"Włoska robota": REŻYSER I EKIPA
F. GARY GRAY (reżyser)
Umocnił swoją pozycję w Hollywood tak głośnymi filmami, jak: “Negocjator”/‘The Negotiator’, z: Kevinem Spacey’ em i Samuelem L. Jacksonem oraz "Desperatki"/‘Set It Off’, w którym wystąpiły: Jada Pinkett Smith, Queen Latifah oraz Vivica A. Fox. ‘The Negotiator’ został nagrodzony w kategorii najlepszego filmu i najlepszej reżyserii na Acapulco Film Festival. Oprócz “Włoskiej roboty” wyreżyserował ostatnio ‘A Man Apart’, film akcji z Van Dieselem w roli głównej.
Gray zadebiutował w roli reżysera komedią "Piątek"/‘Friday’, z: Ice Cube’em i Chrisem Tuckerem, okazała się ona jedną z najbardziej zyskownych produkcji 1995 roku, z wpływami ponad piętnastokrotnie przewyższającymi włożony budżet. Gray był również producentem wykonawczym i reżyserem pilotowego epizodu: ‘Ryan Caufield: Year One’, projektu Fox Television.
Gray rozpoczął swoją karierę jako kamerzysta. Jednocześnie, za zaoszczędzone pieniądze kręcił na pożyczonym od przyjaciół sprzęcie filmy krótkometrażowe. Następnie zajął się reżyserowaniem teledysków, w której to dziedzinie został pionierem, wprowadzając do nich fabułę. Został nagrodzony ponad trzydziestoma Billboard and MTV Awards za klipy tak popularnych artystów, jak: Whitney Houston, Mary J. Blige, TLC oraz pomógł wypromować; Ice Cube’ a, Dr. Dre i Coolia. Wyreżyserował między innymi teledyski do: ‘Waterfall’ TLC, który zdobył nagrodę MTV, ‘Keep Their Heads Ringin’ Dr. Dre, uznany za najlepszy rapowy teledysk 1995 roku oraz ‘It Was a Good Day’, który znalazł się na liście 100 najlepszych teledysków wszechczasów magazynu Rolling Stone. Gray został także uhonorowany nominacją do Grammy Awards za wyreżyserowanie teledysków do utworów: ‘How Come How Long’ Stevie Wondera i ‘Miss Jackson’ zespołu Outkast.
Gray pomógł w wypromowaniu kilku popularnych obecnie aktorów, jak: Chris Tucker, Queen Latifah, Kimberly Elise oraz Bernie Mac, obsadzając ich w swoich filmach. W wieku 34 lat jest on już uznanym reżyserem, w każdym kolejnym projekcie ujawniając talent do opowiadania interesujących historii w pełen dynamiki, humoru i ciepła sposób.
DONNA POWERS & WAYNE POWERS (scenarzyści)
Poznali się podczas studiów na USC School of Cinema - Television, po ich ukończeniu pobrali się i od tego czasu pracują razem. Napisali scenariusz do między innymi: "Piekielnej głębi"/‘Deep Blue Sea’ i ‘Skeletons in the Closet’, niezależnego filmu, który Wayne też reżyserował.
Dodatkowo, byli producentami wykonawczymi i scenarzystami ‘Out of Order’, nowej sześciogodzinnej serii w Showtime. Wayne wyreżyserował również pilotowy odcinek i będą pracowali przy kontynuacji projektu, której emisja przewidziana jest na czerwiec 2003.
DONALD DE LINE (producent)
Zajmuje się głównie dużymi produkcjami, ze sławnymi nazwiskami i szansą by zyskać popularność i rozgłos na całym świecie. Z jednego z najszybciej awansujących dyrektorów w studiach filmowych w Hollywood, stał się jednym z najbardziej kreatywnych i szanowanych niezależnych producentów. Jego firma produkcyjna, De Line Pictures, od 1998 roku współpracuje z Paramount Pictures przy produkcji filmów.
Wcześniej, De Line przez osiem lat pracował dla Touchstone Pictures. W wieku 35 lat został prezydentem studia, projekty, które nadzorował zarobiły na świecie ponad 2.5 miliarda dolarów i zostały uhonorowane dwudziestoma czterema nominacjami do Oskara.
W czasie gdy nadzorował pracę w Touchstone Pictures powstały tam tak głośne filmy, jak: ‘Pretty Woman’, ‘Sister Act’, ‘Phenomenom’, “Okup”/‘Ransom’, “Lot skazańców”/‘Con Air’, “Zaklinacz koni”/‘The Horse Whisperer’, ‘Armageddon’, "Kariera frajera"/‘The Waterboy’ oraz ‘Rushmore’ Wesa Andersona.
De Line współpracował z wieloma uznanymi reżyserami i aktorami, między innymi: Martinem Scosese, Michaelem Mannem, Jonathanem Demme, Ronem Howardem, Frankiem Ozem, Robertem Redfordem, Michaelem Bay’em, Garrym Marshallem, Julią Roberts, Whoopi Goldberg, Johnem Travoltą, Melem Gibsonem, Adamem Sandlerem, Nicolasem Cage, Richardem Gere, Stevem Martinem, Billym Murray’em, Brucem Willisem, Alem Pacino oraz Russellem Crowe.
“Włoska robota” jest drugim filmem wyprodukowanym pod znakiem De Line Pictures w Paramount Pictures. Pierwszym był "Teren prywatny"/‘Domestic Disturbance’, w reżyserii Harolda Beckera, z: Johnem Travoltą i Vincem Vaughnem.
W czerwcu rozpoczynają się zdjęcia do ‘The Stepford Wives’, ze zdobywczynią Oskara, Nicole Kidman w roli głównej, którego De Line Pictures jest koproducentem.
JAMES R. DYER (producent wykonawczy)
Wniósł do filmu swoje olbrzymie doświadczenie. Współpracował już z Donaldem De Line na planie ‘Domestic Disturbance’. Dyer nadzorował także produkcję takich filmów, jak między innymi: “Patriota”/‘The Patriot’, ‘The Deep End of the Ocean’, "Wariatka z Alabamy"/‘Crazy in Alabama’, "Zabójczy układ"/‘The Replacement Killers’, ‘Anaconda’ oraz “Dzika orchidea”/‘Wild Orchid’.
Przy filmie zaczął pracować w latach siedemdziesiątych. Uczestniczył zarówno w nisko budżetowych produkcjach, jak i w projektach, które stały się bardzo popularne, czego przykładem może być "Carrie". Jako asystent reżysera pracował między innymi przy: "Czerwonej gorączce"/‘Red Heat’, "Johnnym Przystojniaku"/‘Johnny Handsome’, "Moim bracie Kainie"/‘Raising Cain’, "Kolejnych 48 godzinach"/‘Another 48 Hrs.’, "Najlepszych czasach"/‘The Best of Times’ oraz "Panu Mamusi"/‘Mr. Mom’.
Dyer wystąpił również w kilku filmach, takich jak: ‘Wild Orchid’, ‘The Best of Times’ i ‘Crazy in Alabama’.
WENDY JAPHET (producent wykonawczy)
Nadzoruje obecnie rozwój wielu nowych projektów dla De Line Pictures. We ‘Włoskiej robocie’ nadzorowała produkcję najbardziej wymagającej części filmu, obejmującej wyścig łodziami po weneckich kanałach i finałowe sceny pościgu po Los Angeles.
Przed rozpoczęciem pracy w De Line Pictures, Japhet współpracowała z Sally Field przy produkcjach dla Walt Disney Company. Była producentem wykonawczym wyreżyserowanych przez Sally Field filmów: ‘Beautiful’, w którym zagrała Minnie Driver oraz ‘Christmas Tree’, reżyserskiego debiutu Field wyświetlanego przez ABC. Pracowała również przy: ‘The Lost Children of Berlin’, dokumencie stworzonym przez Stevena Spielberga dla Shoah Foundation, ‘Heart of Stranger’, w którym wystąpiła Jane Seymour’ oraz ‘Creampuff’, filmie krótkometrażowym, który zdobył nagrodę prasy na Clermont - Ferrand International Short Film Festival.
Japhet pełniła również funkcję wice prezesa Lynda Obst Production w 20th Century Fox. Nadzorowała wówczas rozwój takich projektów, jak: “Kontakt”/‘Contact’ oraz “Szczęśliwy dzień”/‘One Fine Day’. Japhet pełniła następnie tą samą funkcję dla Dreyfuss-James Productions, w Walt Disney Company w Nowym Jorku. Uczestniczyła tam w produkcji: "Symfonii życia"/‘Mr. Holland’s Opus’ i ‘Kissinger and Nixon’.
Absolwentka Oberlin College, rozpoczęła swoją karierę przy produkcji serii ‘Great Performances’ dla PBS. Za swój wkład w ten program została nagrodzona dwiema nagrodami Emmy. Pracowała także przy ‘He Makes Me Feel Like Dancin’, dokumencie, który zdobył Oskara. Była koproducentem adaptacji ‘An Enemy of the People’, sztuki Arthura Millera wystawianej w American Playhouse.
TIM BEVAN i ERIC FELNER (producenci wykonawczy)
Stoją na czele Working Title Films, wiodącego europejskiego studia produkcyjnego. Ci pochodzący z Wielkiej Brytanii producenci mają silną pozycję w Hollywood. Obecny układ zapewnia im środki i struktury dystrybucyjne konieczne, by mogli zachować autonomię. Produkując głównie europejskie filmy, mają pełne wsparcie studiów filmowych i zapewnioną dystrybucję na cały świat. Niedawno w Working Titles powstały dwa nowe wydziały: WT2, zajmujący się małymi, niezależnymi filmami i WTA, działający na terenie Australii.
Working Titles zajmowało się produkcją, między innymi: “Czterech wesel i pogrzebu”/‘Four Weddings and a Funeral’, “Jasia Fasoli” /‘Bean’, ‘Notting Hill’, ‘Fargo’, “Przed egzekucją”/‘Dead Man Walking’, “Dziennika Bridget Jones”/‘Bridget Jones’ s Diary’, ‘Billy'ego Elliota’ oraz “ Bracie, gdzie jesteś?”/‘O, Brother, Where Art Thou?’.
WALLY PFISTER, ASC (zdjęcia)
Zdobył uznanie za zdjęcia do: nominowanego do Oskara ‘Memento’ oraz zeszłorocznej “Bezsenności”/‘Insomnia’. Ostatnio pracował przy ‘Laurer Canyon’, filmie Lisy Cholodenko, którego premiera odbyła się na tegorocznym Sundance Film Festival.
Pfister początkowo pracował jako kamerzysta dla telewizji, zajmujący się filmowaniem Kapitolu. W późnych latach osiemdziesiątych zajął się dokumentami i za swoją pracę dla PBS otrzymał dwie nagrody Emmy. W 1991 roku jego dyplomowy film dla American Film Institute - ‘Sen-Zen, Ni-Na’, został nominowany do Nagrody Akademii. Po ukończeniu AFI był operatorem kamery przy takich filmach, jak: "Fenomen"/‘Phenomenon’, ‘Unstrung Heroes’ oraz Ja cię kocham, a ty śpisz"/‘While You Wee Sleeping’.
W 2000 roku, już jako dyrektor zdjęć, zdobył nagrodę na Santa Monica Independent Film & Video Festival za zdjęcia do ‘The Hi - Line, niezależnej produkcji. Zwrócił tym uwagę Christophera Nolana, reżysera, z którym współpracował przy: ‘Memento’ i ‘Insomnia’. Również w 2000 roku został uznany przez czasopismo Variety za jednego z dziesięciu najbardziej utalentowanych filmowców. Pracował także nad takimi filmami, jak: ‘Scotland, Pa’, który brał w 2001 roku udział w konkursie na Sundance Film Festival, ‘Rhapsody in Bloom’, ‘A Kid in Aladdin’ s Palace’ oraz ‘Stranger by Night’. Za ‘Sketch Artist’, swoją wczesną pracę dla Showtime, został uhonorowany nominacją do CableACE.
CHARLES WOODS (scenografia)
pochodzący z Wielkiej Brytanii artysta, wnosi do ‘Włoskiej roboty’ swoje wieloletnie doświadczenie. Pracował także nad: ‘Mindhunters’, "Wyścigiem"/‘Driven’, "Legioniostą"/‘Legionnaire’ oraz ‘Mortal Kombat: Annihilation’. Wood rozpoczął swoją karierę jako specjalista od efektów wizualnych przy: ‘The Fugitive’, “Bez lęku”/‘Fearless’, ‘New Nigtmare’ Wesa Cravena, "Liberatorze"/‘Under Siege’ i Armii ciemności"/'Army of Darkness’ Sama Raimiego.
RICHARD FRANCIS-BRUCE, A. C. E. (montaż)
Zajmował się montażem “Harry’ ego Pottera i kamienia filozoficznego”/“Harry Potter and the Sorcerer’ s Stone’, pierwszej części poularnej serii. Szanowany pomiędzy filmowcami, został uhonorowany trzema nominacjami do Oscara, za: “Skazanych na Shawshank”/‘The Shawshank Redemption’, “Siedem”/ ‘Seven’ oraz ‘Air Force One’. Society of American Cinematographers przyznało mu trzy nominacje do nagrody Emmy, za: ‘Harry Potter and the Sorcerer’ s Stone’, ‘The Shawshank Redemption’, ‘Air Force One’ i “Twierdzę”/‘The Rock’. Pracował także przy "Gniewie oceanu"/‘The Perfect Storm’ oraz “Zielonej mili”/‘The Green Mile’.
Francis - Bruce rozpoczął swoją karierę w 1966 roku jako asystent montażysty w Ausralian Broadcasting Corporation. W latach siedemdziesiątych zajmował się montażem australijskich filmów telewizyjnych. Pierwszym filmem fabularnym, przy którym pracował, był ‘Goodbye Paradise’, w reżyserii Carla Schultza. Ponownie współpracowali ze sobą na planie nagrodzonego "Ostrożnie, bo usłyszy"/‘Careful, He Might Hear You’, za który Francis Bruce zdobył nominację do nagrody Australian Film Institute. Nagrodę tę zdobył później za montaż filmu “Martwa cisza”/‘Dead Calm’, z Nicole Kidman i Samem Neillem w rolach głównych.
Następnie, rozpoczął wieloletnią współpracą z Georgem Millerem nad telewizyjnym serialem ‘The Dismissal’. Pracowali również razem nad filmami: ‘Mad Max Beyond Thunderdome’, “Czarownice z Eastwick”/‘The Witches of Eastwick’ oraz “Olej Lorenza”/‘Lorenzo’ s Oil’. Oprócz tego był montażystą takich filmów, jak: "Instynkt"/‘Instinct’, "Miłosne wybory"/‘Speechless’, ‘Sliver’, "Krew bohaterów"/‘The Blood of Heroes’, ‘Cadillac Man’ i ‘Crooked Hearts’.
CHRISTOPHER ROUSE (montaż)
Przed "Włoską Robotą", pracował przy “Tożsamości Bourn’a”/‘The Bourne Identity’. Jego umiejętność do montażu szybkich scen w filmach akcji i wyczucie fabuły, spowodowały, że jest jednym z najbardziej poszukiwanych montażystów.
Za pracę przy serialu opowiadającym o życiu Anny Frank, w którym wystąpił Sir Ben Kingsley, został uhonorowany nagrodą Emmy. Zrobił również montaż do serii "Z Ziemi na Księżyc"/‘From the Earth to the Moon’, którą wyprodukowali Tom Hanks i Ron Howard. Wreszcie, pracował przy: ‘Manito’, filmie, który został zdobył nagrodę jury na Sundance Film Festival oraz ‘Olympic Glory’, filmu dla IMAX.
MARK BRIDGES (kostiumy)
Zdobył uznanie za swoją pracę przy "8. Mila"/‘8 Mile’, filmie w reżyserii Curta Hansona, w który wystąpił słynny raper Eminem. Jako wieloletni przyjaciel i współpracownik reżysera Paula Thomasa Andersona, Bridges stworzył projekty kostiumów do wszystkich jego filmów: ‘Hard Eight’, ‘Boogie Nights’, "Lewy sercowy"/‘Punch - Drunk Love’ oraz ‘Magnolia’, do której również opracował scenografię. Stworzył także garderobę do takich filmów, jak; ‘Blow’, "Piekielna głębia"/‘Deep Blue Sea’, ‘Blast From The Past’ i ‘Can’t Hardly Wait’.
Bridges zaczął pracować przy filmach fabularnych jako asystent projektanta kostiumów, między innymi do: ‘Barton Fink’, ‘The Grifters’, ‘Doc Hollywood’, "Przypadkowy bohater"/‘Hero’, ‘Dave’, ‘The Hudsucker Proxy’, “Urodzonych morderców”/‘Natural Born Killers’, czy ‘Nixon’.
ALEXANDER B. WITT (drugi reżyser)
Urodził się w 1952 roku w Santiago, Chile. W 1973 roku przeniósł się do Europy i pracował przy produkcjach, po kolei w: Londynie, Monachium i Rzymie. W 1985 roku przeprowadził się do Los Angeles, gdzie jest znany w szczególności ze swojego talentu do kręcenia scen akcji.
Ostatnio, pracował jako drugi reżyser przy: ‘Tożsamości Bourne'a’, ‘XXX’ oraz ‘Daredevil’. Poza tym przez wiele lat współpracował z Ridleyem Scottem, czego przykładem mogą być: “Helikopter w ogniu”/‘Black Hawk Down’, ‘Hannibal’, a także nagrodzony wieloma Oscarami - ‘Gladiator’. Pracował również przy takich filmach, jak: "Tytani"/‘Remember the Titans’, ‘Inspector Gadget’, “Podróż przedślubna”/‘Forces of Nature’, ‘Twister’ oraz ‘Speed’.
Witt rozpoczął swoją karierę jako kamerzysta. Ridleya Scotta poznał na planie ‘Black Rain’. Po zostaniu dyrektorem zdjęć, pracował między innymi przy: ‘Thelma and Louise’, “Zabójczej broni 3”/‘Lethal Weapon 3’ i “Polowaniu na Czerwony Październik”/‘The Hunt for Red October’. Oprócz tego filmował i reżyserował wiele telewizyjnych reklam.
Obecnie realizuje swój pierwszy film w roli samodzielnego reżysera - horror "Resident Evil: Apocalypse".
JOHN POWELL (muzyka)
Od czasu przyjazdu do Ameryki przed siedmiu laty, skomponował ścieżki dźwiękowe do wielu filmów, między innymi: “Bez twarzy”/‘Face/Off’ Johna Woo, “Mrówki Z”/‘Antz’, “Uciekających kurczaków”/‘Chicken Run’ oraz ‘Shrek’. Był siłą twórczą muzyki do: “Podróży przedślubnej”/‘Forces of Nature’ i ‘Endurance’. Za ścieżkę dźwiękową do ‘I Am Sam’ zdobył nominację do nagrody Grammy, zaś za muzykę do "Tożsamości Bourne'a" dostał bardzo pochlebne recenzje.
Do trzynastego roku życia Powell koncentrował się głownie na muzyce poważnej, potem jednak zaczął grywać wszystko, od rock’ n rollla, aż po jazz. W 1986 roku rozpoczął studia na London’ s Trinity College of Music, gdzie uczył się kompozycji, za które został został uhonorowany nagrodami: John Halford and the Boosey and Hawkes Bursary Music College. W 1988 roku zaczął pracować jako kompozytor muzyki do reklam i programów telewizyjnych w London’ s Air - Edel Music, gdzie poznał Hansa Zimmera i Patricka Doyle. Rozpoczą współpracę z nimi przy filmach fabularnych: z Doylem opracował ścieżkę dźwiękową do ‘Into the West’, zaś z Zimmermanem do “Białego kła”‘White Fang’. W 1995 roku Powell odszedł z Air - Edel i wraz z Garvinem Greenawayem założył Independently Thinking Music, zajmującą się komponowaniem muzyki do reklam telewizyjnych. Razem stworzyli ścieżki dźwiękowe do ponad stu kampanii reklamowych, w ty dla tak ważnych klientów, jak: Coca - Cola, BMW i Sega. ITM współpracowało także z francuską Vol de Nuit, tworząc muzykę do: francuskich reklamówek i niezależnych filmów.
W 1997 roku przyjechał do Stanów Zjednoczonych. Współpracował z Hansem Zimmerem przy tworzeniu ścieżki dźwiękowej do ‘The Thin Red Lin oraz zaaranżował utwory skomponowane przez Stephena Schwartza do “Księcia Egiptu”/‘The Prince of Egypt’. Dowiódł swojego talentu tworząc muzykę do tak różnorodnych filmów, jak: “Ewolucja”/‘Evolution’, “Wyścig szczurów”/‘Rat Race’, ‘Drumline’, “Dwa tygodnie na miłość”/‘Two Weeks Notice’ oraz ‘Agent Cody Banks’.