"Weiser": AKTORZY
MAREK KONDRAT
Urodzony w 1950r. w Krakowie. Syn aktora Tadeusza Kondrata, debiutował przed kamerą w wieku 11 lat w filmie Historia żółtej ciżemki Ukończył warszawską PWST (1972). Występował w teatrach: im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach oraz w Warszawie: w Teatrze Dramatycznym, Nowym. Aktualnie aktor Teatru Ateneum. Od 1986 stale współpracuje z teatrem w Issoudun we Francji. Ogromną popularność przyniosła mu rola pana Mareczka w Kabarecie Olgi Lipińskiej. Należy do najwybitniejszych aktorów swojego pokolenia. Laureat wielu nagród m.in. im. Zbigniewa Cybulskiego, za pierwszoplanową rolę w filmie Pułkownik Kwiatkowski na FPFF w Gdyni. Za swój debiut reżyserski Prawo ojca zdobył nagrodę jury i publiczności na FPFF w Gdyni. W 1973 roku Mirosław Gronowski zrealizował film dokumentalny poświęcony Markowi Kondratowi - Bardzo młodzi oboje. Ma swoją gwiazdę w Alei Gwiazd w Łodzi.
WYBRANA FILMOGRAFIA
Historia żółtej ciżemki (1961; reż. Sylwester Chęciński)
Między brzegami (1962; reż. Witold Lesiewicz)
Koniec wakacji (1974; reż. Stanisław Jędryka)
Zaklęte rewiry (1975; reż. Janusz Majewski)
Smuga cienia (1976; reż. Andrzej Wajda)
Pokój z widokiem na morze (1977; reż. Janusz Zaorski)
Sprawa Gorgonowej (1977; reż. Janusz Majewski)
Lekcja martwego języka (1979; reż. Janusz Majewski)
Człowiek z żelaza (1981; reż. Andrzej Wajda)
Z dalekiego kraju (1981; reż. Krzysztof Zanussi)
Dreszcze (1981; reż. Wojciech Marczewski)
Dziecinne pytania (1981; reż. Janusz Zaorski)
Danton (1982; reż. Andrzej Wajda)
Epitafium dla Barbary Radziwiłłówny (1982; reż. Janusz Majewski)
Bez końca (1984; reż. Krzysztof Kieślowski)
Dom wariatów (1984; reż. Marek Koterski)
Kobieta w kapeluszu (1985; reż. Stanisław Różewicz)
Rok spokojnego słońca (1984; reż. Krzysztof Zanussi)
C.K.Dezerterzy (1985; reż. Janusz Majewski)
Mrzonka (1985; reż. Janusz Majewski)
Spadek (1988; reż. Mirosław Gronowski)
W labiryncie (1988, serial TV; reż. Paweł Karpiński)
Kapitał, czyli jak zrobić pieniądze w Polsce (1989; reż. Feliks Falk)
Opowieść o „Dziadach” Adama Mickiewicza. Lawa (1989; reż. Tadeusz Konwicki)
Kuchnia polska (1991; reż. Jacek Bromski)
V.l.P. (1991; reż. Juliusz Machulski)
Psy (1992; reż. Władysław Pasikowski)
Sauna (1992; reż. Filip Bajon)
Wszystko co najważniejsze (1992; reż. Robert Gliński)
Człowiek z… (1993; reż. Konrad Szołajski)
Lepiej być piękną i bogatą (1993; reż. Filip Bajon)
Straszny sen Dzidziusia Górkiewicza (1993; reż. Kazimierz Kutz)
Panna z mokrą głową (1994; reż. Kazimierz Tarnas)
Zawrócony (1994; reż. Kazimierz Kutz)
Ekstradycja (1995,serial TV; reż. Wojciech Wójcik)
Nic śmiesznego (1995; reż. Marek Koterski)
Pułkownik Kwiatkowski (1995; reż. Kazimierz Kutz)
Autoportret z kochanką (1996; reż. Radosław Piwowarski)
Nocne graffiti (1996; reż. Maciej Dutkiewicz)
Stodko-gorzki (1996; reż. Władysław Pasikowski)
Kiler (1997; reż. Juliusz Machulski)
Pułapka (1997; reż. Adek Drabiński)
Złoto dezerterów (1998; reż. Janusz Majewski)
Kiler-ów 2-óch (1999; reż. Juliusz Machulski)
Ogniem i mieczem (1999; reż. Jerzy Hoffman)
Operacja Samum (1999; reż. Władysław Pasikowski)
Pan Tadeusz (1999; reż. Andrzej Wajda)
Prawo ojca (1999; reż. Marek Kondrat)
Pieniądze to nie wszystko (2000; reż. Juliusz Machulski)
Przeprowadzki (2000; Leszek Wosiewicz)
Weiser (2000; reż. Wojciech Marczewski)
KRYSTYNA JANDA
Urodzona w 1952; ukończyła PWST w Warszawie. W latach 1975-87 aktorka Teatru Ateneum, a obecnie, od 1987, Teatru Powszechnego. Jedna z najwspanialszych gwiazd polskiego kina. Wielokrotnie nagradzana na festiwalach europejskich, m.in. nagroda jury na MFF w Cannes za najlepszą rolę kobiecą w Przesłuchaniu. Za swój debiut reżyserski Pestka, otrzymała nagrodę na FPFF w Gdyni. Współpracowała z takimi reżyserami, jak: Andrzej Wajda, Krzysztof Kieślowski i Istvan Szabo.
FILMOGRAFIA
Człowiek z marmuru (1976; reż. Andrzej Wajda)
Na srebrnym szklanym globie (1976; reż. Andrzej Żuławski)
Granica (1977; reż. Jan Rybkowski)
Pani Bovary to ja (1977; reż. Zbigniew Kamiński)
Bestia (1978; reż. Jerzy Domaradzki)
Bez znieczulenia (1978; reż. Andrzej Wajda)
Doktor Murek (1979, serial TV; reż. Witold Lesiewicz)
Dyrygent (1979; reż. Andrzej Wajda)
Golem (1979; reż. Piotr Szulkin)
Manchmal Besucht der Neffe die Tante (1979; reż. Iens Carl Ehlers, Michał Ratyński)
Uoni (1980; reż. Władysław Ikonomow)
W biały dzień (1980; reż. Edward Żebrowski)
Zielony ptak / Der Grune Vogel (1980; reż. Istvan Szabo)
Człowiek z żelaza (1981; reż. Andrzej Wajda)
Espion, Leve toi (1981, reż Yves Bosset)
Fik-Mik (1981, reż. Marek Nowicki)
Mephisto (1981, reż. Istvan Szabo)
On, Ona, Oni (1981, reż. Włodzimierz Szpak)
Wojna światów - Następne stulecie (1981; reż. Piotr Szulkin)
C’etait un beau ete (1982; reż. Jean Chapot)
Przesłuchanie (1982; reż. Ryszard Bugajski)
Bella Donna (1983; reż. Peter Keglevic)
Stan wewnętrzny (1983; reż. Krzysztof Tchórzewski)
Synteza (1983; reż. Maciej Wojtyszko)
To tylko rock (1983; reż. Paweł Karpiński)
O-Bi, O-Ba. Koniec cywilizacji (1984; reż.Piotr Szulkin)
Der Bulle Und das Madchen (1984; reż. Peter Keglevic)
Eine Blassblaue Fraueschrift (1984; reż. Alex Corti)
Glut (1985; reż. Thomas Koerfer)
Kochankowie mojej mamy (1985; reż. Radosław Piwowarski)
Vertiges (1985; reż. Christine Laurent)
Laputa (1986; reż. Helma Sanders- Brahms)
W zawieszeniu (1986; reż. Waldemar Krzystek)
Krótki film o zabijaniu (1987; reż. Krzysztof Kieślowski)
Dekalog II (1988; reż. Krzysztof Kieślowski)
Wilder Westen, Inclusive (1988; reż. Dieter Weber)
Modrzejewska (1989; reż. Jan Łomnicki)
Stan posiadania (1989; reż. Krzysztof Zanussi)
Kuchnia polska (1991; reż. Jacek Bromski)
Zwolnieni z życia (1992; reż. Waldemar Krzystek)
Der Grosse Bellheim (1992; reż. Dieter Wedel)
Pestka (1995; reż. Krystyna Janda)
Tato (1995; reż. Maciej Ślesicki)
Matka swojej matki (1996; reż. Robert Gliński)
Niepisane prawa w cyklu Opowieści weekendowe (1996; reż. Krzysztof Zanussi)
Ostatni rozdział / Un air si pur… (1997; reż. Yves Angelo)
Żółty szalik w cyklu Święta polskie (2000; reż. Janusz Morgenstern)
Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową (2000; reż. Krzysztof Zanussi)
Weiser (2000; reż. Wojciech Marczewski)
Przedwiośnie (2000; reż. Filip Bajon)
KRZYSZTOF GLOBISZ
Urodzony 1957; absolwent PWST w Krakowie. W latach 1980-81 grał w Teatrze Polskim we Wrocławiu, a od 1981 jest aktorem Starego Teatru w Krakowie. Laureat licznych nagród teatralnych, m.in. „Złotej Maski”, przyznawanej w plebiscycie na najpopularniejszego i najbardziej lubianego aktora w Krakowie, nagrody im. Stanisława Wyspiańskiego II stopnia za osiągnięcia aktorskie w Starym Teatrze. Zagrał również kilkadziesiąt ról w teatrze TV.
FILMOGRAFIA
Z biegiem lat, z biegiem dni (1980,serial TV; reż. Andrzej Wajda)
Danton (1982; reż. Andrzej Wajda)
Tętno (1985; reż. Garard Zalewski)
Krótki film o zabijaniu (1987; reż. Krzysztof Kieślowski)
Śmieciarz (1987; reż. Jacek Butrymowicz)
Crimen (1988; reż. Laco Adamik)
Modrzejewska (1989; reż. Jan Łomnicki)
Wszystko co najważniejsze (1992; reż. Robert Gliński)
Balanga (1994; reż. Łukasz Wylężałek)
Tylko strach (1993; reż. Barbara Sass)
Pułkownik Kwiatkowski (1995; reż. Kazimierz Kutz)
Kochaj i rób co chcesz (1997; reż. Robert Gliński)
Sława i chwała (1997, serial TV; reż. Kazimierz Kutz)
Córy szczęścia (1999; reż. Márta Mészáros)
Jak narkotyk (1999; reż. Barbara Sass)
Operacja Samum (1999; reż. Władysław Pasikowski)
Pan Tadeusz (1999; reż. Andrzej Wajda)
To ja, złodziej (2000; reż. Jacek Bromski)
Weiser (2000; reż. Wojciech Marczewski)
Wyrok na Franciszka Kłosa (2000; reż. Andrzej Wajda)
Przedwiośnie (2000; reż. Filip Bajon)
PIOTR FRONCZEWSKI
Urodzony 1946; absolwent PWST w Warszawie. W filmie zadebiutował już jako dziecko. W latach 1968-69 występował w Teatrze Narodowym, następnie w Teatrze Współczesnym (1969-73) i Studio (1984-87) w Warszawie. Obecnie aktor Teatru Ateneum. Występuje także w kabaretach, nagrał dwie płyty z piosenkami pod pseudonimem Franek Kimono.
WYBRANA FILMOGRAFIA
Wolne miasto (1958; reż. Stanisław Różewicz)
Westerplatte (1967; reż. Stanisław Różewicz)
Dzięcioł (1970; reż. Jerzy Gruza)
Książę sezonu (1970; reż. Witold Orzechowski)
Bolesław Śmiały (1971; reż. Witold Lesiewicz)
Ocalenie (1972; reż. Edward Żebrowski)
Czarne chmury (1973; reż. Andrzej Konic)
Ziemia obiecana (1974; reż. Andrzej Wajda)
Trędowata (1976; reż. Jerzy Hoffman)
Pokój z widokiem na morze (1977; reż. Janusz Zaorski)
Bestia (1978; reż. Jerzy Domaradzki)
Hallo Szpicbródka czyli ostatni występ króla kasiarzy (1978; reż. Janusz Rzeszewski, Mieczysław Jahoda)
Ćma (1980; reż. Tomasz Zygadło)
Miłość ci wszystko wybaczy (1981; reż. Janusz Rzeszewski)
Znachor (1981; reż. Jerzy Hoffman)
Akademia pana Kleksa (1983; reż. Krzysztof Gradowski)
Lata dwudzieste… lata trzydzieste… (1983; reż. Janusz Rzeszewski)
Szaleństwa panny Ewy (1984; reż. Kazimierz Tarnas)
Podróże pana Kleksa (1985; reż. Krzysztof Gradowski)
Pan Kleks w kosmosie (1988; reż. Krzysztof Gradowski)
Ucieczka z kina „Wolność” (1991, reż. Wojciech Marczewski)
Obcy musi fruwać (1993; reż. Wiesław Saniewski)
Awantura o Basię (1995; reż. Kazimierz Tarnas)
Łóżko Wierszynina (1997; reż. Andrzej Domalik)
Billboard (1998; reż. Łukasz Zadrzycki)
O dwóch takich co nic nie ukradli (1999; reż. Łukasz Wylężałek)
Weiser (2000; reż. Wojciech Marczewski)
Sukces (2000, serial TV; reż. Andrzej Kostenko)
ZBIGNIEW ZAMACHOWSKI
Urodzony 1961 r. Ukończył Wydział Aktorski PWSFTViT w Łodzi w 1985r, ale w filmie zadebiutował już w 1981r. brawurową rolą w Wielkiej majówce. W latach 1985-1997 współpracował z Teatrem Studio w Warszawie. Aktualnie gra w Teatrze Narodowym. Jeden z najbardziej utalentowanych aktorów młodego pokolenia. Wystąpił w kilkudziesięciu filmach fabularnych i telewizyjnych. Jest także autorem muzyki i tekstów piosenek.
WYBRANA FILMOGRAFIA
Wielka majówka (1981; reż. Krzysztof Rogulski)
Boczny tor (1986; reż. Mieczysław Popławski)
Ucieczka w cyklu kronika wypadków (1986; reż. Tomasz Szadkowski)
Pierścień i róża (1986; reż. Jerzy Gruza)
Zabij mnie, glino (1987; reż. Jacek Bromski)
Zad wielkiego wieloryba (1987; reż. Mariusz Treliński)
Dekalog X (1988; reż. Krzysztof Kieślowski)
Dotknięci (1987; reż. Wiesław Saniewski)
Bal na dworcu w Koluszkach (1989; reż. Filip Bajon)
Sztuka kochania (1989; reż. Jacek Bromski)
Korczak (1990; reż. Andrzej Wajda)
Seszele (1990; reż. Bogusław Linda)
Ucieczka z kina „Wolność” (1991; reż. Wojciech Marczewski)
Ferdydurke (1991; reż. Jerzy Skolimowski)
Sauna (1992; reż. Filip Bajon)
Straszny sen Dzidziusia Górkiewicza (1993; reż. Kazimierz Kutz)
Trzy kolory: Biały (1993; reż. Krzysztof Kieślowski)
Trzy kolory: Niebieski (1993; reż. Krzysztof Kieślowski)
Trzy kolory: Czerwony (1994; reż. Krzysztof Kieślowski)
Zawrócony (1994; reż. Kazimierz Kutz)
Opowieść o Józefie Szwejku i jego najjaśniejszej epoce (1995; reż. Włodzimierz Gawroński)
Pestka (1995; reż. Krystyna Janda)
Pułkownik Kwiatkowski (1995; reż. Kazimierz Kutz)
Odwiedź mnie we śnie (1996; reż. Teresa Kotlarczyk)
Darmozjad polski (1997; reż. Łukasz Wylężałek)
Kochaj i rób, co chcesz (1997; reż. Robert Gliński)
Słoneczny zegar (1997; reż. Andrzej Kondratiuk)
Szczęśliwego Nowego Jorku (1997; reż. Janusz Zaorski)
Demony wojny według Goi (1998; reż. Władysław Pasikowski)
Ogniem i mieczem (1999; reż. Jerzy Hoffman)
Pierwszy milion (1999; reż. Waldemar Dziki)
Przygody dobrego wojaka Szwejka (1999; reż. Włodzimierz Gawroński)
Cześć, Tereska (2000; reż. Robert Gliński)
Prymas - trzy lata z tysiąca (2000; reż. Teresa Kotlarczyk)
Weiser (2000; reż. Wojciech Marczewski)
Wiedźmin (2001; reż. Marek Brodzki)
TERESA MARCZEWSKA
Urodzona 1948; absolwentka PWST w Krakowie, debiutowała na scenie i w filmie jeszcze jako studentka. Współpracowała przez wiele lat z teatrami Starym w Krakowie, Horzycy w Toruniu, Powszechnym, Jaracza i Nowym w Łodzi oraz Studio i Komedia w Warszawie. Stale pracowała w studiu dubbingu. Zdobyła nagrodę za pierwszoplanową rolę kobiecą w Dreszczach na FPFF w Gdańsku.
FILMOGRAFIA
Słońce wschodzi raz na dzień (1966; reż. Henryk Kluba)
Stawka większa niż życie (1967; reż. Janusz Morgenstern)
Sąsiedzi (1969; reż. Aleksander Ścibor - Rylski)
Podróżni jak inny (1969; reż. Wojciech Marczewski)
Raj na ziemi (1970; reż. Zbigniew Kuźmiński)
Drzwi w murze (1973; reż. Stanisław Różewicz)
Odejścia, powroty (1970; reż. Wojciech Marczewski
Drzwi w murze (1973; reż. Stanisław Różewicz)
Najważniejszy dzień życia (1974; reż. Andrzej Konic)
Coś za coś (1977; reż. Agnieszka Holland)
Ostatnie okrążenie (1977; reż. Krzysztof Rogulski)
Zmory (1978; reż. Wojciech Marczewski)
Dreszcze (1981; reż. Wojciech Marczewski)
Rzeka kłamstwa (1987; reż. Jan Łomnicki)
Dekalog VIII (1988; reż. Krzysztof Kieślowski)
Ucieczka z kina „Wolność” (1991; reż. Wojciech Marczewski)
Egzekutor (1998; reż. Filip Zylber)
Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową (2000; reż. Krzysztof Zanussi)
Weiser (2000; reż. Wojciech Marczewski)
Quo Vadis (2000; reż. Jerzy Kawalerowicz)