Leonetti jest autorem zdjęć do ponad 40 filmów zrealizowanych w ciągu ostatnich 30 lat.

Pochodzący z Kalifornii, Leonetti studiował finanse na Loyola Marymount

University, ale zawsze interesował go film (dowiedział się sporo o przemyśle filmowym od ojca, który od lat pracował jako oświetlacz na planie filmowym). Przez pewien czas po ukończeniu szkoły pracował jako asystent operatora w firmie produkującej reklamy telewizyjne, a następnie po odbyciu służby wojskowej zajął się pracą operatora - w 1969 roku - w filmach fabularnych. Trzy lata później został autorem zdjęć.

KEITH BRIAN BURNS (Scenografia) ukończył ostatnio pracę na planie filmu Stark Raving Mad - czarnej komedii, której akcja rozgrywa się w świecie klubów muzycznych. Wcześniej pracował jako autor scenografii podczas realizacji Liberty Stands Still z Wesleyem Snipesem i Lindą Fiorentino oraz Baby Boy, Higher Learning i Poetic Justice w reżyserii Johna Singletona, z którym Burns pracuje już od ponad 12 lat. Inne filmy Burnsa to Always Outnumbered Michaela Apteda, Sneakers Phila Aldena Robinsona, Talent for the Game Roberts M Youngs oraz B*A*P*S i Black & White.

Burns zanim 15 lat temu zajął się projektowaniem scenografii do filmów, pracował jako architekt.

BRUCE CANNON, A.C.E. (Montaż) jest długoletnim współpracownikiem reżysera Johna Singletona. Pracował z nim uprzednio nad filmami Baby Boy, Rosewood, Higher Learning, Poetic Justice i Boyz N The Hood. Na jego filmografię składają się ponadto następujące tytuły - O czym marzą faceci (One Night at McCool’s) z Mattem Dillonem, Michaelem Douglasem i Liv Tyler, Sunset Strip (komedia, której akcja rozgrywa się na słynnej ulicy Los Angeles w 1972), Paulie (komedia familijna), Carried Away (film telewizyjny), The Heart of Justice (film telewizyjny), Crazy People (z Dudleyem Moore i Daryl Hannah), The End of Innocence (film autobiograficzny w reżyserii Dyan Cannon), Dead Man Out, Time Out, One Fine Night, The Wind, Rose and Katz, Silverado, The Big Chill, Rocky III, E.T. the Extra-Terrestrial oraz Body Heat.

DALLAS PUETT, A.C.E. (Montaż) współpracował w swojej karierze z najbardziej znanymi reżyserami. Na jego dorobek składa się długa lista przebojów - Star Trek: Nemesis, Tomb Raider z Angeliną Jolie w roli głównej, Deep Blue Sea Renny'ego Harlina; Zabójcza broń 3 i 4 (Lethal Weapons 3 & 4), Maverick i Radio Flyer wszystkie trzy w reżyserii Richarda Donnera, Ptaszek na uwięzi (Bird on a Wire), Short Circuit i American Flyers - Johna Badhama, Executive Decision Stuarta Bairda, Red Planet, Kull the Conquerer, Uwolnić orkę 2 (Free Willy 2), Disorganized Crime, Inchon, Człowiek demolka (Demolition Man) i Hot to Trot.

SANJA MILKOVIC HAYS (Kostiumy) stworzyła kostiumy do takich filmów jak wyprodukowany przez Neala H. Moritza XXX (z Vinem Dieselem w roli głównej), przebój Szybcy i wściekli , komedia Big Fat Liar Frankie Muniza, thriller z Morganem Freemanem Along Came A Spider, dramat science-fiction Mission to Mars, Star Trek: Insurrection, Blade z Wesleyem Snipsem, czarna komedia 8 Heads in a Duffel Bag, Spaced Invaders, The Masque of the Red Death, Mighty Morphin Power Rangers: The Movie, Gwiezdne wrota (Stargate) i Dzień niepodległości (Independence Day) - oba w reżyserii Rolanda Emmericha.

Telewizyjny dorobek Hays obejmuje - Based on an Untrue Story, Doing Time on Maple Drive, The Sitter i Buried Alive.

Sanja urodziła się w Zagrzebiu, Chorwacja, gdzie ukończyła studia na Uniwersytecie.

W ciągu zaledwie kilku lat, DAVID ARNOLD (Muzyka) zapewnił sobie pozycję nie tylko autora tekstów, producenta i wykonawcy przebojów podbijających listę Top 10, ale także jednego z najważniejszych kompozytorów muzyki filmowej swojego pokolenia.

Arnold otrzymał nagrodę Grammy za oryginalną muzykę do filmu Dzień niepodległości (Independence Day). Inne filmy w jego dorobku to Enough, Zmiana pasa (Changing Lanes), Zoolander, Gwiezdne wrota (Stargate), Godzilla, A Life Less Ordinary, a także dwa ostatnie filmy o przygodach Jamesa Bonda - Jutro nie umiera nigdy (Tomorrow Never Dies) oraz Świat to za mało (The World Is Not Enough). Artyści, z którymi Arnold współpracował to między innymi Iggy Pop, Chrissie Hynde, Pulp, David McAlmont, Natalie Imbruglia, The Cardigans, LTJ Bukem, kd lang, Björk, Propellerheads i Aimee Mann.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Za szybcy, za wściekli
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy