"Wallace i Gromit: Klątwa królika": TWÓRCY FILMU
NICK PARK (Director/Screenwriter/Producer)
Trzykrotnie odbierał statuetkę Oskara® w kategorii Najlepszy Krótkometrażowy Film Animowany. To zaszczytne wyróżnienie przyniosły mu filmy "Creature Comforts", "Wściekłe gacie” („The Wrong Trousers") i "Golenie owiec” („A Close Shave"). Wszystkie z wymienionych produkcji powstały w studio Aardman, gdzie Park, obok założycieli Petera Lorda i Davida Sproxtona, piastuje stanowisko wice-dyrektora. We „Wściekłych gaciach” i „Goleniu owiec” wystąpiły najbardziej znane dziś w świecie filmu postaci stworzone przez Parka – wielbiciel sera i krakersów - Wallace i jego wierny druh, pies Gromit.
W 2000 roku Park wyreżyserował i był producentem animowanego filmu wytwórni DreamWorks Animation “Uciekające kurczaki” (“Chicken Run”), pierwszego pełnometrażowego filmu Aardmana, w którego ‘głosowej’ obsadzie znalazł się Mel Gibson. „Kurczaki” natychmiast zjednały sobie rzesze wielbicieli na całym świecie, stały się absolutnym przebojem kasowym i zajęły pozycję najlepiej ocenianego filmu roku.
Park zainteresował się animacją jeszcze jako dziecko i w wieku lat 13 rozpoczął kręcenie pierwszych filmów na strychu w domu rodziców. Jedną z jego najwcześniejszych prac - "Archie's Concrete Nightmare", nakręconą na standardowej 8 mm taśmie pokazała w 1975 roku telewizja BBC. Przed rozpoczęciem nauki w National Film & Television School w Beaconsfield w Anglii, Park uczył się na wydziale Sztuk Komunikacyjnych w Sheffield Art School. Podczas studiów w Beaconsfield rozpoczął pracę nad "Wyprawą na księżyc” („A Grand Day Out”), filmem który zainicjował serię Wallace & Gromit. W lutym 1985 roku Park dołączył do zespołu Aardmana, w tym też studio zakończył rozpoczętą wcześniej pracę nad wspomnianym filmem. Następnym jego projektem zawodowym było wyreżyserowanie "Creature Comforts", jednego z filmów serii Aardmana "Lip Synch" dla telewizji Channel 4.
W 1990 roku "Creature Comforts" zdobyło nagrodę Amerykańskiej Akademii Filmowej® w kategorii Najlepszy Krótkometrażowy Film Animowany. Drugi z filmów Parka, „Wyprawa na księżyc” nominowany był do tej prestiżowej nagrody, co stworzyło rzadką sytuację, w której jeden artysta w tym samym roku miał dwa filmy nominowane do Oskara® w tej samej kategorii. Za oba wspomniane filmy reżyser otrzymał nominacje BAFTA. Tym razem wynik był odwrotny - nagrodę zdobyła „Wyprawa na księżyc”.
Drugą z prestiżowych statuetek Amerykańskiej Akademii Filmowej® (jak również nagrodę BAFTA) artysta zdobył za film z serii Wallace & Gromit - "Wściekłe gacie” („The Wrong Trousers”). Kolejne najwyższe trofeum w świecie filmowym przyniósł mu kolejny obraz z tej samej serii - "Golenie owiec” („A Close Shave"). Te dwa najbardziej popularne filmy animowane jakie kiedykolwiek zostały nakręcone, oprócz wymienionych już wyróżnień zostały dodatkowo uhonorowane ponad 80 innymi nagrodami. Wraz z zespołem Aardmana, Park otrzymał Nagrodę Specjalną BAFTA przyznaną za Wkład w Twórczość Telewizyjną. W 1997 roku artysta został odznaczony Orderem Komandora Imperium Brytyjskiego (CBE). W swojej karierze, współpracując ze studiem Aardman, Park zaangażowany był w wiele przedsięwzięć oraz projektów reżyserskich i animacyjnych związanych z produkcją teledysków, sekwencji tytułowych i programów telewizyjnych dla dzieci
STEVE BOX (Reżyseria/Senariusz)
Rozpoczynał swoją karierę współpracując z niewielkim studio CMTB Animation w Bristolu. Rzucony na głęboką wodę, szybko opanował w stopniu mistrzowskim wszystkie umiejętności i aspekty związane z produkcją filmów animowanych. W czasie swojej pracy dla CMTB, Box wyprodukował ponad 60 filmów krótkometrażowych, głównie dla dziecięcych kanałów telewizyjnych. Jeden z nich, “Trap Door,” uznawany jest przez znawców za bardzo ważny film dla szeroko pojętej animacji, a przez widzów określany jest mianem obrazu ‘kultowego’.
Po sześciu latach Box zakończył swoją przygodę z CMTB i dołączył do zespołu studio Aardmana. Szybko dał się poznać jako utalentowany i nieoceniony animator, dlatego też Nick Park zaproponował mu współpracę przy tworzeniu filmu „Wściekłe gacie” („The Wrong Trousers”) z udziałem Wallace’a&Gromita, nagrodzonego później Oskarem® w kategorii Krótkometrażowego Filmu Animowanego. To właśnie Box zajmował się animacją postaci nikczemnego Pingwina McGraw. W 1995 roku ponownie miał okazję współpracować z Nickiem Parkiem przy kolejnym odcinku filmowych perypetii duetu Wallace & Gromit, w nagrodzonej przez Akademię® krótkometrażówce „Golenie owiec” („A Close Shave”). Tym razem Box zajmował się animacją piękności ekranu - Wendolene Ramsbottom.
Dwa lata później Box wyreżyserował swój pierwszy własny krótkometrażowy film w wytwórni Aardmana - “Stage Fright”, który miał swoją premierę na Festiwalu Filmowym w San Sebastian. Ta animowana opowieść z czasów wiktoriańskich, o zdradzie i ambicjach, została uhonorowana nagrodą BAFTA jako Najlepszy Animowany Film Roku, jak również wieloma innymi prestiżowymi nagrodami. W 1999 roku Nick Park i Peter Lord zaprosili Boxa do współpracy przy pierwszym pełnometrażowym filmie fabularnym wytwórni Aardmana „Uciekające kurczaki” (“Chicken Run”).
Prezentowany Państwu obecnie film “Wallace & Gromit: Klątwa królika” (“Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit”) jest debiutem Boxa w roli reżysera pełnometrażowego filmu animowanego.
PETER LORD (Producent)
Jest współwłaścicielem i dyrektorem kreatywnym studia Aardman, które założył wraz ze swoim długoletnim współpracownikiem Davidem Sproxtonem w 1972 roku. Jako reżyser Lord nominowany był dwukrotnie do Nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej® w kategorii Krótkometrażowego Filmu Animowanego - w 1996 roku za "Wat's Pig", a w 1992 za film "Adam" (również nominacja do nagrody BAFTA). Wcześniejsze nominacje do nagrody BAFTA przyniosły mu dwa filmy: "The Amazing Adventures of Morph" i "War Story".
W 2000 roku Lord wyreżyserował, jak również był producentem pierwszego pełnometrażowego filmu fabularnego wytwórni Aardmana „Uciekające kurczaki” (“Chicken Run”). Jednej z głównych postaci tej historii swojego głosu użyczył Mel Gibson, a „Kurczaki” podbiły serca widowni na całym świecie, przynosząc jednocześnie świetne recenzje i znaczne wpływy.
Lord poznał Davida Sproxtona w szkole, we wczesnych latach '70-tych. Wtedy to właśnie obaj młodzi jeszcze twórcy zaczęli eksperymentować z technikami animacyjnymi, wykorzystując się do tego celu swój stół kuchenny. Zanim zdecydowali się na technikę animacyjną z użyciem plastelinowych postaci, wypróbowali wiele innych metod pracy twórczej. Kiedy jeszcze byli nastolatkami, producent telewizyjnych programów dla dzieci (BBC) zaproponował im zrobienie krótkiego filmu animowanego. Został on zaprezentowany w programie "Vision On". Pierwszą, w pełni profesjonalną postacią stworzoną przez duet Lord-Sproxton był Morph, który później nabrał bardziej indywidualnego charakteru i pojawiał się w swoim własnym serialu "The Amazing Adventures of Morph". Postać ta, dzięki swojej ogromnej popularności, wciąż pojawia się w wielu nowych produkcjach.
Po przeprowadzeniu się w 1976 roku do Bristolu, Lord i Sproxton wykreowali studio Aardman na jeden z czołowych zespołów zajmujących się animacją lalkarską. W 1978 roku telewizja BBC zleciła studio Aardmana nakręcenie dwóch filmów krótkometrażowych pod wspólnym tytułem "Animated Conversations" ('Ożywione rozmowy'). Powstałe w związku z tym projektem "Down and Out" oraz "Confessions of a Foyer Girl" (oba współreżyserowane przez Lorda i Sproxtona) poprzez wykorzystanie zaczerpniętych z codziennego życia rozmów wyznaczyły nowe standardy w sztuce animacyjnej. Doprowadziło to również do nakręcenia serii pięciu „Kawałków rozmów" („Conversation Pieces") dla angielskiego Channel 4, w tym między innymi "Early Bird" i "On Probation".
Rozszerzając swoją działalność również na wideoklipy, studio Aardman rozpoczęło współpracę z reżyserem Stephenem Johnsonem i braćmi Quay, tworząc znakomity, wielokrotnie nagradzany teledysk do utworu Petera Gabriela "Sledgehammer". W 1987 roku, Lord stworzył wideo do piosenki Niny Simone "My Baby Just Cares for Me". Dwa lata później, Channel 4 po raz kolejny zlecił grupie Aardman nakręcenie składającej się z pięciu części serii "Lip Synch", w której znalazł się między innymi film "War Story". Reżyserskie osiągnięcia Lorda w tym czasie to również takie tytuły jak: "Going Equipped" i "Babylon".
Razem ze Sproxtonem, Lord prowadził i nadal prowadzi intensywną działalność promującą nowych reżyserów. Obaj panowie wystąpili zatem w charakterze kierowników produkcji między innymi takich projektów jak: "Creature Comforts", "Rex", "HumDrum" i "Stage Fright". Charakterystyczną animację Aardmana można znaleźć również w filmach reklamowych produktów: Chevron, Lurpack, Mita Copiers, Cadbury'a Crunchies, Polo i wielu innych.
DAVID SPROXTON (Producent)
Jest współwłaścicielem i dyrektorem zarządzającym Aardman Studio. Razem ze współzałożycielem firmy, Peterem Lordem, od wielu lat dba o stały wzrost i rozwój studio, które z dwuosobowej spółki wyrosło na jedną z najbardziej cenionych w swojej branży jednostek produkcyjnych. W swojej karierze, pracując nad projektami Aardmana, Sproxton występował w charakterze producenta, reżysera i operatora. Jako producent Sproxton wystąpił wcześniej w 2000 roku przy realizacji filmu „Uciekające kurczaki” („Chicken Run”), pierwszego wspólnego przedsięwzięcia Aardmana i DreamWorks Animation, które okazało się absolutnym hitem kinowym, znakomicie przyjętym przez widzów i krytykę.
Sproxton i Lord poznali się w 1970 roku, będąc jeszcze w liceum. Posługując się w tym czasie należącą do Sproxtona kamerą Bolex, nakręcili swój pierwszy film animowany. Była to dosyć niewprawna jeszcze próba artystyczna, ale została ona dostrzeżona przez producenta dziecięcego programu stacji BBC "Vision On". Zaproponował on chłopcom współpracę i możliwość kręcenia filmów do tego programu.
Po zakończeniu nauki na Uniwersytecie Durham, Sproxton zadecydował, że będzie zajmował się filmem profesjonalnie. W 1972 roku powstało studio Aardman, które w 1976 roku przeniosło się na stałe do Bristolu. Pierwszym, w pełni profesjonalnym dziełem obu panów była postać Morpha, który przez wiele lat pojawiał się w serialu produkcji BBC "The Amazing Adventures of Morph".
W 1978 roku telewizja BBC zleciła studio Aardmana nakręcenie dwóch filmów krótkometrażowych pod wspólnym tytułem "Ożywione rozmowy” („Animated Conversations"). Powstałe w związku z tym projektem "Down and Out" oraz "Confessions of a Foyer Girl" (oba współreżyserowane przez Sproxtona i Lorda) poprzez wykorzystanie zaczerpniętych z codziennego życia rozmów wyznaczyły nowe standardy w sztuce animacyjnej (technika ta jest określana od tego czasu mianem 'vox pop'). Doprowadziło to również do nakręcenia serii pięciu "Kawałków rozmów” („Conversation Pieces”) dla angielskiego Channel 4, między innymi "Early Bird" i "On Probation". Technikę ‘vox pop’ zastosowano również przy serii Aardmana “Lip Synch” dla Channel 4, w której znalazł się również nagrodzony później Oskarem® film Nicka Parka - “Creature Comforts.”
Stworzone przez duet Sproxton-Lord studio znane jest nie tylko ze swoich znakomitych projektów animacyjnych, ale również z wspomagania rozwoju młodych talentów. Dzięki nim swoje skrzydła mógł rozwinąć między innymi Steve Box, który dzięki studio Aardmana mógł wyreżyserować swój film „Stage Fright”. Oprócz Boxa i wielokrotnie nagradzanego za swoje prace Nicka Parka, ze studiem związani są Peter Peake (nominowany do Oskara®, wyróżniony nagrodą BAFTA za "HumDrum"), Richard Goleszowski (reżyser serii "Rex the Runt" dla BBC 2) i Darren Walsh, którego seria "Angry Kid" była udostępniana bezpośrednio przez Internet.
MARK BURTON (Scenariusz) jest twórcą specjalizującym się w produkcjach komediowych, z których wiele zrealizowanych zostało na dużym i małym ekranie, po obu stronach Atlantyku. Jest laureatem wielu prestiżowych nagród, w tym British Comedy Award i Premier Ondas Award. Ostatnio współtworzył scenariusz do animowanego przeboju wytwórni DreamWorks - “Magdagaskar” (“Madagascar”). Wcześniej współpracował z wytwórnią Aardmana przy pisaniu listy dialogowej do filmu „Uciekające kurczaki” (“Chicken Run”)
Burton ma na swoim koncie wiele scenariuszy do brytyjskich komediowych show telewizyjnych, w tym między innymi: “Clive Anderson Talks Back,” “Jack Dee’s Happy Hour,” “Never Mind the Buzzcocks,” “2DTV,” “Have I Got News For You” oraz “Spitting Image.” Jest współtwórcą sitcomu produkcji BBC - “The Peter Principle,” w którym wystąpił Jim Broadbent.
BOB BAKER (Scenariusz)
Po raz pierwszy miał okazję współpracować z Nickiem Parkiem pisząc scenariusz do krótkometrażowej opowieści o perypetiach Wallace’a&Gromita „Wściekłe gacie” („The Wrong Trousers”), która obsypana została wieloma nagrodami, w tym tą najbardziej prestiżową - Oskarem®. Trzy lata później Park zaprosił Bakera do współpracy przy kolejnym swoim oskarowym filmie, “Golenie owiec” (“A Close Shave”), który w 1997 roku otrzymał również nagrodę Emmy.
Baker uczył się w Air Balloon Hill School w Bristolu oraz uczęszczał na West of England College of Art. Po ukończeniu szkoły zajął się animacją filmów w przydomowym studio. W tym czasie powstało kilka kreskówek wyświetlanych później przez BBC. Baker sam zaczął pisać scenariusze do animowanych produkcji. Takim sposobem powstały odcinki popularnego serialu “Dr. Who”, który dzisiaj przez wielu uznawany jest za kultowy. Przez kolejnych dziewięć lat spod ręki Bakera wychodziły kolejne scenariusze 10 odcinków. Równolegle powstały również sztuki telewizyjne, w tym między innymi “Thick as Thieves,” nagrodzona przez British Television Society Award for Best Drama oraz popularne seriale telewizyjne dla dzieci, jak na przykład “King of the Castle,” nominowany do nagrody BAFTA.
Baker jest autorem scenariuszy do kilku telewizyjnych seriali kryminalnych, w tym: “Z Cars,” “Shoestring” i “Bergerac.”
JULIAN NOTT (Muzyka)
Jest autorką muzyki do wszystkich trzech oskarowych filmów krótkometrażowych z udziałem szalonego duetu Wallace & Gromit: “Wyprawa na księżyc” („A Grand Day Out”), „Wściekłe gacie” (“The Wrong Trousers”) i „Golenie owiec” (“A Close Shave”).
Jest kompozytorką muzyki do produkcji małego i wielkiego ekranu. W swoim artystycznym portfolio są takie tytuły jak: “Opowieść wigilijna” (“A Christmas Carol – The Movie”), “New Year’s Day,” “My Mother’s Courage”, dla niemieckiego reżysera Michaela Verhoevena, “Nieważny człowiek” („A Man of No Importance”) oraz “Weak at Denise.” Przy ostatnim z wymienionych obrazów Nott pracowała nie tylko jako kompozytorka, ale również była jego reżyserem, czym zapewniła sobie nagrodę British Independent Film Award.
Jej filmografia telewizyjna to między innymi takie tytuły jak: “A Respectable Trade” (ministerial); “Gentlemen’s Relish,” “H-E Double Hockey Sticks”, “Lorna Doon” oraz seriale “Sunburn” i “The Vice.”
Nott studiowała na Uniwersytecie w Oxfordzie, gdzie za osiągnięcia naukowe przyznano jej stypendium. Kontynuowała naukę w UK National Film and Television School w klasie kompozycji filmowej. To właśnie tam miała okazję poznać twórcę postaci Wallace’a&Gromita, Nicka Parka.
HANS ZIMMER (Producent muzyczny)
Należy do grona najbardziej utytułowanych i płodnych artystów Hollywood. W 1994 roku uhonorowany został najbardziej prestiżowymi nagrodami Oskara® i Złotego Globu za muzykę do animowanego przeboju filmowego „Król Lew” („The Lion King”). Zimmer nominowany był do Oskara® jeszcze sześć razy – za “Gladiatora” “Księica Egiptu” („The Prince of Egypt”), “Cienką czerwoną linię” („The Thin Red Line”), “Lepiej być nie może” („As Good As It Gets”), “Żonę pastora” („The Preacher’s Wife”) oraz “Rain Mana.
Na początku tego roku Zimmer otrzymał siódmą już nominację do nagrody Złotego Globu za kompozycje do komedii Jamesa L. Brooksa “Spanglish.” Nominacje do Złotych Globów przyniosły mu wcześniej filmy: „Ostatni Samuraj” („The Last Samurai”) Edwarda Zwicka, z udziałem Toma Cruise’a., “Pearl Harbor”, „Mustang z dzikiej doliny” (“Spirit: Stallion of the Cimarron”) i „Książę Egiptu” (“The Prince of Egypt”).
Jest autorem muzyki do ponad 80 filmów, w tym: animowanej komedii „Madagaskar”, „Batman: Początek” („Batman Begins”), „Drogi do El Dorado” („The Road to El Dorado”), dwóch najnowszych produkcji Ridley’a Scotta - “Kingdom of Heaven” i “A Good Year”, a także “The Ring” i jego kontynuacji „The Ring2”. Ma na swoim koncie takie tytuły jak: „Rybki z ferajny” („Shark Tale”), „Pearl Harbor”, “Helikopter w ogniu” (Black Hawk Down), “Hannibal”, “Karmazynowy przypływ” /Crimson Tide/ (nagroda Grammy), “Thelma & Louise,” “Wożąc Miss Daisy” (Driving Miss Daisy), “Mission: Impossible 2,” “The Peacemaker,” “Twierdza” (The Rock), “Broken Arrow,” “Dziewięć miesięcy” (Nine Months), „Czarny deszcz” (“Black Rain”), “Ognisty podmuch” /Backdraft/, “Green Card,” “Prawdziwy romans” (True Romance), “Days of Thunder” i “My Beautiful Launderette.”
Zimmer, oprócz komponowani muzyki, stoi na czele działu muzycznego wytwórni DreamWorks.
DAVE ALEX RIDDETT (Zdjęcia)
Dave Alex Riddet dołączył do zespołu Aardman w połowie lat 80-tych. Od tego czasu pracował w charakterze specjalisty od oświetlenia planu, kierownika zdjęć oraz reżysera przy ponad 50 reklamówkach i wielu projektach filmowych. Jako autor zdjęć nakręcił między innymi wszystkie trzy nagrodzone Oskarami® filmy Nicka Parka: "Creature Comforts", „Wściekłe gacie” ("The Wrong Trousers") oraz „Golenie owiec” ("A Close Shave"). Później jako reżyser nadzorujący pracę operatorów kamer pracował przy pierwszym pełnometrażowym filmie wytwórni Aardman – „Uciekające kurczaki” („Chicken Run”).
Zanim związał się z Aardmanem, Riddett był współtwórcą grupy Bolex Brothers, która zajmowała się tworzeniem promocyjnych materiałów muzycznych oraz sekwencji tytułowych. W tym czasie wyreżyserował również trzy animowane seriale telewizyjne dla "Round the Bend". W swojej karierze pracował również jako autor kreskówek, fotografik, malarz oraz wykładowca z zakresu technik filmowych.
LOYD PRICE (Animacja)
Od 1994 roku był związany ze studio Aardman jako ‘wolny strzelec’, dwa lata później dołączył do zespołu już jako stały pracownik. Początkowo zajmował się głównie filmami reklamowymi, między innymi dla Chevron, Rice Krispies, Cadbury's Coronation Street oraz reklamówkami z udziałem Wallace’a & Gromita na rynek japoński (Putchin' Pudding). Później współpracował również jako animator przy nagrodzonym Oskarem® filmie krótkometrażowym Nicka Patricka „Golenie owiec” ("A Close Shave"). Price jako animator pracował przy tworzeniu pierwszego pełnometrażowego filmu wytwórni Aardman – „Uciekające kurczaki” („Chicken Run”).
Zanim związał się z Aardmanem, pracował jako główny animator przy produkcji Tima Burtona "Miasteczko Halloween” („The Nightmare Before Christmas"). Od 1984 do 1992 roku pracował dla Cosgrove-Hall Films, gdzie zaangażowany był między innymi w projekty "Wind in the Willows" (nagroda BAFTA) oraz "Fool of the World and the Flying Ship". W 1996 roku, Price zorganizował i nauczał na dwóch pierwszych sesjach szkoleniowych Kursów Animacyjnych pod szyldem Aardmana, we współpracy z University of the West of England. Celem tego typu zajęć było wykształcenie nowych, potencjalnych współpracowników studio w zakresie animacji filmowej.
MERLIN CROSSINGHAM (Animacja)
Dołączył do zespołu Aardmana po ukończeniu Kursów Animacyjnych pod szyldem tego studio, prowadzonych we współpracy z University of the West of England. Wcześniej obronił dyplom z Filmu i Fotografii w Newport Film School.
Prawie całe dotychczasowe doświadczenie Crossinghama w zakresie animacji związane jest ze studio Aardmana. Był kluczowym animatorem przy kręceniu filmu „Uciekające kurczaki” (“Chicken Run”), pracował także przy filmach “Morph,” “Creature Comforts” i wielu reklamówkach telewizyjnych. Oprócz tego, Crossingham filmował pierwszy światowy test trójwymiarowej produkcji poklatkowej IMAX’a. Miał okazję prowadzić współpracę z legendarnym Ray’em Harryhausenem.
PHIL LEWIS (Scenografia)
Studiował na Twickenham College of Art and Design. W tym czasie jako niezależny artysta wykonywał projekty modeli oraz prowadził wykłady z teorii sztuki. Na początku lat 80-tych dołączył do studio Asylum Models & Effects w Londynie. Początkowo zajmował się wykonywaniem projektów modeli, aby z czasem zająć się również reżyserią. Współpracował przy organizowaniu kampanii promocyjnych i kręceniu filmów reklamowych. Zetknął się w tym czasie z reżyserami Terry Gilliamem (Orangina), Ridley'em Scottem (Coca Cola), Lesterem Bookbinderem i wieloma innymi znanymi nazwiskami. Ma na swoim koncie także pracę przy teledyskach Davida Bowie i Tiny Turner. Po przeprowadzeniu się w 1988 roku do Bristolu, Lewis rozpoczął współpracę ze studio Aardman, pracując w charakterze art directora przy serii Wallace & Gromit - „Wściekłe gacie”, „Golenie owiec” oraz licznych filmach reklamowych.
W 1997 roku Lewis rozpoczął bliską współpracę z zajmującym się projektowaniem i budowaniem scenografii Timem Farringtonem. Współpraca obu panów doprowadziła z czasem do powstania firmy Farrington Lewis Co. Ltd, zajmującej się scenografią, ale również budową modeli. Tandem Lewis-Farrington pracował przy kręceniu filmu „Uciekające kurczaki” (“Chicken Run”).