"Władca Pierścieni: Dwie Wieże": WIELKIE BITWY
Ponieważ film Dwie Wieże jest znacznie bardziej dynamiczny od pierwszej części cyklu, wymagał także większej liczby kaskaderów. Ktoś musiał dowodzić armiami konnych i pieszych wojowników, widocznych w głównych scenach walk. W filmie Dwie Wieże prawdziwi aktorzy walczą z cyfrowymi odpowiednikami, obie grupy musiały jednak idealnie się dopasować.
Mistrz szermierczy Bob Anderson, który pracował jeszcze z Errollem Flynnem, krył się także pod kostiumem Dartha Vadera w scenach walk na miecze świetlne w oryginalnej trylogii Gwiezdne Wojny, był pod wrażeniem mieczy i broni przygotowanej przez WETA Workshop. Pracownicy firmy WETA i miecznik Peter Lyons wyprodukowali odporne na ciosy, sprężyste klingi, które nie kruszyły się w trakcie filmowania scen walki.
Dla każdej z cywilizacji, zamieszkujących Śródziemie, Anderson stworzył odmienny styl walki – inaczej walczą elfy, inaczej orki. Uważa także, że Viggo Mortensen, filmowy Aragorn, jest znacznie lepszym szermierzem niż Erroll Flynn. – Ma wrodzone zdolności, jakich nie widziałem wcześniej u żadnego aktora – mówi Anderson.
Pochodzący z Nowej Zelandii łucznik Jan Kozler szkolił aktora Orlando Blooma, grającego w filmie elfiego łucznika Legolasa. Wyczerpująca nauka ciągnęła się przez sześć długich sesji.
CIENISTOGRZYWY I KONIE
By zebrać armię koni, potrzebnych dla wojowników Rohanu, koordynator tej części przygotowań, Steve Old, uczestniczył w aukcjach na terenie całej Nowej Zelandii. W trakcie aukcji, na które zjeżdżali hodowcy z całego kraju, wyszukał konie każdej możliwej maści i rasy.
Dwa konie, które wybrano do odgrywania Cienistogrzywego, majestatycznego białego wierzchowca Gandalfa Białego, to czystej krwi konie andaluzyjskie.
Stajnię umieszczono poza Wellington, była ona schronieniem dla 75 podstawowych koni, które przechodziły tam szkolenie. Wszyscy aktorzy mogli korzystać z nich o dowolnej porze dnia i nocy, co okazało się bardzo skutecznym rozwiązaniem. Mortensen, Tyler i Bloom często jeździli dla przyjemności, nawet w dni wolne. Mortensen tak bardzo przywiązał się do swego konia, że odkupił go od dotychczasowego właściciela.
W trakcie niektórych scen wykorzystywano jednocześnie 250 koni. Efektu, jaki daje sfilmowanie takiej gromady wierzchowców, nie można odtworzyć za pomocą efektów komputerowych.
Doradcy techniczni, Lyle Edge i John Scott, którzy pracowali z końmi na planach filmów, takich jak Bez przebaczenia i Wichry namiętności, byli obecni przez cały czas kręcenia ujęć ze zwierzętami, by pomóc w kierowaniu skomplikowanymi scenami masowych bitew.
Tim Abbot i jego pracownicy wykonali ręcznie 70 siodeł specjalnie dla potrzeb filmu. Każde z nich jest pełne detali i szczegółów, nawiązujących do historii Śródziemia, każde też zostało postarzone dla przydania mu autentyczności