Reklama

"X-MEN: Ostatni bastion": TWÓRCY

BRETT RATNER (reżyseria)

O zawodzie filmowca zaczął marzyć jako dziecko i konsekwentnie dążył do celu. Jako szesnastolatek ukończył nowojorską Tisch School of Arts, będąc najmłodszym absolwentem w dziejach uczelni. Jego film dyplomowy „Whatever Happened to Mason Reese” przyniósł mu uznanie i stypendium samego Stevena Spielberga. Twórca ponad setki wideoklipów, m.in. Madonny, Mariah Carey, Public Enemy i P Diddy’ego, fotohtaf i producent teatralny i filmowy. Jako 26-latek zadebiutował na dużym ekranie komedią „KasaMowa”, potem nakręcił przebojowe „Godziny szczytu”, „Family Man”, „Godziny szczytu 2”, prequel „Milczenia owiec” „Czerwony smok” oraz thriller „Po zachodzie”, zanim stanął za kamerą film „X-Men: Ostatni bastion”.

Reklama

ZAK PENN (scenariusz)

był autorem scenariusza, konsultantem lub producentem przy m.in. następujących filmach: „Bohater ostatniej akcji", „PCU”, „Faceci w czerni", „Maska Zorro", „Wielki Joe", „Mrówka Z", „Inspektor Gadżet", „Aniołki Charliego", „Gruby i chudszy II: Rodzina Klumpów", „Osmosis Jones" (video: „Osmosis Jones"), „X-Men", „Za linią wroga", „Władcy ognia", „X-Men 2”, „Elektra”, „X-Men: Ostatni bastion”.

SIMON KINBERG (scenariusz)

był wyróżniającym się studentem szkoły filmowej przy Columbia University i stypendystą tej uczelni. Spośród wielu projektów, nad którymi pracował przed „X-Men: Ostatni bastion” zwraca uwagę scenariusz filmu „Mr & Mrs Smith”, który stał się światowym przebojem.

DANTE SPINOTTI (zdjęcia)

Operator włoski, długoletni współpracownik włoskiej telewizji RAI, twórca zdjęć m.in. do serialu „Paladini” (tv: „Serca i zbroja”), „La Leggenda del santo bevitore” (tv: „Legenda o świętym pijaku”), skandalizującego filmu Liliany Cavani „The Berlin Affair” (tv: „Berliński romans”) oraz „Pinokia” Roberto Benigniego. W połowie lat 80. XX wieku Dino De Laurentiis zaproponował mu udział w realizacji filmu „Manhunter” (video, tv: „Łowca”), od którego zaczął się wieloletni związek Spinottiego z kinem amerykańskim. Jest autorem zdjęć do filmów (wybór): „Comfort of Strangers” (video, tv: „Wszystko dla gości”), „Hudson Hawk”, „Frankie i Johnny”, „Ostatni Mohikanin”, „Nell”, „Blink”, „Szybcy i martwi”, „Gorączka”, „Miłość ma dwie twarze”, „Tajemnice Los Angeles”, „Informator”, „Family Man”, „Cudowni chłopcy”, „Włamanie na śniadanie”, „Czerwony smok”, „Po zachodzie słońca”, „X-Men: Ostatni bastion”. Nominowany do Oscara za zdjęcia do „Tajemnic Los Angeles” i „Informatora”, laureat nagrody BAFTA za zdjęcia do „Ostatniego Mohikanina”.

ED VERREAUX (scenografia)

Zaczynał swą karierę jako rysownik scenopisów, współpracujący przy większości wczesnych filmów Stevena Spielberga – od „Koloru purpury” i „E.T.” po „Indianę Jonesa i ostatnią krucjatę”. Pracował także nad scenografią takich filmów jak „Powrót do przyszłości” (2 & 3), „Lekcja życia”, „Casper”, „Kochanie, zmniejszyłem dzieciaki” oraz „Mad Max III”. Przed „X-Men: Ostatni bastion” był scenografem filmów „Jurassic Prak III”, „Król Skorpion”, „Misja na Marsa”, „Kontakt”.

MARK HELFRICH (montaż)

Jest stałym współpracownikiem Bretta Ratnera przy montażu: „X-Men: Ostatni bastion” to ich siódme wspólne dzieło, nie licząc teledysków. Wcześniej były: „Godziny szczytu” (1&2), „Czerwony smok”, „Po zachodzie”, „Family Man” i „KasaMowa”. Helfrich pracował też nad montażem takich filmów jak: „Straszny film”, „Predator” (video i tv: „Predator”), „Showgirls” oraz „Rambo: First Blood Part 2” (video i tv: „Rambo II”).

MARK GOLDBLATT (montaż)

był nominowany do Oscara ® za montaż filmu „Terminator 2: Dzień sądu” Jamesa Camerona. W swoim dorobku ma też inne filmy Camerona – „Prawdziwe kłamstwa” i pierwszego „Terminatora”. Przed „X-Men: Ostatni bastion” pracował także nad filmami: „xXx 2: Następny poziom”, „Egzorcysta: początek”, „Bad Boys II”, „Bad Company”, „Człowiek widmo”, „Showgirls”, „Super Mario Bros.”, „Predator 2” (video i tv: „Predator 2”), „Jumpin Jack Flash” (video i tv: „Jumpin Jack Flash”), „Komando”, „The Howling” (video i tv: „Skowyt”).

JOHN POWELL (muzyka)

kompozytor i muzyk angielski, wieloletni członek zespołu The Fabulistic. Współpracę z filmem zaczął od telewizyjnych reklamówek, uczestniczył też w nagrywaniu ścieżek dźwiękowych do filmów „Into the West” (tv: „Na zachód”) i „Biały kieł”. Miejsce wśród popularnych autorów muzyki filmowej zapewnił sobie dzięki filmowi Johna Woo „Bez twarzy”. Inne tytuły (wybór): „X-Men: Ostatni bastion”, „Epoka lodowcowa 2: Odwilż”, „Mr & Mrs Smith”, „Roboty”, „Krucjata Bourne’a”, „Stealing Sinatra” (video i tv: „Porwanie Sinatry”), „Włoska robota”, „Dwa tygodnie na miłość”, „Goście w Ameryce”, „Wyścig szczurów”, „Droga do Eldorado”, „Uciekające kurczaki”, „Podróż przedślubna”, „Mrówka Z”.

JOHN BRUNO (efekty specjalne)

Jest laureatem Oscara ® za efekty specjalne w filmie „Otchłań”, był też i pięciokrotnie nominowany do tej nagrody (za „Pogromców duchów”, „Poltergeist II” [video i tv: „Duch II”], „Batman Returns” [video i tv: „Powrót Batmana”], „Na krawędzi”, „Prawdziwe kłamstwa”). Jego bogata filmografia obejmuje takie filmy jak „Duch”, „E.T.”, „Powrót Jedi”, „Szklana pułapka”. Podejmował także próby reżyserskie: aby wyreżyserować film „Virus” (video i tv: „Wirus”) porzucił – po sześciu miesiącach przygotowań – pracę nad „Titanikiem”.

JUDIANNA MAKOVSKY (kostiumy)

była trzykrotnie nominowana do Oscara ® za kostiumy do filmów: „Niepokonany Seabiscuit”, „Harry Potter i kamień filozoficzny” oraz „Miasteczko Pleasantville”. Zanim ubrała bohaterów filmu „X-Men: Ostatni bastion”, pracowała na planie filmów (wybór): „Skarb narodów”, „Nazywał się Bagger Vance”, „Totalna magia”, „Sztorm”, „Specjalista”, „Duży”.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: X-MEN: Ostatni bastion
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy