"Welcome to Collinwood": TWÓRCY
ANTHONY i JOE RUSSO (Scenariusz i Reżyseria) - wywodzą się z klasy pracującej włoskiej dzielnicy Cleveland w stanie Ohio. Ich ojciec był liberalnym politykiem, czynnie działającym w latach 70., kiedy to Cleveland stało się pierwszym dużym amerykańskim miastem, które pogrążyło się w upadku w czasach ówczesnego kryzysu. “Welcome to Collinwood” było inspirowane etnicznymi podziałami i industrialnym środowiskiem, typowymi dla miasta, w którym bracia się wychowywali.
Przed rozpoczęciem studiów w szkole filmowej Anthony i Joe napisali scenariusz, wyreżyserowali i wyprodukowali film “Pieces”, w którym Joe zagrał także główna rolę. W 1997 roku film pokazano na festiwalu Slamdance a potem także w konkursie festiwalu Amerykańskiego Instytutu Filmowego w Los Angeles, gdzie Joe otrzymał nagrodę dla najlepszego aktora.
Steven Soderbergh zobaczył “Pieces” na Slamdance, gdzie pokazywał wówczas własną produkcję - “ Schizopolis”. Tydzień później zadzwonił do braci i zaoferował wyprodukowanie ich kolejnego projektu. “Welcome to Collinwood” stał się pierwszym projektem wytwórni Section Eight założonej przez Soderbergha i George’a Clooneya.
STEVEN SODERBERGH (Producent) - pracował nie tylko jako reżyser ale właśnie jako producent wielu różnych projektów. W 2000 roku Soderbergh i George Clooney utworzyli wytwórnię Section Eight, związaną finansowo ze studiem Warner Bros. Dzięki tej współpracy światło dzienne ujrzały takie projekty jak: “Bezsenność”, “Far From Heaven” Todda Haynesa czy “Confessions of a Dangerous Mind” – film wyreżyserowany przez grającego w nim także główną rolę George’a Clooneya, któremu partnerowali m.in. Sam Rockwell, Drew Barrymore i Julia Roberts.
Inne projekty producenckie Soderbergha to m.in.: “The Daytrippers”, “Miasteczko Pleasantville”, “Suture” a także “Naqoyqatsi” – trzecia odsłona trylogii, w skład której wchodzą “Koyaanisqatsi” i “Powaqqatsi”.
Soderbergh to jedyny współczesny twórca, którego dwa filmy były w tym samym roku nominowane do Oscara w kategorii “najlepszy film” i “najlepszy reżyser”. Zdobywając reżyserskiego Oscara za “Traffic” był pierwszym od 1928 roku, dla którego walka o nagrody przeciwko samemu sobie zakończyła się sukcesem. (W 1928 roku w ten sam sposób Frank Lloyd zdobył Oscara za “Divine Lady”. W 1938 roku podwójnie nominowany Michael Curtiz za “Aniołów o brudnych twarzach” i “Cztery córki” przegrał z Frankiem Caprą i jego filmem “You Can’t Take It With You”).
“Traffic” otrzymał także Oscara za montaż (Stephen Mirrione), dla aktora drugoplanowego (Benicio del Toro) i za scenariusz będący najlepszą adaptacją (Stephen Gaghan). Film był także nominowany jako najlepszy film (producenci: Laura Bickford, Marshall Herskovitz, Edward Zwick).
Nie udało się Soderberghowi zdobyć Oskara za reżyserię “ Erin Brockovich”, dostała go jednak Julia Roberts grająca w filmie główną rolę. Obraz był nominowany także w kategoriach: najlepszy aktor drugoplanowy (Albert Finney), scenariusz oryginalny (Susannah Grant) i najlepszy film (producenci: Danny DeVito, Michael Shamberg, Stacey Sher).
W ubiegłym roku Soderbergh nakręcił film “ Ocean’s Eleven”, który okazał się dużym kinowym sukcesem. Inne jego filmy to m.in.: “Angol”, “Co z oczu to z serca”, “Gray’s Anatomy”, “Schizopolis”, “Na samym dnie”, “Król wzgórza” i “ Kafka”.
Niedługo zobaczymy jego komedię “ Full Frontal”, nakręconą w ciągu jedynie 18 dni przy użyciu różnych technologii cyfrowych. Na ekrany amerykańskich kin wszedł właśnie napisany i wyreżyserowany przez Soderbergha “Solaris” na podstawie powieści Stanisława Lema, w którym zagrali George Clooney, Natascha McElhone, Jeremy Davies i Viola Davis.
GEORGE CLOONEY (Producent) – jego kreatywność za kamerą wynika z ogromnych doświadczeń w roli aktora. Niedługo będziemy się mogli przekonać o tym oglądając reżyserowany przez niego film “Confessions of a Dangerous Mind”.
Niedawno Clooney zagrał u Stevena Soderbergha w “ Ocean’s Eleven”, u Wolfganga Petersona w “Gniewie oceanu” i u braci Coen w “Bracie, gdzie jesteś?”. Za tę ostatnią rolę w 2000 roku nagrodzono go Złotym Globem.
Clooney zyskał sobie uznanie krytyków rolą sierżanta Archiego Gatesa w dramacie “Złoto pustyni”. Wcześniejsze jego role to m.in.: “The Peacemaker”, “Batman i Robin”, “Szczęśliwy dzień”, “Od zmierzchu do świtu”.
Clooney po raz pierwszy współpracował z Soderberghiem jako poszukiwany rabuś banków w “Co z oczu to z serca”, adaptacji powieści Elmore’a Leonarda. Wraz z Soderberghiem założył wytwórnię Section Eight, która wyprodukowała m.in. thriller “Bezsenność” i “Solaris”, w którym Clooney zagrał główną rolę.
Clooney ma także silne związki z telewizją. Był jednym z producentów i aktorów projektu “Chmura nad Moskwą”, który był w 2000 roku nominowany do Złotego Globu w kategorii najlepszego miniserialu telewizyjnego i zdobył także nagrodę Emmy. Najbardziej znany Clooney jest jednak ze swojego udziału w serialu “Ostry dyżur”. Za rolę doktora Douglasa Rossa nominowano go m.in. do Złotego Globu, nagrody Stowarzyszenia Aktorów, nagrody People’s Choice i Emmy.
LISA RINZLER (Zdjęcia) - zdobyła nagrodę za zdjęcia na festiwalu Sundance w 1999 roku za film “ Three Seasons” w reżyserii Tony’ego Bui. Ostatnio ukończyła pracę na planie filmu “Love Liza”, w którym zagrali Philip Seymour Hoffman i Kathy Bates. Jako operator pracowała łącznie przy 30 filmach, wśród których są takie tytuły jak: “Pollock” Eda Harrisa, nowojorskie fragmenty “Buena Vista Social Club” Wima Wendersa, “Trees Lounge” Steve’a Buscemi i “Zagrożenie dla społeczeństwa” braci Hughes.
CHARLES MINSKY (Zdjęcia) - ostatnio pracował przy “Cichej wodzie”, “Kocurku” i “U progu sławy” Camerona Crowe’a. Jego zdjęcia oglądaliśmy także w “Guinevere”, “Looking for an Echo”, “Dear God”, “Kazam”, “The Gun in Betty Lou’s Handbag”, “Dutch” czy “Pretty Woman”.
Minsky pracował także przy filmach telewizyjnych, m.in.: “The Beast”, “Keys”, “Lois & Clark”, “Capital News”, “China Beach”, “Past Tense”, “Dom sekretów i kłamstw”.
TOM MEYER (Scenografia) - ostatnio pracował przy “Blue Crush” Johna Stockwella. Jego pracę mogliśmy doceniać w takich filmach jak: “Piękna i szalona” Stockwella, “Desperaci” Chrisa McQuarrie, “Kruk 3: Zbawienie” Bharata Nalluriego, “No Vacancy” Mariusa Balchumusa. Pracował także przy produkcjach telewizyjnych, reklamówkach, teledyskach i sztukach teatralnych.
MARK MOTHERSBAUGH (Muzyka) - wpisał się w powszechną świadomość w połowie lat 70. jako lider multimedialnego muzycznego projektu DEVO. W ciągu 10 lat grupa wydała kilka płyt i odbyła kilkukrotnie światowe tournee.
W latach 80., Mothersbaugh napisał muzykę do reklamy Hawaiian Punch. Jego innowacyjne pomysły zaowocowały nagrodą Clio i rozpoczęły nowy okres w życiu – komponowanie dla filmu i telewizji.
Mothersbaugh stworzył niezapomniany temat muzyczny do “Pee-Wee’s Playhouse” a także muzykę do kilkunastu epizodów tego popularnego serialu telewizyjnego. Stworzył ponad 420 utworów do 100 odcinków disneyowskiego serialu “Adventures In Wonderland” a także skomponował ścieżkę dźwiękową do popularnej kreskówki “Rugrats”.
W latach 90. Już na stałe zaangażował się w tworzenie muzyki do filmu. Jego utwory zawierały takie filmy jak: “Rugrats, The Movie”, “Rushmore”, “200 Cigarettes”, “Drop Dead Gorgeous” i “The Mystery Men”. Napisał także ponad 20 piosenek do “A Rugrats Live Adventure”, po czym skomponował utwory do seriali: “Rugrats II”, “Dawson’s Creek” i “Rocket Beach”. W kinach jego muzykę mogliśmy usłyszeć w takich filmach jak: “Fajna z niego babka”, “Genialny klan”, “Sugar and Spice” i “Rocky & Bullwinkle”.