"W sieci pająka": TWÓRCY FILMU
Lee Tamahori (reżyser)
Zdobył światowe uznanie za swój debiut reżyserski, dramat nowozelandzki „Once We Were Warriors”. Pierwszym filmem nakręconym przez niego w Stanach Zjednoczonych był „Mulholland Falls” z Nick’iem Nolte’m, Melanie Griffith, Chazzem Palminteri’m i Johnem Malkovichem, następnym „The Edge” z Anthony’m Hopkinsem i Alekiem Baldwinem. Wyreżyserował ponadto kilka epizodów głośnego serialu HBO „The Sopranos.”
Tamahori rozpoczął karierę zawodową w rodzinnej Nowej Zelandii jako artysta komercyjny i fotograf, następnie przez dziesięć lat zajmował się reżyserowaniem filmów reklamowych dla telewizji, zdobywając wiele międzynarodowych nagród. Przed swym debiutem fabularnym, nakręcił kilka seriali telewizyjnych.
David Brown (producent)
Jest jednym z odnoszących największe sukcesy producentem, mającym talent do wyszukiwania projektów, mających walory zarówno artystyczne, jak i komercyjne. Przykładem tego jest „Chocolat”, szósty film w karierze w Browna,nominowany do Oscara ® w kategorii Najlepszy Film. Dwa filmy „The Sting”/Żądło i “Driving Miss Daisy” otrzymały Nagrody Akademii ®. Pracując samodzielnie albo w długoletnimpartnerem, Richardem D.Zanuckiem, David Brown wyprodukował bądź był producentem wykonawczym tak znanych filmów, jak : „Jaws”/Szczeki, „The Verdict”, „Cocoon”/Kokon, „The Player”/Gracz, „A Few Good Man”/Ludzie Honoru, „The Saint”/Święty, “Kiss the Girls”/Kolekcjoner, “Deep Impact”/Dzień zagłady, “Angela’s Ashes”/Prochy Angeli i “The Sugarland Express”, który był debiutem fabularnym Stevena Spielberga.
David Brown wraz z Zanuckiem otrzymał Irving G.Thalberg Award od Akademii Filmowej w 1991 r. , David O.Selznick Lifetime Achievement Award od Producers Guild of America w 1993 r., uzyskali miano Producentów Roku 2001 na ShoWest Convention zorganizowaną przez National Association of Theatre Owners. Brown jest też laureatem Honorary Award otrzymanej od Writers Guild of America w 1999 r. i Independent Spirit Award w 1993 r. za film “The Player”/Gracz.
Przed założeniem firmy produkcyjnej z Zanuckiem, obydwaj producenci pracowali jako
szefowie produkcji w 20th Century Fox, a nastepnie w Warner Bros.
Brown pracował kilkakrotnie na Broadwayu, gdzie wyprodukował „Tru”, „A Few Good Men” i „The Cemetery Club”; obecnie przygotowuje musical oparty na klasycznym filmie „The Sweet Smell of Success.”
Przed podjęciem pracy w branży filmowej, Brown był dziennikarzem, m.in. pełnił funkcję głównego wydawcy w magazynie „Cosmopolitan”. David Brown jest ponadto autorem kilku książek oraz pisze od czasu do czasu dla The New Yorkera.
Joe Wizan (producent)
Przed podjęciem pracy w przemyśle filmowym, był agentem teatralnym. Do dziś wyprodukował bądź pełnił funkcję producenta wykonawczego dwudziestu pięciu filmów fabularnych, sześciu filmów telewizyjnych i dwu filmów dal sieci kablowych. Filmy wyprodukowane przez Joe’go Wizana, to m.in.: „Kiss the Girls/Kolekcjoner, „Dunstn Checks In”, „Wrestling Ernest Hemingway”, „Fire in the Sky”, „Stop! Or My Mom Will Shoot”/Stój, bo mamuśka strzela !, “Iron Eagle I & II”, “Tough Guys”, “...And Justice for All”, “Junior Bonner” czy “Jeremiah Johnson.” Wizan, jako szef produkcji filmów kinowych CBS i kierujący produkcją w 20th Century Fox odpowiedzialny był m.in. za „Revenge of the Nerds”, „Bachelor Party”, „Romancing the Stone”/Miłość, szmaragd i krokodyl, “Jewel of the Nile”/Klejnot Nilu”, “Cocoon”/Kokon.
Marty Hornstein (producent wykonawczy)
Był producentem wykonawczym „Star Trek Insurrection” i „Star Trek: First Contact” oraz koproducentem i managerem produkcji “Star Trek VI: The Undiscovered Country”, producentem wykonawczym “Permanent Record”, producentem “One on One”, “The Night Before” i “The Women’s Club”. Był tzw. producentem liniowym “The Perfect Weapon”, “Show of Force” i “Back to the Beach.” Hornstein był też managerem produkcji „Beverly Hills Cop III”/Gliniarz z Beverly Hills III, „Drop Zone”/Strefa zrzutu, „Ode to Billy Joe”, „Cornbread, Earle and Me”, “Silent Running”,“Where’s Poppa”.
Hornstein był przez dwa lata prezesem odpowiedzialnym za produkcję w Kings Road Entertainment; w latach 1976-1983 pracował w American Film Institute.
Marc Moss (scenarzysta)
„Along Came a Spider”/"W sieci pająka" to jego pierwszy zrealizowany scenariusz. Pochodzący z Norfolk, w stanie Virginia, Moss pracował nad wieloma scenariuszami i adaptacjami, ale nie dostawał za te prace kredytu w czołówce filmów, aż do czasu drugiego z serii filmów z Alexem Crossem.
Ukończył anglistykę na University of Chicago, a następnie przeniósł się do Los Angeles, aby poświecić się pracy scenarzysty.
Matthew F.Leonetti, A.S.C. (zdjęcia)
Pracuje jako operator filmów kinowych i telewizyjnych od ponad 25 lat. Filmy, do których robił zdjęcia, to m.in.: „Star Trek: Insurrection”, „Star Trek: First Contact”, „Mortal Kombat: Annihilation”(wyreżyserowany przez jego brata, Johna R.Leonetti’ego), “Species II”/Gatunek II, “Fled”/Ścigani, „Strange Days”/Dziwne dni”, „Leap of Faith”, „Angels in the Outfield”, „Low Down Dirty Shame”, „Another 48 Hours”, “Dead Again”, “Hard to Kill”, “Dragnet”, “Red Heat”, “Jagged Edge”, “Weird Science”, “Fast Times at Ridgemont High”, “Poltergeist”, “Eyewitness”, “Breaking Away.”
Ida Random (scenografia)
Rozpoczęła karierę w przemyśle filmowym pracą na planie filmu „The Big Chill” w reżyserii Lawrence’a Kasdana i kontynuuje od ponad 20.lat, zdobywając m.in. nominację do Oskara ® za „Rain Mana” w reżyserii Barry’ego Levinsona. Random stale współpracuje z czołówką reżyserską Hollywood, jak Danny de Vito („Hoffa”, „The War of the Roses”/Wojna państwa Rose, „Throw Momma from the Train”), Lawrence Kasdan (“Silverado”, “Wyatt Earp”), Tony Scott (“The Fan”), Albert Brooks (“Defending Your Life”), Ed Zwick (“About Last Night”), Brian DePalma (“Body Double”). Inne filmy, nad którymi pracowała, to m.in.: „Housesitter”, „Who’s That Girl”, ”Irreconcilable Differences”, „How I Got Into College.”
Neil Travis (montaż)
Pracuje w przemyśle filmowym od 1970 r., jest laureatem Oscara ® za „Dancing with Wolves”/Tańczący z wilkami w 1991 r. Za ten sam film otrzymał Eddie Award od American Cinema Editors. W 1978 r. był nominowany do Eddie za montaż historycznego mini-serialu „Roots”/Korzenie.
Inne filmy, do których wykonał montaż, to m.in.: „Bicentennial Man”, „Stepmom”/Mamuśka, „The Edge”, „Moll Flanders”, „Outbreak”/Epidemia, “Clear and Present Danger”/Stan zagrożenia, “Bopha !”, “Patriot Games”, “Deceived”, “Cocktail”, “No Way Out”, “Marie”,“The Philadelphia Experiment”, “Cujo”, “The Idolamaker”, “Jaws 2”/Szczęki 2.
Sanja Milkovic Hays (kostiumy)
Urodzona w Jugosławii, ostatnio projektowała kostiumy do filmu Briana DePalmy „Mission to Mars”/Misja na Marsa. Inne filmy, do których projektowała kostiumy, to m.in.: „Beowulf”, „Star Trek: Insurrection”, „Blade”, „8 Heads in a Duffel Bag”, “Treacherous”, “Spaced Invaders”, “Masque of the Red Death.’
Jerry Goldsmith (muzyka)
W ciągu ponad pięćdziesięcioletniej kariery kompozytorskiej, uzyskał 18 nominacji do Nagród Akademii ®, w tym jednego Oscara ® za muzykę do filmu „Omen”, trzy Emmy Awards, dziewięć nominacji do Złotych Globów i cztery nominacje do Nagród Brytyjskiej Akademii Filmowej (BAFTA.)
Goldsmith skomponował muzykę do ponad 250 filmów, programów telewizyjnych, sztuk radiowych. Karierę w show-biznesie rozpoczynał w CBS Radio, skąd został wynajęty przez Alfreda Newmana by napisać muzykę do filmu „Lonely are the Brave.” Filmy, do których Jerry Goldsmith napisał muzykę, to m.in.: „Mulan” Disneya (Annie Award w kategorii Filmy Animowane), „L.A.Confidential”/Tajemnice Los Angeles, „Basic Instinct”/Nagi instynkt, “Hoosiers”, “Under Fire”, “Poltergeist”, “Star Trek: The Motion Picture”, “The Boys from Brazil”, “The Wind and the Lion”, “Chinatown”, “Papillon”, “Patton”, “Planet of the Apes”/Planeta małp, “The Sand Pebbles”, “A Patch of Blue.”
Goldsmith otrzymał Achievement Award w 1998 r. na Palm Springs International Film Festival i trzy nominacje do Saturn Award od Academy of Science Fiction, Horror & Fantasy.