"Władca Pierścieni: Powrót Króla": FILMOWCY
PETER JACKSON (REŻYSER/SCENARZYSTA/ PRODUCENT)
Peter Jackson jest od dawna fanem twórczości Tolkiena, przeszedł już do historii filmu jako pierwsza osoba, która jednocześnie reżyserował trzy pełnometrażowe filmy fabularne. Pierwsza część filmowej trylogii, Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia, została nominowana do 13 Oskarów, w tym dla najlepszego reżysera, zdobyła 4 statuetki. Film zdobył także prestiżową nagrodę Amerykańskiego Instytutu Filmowego, był nominowany do 12 nagród Brytyjskiej Akademii Filmowej i Telewizyjnej (BAFTA) – zdobył nagrodę dla najlepszego filmu. Za wyreżyserowanie tego filmu Peter Jackson otrzymał nagrodę imienia Davida Leana. Oprócz nominacji do czterech Złotych Globów, film zdobył na całym świecie liczne wyróżnienia i nagrody. Druga część cyklu, Władca Pierścieni: Dwie Wieże, miała światową premierę 18 grudnia 2002 roku. Film ustanowił grudniowy rekord dnia otwarcia. Przez trzy tygodnie pozostawał na szczycie listy box office, ogółem dotychczas zarobił na całym świecie 921 miliony dolarów, co czyni z niego czwarty pod względem przyniesionych zysków film w historii kina. Ta część trylogii została uhonorowana sześcioma nominacjami do Oskara, w tym dla najlepszego filmu. Otrzymała dwie nagrody Akademii, za efekty wizualne i za montaż efektów dźwiękowych.
Poprzedni film Jacksona, Niebiańskie stworzenia z 1994 roku, zdobył sobie światowy rozgłos, nagrodzono go Srebrnym Lwem na festiwalu filmowym w Wenecji, otrzymał także nominację do Oskara za najlepszy scenariusz. Autorami scenariusza byli Jackson i Fran Walsh, film oparty jest na historii morderstwa, jakie miało miejsce w Nowej Zelandii w latach .50 ubiegłego wieku, opowiada o dwóch młodych, pełnych wyobraźni dziewczynach, których obsesyjna przyjaźń doprowadziła do zamordowania matki jednej z nich.
Inne filmy, które zrealizował Jackson, to Przerażacze, z udziałem Michaela J. Foxa, kukiełkowy film Meet the Feebles i film Martwica mózgu, do którego Jackson napisał również scenariusza. Martwica mózgu była wyświetlana na licznych festiwalach na całym świecie, przynosząc reżyserowi 16 nagród, w tym prestiżowego Saturna. Jackson był także współreżyserem telewizyjnego filmu dokumentalnego Forgotten Silver.
Reżyser urodził się w Nowej Zelandii, w Halloween roku 1961. Od najmłodszych lat interesował się kręceniem filmów, początkowo realizował je dzięki należącej do rodziców kamerze Super 8. Mając siedemnaście lat porzucił szkołę, a ponieważ nie udało mu się otrzymać pracy w przemyśle filmowym Nowej Zelandii, zaczął pracować jako pomocnik grawera. Po zakupie kamery 16 milimetrów, Jackson zaczął zdjęcia do komediowej noweli science fiction, która w trzy lata później rozrosła się do siedemdziesięciopięciominutowego filmu fabularnego, zatytułowanego Bad Taste. Wszystkie koszty realizacji filmu zostały w całości pokryte z funduszów jego twórcy. Nowozelandzka komisja filmowa przyznała w końcu Jacksonowi pieniądze na dokończenie tego filmu, który w krótkim czasie zyskał sobie miano kultowego.
BARRIE M. OSBORNE (PRODUCENT)
Barrie M. Osborne jako producent filmów Władca Pierścienia: Drużyna Pierścienia i Władca Pierścieni: Dwie Wieże był dwukrotnie nominowany do nagrody BAFTA dla najlepszego filmu (zdobył jedną z tych nagród), otrzymał także nagrodę AFI Film Award, nominowano go także dwukrotnie do Akademii w kategorii najlepszego filmu.
Oprócz pracy nad filmową trylogią Władca Pierścieni, Osborne był także producentem wykonawczym światowego megahitu, filmu nagradzanego za niesamowite efekty specjalne, Matrixa. Wyprodukował także filmy Bez twarzy i China Moon w reżyserii Johna Woo. Był producentem wykonawczym filmów Fan, Dick Tracy, Child’s Play, Wilder Napalm, Rapa Nui i Peggy Sue wyszła za mąż.
Osborne jest rodowitym nowojorczykiem, posiada stopień magistra socjologii Minnesota’s Carleton College. Przed rozpoczęciem działalności w przemyśle filmowym, co miało miejsce w 1970 roku, dosłużył się stopnia podporucznika w korpusie saperów armii USA. Początkowo pracował jako pomocnik montażysty i pomocnik kierownika produkcji. Dostał się do programu szkoleniowego Amerykańskiej Gildii Reżyserów, jego nauczycielami byli Francis Ford Coppola, Alan Pakula i Sydney Pollack, a fachu uczył się podczas realizacji drugiej części Ojca Chrzestnego, Trzech dni kondora i Wszystkich ludzi prezydenta. Pracował później przy produkcji wielu filmów, w tym Czasu apokalipsy, The Big Chill, King of Comedy, The Cotton Club, Cutter’s Way, Fandango i Chiński syndrom.
Przez okres dwóch lat sprawował funkcję wiceprezesa do spraw produkcji filmów fabularnych w wytwórni Walt Disney Pictures, w tym czasie nadzorował produkcję filmów Bezlitośni ludzie, Kolor pieniędzy, Tin Men, Trzej mężczyźni i dziecko, Tough Guys, Outrageous Fortune, Kto wrobił królika Rogera? i Good Morning Vietnam.
FRAN WALSH (SCENARZYSTKA/PRODUCENTKA)
Fran Walsh była nominowana do Oskara, do nagrody BAFTA i nagrody Writers Guild of America Screen Award za współautorstwo scenariusza do filmu Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia (wspólnie z Peterem Jacksonem, Barrie Osbornem i Timem Sandersem), zdobyła także nagrodę AFI Film Award. Drugi film trylogii, Władca Pierścieni: Dwie Wieże, był nominowany – między innymi – do nagrody Akademii w kategorii najlepszego filmu roku.
Pierwszą nominację do nagrody Akademii Walsh zdobyła za scenariusz do filmu Niebiańskie stworzenia, który napisała wraz z Peterem Jacksonem. Inne scenariusze, które napisała wraz z nim, to Forgotten Silver, Przerażacze, Meet the Feebles i Martwica mózgu. Walsh zajęła się scenopisarstwem zaraz po ukończeniu Victoria University, na którym zdobyła tytuł magistra literatury angielskiej.
PHILIPPA BOYENS (SCENARZYSTKA)
W roku 2000 Variety umieściło ją w pierwszej dziesiątce najbardziej obiecujących scenarzystów. Od tego czasu Philippa Boyens zadebiutował w roli scenarzysty trylogii filmowej Władca Pierścieni, nominowano ją do – między innymi - Oskara, nagrody BAFTA i nagrody Writers Guild of America Award. Oprócz prac nad scenariuszem filmowej trylogii, Boyens pracowała wraz z autorem muzyki do filmów, Howardem Shorem, jej dziełem są słowa do większości chóralnych pieśni, jakie słyszymy we wszystkich częściach cyklu.
Przed rozpoczęciem pracy nad scenariuszem do Władcy Pierścieni, Boyens pracowała w teatrze jako dramatopisarka, nauczycielka, producentka i redaktor. Filmem zajęła się, kiedy została dyrektorką New Zealand Writers Guild. Do pracy nad filmem Petera Jacksona doprowadziła ją fascynacja Tolkienem, którego uwielbia odkąd skończyła 11 lat. Boyens będzie kontynuować współpracę zawodową z Walsh i Jacksonem – rozpoczęli już pracę nad nowym projektem, filmem King Kong.
ROBERT SHAYE AND MICHAEL LYNNE (PRODUCENCI WYKONAWCZY)
Robert Shaye i Michael Lynne to – odpowiednio - współprezes i dyrektor New Line Cinema. Odkąd Lynne zaczął pracować w firmie, wspólnie przekształcili ją z prywatnego przedsiębiorstwa, zajmującego się dystrybucją filmów artystycznych, do jednej z najważniejszych, czołowych niezależnych film producenckich i dystrybucyjnych na świecie.
W roku 2002 sukces pierwszych dwóch filmów trylogii Władca Pierścieni, jak również wprowadzenie na ekrany tytułów takich jak Blade II, John Q, Austin Powers i Złoty Członek i Schmidt przyczynił się do tego, że kierowane przez nich studio zajmuje obecnie piątą pozycję na rynku krajowym i światowym. Firma zanotowała obroty w wysokości miliarda ośmiuset milionów dolarów, to jest na rynku krajowym o 59% więcej niż rok wcześniej i ponad 200% więcej na rynku światowym.
Władca Pierścieni: Powrót Króla to trzeci i ostatni film trylogii, realizowanej jednocześnie w trakcie ponad półtorarocznego cyklu produkcyjnego. Ogólnie do tej pory filmy z cyklu przyniosły na całym świecie dochów w wysokości ponad miliarda ośmiuset milionów dolarów, zdobyły także liczne nominacje i nagrody Akademii. Niecierpliwie oczekiwana końcowa część cyklu będzie miała swoją światową premierę w dniu 17 grudnia 2003 roku.
W roku 2003 firma New Line wyprodukowała filmy: Secondhand Lions, w reżyserii Tima McCanliesa (The Iron Giant) z udziałem laureatów Oskara Roberta Duvalla i Michaela Caine’a, a także nominowanego do Oskara Haley’a Joela Osmenta; film Teksańska masakra piłą łańcuchową, z udziałem Jessiki Biel; rodzinną komedię Elf, z udziałem Willa Ferrella, w reżyserii Jona Favreau’a.
Plany na rok 2004 przewidują zakończenie produkcji filmów: The Notebook, w reżyserii Nicka Cassavetesa, z udziałem Geny Rowlands i Jamesa Garnera; The Butterfly Effect, z udziałem Ashtona Kutchera; Laws of Attraction, w którym zagrają Pierce Brosnan i Julianne Moore; horroru Birth, w którym wystąpi Nicole Kidman (film wyreżyseruje Jonathan Glazer, reżyser filmu Sexy Beast); romantycznej komedii Monster in Law; Son of the Mask, oczekiwanego sequela przebojowego filmu z Jimem Carrey’em w roli głównej i After the Sunset, z udziałem Pierce’a Brosnana i Salma Hayek.
W latach poprzednich New Line wyprodukowała takie przeboje, jak – między innymi – Godziny szczytu, filmy z cyklu Austin Powers, Fakty i akty, Boogie Nights, The Wedding Singer, Głupi i głupszy, Maska i Siedem. Specjalny oddział firmy, Fine Line Features, wyprodukował tak znane filmy, jak nominowany do Oskara jako najlepszy film roku Blask, Dancer in the Dark, The Anniversary Party, The Sweet Hereafter i – ostatnio – laureata nagrody Sundance Grand Jury American Splendor.
MARK ORDESKY (PRODUCENT WYKONAWCZY)
Mark Ordesky jest od dziecka fanem powieści J.R.R. Tolkiena. To on zwrócił uwagę wytwórni New Line Cinema na reżysera Petera Jacksona, został także producentem wykonawczym, bardzo aktywnie uczestniczącym w procesie realizacji wszystkich trzech filmów.
Ordesky zajmuje w tej chwili stanowisko wiceprezesa i kierownika działu operacyjnego wytwórni New Line Productions. W roku 1997 Ordesky zaczął pracować na stanowisku szefa firmy Fine Line Features, tuż po nabyciu przez nią praw do Oskarowego filmu Blask. Stworzył specjalny kod postępowania, wspiera starania kreatywnych twórców i ściśle współpracuje z artystami tej miary, co Bernardo Bertolucci, Lars Von Trier i David Mamet. Firma pomaga także młodym talentom, takim jak zwycięzca festiwalu w Sudance, Gavin O’Connor. Ordesky zakupił Saving Grace, Besieged Bernardo Bertolucciego, nominowane do Oskara Before Night Falls, Tumbleweeds, i The Sweet Hereafter, a także film American Splendor.
Kariera Ordesky’ego w filmie New Line Cinema rozpoczęła się ponad piętnaście lat temu, gdy pracował jako osoba oceniająca scenariusze dla prezesa Boba Shaye’a. Powoli pnąc się w górę, Ordesky zajmował liczne stanowiska – od zarządzania kontaktami firmy z Johnem Watersem, do wypromowania w USA Jackie Chana, co było możliwe dzięki sukcesowi filmu Rumble in the Bronx.
ANDREW LESNIE (OPERATOR)
Andrew Lesnie jest laureatem Oskara, przyznanego mu za pracę nad filmem Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia, był także nominowany do – między innymi - nagród American Society of Cinematographers i BAFTY.
Lesnie jest także posiadaczem nagrody Australian Cinematographers Society Milli Award za lata 1995 i 1996 – tytuł australijskiego filmowca roku zdobył bowiem dwa lata pod rząd. W roku 1997 otrzymał również nagrodę Australijskiego Instytutu Filmowego za najlepsze zdjęcia. Przypadła mu ona za realizację filmu Doing Time for Patsy Cline, w tym samym roku i za ten sam film otrzymał także złotą nagrodę A.C.S. Rok wcześniej zdobył złotą nagrodę A.C.S. Golden Tripod Award za film Babe, świnka z klasą, w roku 1995 natomiast za Temptation of a Monk, a w 1994 za Spider and Rose. Jest autorem zdjęć do, między innymi, następujących filmów: Two if by Sea, The Sugar Factory, Fatal Past, The Delinquents, Dark Age, Boys in the Island, Daydream Believer i Unfinished Business. Lesnie był także kierownikiem drugiej ekipy zdjęciowej przy realizacji filmów Farewell to the King, Incident at Raven’s Gate i Around the World in Eighty Ways, nakręcił filmy dokumentalne The Making of The Road Warrior, Stages (o Peterze Brooku i Paris Theatre Company w Australii), a także film The Comeback, z udziałem Arnolda Schwarzeneggera. Pracował także dla telewizji, zrealizował The Rainbow Warrior Conspiracy, Melba (nagroda A.C.S. Merit Award) i Cyclone Tracy (nagroda A.C.S. Golden Tripod Award za najlepsze zdjęcia do serialu). Leslie jest także laureatem nagród A.C.S. przyznanych mu za zrealizowanie nowel filmowych The Outing i The Same Stream.
RICHARD TAYLOR (KIEROWNIK ZESPOŁU DO SPRAW ISTOT, MINIATUR, ZBROI, SPECJALNYCH EFEKTÓW CHARAKTERYZATORSKICH)
Richard Taylor, dyrektor firmy Weta, produkującej efekty specjalne, zajmował się ich projektowaniem przy okazji realizacji wszystkich filmów fabularnych Petera Jacksona, w tym trylogii Władca Pierścieni, Przerażacze, Niebiańskie stworzenia, Martwica mózgu, Meet the Feebles, a także telewizyjnego dokumentu Forgotten Silver. Niesamowite efekty, jakie tworzy Taylor, jego wspólniczka Tania Rodger i zespół pracowników firmy Weta, przyniosły dwa Oskary i dwie nagrody Brytyjskiej Akademii Filmowej i Telewizyjnej – za najlepsze efekty wizualne i za charakteryzację. Taylor otrzymał także nominacje do BAFTY i Oskara za kostiumy. Jest także posiadaczem licznych innych nagród i wyróżnień.
Taylor pracował także przy realizacji filmów Niebo, The Ugly, Once Were Warriors, Jack Brown Genius, Tidal Wave, The Tommyknockers i A Bright Shining Lie. Zaprojektował potwory i specjalne efekty charakteryzatorskie dla potrzeb telewizyjnego filmu Hercules, a także seriali Xena: wojownicza księżniczka i Przygody młodego Herkulesa.
GRANT MAJOR (KIEROWNIK PRODUKCJI)
Grant Major zdobył nagrodę dla kierownika produkcji roku 2001 przyznaną mu przez American Film Institute, oprócz tego nominowano go do nagród Akademii i BAFTA za pracę nad filmem Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia. Film Władca Pierścieni: Dwie Wieże przyniósł mu kolejną nominację do Oskara i nagrody BAFTA, a także nagrodę Gildii Kierowników Produkcji.
Wcześniej Major otrzymał nowozelandzką nagrodę filmowo-telewizyjną, przyznaną mu za kierownictwo produkcji filmu Petera Jacksona Niebiańskie stworzenia z 1995. Dwa lata później Major został powtórnym laureatem tej nagrody, tym razem za film The Ugly. Inne filmy, przy których realizacji brał udział Major, to: Przerażacze Jacksona, Memory and Desire, The Aberrations, Jack be Nimble, An Angel at my Table. Był także kierownikiem artystycznym filmu Other Halves. To samo stanowisko zajmował przy realizacji produkcji telewizyjnych, takich jak Hercules i The Grasscutter, serialu Hanlon, a także reklamówek i programów informacyjnych. Major był także kierownikiem produkcji telewizyjnego filmu The Chosen.
Oprócz niedawnej pracy nad trylogią Władca Pierścieni, Major kierował ostatnio produkcją znanego niezależnego filmu The Whale Rider.
Urodził się w Palmerston North w Nowej Zelandii, pierwszą pracę znalazł w nowozelandzkiej telewizji. Brał udział w projektowaniu ceremonii otwarcia Igrzysk Wspólnoty Brytyjskiej, jego dziełem jest projekt pawilonów swego kraju na wystawy światowe w Australii i Hiszpanii.
RICK PORRAS (WSPÓŁPRODUCENT)
Przed rozpoczęciem pracy nad filmem Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia, Rick Porras był producentem pomocniczym filmu Kontakt, pracował też wcześniej z Peterem Jacksonem jako kierownik ekipy postprodukcyjnej filmu Przerażacze. Porras, po ukończeniu Uniwersytetu w Stanford, zaczął pracować w przemyśle filmowym jako kupiec dla firmy Filmline International, odwiedzał wtedy festiwale filmowe i targi. Później zaczął pracować w firmie Robert Zemeckis Productions na stanowisku asystenta producenta a później asystenta reżysera i producenta, czyli Zemeckisa, w trakcie realizacji serialu Opowieści z krypty: żółty i filmu The Public Eye. Współpraca Porrasa z Zemeckisem trwała podczas realizacji filmów Ze śmiercią jej do twarzy i Forrest Gump, przy pracy nad którym Porras był kierownikiem ekipy postprodukcyjnej. Porras był także konsultantem do spraw postprodukcji przy okazji realizacji filmu Tales From The Crypt: You Murderer dla firmy South-Side Amusement Co.
JAMIE SELKIRK (WSPÓŁPRODUCENT/MONTAŻYSTA)
Przed rozpoczęciem produkcji filmu Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia, Jamie Selkirk współpracował już z Peterem Jacksonem przy okazji produkcji większości jego filmów, początkowo jako montażysta, montażysta dźwięku i kierownik postprodukcji filmów Bad Taste, Meet The Feebles i Niebiańskie stworzenia. Przy realizacji filmu Jacksona Martwica mózgu, Selkirk zajmował stanowisko producenta pomocniczego i montażysty, realizując Przerażaczy był już producentem i montażystą. Inne filmy, przy których powstawaniu Selkirk brał udział, to Jack Brown Genius, The Lie of the Land, Battletruck, The Scarecrow, Wild Horses i The Silent One.
Kariera Selkirka jako montażysty rozpoczęła się w firmie New Zealand Broadcasting Corporations. W tym czasie montował wiadomości, filmy dokumentalne i telewizyjne przedstawienia teatralne. Zanim zaczął pracować jako producent, Selkirk założył własną firmę, zajmującą się postprodukcją. Nosi ona nazwę Mr. Chopper i zajmowała się pracami przy rozmaitych reklamówkach i projektach telewizyjnych.
NGILA DICKSON (PROJEKTANTKA KOSTIUMÓW)
Ngila Dickson, urodzona w Dunedin w Nowej Zelandii, za pracę przy realizacji filmu Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia została nominowana do nagrody Akademii i BAFTA. W latach 1997 i 1998 Dickson otrzymała nagrodę Best Contribution to Design Award. Jej praca na planie serialu Xena: wojownicza księżniczka przyniosła jej nagrodę Best Costume Award. Inne filmy, przy których realizacji brała udział, to: Niebieńskie stworzenia Petera Jacksona, Jack be Nimble, Crush, Grampire, Ruby and Rata, User Friendly i film telewizyjny Rainbow Warrior. Projektantka pracowała też przy realizacji seriali telewizyjnych Hercules, Xena: wojownicza księżniczka, High Tide, Mrs Piggle Wiggle i Ray Bradbury Series.
Dickson zajmuje się obecnie projektowaniem kostiumów do filmu Ostatni samuraj Edwarda Zwicka, w którym w roli głównej zobaczymy Toma Cruise’a.
HOWARD SHORE (KOMPOZYTOR)
Howard Shore jest autorem muzyki do ponad 60 filmów, ostatnio zdobył Oskara za muzykę do filmu Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia, za którą uhonorowano go także nagrodami koła krytyków filmowych Los Angeles, koła krytyków filmowych Chicago i nagrodą Broadcast Film Critics.
Albumy ze ścieżką dźwiękową z filmów Drużyna Pierścienia i Dwie Wieże sprzedały się na całym świecie w liczbie ponad trzech milionów egzemplarzy, oba albumy pozostają na liście 100 najlepiej sprzedających się albumów tego rodzaju magazynu Billboard od ich ukazania się, w – odpowiednio – 2001 i 2002 roku. Motyw muzyczny z Władcy Pierścieni przez dwa lata zajmował pierwsze miejsce w plebiscycie brytyjskiej stacji radiowej Classic FM na „Najlepszy filmowy motyw muzyczny wszechczasów”.
Wspaniałą muzykę Shore’a możemy usłyszeć w filmach takich jak: Milczenie owiec i Filadelfia, w reżyserii Jonathana Demme’a; Ed Wood, w reżyserii Tima Burtona; Siedem, Gra i Azyl, w reżyserii Davida Finchera; a także w Gangach Nowego Jorku i w Po godzinach w reżyserii Martina Scorsese. Ostatnio napisał także muzykę do filmów Rozgrywka, Ślepy tor, Depresja gangstera, Pani Doubtfire i Duży.
Shore od dawna współpracuje z reżyserem Davidem Cronenbergiem, czego efektem jest muzyka do filmów The Brood (1979), Scanners (1980), Videodrome (1983), Mucha (1986), Dead Ringers (1988), Naked Lunch (1990), M. Butterfly (1993), Crash (1996), eXistenZ (1999) i Spider (2002).
Muzykę autorstwa Shore’a usłyszymy podczas kolejnego filmu, będącego efektem współpracy kompozytora z Peterem Jacksonem, King Kong, a także we wchodzącym na ekrany w przyszłym roku filmie Martina Scorsese’a The Aviator.
Howard Shore posiada wykształcenie muzyczne, zdobyte w Berklee School of Music w Bostonie. W latach 1969 – 1972 był członkiem zespołu Lighthouse. Jest jednym z twórców programu Saturday Night Live, w latach 1975 - 1980 piastował przy jego realizacji stanowisko dyrektora muzycznego.
Shore nagrodzony został dwoma nagrodami koła krytyków Los Angeles, nominacją do nagrody Grammy, a także dwoma nominacjami do brytyjskiej nagrody BAFTA. Jest także laureatem nowojorskiej nagrody Gotham Award, nagrody Saturn Award i kanadyjskiej nagrody Genie. W maju 2000 na uniwersytecie w Ghent w Belgii odbyła się tygodniowa retrospektywa jego dzieł. Podobna retrospektywa jego filmowych kompozycji została zorganizowana w grudniu 2002 roku przez Los Angeles County Museum of Art.
Inne niż filmowe dzieła Shore’a ukazały się na płycie wytwórni Arabesque Rekord Reel Life - The Private Music of Film Composers Vol. 1.
JIM RYGIEL (KIEROWNIK ZESPOŁU DO SPRAW WIZUALNYCH EFEKTÓW SPECJALNYCH)
W roku 1980, tuż po zdobyciu tytułu magistra Otis Parsons School of Design, Rygiel rozpoczął pracę w Pacific Electric Pictures, jednej z pierwszych firm, wykorzystujących animacje komputerowe podczas produkcji reklam i filmów fabularnych. Trzy lata później Rygiel pracował już w Digital Productions, gdzie rozpoczął produkcję filmu The Last Starfighter, pionierskiego pod względem wykorzystania podczas realizacji efektów komputerowych zamiast miniaturowych modeli statków kosmicznych. Reklamówki zrealizowane przez Rygiela są laureatkami wielu nagród, ich autor zdobył prestiżową nagrodę CLIO za reklamę wprowadzającą na rynek walkmana firmy Sony. Od 1987 do 1989 roku Rygiel nadzorował liczne projekty, jednocześnie pracując w firmach Pacific Data Images (PDI) i Metrolight. W 1989 poproszono go o założenie i pokierowanie wydziałem animacji komputerowej w firmie Boss Film Studios. Po kilku latach w kierowanym przez niego dziale pracowało 75 animatorów i ponad 100 osób personelu pomocniczego. Rygiel zdobył wtedy kolejną nagrodę CLIO za najlepsza reklamówkę samochodu. Pracując w firmie Boss, piastując stanowisko kierownika zespołu do spraw efektów cyfrowych bądź kierownika zespołu do spraw efektów wizualnych, Rygiel nadzorował prace nad wieloma filmami fabularnymi. Kierowany przez niego wydział realizował Żołnierzy Kosmosu, Gatunek, Epidemię, Air Force One, The Scout, Bohatera ostatniej akcji, Na krawędzi, Powrót Batmana, Alien III i Ducha. W roku 1997 nadzorował prace przy produkcji filmów Nie wierzcie bliźniaczkom, Star Trek: Rebelia, Anna i król i 102 dalmatyńczyki.
W roku 2002 Rygiel otrzymał nagrodę AFI Digital Effects Artist Amerykańskiego Instytutu Filmowego, Oskara i nagrodę Brytyjskiej Akademii Filmu i Telewizji za najlepsze efekty wizualne, przyznane mu za prace nad filmem Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia. Za efekty stworzone dla potrzeb filmu Władca Pierścieni: Dwie Wieże uhonorowano go kolejnymi licznymi nagrodami i wyróżnieniami, w tym następnym Oskarem i nominacją do nagrody BAFTA.
ALAN LEE (PROJEKTANT ARTYSTYCZNY/ DEKORATOR PLANÓW)
Alan Lee, którego dziełem jest pięćdziesiąt akwarelowych ilustracji, zdobiących specjalne wydanie książek Władca Pierścieni, Tolkien’s Ring i Hobbit, które ukazały się z okazji setnej rocznicy urodzin Tolkiena, jest autorem szkiców koncepcyjnych, wykorzystywanych przy produkcji filmowej trylogii Władca Pierścieni.
Lee od dawna ma związki z mitami celtyckimi i nordyckimi, które wywarły tak duży wpływ na twórczość Tolkiena. Ma w swoim dorobku ilustracje do takich dzieł, jak Faeries (wspólnie z Brianem Froudem), The Mabinogion, Castles, The Mirrorstone, The Moons Revenge, Merlin Dreams, Black Ships Before Troy i The Wanderings of Odysseus. Lee jest laureatem kilku prestiżowych nagród, w tym Kate Greenway Medal za ilustracje do książki Black Ships Before Troy. W 1998 roku zdobył nagrodę dla najlepszego artysty World Fantasy Award.
Lee zaczął pracować w przemyśle filmowym przy okazji realizacji filmu Legenda. Pracował także przy produkcji filmu fabularnego Erik the Viking i znanego serialu telewizyjnego Merlin.
JOHN HOWE (PROJEKTANT ARTYSTYCZNY)
John Howe jest szeroko znany jako ilustrator wielu wydawnictw, związanych z Tolkienem, takich jak kalendarze, plakaty i tym podobne – swoje zamiłowanie do działa Tolkiena artysta przeniósł również na rysunki koncepcyjne, wykorzystywane przy produkcji filmowej trylogii Władca Pierścieni.
Howe ma w swoim dorobku liczne prace związane z europejskim przemysłem filmowym, ilustrowanie komiksów Bande Dessinee i licznych książek, głównie o tematyce fantasy, historycznej i dziecięcej. Jego dziełem są zdobienia słynnego Maison d’Ailleurs, w Muzeum Science Fiction w Yverdon-les-Bains w Szwajcarii, przez ostatnie 20 lat jego dzieła są wystawiane na pokazach autorskich w całej Europie. Artysta zajmował się także tworzeniem rozmaitych teł dla potrzeb animacji telewizyjnych.
John Howe urodził się w Vancouver, w wieku 16 lat wyprowadził się z rodzinnej farmy do wielkiego miasta, jednak już rok później zaczął studiować grafikę we Francji. Po ukończeniu szkoły pracował w rozmaitych mediach, od magazynów prasowych, do wydawnictw komiksowych. Zajmował się też filmem animowanym, a jako grafik, pisarz i fotograf także książkami historycznymi i dziecięcymi. Choć prace związane z Tolkienem tworzą znaczną część jego dorobku artystycznego, Howe pracuje dla licznych wydawców literatury fantasy i science fiction, nadal też pisze i ilustruje inne książki. Jedną z jego ostatnich prac są ilustracje do bestsellerowej gry planszowej, opartej na książce Władca Pierścieni.
DAN HENNAH (GŁÓWNY KIEROWNIK ARTYSTYCZNY)
Zanim Dan Hennah rozpoczął współpracę z Peterem Jacksonem na planie Władcy Pierścieni: Drużyny Pierścienia, był kierownikiem artystycznym przy realizacji innego filmu tego samego reżysera, a mianowicie Przerażaczy. Inne filmy fabularne, podczas realizacji których zajmował to stanowisko, to Sinking of the Rainbow Warrior, White Water Summer i Savage Islands; był głównym kierownikiem artystycznym na planie filmu The Rescue; kierownikiem produkcji Mesmerised i kostiumologiem przy Buncie na Bounty. Ostatnio uhonorowano go nominacjami do Oskarów, przyznanymi mu za kierownictwo artystyczne filmów Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia i Władca Pierścieni: Dwie Wieże.
Hennah pracuje także jako kierownik produkcji dla stacji telewizyjnych, brał udział w powstawaniu seriali The Tribe, Twist in the Tale, William Tell i Treasure Island. Pracował także przy 99-1, był kierownikiem artystycznym Heart of the High Country i kierownikiem produkcji telewizyjnego filmu Adrift. Urodził się w Hastings na Nowej Zelandii, studiował architekturę na wydziale Polytechnic School of Architecture w Wellington. Pierwszą pracą, jaką Hennah wykonywał w przemyśle filmowym, było stanowisko asystenta producenta filmu Prisoner.
PETER OWEN (CHARAKTERYZACJA I PROJEKTY FRYZUR)
Ponad trzydzieści lat temu Peter Owen rozpoczął pracę w Bristol Old Vic, jednocześnie studiował w katedrze Języków Współczesnych Uniwersytetu Bristolskiego. Pracował później przy realizacji przedstawień operowych i teatralnych, a także produkcji filmowych i telewizyjnych na terenie całej Europy. Podczas realizacji Kontraktu rysownika odpowiadał za charakteryzację i fryzury aktorów. Inne wczesne filmy, przy których pracował, to Prick Up you Ears i Niebezpieczne związki.
Za pracę przy realizacji Władcy Pierścieni: Drużyny Pierścienia, Owen otrzymał nagrodę Akademii. Inne filmy fabularne, przy których powstawaniu Owen brał udział, to Little Women, Wiek niewinności, Oscar and Lucinda, Klatka dla ptaków, Pokochać, Portret damy, Oniegin i Jeździec bez głowy Tima Burtona, za który w 2000 roku otrzymał pierwszą doroczną nagrodę hollywódzkiej gildii charakteryzatorów i stylistów.
Firma Owena, której współwłaścicielem jest Peter King, Owen & King, do swych stałych klientów zalicza, między innymi, Meryl Streep, Michelle Pfeiffer, Johna Malkovicha, Bruce’a Willisa, Nicole Kidman, Cate Blanchett, Johnny’ego Deppa, Cameron Diaz, Roberta DeNiro, Helen Hunt i Ralpha Fiennesa.
PETER KING (CHARAKTERYZACJA I PROJEKTY FRYZUR)
Po szkole fryzjerskiej i pracy w wyuczonym zawodzie, King wstąpił do trupy Bristol Old Vic, z którą pracował przy realizacji swojego pierwszego filmu, był nim Kontrakt rysownika. Następnie King pracował dla Petera Owena, realizując wraz z nim liczne produkcje operowe, teatralne i filmowe, co trwało do chwili, w której wraz z Caroline Tuner założył własną firmę. W początkowym okresie działalności w roli projektanta pracował przy realizacji filmów The Blackheath Poisonings, Secret Weapon, Księżniczka Caraboo, Fairytale-A True Story i Batman !V. Niedawno brał udział w realizacji Rewolweru i melonika oraz O mały głos, był nominowany do nagrody BAFTA za filmy Idol i Idealny mąż.
Firma Owen & King ma stałych klientów, którymi są, między innymi, Meryl Streep, Michelle Pfeiffer, John Malkovich, Bruce Willis, Nicole Kidman, Cate Blanchett, Johnny Depp, Cameron Diaz, Robert De Niro, Helen Hunt i Ralph Fiennes.