Reklama

"Vera Drake": SYLWETKI TWÓRCÓW

Mike Leigh (scenariusz, reżyseria)

Urodził się w 1943 roku w Salford w Wiekiej Brytanii. Uczęszczał do The Royal Academy of Dramatic Art w Camberwell, Central Art Schools i Szkoły Filmowej w Londynie. Jego pierwszym filmem fabularnym były „Ponure chwile” („Bleak Moments) z 1971 roku.

Wybrana filmografia:

2001 - „WSZYSTKO ALBO NIC” („ALL OR NOTHING”)

Związek Londyńskich Krytyków Filmowych 2003 - Najlepszy Film Brytyjski, Najlepsza

Brytyjska Rola Kobieca (Lesley Manville)

Reklama

London Evening Standard Award 2003 - Nagroda za Osiągnięcia Techniczne (Ele Stewart)

1999 - „TOPSY-TURVY”

Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji 1999 - Najlepsza Rola Męska (Jim Broadbent)

Stowarzyszenie Nowojorskich Krytyków Filmowych 2000 - Najlepszy Film, Najlepszy

Reżyser (Mike Leigh)

Narodowe Stowarzyszenie Krytyków Filmowych (USA) 2000 - Najlepszy Film, Najlepszy Reżyser (Mike Leigh)

London Evening Standard Awards 2000 - Najlepszy Film, Najlepsza Rola Męska (Jim Broadbent)

1997 - „WSPÓŁLOKATORKI” („CAREER GIRLS”)

London Evening Standard Award 1997 - Najlepsza Rola Kobieca (Katrin Cartlidge)

1996 - „SEKRETY I KŁAMSTWA” („SECRETS AND LIES”)

Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes 1996 - Złota Palma, Najlepsza Rola Kobieca (Brenda Blethyn), Nagroda Międzynarodowej Krytyki FIPRESCI

Festiwal Filmowy w Sydney 1996 - Najbardziej Popularny Film, Nagroda Krytyków

Związek Krytyków Filmowych z Los Angeles 1997 - Najlepszy Film, Najlepszy Reżyser (Mike Leigh), Najlepsza Rola Kobieca (Brenda Blethyn)

Złoty Glob 1997 - Najlepsza Rola Kobieca (Brenda Blethyn)

Empire Magazine 1996 - Najlepsza Rola Kobieca (Brenda Blethyn)

Spanish Goya Award 1996 - Najlepszy Film Zagraniczny

Nagroda Krytyków Francuskich 1996 - Najlepszy Film Zagraniczny

Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca (Marianne Jean-Baptiste)

BAFTA 1997 - Najlepszy Scenariusz Oryginalny (Mike Leigh)

Nagroda Alexandra Korda 1997 – Najlepszy Film Brytyjski, Najlepsza Rola Kobieca (Brenda Blethyn)

Humanitas Prize 1997

Nagroda Australijskiego Instytutu Filmowego 1997 - Najlepszy Film Zagraniczny

Kinema Jumpo Award (Japonia) 1997 - Najlepszy Film Zagraniczny

1993 - „NADZY” („NAKED”)

Festiwal Filmowy w Cannes 1993 - Najlepszy Reżyser (Mike Leigh), Najlepsza Rola Męska (David Thewlis)

Festiwal Filmowy w Toronto 1993 - Metro Media Award

Festiwal Filmowy w San Sebastian 1993 – Nagroda Author ’93, Nagroda Publiczności

Festiwal Filmowy w Haugesund 1993 - Najlepszy Film Europejski

Cinequest/ TV Ontario 1993 - Najlepszy Film Zagraniczny

Geneva Stars de Demain 1993 - Najlepszy Europejski Debiut Kobiecy (Katrin Cartlidge)

Stowarzyszenie Krytyków Filmowych w Nowym Yorku 1993 - Najlepsza Rola Męska (David Thewlis)

Stowarzyszenie Krytyków Filmowych z Bostonu 1993 - Najlepsza Rola Męska (David Thewlis)

Narodowe Stowarzyszenie Krytyków Filmowych USA 1993 - Najlepsza Rola Męska (David Thewlis)

Festiwal Filmowy w Sztokholmie 1993 - Nagroda Mont Blanc dla Najlepszego Scenariusza Oryginalnego (Mike Leigh)

London Evening Standard Award 1994 - Najlepsza Rola Męska (David Thewlis)

1991 - „ŻYCIE JEST SŁODKIE” („LIFE IS SWEET”)

Europacinema Academia Italiana 1991 - Najlepszy Film

Taormina Film Festival 1991 - Najlepszy Film

Taormina Maschera Di Polifermo 1991 - Nagroda Dla Całej Obsady

Geneva Stars de Demain 1992 - Najlepsza Rola Kobieca (Claire Skinner)

Narodowy Związek Krytyków Filmowych (USA) 1991 - Najlepszy Film, Najlepsza Rola Kobieca (Alison Steadman), Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca (Jane Horrocks)

Stowarzyszenie Krytyków Filmowych z Los Angeles 1992 - Najlepsza Rola Kobieca (Jane Horrocks)

1988 - „WYSOKIE ASPIRACJE” („HIGH HOPES”)

Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji 1988 - Nagroda Krytyków

London Evening Standard 1988 - Nagroda im. Petera Sellersa dla Najlepszego Filmu Komediowego

Europejska Nagroda Filmowa 1988 - Europejski Film Roku, Najlepsza Rola Kobieca (Ruth Sheen)

Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca (Edna Doré), Najlepsza Muzyka (Andrew Dickson)

1971 - „PONURE CHWILE” („BLEAK MOMENTS”)

Festiwal Filmowy w Chicago 1972 - Grand Prix (Złoty Hugo)

Festiwal Filmowy w Locarno 1972 - Grand Prix (Złoty Leopard)

SIMON CHANNING WILLIAMS (PRODUCENT)

Współpraca Simona Channing Williamsa z Mikem Leigh rozpoczęła się w 1980 roku. Leigh pracował jako pierwszy asystent reżysera filmu „Dorośli (Grown-Ups)”, który Williams produkował dla BBC. Williams został producentem filmu Mike’a Leigh „Wielkie aspiracje”. Razem założyli studio producenckie Thin Man Films. Wspólnie stworzyli film „Życie jest słodkie (Life is Sweet”), który zdobył wiele nagród i zwrócił uwagę międzynarodowej publiczności. W 1992 roku współpracowali przy mini-serialu „A Sense of History”, uznanym za Najlepszy Film Krótkometrażowy na Festiwalu Filmowym Clermont-Ferrand. Williams i Leigh razem zrealizowali filmy: „Nadzy”, „Sekrety i kłamstwa”, „Współlokatorki”, „Topsy-Turvy” oraz „Wszystko albo nic”. Simon Channing Williams wyprodukował również film „Puccini” Tonyego Palmeta oraz „Nicholasa Dickelby” Douga McGratha i „Man About Dog” Paddy’ego Breathnacha.

ALAIN SARDE (PRODUCENT)

Najbliższy współpracownik Romana Pogańskiego, producent „Pianisty” i „Olivera Twista”. Sarde wyprodukował ponad 150 filmów takich reżyserów, jak Jean-Luc Godard, Roman Polanski, Pierre Granier-Deferre, George Lautner, André Téchiné, Bertrand Tavernier, Alain Corneau, Bertrand Blier, Nicole Garcia, Coline Serreau, Jeanne Labrune, Danièle Thompson, David Lynch, Claude Sautet, Patrice Leconte i Jacques Doillon.

DICK POPE (ZDJĘCIA)

Dick Pope jest autorem zdjęć do następujących filmów Mike’a Leigh: „Życie jest słodkie”, „Nadzy”, „Sekrety i kłamstwa”, „Współlokatorki”, „Topsy-Turvy”, „Wszystko albo nic”. Na Międzynarodowym Festiwalu Operatorów Filmowych Camerimage w 1996 roku zdobył Złotą Żabę za zdjęcia do filmu „Sekrety i kłamstwa”. W 1999 roku na tym samym festiwalu odebrał wraz z Mikem Leigh Specjalną Nagrodę Za Najlepszą Współpracę Reżysersko-Opratorską.

Dick Pope ma również w swoim dorobku zdjęcia do następujących filmów: „Amy Foster” Beebana Kidrona, „Czas zapłaty” Anthony’ego Neilsona, „Desperaci” Chrisa McQuarrie, „Trzynaście rozmów o tym samym” (Thirteen Conversations About OneThing)” Jilla Sprechera oraz „Nicholas Nickelby” Douga McGratha.

JIM CLARK (MONTAŻ)

Pracował m. in. z reżyserami: Johnem Schlesingerem, Stanley’em Donena, Michaelem Apdetem. Ostatnio współpracował z Richardem Loncraine przy filmie „Wzbierająca burza. Na swoim koncie ma montaż filmu „Misja” Rolanda Joffe i „Świat to za mało” Michaela Apdeta. Otrzymał Oscara za montaż filmu Rolanda Joffe „Pola śmierci”.

ANDREW DICKSON (MUZYKA)

„Vera Drake” jest szóstym Mike’a Leigh z muzyczną oprawą Andrew Dickinsona („Meantime”, „Wysokie aspiracje”, „Nadzy”, „Sekrety i kłamstwa”, „Wszystko albo nic”). Dickson jest również aktorem, reżyserem i scenarzystą. Skomponował piosenki do przedstawień w The Royal Shakespeare Company, The Royal Court, Hull Truck, Nottingham Playhouse, Sheffield Crucible, Leicester Haymarket i Liverpool Everyman.

EVE STEWART (SCENOGRAFIA)

Nominowana do Oscara w kategorii Najlepsza Scenografia do filmu Mike’a Leigh „Topsy-Turvey”. Jest autorką scenografii do następujących filmów reżysera: „Wszystko albo nic” (Nagrodę Evening Standard za Osiągnięcia Techniczne), „Współlokatorki”, „Sekrety i kłamstwa”, „Nadzy”.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Vera Drake
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy