"Wtorek": O „PONIEDZIAŁKU” SŁÓW KILKA...
„Wtorek” to kontynuacja „Poniedziałku”- debiutu fabularnego uznanego polskiego operatora Witolda Adamka, według scenariusza Przemysława Wojcieszka. „Poniedziałek” do dziś wywołuje szereg kontrowersji i budzi skrajne opinie. Pokazuje bowiem świat ignorowany dotąd przez współczesne kino polskie: świat prowincji, bez perspektyw i widoków na przyszłość, gdzie jedyny sposób na przetrwanie to być silniejszym i bardziej cwanym od innych. Chwalony przez polskich krytyków, ale niedoceniony w Gdyni film zdobył trzy główne nagrody na Festiwalu „Młodzi i Film” w Koszalinie i mnóstwo pochwał na Festiwalu Filmowym w Berlinie, gdzie komplementowano go za „świeżość spojrzenia na współczesną Polskę, dobre aktorstwo i muzykę” (Krzysztof Żurek, „Przekrój”, nr 20).
Oto, co inni pisali o „Poniedziałku”:
„Nareszcie polski film, w którym nie wyczuwa się znanej konwencji opowiadania. Uderzyła mnie świeżość, także aktorstwa.”
Andrzej Kołodyński, „Kino”
„Następnie zaprezentowano ‘Poniedziałek’ na forum w Berlinie - i zagraniczni widzowie orzekli, że jest to jedyny film ze wschodu Europy, pokazujący w sposób prawdziwy ciemne strony procesu transformacji”.
Bożena Janicka, „Kino”
„Z całą pewnością ‘Poniedziałek’ to jeden z ciekawszych obrazów polskiego kina lat 90.”
„Max”
„Obraz Adamka jest czymś w rodzaju ‘Nienawiści’ po polsku”.
Barbara Hollender, „Rzeczpospolita”
„Jeśli ktoś nie zgadza się z takim obrazem, albo uznaje go za fałszywy - niech wyjdzie na miasto.”
Jacek Wakar, „Życie”
„’Poniedziałek’ nie ma w tej chwili konkurenta w polskim filmie”.
Tadeusz Sobolewski, „Gazeta Wyborcza”
„Bolec, do tej pory znany jedynie w kręgach fanów polskiego rapu, okazał się ‘zwierzęciem filmowym’. Jego postać nieomal rozsadza ekran.”
Wiesław Chełmiak, „Nowe Państwo”
„Nie lubię poniedziałków, ale ten ‘Poniedziałek’ trzeba docenić. Polecam zwłaszcza sytym i znudzonym, dla których problemem jest wybór: wakacje na Mauritiusie czy na Seszelach.”
Jolanta Fajkowska, „Życie Warszawy”
„Na zakończenie zwracam jeszcze uwagę na sceny z Shazzą. Bolec jest świetny, ale ona przeszła samą siebie.”
Jan Domaniewski, „Super Express”
„Niezakłamany kawałek dzisiejszej Polski.”
Zdzisław Pietrasik, „Polityka”