Reklama

"Władcy ognia": REALIZATORZY

Reżyser ROB BOWMAN ma w dorobku kilkanaście filmów i seriali telewizyjnych, nad którymi pracuje już od blisko 20 lat. Wyreżyserował i wyprodukował wiele odcinków serialu „Z archiwum X” (za co został trzykrotnie nominowany do nagrody Emmy), a w roku 1998 przeniósł ten serial na duży ekran. Jego filmografia obejmuje około 20 tytułów seriali, w tym „Star Trek: Następne pokolenie”, „Przybysze”, „21 Jump Street” i „MacGyver”.

Reklama

Scenarzyści GREGG CHABOT & KEVIN PETERKA pochodzą z Wisconsin i nadal mieszkają i pracują w Milwaukee. Obaj są absolwentami nowojorskiej Tisch School

of the Arts. „Władcy ognia” to ich debiut. Na pomysł wpadli podczas podróży po Wyspach Brytyjskich.

Scenarzysta MATT GREENBERG znany jest ze swego zamiłowania do fantasy, science fiction i horroru. Obecnie pracuje nad „Books of Magic”, realizowaną przez Warner Bros adaptacją komiksu Neila Gaimana. Jest także scenarzystą i producentem nowej wersji kultowego serialu „Niewidzialny człowiek”, który już dwukrotnie był nominowany do nagrody Saturna, wysoko cenionej w środowisku autorów

science fiction. Filmografia Greenberga obejmuje również jubileuszowy film z cyklu „Halloween” – „Halloween, 20 lat później”. W 1998 Greenberg był scenarzystą filmu „Armia Boga II”, kontynuacji kultowej opowieści o wojnie archaniołów.

Urodzony w Tacoma, w stanie Waszyngton, dorastał w Connecticut i Nowym Jorku. Ukończył studia historyczne w Yale, gdzie zainteresował się teatrem do tego stopnia, że studiował aktorstwo w Louisville oraz Londynie. Występował na scenie do chwili, kiedy jego scenariusz „Kwadrat śmierci” – thriller z wątkami horroru – nie został skierowany do produkcji.

Producent ROGER BIRNBAUM założył studio Spyglass Entertainment wraz Garym Barberem. Obaj pełnią funkcje współprzewodniczących zarządu i dyrektorów wykonawczych firmy, należącej do grona czołowych producentów niezależnych.

Spyglass rozpoczęło swoją działalność od filmów: „Instynkt” z Anthony Hopkinsem

i Cubą Goodingiem jr., „Informator” Michaela Manna i przebojowy „Szósty zmysł”

z Brucem Willisem. W roku 2000 Spyglass wprowadził do kin filmy: „Kowboj

z Szanghaju”, „Zakazany owoc” i „Niezniszczalny”. Najnowsze dokonania Spyglass to: komedia „Afera poniżej zera” Brendaya i Emmetta Malloyów, film kostiumowy „Hrabia Monte Christo” Kevina Reynoldsa, film „Władcy ognia” Roba Bowmana, thriller „The Farm” Rogera Donaldsona z Alem Pacino oraz „Znamię” Toma Shadyaca z Kevinem Costnerem.

Zanim Birnbaum założył Spyglass, uczestniczył wraz z firmą Caravan Pictures

w realizacji filmów: „Godziny szczytu”, „Sześć dni, siedem nocy”, „Inspektor Gadżet”, „Zabijanie na śniadanie”, „Trzech muszkieterów” i „Ja cię kocham, a ty śpisz”. Wcześniej, działając w strukturach 20th Century Fox, brał udział w produkcji obrazów: „Rain Man”, „Kevin sam w domu”, „Sypiając z wrogiem”, „Edward Nożycoręki”, „Hot Shots”, „Mój kuzyn Vinny”, „Ostatni Mohikanin”, „Szklana pułapka II” i „Pani Doubtfire”. Pracował także ze Stevenem Spielbergiem przy produkcji „Piramidy strachu”.

Urodzony w Teaneck, w stanie New Jersey, i wykształcony na Uniwersytecie

w Denver, Roger Birnbaum działał na niwie przemysłu muzycznego zanim przeszedł do branży filmowej.

Producent GARY BARBER wraz z Rogerem Birnbaumem założył i kieruje wytwórnią Spyglass Entertainment, która zdobyła rozgłos dzięki filmowi „Szósty zmysł” (światowe zyski rzędu 660 mln dolarów).

W Spyglass Barber nadzorował produkcję filmów „Zakazany owoc” i „Kowboj

z Szanghaju”, uczestniczył też w realizacji filmu „Niezniszczalny”. Kolejne produkcje studia obejmują „Hrabiego Monte Christo”, „Znamię”, „Władców ognia”, „The Farm”.

Barber działa w branży filmowej blisko od 20 lat, zajmując się produkcją i dystrybucją filmów, także telewizyjnych i na nośnikach elektronicznych, oraz dystrybucją płyt

z muzyką filmową. Znany jest ze swej umiejętności wyszukiwania młodych talentów, a także z analitycznego spojrzenia na sprawy rynku mediów. W swoim dorobku ma cenione ekspertyzy z tego zakresu oraz 35 filmów, przy których realizacji współpracował – m.in. „Ace Ventura: psi detektyw”, „Robin Hood – Książę złodziei”, „Młode strzelby II” oraz „Pacific Heights”.

Producent RICHARD D. ZANUCK należy do czołowych postaci branży filmowej, jest osobą o ustalonej reputacji i cieszącej się zasłużonym szacunkiem środowiska. Mając doświadczenie zarówno producenta niezależnego, jak i szefa produkcji wielkiego studia Zanuck posiada niezliczoną ilość nagród i wyróżnień, znaczących ponad czterdziestoletnią karierę. Najważniejsza spośród nich wydaje się przyznawana przez hollywoodzką Akademię Filmową nagroda im. Irvinga Thalberga z 1991 roku, wieńcząca długoletnią współpracę Zanucka z Davidem Brownem. W uzasadnieniu można przeczytać, że jest to wyróżnienie dla „producenta, którego dorobek jest świadectwem wysokiej jakości produkcji filmowej”. W historii kina Zanuck jest jedynym laureatem tej szczególnej nagrody, który jednocześnie jest synem innego laureata, legendarnego producenta Darryla F. Zanucka.

Zaledwie rok wcześniej Richard Zanuck wraz z Lili Fini Zanuck zdobył Oscara za produkcję najlepszego filmu 1989 roku, „Wożąc panią Daisy”, który wyróżniono także Złotym Globem i innymi prestiżowymi nagrodami. Ta nagroda to kolejny precedens: Richard i Darryl Zanuckowie to jedyni ojciec i syn, którzy zdobyli Oscara dla najlepszego filmu.

Jako szef własnej firmy produkcyjnej, The Zanuck Company, prowadzonej wspólnie

z żoną, Lili, Zanuck kontynuuje swą pełną sukcesów karierę. Po ukończeniu Uniwersytetu Stanforda i odbyciu służby wojskowej Zanuck podjął pracę jako asystent swego ojca przy dwóch produkcjach 20th Century Fox – „Island in the Sun” i „Słońce też wschodzi”. Mając 24 lata zadebiutował jako samodzielny producent filmem „Bez emocji”, który przyniósł nagrodę w Cannes zespołowi aktorskiemu w składzie Orson Welles, Dean Stockwell i Bradford Dillman. Następną jego realizacją był „Azyl” według powieści Faulknera oraz „Raport Chapmana” w reżyserii George’a Cukora.

W wieku 28 lat Zanuck został szefem produkcji 20th Century Fox – najmłodszym wówczas na takim stanowisku w dziejach Hollywood. W ciągu ośmiu lat zajmowania tego stanowiska, wytwórnia uzyskała 159 nominacji do Oscara. Trzy

z wyprodukowanych wówczas filmów – „Dźwięki muzyki”, „Paton” i „Francuski łącznik” – zdobyły Oscary dla filmów roku. Inne ówczesne sukcesy to cykl „Planeta małp”, „Butch Cassidy i Sundance Kid” oraz „M.A.S.H.”.

Zanuck odszedł z Foxa, by objąć stanowisko zastępcy szefa zarządu Warner Bros, gdzie on i jego przyszły partner David Brown nadzorowali produkcję m.in.: „Egzorcysty”. W 1971 roku powstała spółka Zanuck/Brown – jedna z najbardziej efektywnych w dziejach kina niezależnego. W ciągu 15 lat działalności Zanuck/Brown skierowała do produkcji „Szczęki” (trzy Oscary oraz nominacja do Oscara za film roku), „Szczęki II”, „Sugarland Express” (nagroda za scenariusz w Cannes), „Żądło” (siedem Oscarów, w tym za film roku), „Werdykt” (pięć nominacji do Oscara). Wspólnie z Lili Fini Zanuck spółka Zanuck/Brown wyprodukowała „Kokon” (dwa Oscary) i jego kontynuację „Kokon II”.

The Zanuck Company powstała w 1988 roku i odniosła spektakularny sukces już swą pierwszą produkcją, „Wożąc panią Daisy”. Film był nominowany do Oscara

w dziewięciu kategoriach i zdobył cztery statuetki, w tym dla filmu roku, uzyskując wpływy na rynku amerykańskim ponad 100 mln USD przy kosztach własnych około

5 mln., co jest jednym z najlepszych wyników w historii Warner Bros, dystrybutora filmu. Kolejnym po „Wożąc panią Daisy” sukcesem Zanucka był film „W matni” z Jennifer Jason Leigh i Jasonem Patrikiem, reżyserski debiut Lili Fini Zanuck, z wysoko cenioną ścieżką dźwiękową Erica Claptona. Inne wspólne realizacje z Lili Fini Zanuck obejmują filmy: „W kręgu miłości” Bruce’a Beresforda, „Dziki Bill” Waltera Hilla oraz „Nieugiętych” z Nickiem Nolte, Johnem Malkovichem i Melanie Griffith.

Wyprodukowany przez Zanucka „Dzień zagłady” zarobił na świecie ponad 350 mln USD, stając się pierwszym wielkim przebojem lata 1998 roku. Podobnie „Regulamin zabijania”, który Zanuck współprodukował ze Scottem Rudinem, a w którym zagrali Tommy Lee Jones i Samuel L. Jackson, był sukcesem finansowym.

The Zanuck Company uczestniczyło także w produkcji „Prawdziwej zbrodni” Clinta Eastwooda. W marcu 2000 roku Richard i Lili Zanuck objęli nadzór produkcyjny nad ceremonią rozdania Oscarów, która była nominowana do nagrody Emmy

w dziewięciu kategoriach i osiągnęła najwyższą oglądalność od pięciu lat. Ostatnimi filmami Zanucka były: remake „Planety małp” w reżyserii Tima Burtona oraz „Droga do zatracenia” Sama Mendesa z udziałem Toma Hanksa, Paula Newmana i Jude’a Lawa. Wkrótce Zanuck przystąpi do realizacji kolejnego filmu Tima Burtona „Big Fish”.

Producentka LILI FINI ZANUCK cieszy się opinią osoby posiadającej talent do zamieniania na przeboje materiału, który na pierwszy rzut oka wydaje się wręcz nie filmowy. Opinia ta pojawiła się już przy okazji jej pierwszego przedsięwzięcia, filmu „Kokon”, zaś utrwaliła ją jej trzecia zaledwie realizacja – nagrodzony Oscarem dramat „Wożąc panią Daisy”. W sumie oba te filmy zebrały w sumie 200 mln USD i sześć Oscarów z jedenastu nominacji.

Lili Zanuck urodziła się w Leominster, w stanie Massachusetts, i zaczęła pracę jako urzędniczka bankowa w Waszyngtonie. W 1977 roku przeprowadziła się do Los Angeles, gdzie poznała i wkrótce poślubiła Richarda D. Zanucka.

Na prośbę Davida Browna, ówczesnego wspólnika męża w Zanuck/Brown Company, Zanuck podjęła prace dokumentacyjne do realizacji „Wyspy” według powieści Petera Benchleya, autora „Szczęk”. Był to początek jej kariery producenta, podobnie jak praca na planie „Sąsiadów” z Johnem Belushi oraz „Werdyktu” Sidneya Lumeta

z Paulem Newmanem. Po dwu z górą latach asystowania Zanuck podjęła poszukiwania nowych źródeł materiału do realizacji filmowych. Weszła w krąg debiutujących scenarzystów i agentów z poza tzw. głównego nurtu Hollywood. Owocem tych poszukiwań był film „Kokon”, o którego realizację zabiegała aż cztery lata. Film był rewelacją 1985 roku, przynosząc Oscara Donowi Ameche i twórcom efektów specjalnych, zaś samej Zanuck tytuł producenta roku, przyznawany przez stowarzyszenie właścicieli kin. Równie udany był sequel „Kokon II”.

W 1988 Zanuck i jej mąż utworzyli The Zanuck Company, której współudziałowcem jest Jerry Perenchio. Postępując w podobny sposób jak przy „Kokonie” producenci poszukiwali kolejnego niezwykłego materiału, który miał być pierwszym przedsięwzięciem produkcyjnym spółki. Tak doszło do realizacji „Wożąc panią Daisy” z Jessicą Tandy i Morganem Freemanem w reżyserii Bruce’a Beresforda. Opowieść o żydowskiej matronie i jej czarnoskórym szoferze zdobyła dziewięć nominacji oraz statuetki za filmu roku, dla najlepszej aktorki, za scenariusz i charakteryzację. Wśród innych wyróżnień był Złoty Glob dla najlepszej komedii, Złoty Niedźwiedź w Berlinie oraz tytuł producentów roku przyznany przez związek producentów. Film zarobił ponad 100 mln USD, co jest jednym z najlepszych wyników w dziejach dystrybutora, Warner Bros.

Już jako renomowana producentka Lili Fini Zanuck zadebiutowała w 1992 jako reżyserka filmu „W matni”. Jest to ekranizacja bestsellera Kima Wozencrafta

z udziałem Jasona Patrica i Jennifer Jason Leigh o policjantach z brygady antynarkotykowej. „W matni” spotkało się z żywym odzewem krytyków i widzów,

a ścieżka dźwiękowa Erica Claptona przyniosła kompozytorowi Złotą Płytę oraz nagrody Grammy za płytę roku i piosenkę roku. Zanuck reżyserowała także odcinek serialu „Z Ziemi na Księżyc” o kosmicznym programie Apollo dla telewizji HBO.

Lista innych filmów wyprodukowanych przez Richarda i Lili Zanuck obejmuje: „W kręgu miłości” Bruce’a Beresforda, „Dziki Bill” Waltera Hilla z Jeffem Bridgesem oraz „Nieugiętych” z Nickiem Nolte, Johnem Malkovichem i Melanie Griffith. The Zanuck Company uczestniczyło także w produkcji „Prawdziwej zbrodni” Clinta Eastwooda.

W marcu 2000 roku Richard i Lili Zanuck objęli nadzór produkcyjny nad ceremonią rozdania Oscarów, która była nominowana do nagrody Emmy w dziewięciu kategoriach i osiągnęła najwyższą oglądalność od pięciu lat. Lili Fini Zanuck była pierwszą kobietą, która produkowała to widowisko. W swoim dorobku ma też wideoklipy Faith Hill, wyróżnione przez Akademię Country Music i „Billboard”.

Operator ADRIAN BIDDLE zaczynał karierę od realizowania telewizyjnych reklamówek, za co otrzymał szereg cennych nagród, zanim James Cameron zaprosił go w 1985 roku do współpracy przy filmie „Obcy - decydujące starcie”. Następnie Biddle pracował przy filmach: „Narzeczona dla księcia” i „Willow”, aż Ridley Scott zaproponował mu pracę przy „Thelmie i Louise”, za co otrzymał nominację do Oscara. Podobnie wysoko oceniono jego kolejną współpracę ze Scottem, „1492: Wyprawa do raju”. Biddle otrzymał Feliksa za zdjęcia do filmu Neila Jordana „Chłopak rzeźnika”.

Jego filmografia obejmuje także tytuły: „101 dalmatyńczyków”, „Złoto dla naiwnych”, „Sędzia Dredd”, „Lemur zwany Rollo”, „Ukryty wymiar”, „Cudotwórca”, „Mumia”, „Świat to za mało”, „102 dalmatyńczyki” oraz „Powrót mumii”. Obecnie kończy zdjęcia do filmu „Shanghai Knights”, kontynuacji przebojowej komedii „Kowboj z Szanghaju”.

Scenograf WOLF KROEGER znany jest ze swego zamiłowania do detalu, co stało się jego znakiem rozpoznawczym. Swoją karierę kontynuuje od 20 lat zarówno

w filmie, jak i teatrze. Ma w swym dorobku „Lekcję przetrwania” z Anthonym Hopkinsem i Alekiem Baldwinem, „Biały Kieł II” oraz „Ostatniego Mohikanina” Michaela Manna.

Swoją reputację Kroeger budował współpracując z takimi reżyserami, jak Robert Altman przy filmach „Popeye” oraz „Na granicy wolności” (a wcześniej jako dekorator wnętrz na planie „Kwintetu”), Michael Cimino („Rok smoka”, „Sycylijczyk”), Neil Jordan („Nie jesteśmy aniołami”), Richard Donner („Zaklęta w sokoła”), Brian De Palma („Ofiary wojny”) i Stephen Herek („Trzech muszkieterów”). Jego filmografia obejmuje też: „Wroga u bram”, „Trzynastego wojownika” i „Rambo” oraz filmy telewizyjne.

Kroeger pochodzi z Niemiec, ale profesji uczył się w Australii. Po powrocie do kraju przez dwa lata współpracował z operą w Monachium, a następnie osiadł w Kanadzie, gdzie podjął współpracę z filmem. Jest dwukrotnym laureatem nagrody Genie, kanadyjskiego odpowiednika Oscara.

Projektantka kostiumów JOAN BERGIN jest stałą współpracowniczką Jima Sheridana, pracowała przy filmach „Pole”, „Moja lewa stopa”, „W imię ojca”

i „Bokser”. Jej filmografia obejmuje także tytuły: „Co za tupet”, „Nieprawdopodobna historia”, „Taniec ulotnych marzeń”, „Spirala przemocy” oraz serial „David Copperfield”, za który była nominowana do nagrody Emmy w 2001 roku. Współpracuje także z teatrami Broadwayu i West Endu.

Specjalista od efektów wizualnych RICHARD R. HOOVER chciał się zająć tą dziedziną jeszcze jako student. Od kiedy podjął pracę w przemyśle filmowym pasjonuje się łączeniem efektów specjalnych z materiałem nakręconym z udziałem aktorów.

Zaczynał jako reżyser filmów reklamowych, nagradzanych na prestiżowych festiwalach reklamówek, m.in. w Cannes, Nowym Jorku i Chicago. Z czasem stał się cenionym ekspertem od efektów specjalnych na planie filmów fabularnych, związanym ze znanym studiem efektów Dream Quest. Zaczynał od filmu „Freejack”, następnie opracował zwiastun „Pamięci absolutnej”. Jego filmografia obejmuje: „Armageddon” (nominacja do Oscara za efekty), „Inspektora Gadżeta”

i „Niezniszczalnego”.

Kompozytor EDWARD SHEARMUR to twórca cieszący się uznaniem zarówno widowni, jak i krytyków. Jest autorem ścieżek dźwiękowych do filmów tak zróżnicowanych jak „Aniołki Charliego”, „Miss agent”, „Miłość i śmierć w Wenecji”, „Szkoła uwodzenia”, „Jakub kłamca”, „Władcy ognia”. Zdarza się, że Sheamur jednocześnie pracuje nad kompozycjami tradycyjnymi, np. na potrzeby „Hrabiego Monte Christo” i współczesną muzyką elektroniczną, jaką skomponował do „K-PAX”.

Kompozytor jest absolwentem Cambridge. Zaczynał od orkiestracji kompozycji Michaela Kamena, powstałych do serii „Szklana pułapka” i „Zabójcza broń”. Jako muzyk rockowy Shermur współpracował z Jimmy Page’em i Robertem Plantem, przygotowując ich koncert „Unplugged” dla MTV. Brał też udział w nagraniach Annie Lennox, Bryana Adamsa i grupy Pink Floyd.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Władcy ognia
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy