Reklama

Reklama

"Vanilla Sky": TWÓRCY

Tom Cruise (Producent)

Cameron Crowe (Scenarzysta/Reżyser) napisał, wyreżyserował i wyprodukował przychylnie przyjęty przez krytyków „Almost Famous”/U progu sławy, komediowy, na poły biograficzny film opowiadający o perypetiach nastoletniego reportera, który bierze udział w trasie koncertowej zdobywającego sławę zespołu rockowego Stillwater. Rzecz dzieje się około 1973 roku. Film ten znalazł się na ponad 150. listach „Najlepszych Dziesięciu Filmach Roku”, przyniósł Cameronowi Crowe Oscara ® za rok 2000 w kategorii Najlepszy Scenariusz i nominację Directors Guild of America dla Najlepszego Reżysera. Inne nagrody dla „Almost Famous”/U progu sławy to Złoty Glob w kategorii Najlepszy Film, AFI’s Movie of the Year Award, nominacja do Golden Laurel Award Producers Guild of America. Ponadto, gwiazda filmu, Kate Hudson, otrzymała Złoty Glob w kategorii Najlepsza Aktorka Drugoplanowa i nominację do Nagrody Akademii ® w tej samej kategorii. Przed „Almost famous”/U progu sławy Crowe odniósł ogromny sukces jako scenarzysta, reżyser i producent „Jerry’ego Maguire” (1996 r.) Film ten , który był pierwszą okazją do wspólnej pacy Crowe’a i Cruise’a stał się światowym sukcesem kasowym i Crowe otrzymał nominacje do Nagród Akademii ® w kategoriach Najlepszy Film i Najlepszy Scenariusz Oryginalny, otrzymał też po raz drugi nominację w kategorii Najlepszy Scenariusz od Writers Guild.

Reklama

Pochodzący z Kalifornii, Crowe urodził się w Palm Springs i dorastał w San Diego. Zaczął karierę dziennikarską jako piętnastolatek, pisząc do Creem, Rolling Stone, Playboya i The Los Angeles Times. W wieku zaledwie szesnastu lat został członkiem zespołu redakcyjnego Rolling Stone. W czasie pracy dla tego muzycznego magazynu pisał sylwetki wielu wybitnych artystów, włączając w to Boba Dylana, Erica Claptona, Davida Bowie czy NeilaYounga.

W 1979 r., Crowe, mając dwadzieścia dwa lata, wrócił do szkoły średniej, by przygotować się do napisania książki, w rezultacie powstała „Fast Times at Ridgemont High”, opublikowana przez Simon & Schuster w 1981 r. Przed wydaniem książki, rozpoczął pracę nad zaadaptowaniem książki na scenariusz filmu fabularnego. Film został wyreżyserowany w 1982 r. przez Amy Heckerling i stał się klasykiem gatunku, pozwalając zadebiutować takim aktorom, jak Sean Penn, Jennifer Jason Leigh, Forrest Whitaker, Nicolas Cage I Eric Stoltz. Cameron Crowe za swój debiutancki scenariusz został nominowany przez Writers Guild do nagrody w kategorii Najlepszy Adaptowany Scenariusz Komediowy. W 1989 r., Crowe zadebiutował jako reżyser filmu fabularnego „Say Anything...”, na podstawie własnego, oryginalnego scenariusza. W filmie wystapili John Cusack i Ione Skye. Następnie napisał scenariusz i wyreżyserował powszechnie chwaloną komedię romantyczną „Singles” (z Mattem Dillonem, Bridget Fondą i Kyrą Sedgwick). Przed podjęciem pracy nad “Vanilla Sky”, Crowe spędził półtora roku na przygotowaniach i pisaniu „Conversations With Wilder”, serią wywiadów z legendarnym filmowcem, Billy’m Wilderem. Wywiady zostały opublikowane przez Knopfa w 1999 r.

W 1993 r. Paula Wagner wraz z tomem Cruisem założyli Cruise/Wagner Productions. Pierwszym ich filmem był „Mission: Impossible”, który miał premierę w Memorial Day (27 maja) 1996 r. Film stał się światowym przebojem kasowym. Powtórzyli ten sukces długo oczekiwanym sequelem „Mission: Impossible 2”, najbardziej kasowym filmem na świecie w 2000 r. Oba filmy serii przyniosły ponad miliard dolarów przychodów. Jedną z największych niespodzianek kasowych roku 2001 był gotycki horror „The Others”/Inni, wyprodukowany przez Wagner i Cruise’a, a napisany i wyreżyserowany przez Alejandro Amenábara dla Miramax/Dimension Films. Uprzednio Wagner i Cruise wyprodukowali „Without Limits“, do którego scenariusz napisał i który wyreżyserował Robert Towne, Film ten został ujęty w rankingu najlepszych filmów roku 1998 magazynu Premiere i został jednym z Dziesięciu Najlepszych Filmów w rankingu Time’a z tego roku. Poza karierą producenta, Paula Wagner jest członkiem zarządu powierniczego Carnegie Melon University, którego jest absolwentką. Wagner wykłada i prowadzi seminaria w różnych instytucjach edukacyjnych, jak Harvard School of Business, Stanford University, New York University czy American Film Institute. Była tzw, przewodnim mówcą na Festiwalu Filmowym w Toronto w 1996 r., a w 1999 r. została uhonorowana Sterling Award przez Big Sisters Guild of Los Angeles. Wagner, wraz ze swoim wspólnikiem, Cruise’m, otrzymała w 1997 r. Producers Guild Nova Award za najwybitniejsze osiągnięcie dla nowych producentów w dziedzinie filmów kinowych. Ostatnio, Paula Wagner została uhonorowana przez magazyn Premiere 2001 Women in Hollywood Icon Award.

Przed utworzeniem Cruise/Wagner Productions, Paula Wagner przez niemal piętnaście lat była jednym z czołowych agentów, zarządzając karierami m.in. Olivera Stone’a, Demi Moore, Roberta Towne’a, Vala Kilmera i Toma Cruise’a w Creative Artists Agency. Karierę w przemyśle rozrywkowym rozpoczęła jako aktorka teatralna. Występowała na deskach Yale Repertory Theater oraz w przedstawieniach na Broadwayu i off-broadwayowskich. Jest też współautorką sztuki dramatycznej „Out of Our Father’s House”.

Jonathan Sanger (Producent Wykonawczy) zadebiutował jako samodzielny producent. W 1978 r. filmem „The Elephant Man” (Człowiek słoń), z Johnem Hurtem i Anthony Hopkinsem. Film wywarł ogromne wrażenie na krytykach i publiczności i otrzymał osiem nominacji do Oscara ®, m.in. w kategorii Najlepszy Film, Nagrodę Brytyjskiej Akademii Filmowej w kategorii Najlepszy Film i francuską Nagrodę Cezara. Następnym wyprodukowanym przez Sangera filmem była kronika życia Frances Farmer, „Frances”, z udziałem Jessiki Lange, Kim Stanley i Sama Sheparda. Film otrzymał dwie nominacje do Nagród Akademii ®. Debiutem reżyserskim Sangera był „Code Name: Emerald” z 1985 r., w tym samym roku wyprodukował „The Doctor and the Devils”. W 1986 r. wyprodukował „Flight of the Navigator”, który otrzymał Best Picture Award od Academy of Family Films and Television.

Jako zasłużony reżyser telewizyjny, Sanger wyreżyserował ponad piętnaście filmów telewizyjnych (epizodów bądź odcinków), m.in. „Twin Peaks”, „Wiseguy”, „L.A.Law”, a ostatnio „Down Came a Blackbird” dla Showtime Networks. Jonathan Sanger założył ze wspólnikiem, Janą Memel Chanticleer Films w 1987 r. i od tej pory wyprodukowali ponad czterdzieści dwa filmy krótkometrażowe, otrzymali siedem siedem nominacji do Oscara ® i wiele nagród na międzynarodowych festiwalach filmowych. Sanger został zaangażowany przez Cruise/Wagner Productions jako producent wykonwaczy i drugi reżyser filmu „Without Limits.” Ostatnio, nadzorował produkcję „Mission: Impossible 2.”

Danny Bramson (Producent Wykonawczy) – „Vanilla Sky” jest piątym filmem w jego karierze, przy okazji którego współpracował z Cameronem Crowe. Nadzorował stronę muzyczną filmu „Almost Famous”/U progu sławy, współpracował też z Crowe’m przy selekcji piosenek do „Jerry’ego Maguire”, „Singles”i „Say Anything...” Poza pracą przy produkcji filmów, Bramson jest wiceprezesem ds. rozwoju muzyki filmowej Warner Bros. Records Inc. Nadzorował stronę muzyczną i produkcję soundtracków do filmów: „Austin Powers: The Spy Who Shagged Me”, „Practical Magic/Totalna magia, “City of Angels”/Miasto aniołów, “Batman & Robin”, The Nutty Professor”/Gruby i chudszy, “Tequila Sunrise”, “Bull Durham.” Przed podjęciem pracy dla Warner Bros. Records, Bramson był założycielem i prezesem Backstreet/MCA Records. Współpracował w tym czasie z takimi artystami, jak Tom Petty, Heartbreakers, Nils Lofgren i Men Without Hats. Pracował ponadto jako dyrektor wykonawczy dla Universal Amphitheatre i starszy wiceprezes MCA Concerts,Inc.

Michael Doven (Producent Stowarzyszony) pracuje dla Cruise/Wagner Productions od 1992 r. Pracował przy pierwszej produkcji firmy, „Mission: Impossible” w 1996 r., a następnie przy sequelu, „Mission: Impossible 2.” Ostatnio, pracował przy produkcji filmu reżyserowanego przez Stevena Spielberga, od dawna oczekiwanego, „Minority Report.” Ponadto, Michael Doven pracował dla Toma Cruise’a jako stowarzyszony producent wykonwczy przy filmach: „Jerry Maguire”, „Magnolia”, „Eyes Wide Shut”/Oczy szeroko zamknięte”, „The Firm”/Firma, „Far and Away”/Za horyzontem, „Interview with the Vampire”/Wywiad z wampirem i “A Few Good Men”/Ludzie honoru.

John Toll (Operator) dwa lata z rzędu otrzymał Oscara ® za Najlepsze Zdjęcia. Pierwszą Nagrodę Akademii ® dostał w 1995 r. za film w reżyserii Edwarda Zwicka „Legends of the Fall”/Wichry namiętności, drugiego Oscara ® otrzymał rok później za pracę operatorską do epickiego dramatu Mela Gibsona „Braveheart”/Waleczne serce. W 1998 r. Toll dostał nominację do Nagrody Akademii ® za dramat wojenny Terrence’a Malicka, „Thin Red Line”/Cienka czerwona linia. Za ten sam film otrzymał Wyróżnienie Specjalne Jury Festiwalu w Berlinie. Toll współpracował z Cameronem Crowe’m przy filmie „Almost Famous”/U progu sławy, a ostatnio ukończył pracę przy zdjęciach do filmu „Captain Corelli’s Mandolin”, w którym zagrali Nicolas Cage i Penélope Cruz. Inne filmy, przy których pracował, to: „Simpatico”, „Wind” w reżyserii Carroll Ballard czy dwa filmy Francisa Forda Coppoli „The Rainmaker” i “Jack”.

Catherine Hardwicke (Scenograf) pracuje obecnie nad filmem “Laurel Canyon” w rezyserii Lisy Cholodenko (High Art), z udziałem Frances McDormand, Kate Beckinsale, Christiana Bale. Filmy, do których projektowała scenografię to, m.in. „Three Kings”/Złoto pustyni, „Antitrust”/”konspiracja-com”, „The Newton Boys”, „MadCity”, „subUrbia”, „Two Days in the Valley”, “Tank Girl”, “Posse”, “Tombstone”. Urodzona w Rio Grande Valley w południowym Teksasie, ukończyła wydział architektury na Uniwersytecie w Austin. Po studiach pracowała jako architekt, a następnie ukończyła studia filmowe na UCLA (University California Los Angeles), gdzie otrzymała nagrodę za krótkometrażowy film będący połączeniem animacji i filmu aktorskiego.

Joe Hutshing (Montażysta) współpracował z Cameronem Crowe’m przy dwu filmach: „Almost Famous” i „Jerry Maguire.” Za montaż obu był nominowany do Oscara ®, a za „Almost Famous” został nagrodzony American CinemA „Eddy” Award. Dwukrotny zdobywca Oscara ®, pierwszą statuetkę (wspólnie z Davidem Brenerem) otrzymał za montaż filmu Olivera Stone’a „Born on the Fourth of July” /Urodzony czwartego lipca, 1989 r./ Drugiego Oscara ® (wspólnie z Pietro Scalia) otrzymał w 1991 r. za montaż kontrowersyjnego politycznego thrillera „JFK”. Za ten film otrzymał ponadto BAFTA Award i następną nagrodę „Eddy”. Hutshing po raz pierwszy pracował z Oliverem Stone’m przy okazji filmu „Wall Street”. Następnie montował „Talk Radio” i „The Doors.”

Przed pracą z Crowe’m nad „Vanilla Sky”, Hutshing pracował ze Spike’m Jonze’m przy „Being John Malkovich”/Być jak John Malkovich, Martinem Brestem przy „Meet Joe Black”/ Joe Black, Johnem Woo „Broken Arrow”/Pociąg z forsą, Lawrence’m Kasdanem „French Kiss”/Francuski pocałunek, Curtisem Hansonem przy „The River Wild”/Dzika rzeka, Adrianem Lyne’m „Indecent Proposal”/Niemoralna propozycja. Crowe bardzo wysoko ocenia umiejętności Hutshinga: „Każdy reżyser ma nadzieję na twórczą współpracę, jakiej mam szczęście doświadczać z Joe’m. Praca z Joe’m to jeden z najlepszych etapów pracy nad filmem.”

Betsy Heimann (Projektantka Kostiumów) uprzednio pracowała z Cameronem Crowe’m przy filmach „Almost Famous”/U progu sławy i „Jerry Maguire.” Inne filmy, do których zaprojektowała kostiumy, to komedia „The Family Man” z Nicolasem Cage’m i Teą Leoni, „Anywhere But Here” Wayne’a Wanga z Susan Sarandon i Natalie Portman, „Simon Birch” “Out of Sight”/Co z oczu, to z serca Stevena Soderbergha z George’m Clooneyem i Jennifer Lopez, “Pulp Fiction” Quentina Tarantino, komedia Barry’ego Sonnenfelda “Get Shorty”/ Dorwać małego, “2 Days in the Valley” Johna Herzfelda i “Renessaince Man” Penny Marshall. Heimann zaprojektowała też kostiumy do bardzo oryginalnego “The Pee Wee Herman Show”, prezentowanego w HBO.

Nancy Wilson (Kompozytor) – Ann i Nancy Wilson po raz pierwszy pokazały światu,że kobiety mogą wykonywać rocka, kiedy w latach 70. ich zespół Heart wspiął się na szczyty list przebojów piosenkami „Crazy on You” i „Magic Man”. Sprzedały ponad 30 milionów płyt, odbyły mnóstwo koncertów na całym świecie i zainspirowały wiele kobiet rockerek. Przez ponad dwadzieścia lat najpierw Heart, a potem Lovemongers nagrywały płyty i koncertowały, były na listach przebojów. Jakkolwiek Ann i Nancy prowadziły bardzo aktywne życie muzyczne, znalazły też czas na życie rodzinne i projekty solowe.

Podczas gdy Ann występowała w produkcjach teatralnych, Nancy zajęła się filmem i karierą solową. Napisała dwie piosenki, włączając w to utwór przewodni „We Meet Again” do nagrodzonego Oskarem ® „Jerry’ego Maguire”, który napisał i wyreżyserował jej mąż od szesnastu lat, Cameron Crowe. Nancy skomponowała muzykę i jest współautorką sześciu oryginalnych piosenek do filmu nagrodzonego „Grammy”, „Almost Famous”. Nancy nagrała też album solowy „Live at McCabe’s”, wydany przez Epic Records na początku 1999 r. Następnie odbyła samodzielną turę promocyjną, która zyskała pochlebne recenzje m.in. The New York Times. Wilson jest laureatką nagrody Emmy za narrację do „Baby Wild”, przyrodniczego serialu telewizyjnego. W 2002 r., Ann i Nancy Wilson ponownie jako Heart nagrają wspólny album i odbędą kilka koncertów.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Vanilla Sky

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy